لفظ «مطلقه» چگونه وارد قانون اساسی شد؟
بازخوانی مقطعی از تاریخ به بهانه انتشار نامه مهدی کروبی به خبرگان

لفظ «مطلقه» چگونه وارد قانون اساسی شد؟

به طور کلی در مورد «ولایت مطلقه» باید گفت در تمامی مباحث مطرح شده توسط اعضای شورای بازنگری، هیچ حرف و سخنی را نمی‌توان یافت که مخالف با اصل این معنا و مفهوم باشد. آنچه در طول مباحث راجع به این موضوع از سوی برخی اعضا مطرح شد، غیرضروری بودن درج واژه «مطلقه» در متن قانون است چرا که از نظر آنها این یک امر مفروض در ولایت فقیه به شمار می‌آمد.
غذای نذری کجا میدن؟
تاملی در تطور مفهوم نذر و غذای نذری در ایران

غذای نذری کجا میدن؟

پس از انقلاب، چون دلیلی وجود نداشت که ابعاد سیاسی و اعتراضی مناسک محرم به برجستگی سابق باقی بماند، پرداخت به مناسک محرم، با برجسته‌سازی ابعاد عاطفی آن پی‌گرفته شد و به اشکال امروزین آن تن داد. اشکالی که در آن غذای نذری‌، محوریت و مرکزیت پیدا کرده و دیگر نه به‌مثابه‌ی مولفه‌ای فرعی از مناسک محرم که به‌مثابه‌ هسته‌ اصلی این مناسک ابراز وجود کرده است.
بر قَتل تو فقیهِ دروغین بداد رای، ای کُشته شیوخِ مقدس‌نما! حسین...

بر قَتل تو فقیهِ دروغین بداد رای، ای کُشته شیوخِ مقدس‌نما! حسین...

منبری محترم می‌گفت: برخی آیت‌الله العظمی‌ها در مقابل حسین ایستادند و متشرعین به حکم فقهای زمان «قربتاً ‌الی الله» تیربارانش کردند. در جبهه مقابل اما، مشتی تازه‌مسلمانها و غلام‌ها و خوش‌نوشان تا دمِ محرّم «امثال زهیر» و تازه برگشته‌ها «امثال حر» یاری‌اش کردند و حاضر نشدند با حکم فقیهانه امثال شریح، تن به عمل غیراخلاقی بدهند.
«شورای رهبری» چگونه از قانون اساسی حذف شد؟
بازخوانی یک پرونده تاریخی به بهانه نامه اخیر کروبی به خبرگان

«شورای رهبری» چگونه از قانون اساسی حذف شد؟

سیر ماجرا از این قرار است که ابتدا در کمیسیون اول شورای بازنگری قانون اساسی، شورایی بودن رهبری کنار گذارده می‌شود. در مرحله بعد فردی بودن رهبری در اجلاسیه روز ۱۴ خرداد مجلس خبرگان به تصویب نمایندگان می‌رسد و به این ترتیب تشکیل شورای رهبری از نظر خبرگان نیز منتفی می‌گردد. سپس تعدادی از نمایندگان نام آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان کاندیدای خود اعلام می‌دارند. آنگاه آقای مجتهد شبستری خواستار بیان خاطره از سوی آقای هاشمی می‌شود.
اعتراض به پخش مستند منصور ارضی در صدا و سیما

اعتراض به پخش مستند منصور ارضی در صدا و سیما

کسی که هم در دولت گذشته به دلیل کم ظرفیتی در هضم مسائل سیاسی حکم قتل صادر کرده است و هم در دولت کنونی، بر اساس کدام فراگیری به عنوان شاخص در رسانه ملی مطرح می‌شود؟! رسانه ملی اگر درک درستی از نقش خود در ترویج این ارزش‌ها در میان آحاد ملت و پای‌بندی به مصالح ملی بر این مبنا داشت قطعاً چنین فردی را که هم هنجارشکن و هم به غیر اصولی‌ترین شکل ترویج‌کننده نفرت در جامعه است تابلو روز اول محرم خود قرار نمی‌داد.
هم‌داستاني ضدرسانه با ترامپ
اعتراض دکتر عباس آخوندی به فارس و تسنیم

هم‌داستاني ضدرسانه با ترامپ

همه خوب می‌فهمند که حضرات در پی فضاسازی برای استیضاح قبل از پایان تعطیلات تابستانی مجلس هستند و می‌خواهند فضا را آماده کنند تا نمایندگان محترم تا به‌کار بازگشتند دست به‌کار شوند. حتما این هم در راستای انجام وظایف ملی و ضدامریکایی خبرگزاری فارس است که به ۴ زبان برای دفاع از مواضع جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و سالانه ده‌ها میلیارد تومان هزینه می‌کند.
چاووشی واقعا اینقدر خوبه!!

چاووشی واقعا اینقدر خوبه!!

آهنگ «بزرگ و نادانیم» از آلبوم ابراهیم چاووشی، آهنگی اجتماعی است که بیانگر بحران‌های اجتماعی و روانی جامعه ما است. هنرمند واقعی نمی‌تواند جدا از مردم زندگی کرده و فرزند زمانه‌اش نباشد. گاهی یک موسیقی و یک شعر، بهتر و بیشتر از کتاب، مقاله و سخنرانی‌های سخت زبان علمی، بیانگر وضع موجود و تحلیل‌گر آسیب‌های دولت و ملت است.
تنهاشدن درد بیشتری دارد یا گلوله‌خوردن؟

تنهاشدن درد بیشتری دارد یا گلوله‌خوردن؟

گاهی اگر به ما خیانت شود، دشنام بشنویم، تنها بمانیم، یا داغ عزیزانمان را ببینیم، آنچنان فرومی‌ریزیم که دیگر امید بازگشت به زندگی عادی چیزی بیشتر از رؤیا نخواهد بود. البته در این مواقع اطرافیان سعی می‌کنند ما را با حرف‌هایشان تسکین بدهند. آن‌ها فکر می‌کنند این دردها صرفاً یکسری حالات ذهنی‌اند که با تصمیم و اراده می‌شود آن‌ها را دور ریخت.
۴