۶۳ حساب بانکی قوه قضاییه وجود دارد
محمدجواد لاریجانی:

۶۳ حساب بانکی قوه قضاییه وجود دارد

در رسانه‌ها و جا‌های دیگر مطرح کردند که ریاست قوه قضاییه ۶۳ حساب دارد که میلیارد‌ها تومان پول داخل آن است، حساب و کتابی ندارد و همگی نیز به نام خودش است. واقعیت این است که از  زمان آقای یزدی بحث حقوق بشر قوه قضاییه با همکاری آقای ظریف و مرحوم رجایی خراسانی و امثال آن‌ها آن را راه انداختیم. این بودجه وجود داشت و کاملا حسابرسی و شورای سیاست پولی دارد.
طرح «دهکده امید»، از ایده توسعه پایدار تا واقعیت
در گفت‌وگو با صلاح‌الدین ویسی، عضو کمیته آبادانی «دهکده امید» بررسی شد

طرح «دهکده امید»، از ایده توسعه پایدار تا واقعیت

صادق زیباکلام، استاد رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران تصمیم گرفت با مبلغ ۳.۴ میلیارد تومان واریز شده، بازسازی روستای سراب ذهاب (قادری) را با بهره‌گیری از نخبگان و متخصصان کشورمان و بر مبنای شاخص‌های توسعه پایدار انجام بدهد. صلاح‌الدین ویسی استاد دانشگاه کردستان، تخصص و توانمندی خود را مصروف تاسیس و پیشبرد «دهکده امید» مورد نظر دکتر زیباکلام کرده است. او عضو کمیته تصمیم‌گیری و کمیته آبادانی این طرح است.
انحصار، دشمن کیفیت است
عباس سقایی؛ متخصص مدیریت کیفیت در گفتگو با دیدارنیوز:

انحصار، دشمن کیفیت است

در کشورهای توسعه یافته مشتری، متوقع است و امکان انتخاب‌های متعدد دارد و کارخانه‌ها را مجبور می‌کند که جنس بهتر را تولید کنند. دشمن کیفیت، انحصار است. هر چه انحصار، بیش‌‌تر باشد کیفیت از اهمیت می‌افتد. از طرفی، مردم باید مطالبه‌‌گر باشند و محصول بی‌‌کیفیت را قبول نکنند. ما سواد بهبود کیفیت نداریم. شرکت‌های ایرانی درگیر نمایش، جایزه، استاندارد و گواهینامه هستند.
راه کاهش فقر، قدرت برتر دولت نیست، توانمندسازی است
نقد و بررسی کتاب «توانمندسازی و کاهش فقر» با حضور دکتر قاسم پورحسن و دکتر سیدجواد میری/ جلسه دوم/ قسمت آخر

راه کاهش فقر، قدرت برتر دولت نیست، توانمندسازی است

هزاران نمونه از رویکرد‌های توانمندسازی وجود دارند که توسط مردم فقیر، جامعه، بخش خصوصی و البته دولت‌ها  به اجرا در آمده‌اند. تلاش‌های موفق برای توانمندسازی مردم فقیر، آزادی آنان برای انتخاب را به همراه آورده و اعلام مشارکت آنها را افزایش داده است. این نگاه ایجابی به توانمندسازی است.
توانمندسازی به دانش، آگاهی و مشارکت نیاز دارد
نقد و بررسی کتاب «توانمندسازی و کاهش فقر» با حضور دکتر قاسم پورحسن و دکتر سیدجواد میری/ جلسه دوم / قسمت اول

توانمندسازی به دانش، آگاهی و مشارکت نیاز دارد

شاکله کتاب به ما می‌گوید که توانمندسازی چه کاری می‌تواند بکند؟ به دولت‌ها کمک می‌کند به جای تزریق پول تزریق دانش کنند. تزریق دانش آگاهی به دنبال دارد. با شکل‌گیری آگاهی مشارکت و سهیم شدن به وقوع می‌پیوندد. پس یکی از دستاورد‌های مهم توانمندسازی این است که همه جامعه بتوانند مشارکت پیدا کنند.
دولت‌های ناکارآمد و اقتصاد‌های ناشفاف؛ عوامل گسترش فقر
نقد و بررسی کتاب «توانمندسازی و کاهش فقر»/ قسمت دوم

دولت‌های ناکارآمد و اقتصاد‌های ناشفاف؛ عوامل گسترش فقر

اگر به ده سال اخیر در ایران نگاه کنیم، می‌بینیم که به جای فقرزدایی، توزیع فقر در ایران و ناتوان‌مندسازی انسان ایرانی، در حال توسعه است. یعنی ما در توسعه نایافتگی، توسعه پیدا می‌کنیم. یکی از محور‌های کلیدی این امر، ناکارآمد شدن دولت است.
تجربه جهانی در حیطه «توانمندسازی و کاهش فقر»
نقد و بررسی کتابی که ۱۰۰۰ نظریه‌پرداز و اندیشمند و کارشناس در تهیه آن دخیل بودند

تجربه جهانی در حیطه «توانمندسازی و کاهش فقر»

فرض کنید هزار نفر از سوی بانک جهانی در بسیاری از کشور‌ها مطالعه‌ای انجام دهند و اصطلاحات جدیدی تحت عنوان انقلاب لبنیاتی، انقلاب فولاد و انقلاب فقرزدایی خلق کنند. این امر نشان دهنده اهمیت نظریه­ توانمندسازی است. در اینجا وجه حمایتی و هدایتی و راه‌گشایی حکومت‌ها در باب اینکه چگونه می‌توانند در یک جامعه بر فقر غلبه پیدا کنند، مطرح می‌شود.
هشدارهایی درباره نحوه تعامل با شکاف‌های اجتماعی در ایران معاصر
قسمت دوم میزگرد «دیدارنیوز» درباره شکاف­‌های اجتماعی با حضور چند تن از اساتید فلسفه و جامعه‌شناسی

هشدارهایی درباره نحوه تعامل با شکاف‌های اجتماعی در ایران معاصر

پورحسن: من فکر می‌کنم وضعیت کنونی ایران به مرحله‌ای بدتر از شکاف اجتماعی رسیده است، به طوری که عبور کرده‌ایم و وارد بحران اجتماعی شده‌ایم. این یک هشدار است نه اینکه هیچ راهی نیست. حقیقت این است که ما اکنون در مرحله ستیز و بحران هستیم و اگر مفهوم آن را درک نکنیم، نمی‌توانیم یک مدل مطالعاتی جدی ارائه دهیم.
راه پرپیچ و خم درمان اعتیاد!
گفت‌وگو با دکتر سعید صفاتیان؛ رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام

راه پرپیچ و خم درمان اعتیاد!

معتاد مجرم است یا بیمار؟ راه‌های درمان معتادان و تصورات غلط از فرآیند درمان و همچنین مقایسه کشور ما با سایر جوامع در زمینه الگوهای مصرف و درمان از جمله مباحثی بود که با دکتر سعید صفاتیان پزشک و رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح ساختیم.
بررسی و تحلیل شکاف‌های اجتماعی در ایران معاصر
میزگردی با حضور دکتر قاسم پورحسن، دکتر بیژن عبدالکریمی و دکتر محمدعلی مرادی / قسمت اول

بررسی و تحلیل شکاف‌های اجتماعی در ایران معاصر

در سال‌های اخیر وجود بحران‌های پیاپی اقتصادی در کشور، بر میزان واگرایی اجتماعی، تمایزات فرهنگی و تعارض تاریخی دولت و ملت در ایران افزوده و انواع شکاف‌های اجتماعی را ایجاد کرده است.
۵