تیتر امروز

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
لایحه بدهید، مجلس بررسی و تصویب می‌کند!

پاسخ عنابستانی به وزیر کشور: دولت توپ اتباع غیرمجاز را در میدان مجلس نیندازد

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در واکنش به اظهارات احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: معمولا زمانی که دولتمردان و مسئولان ساختار‌های اجرایی توپ را در میدان مجلس می‌اندازند، یعنی بخشی از وظیفه خودشان را انجام نداده‌اند.

کد خبر: ۱۶۵۰۰۸
۱۹:۱۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

عنابستانی: دولت توپ اتباع غیرمجاز را در میدان مجلس نیندازد

دیدارنیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به صحبت‌های روز گذشته وزیر کشور مبنی بر اینکه برای ممنوعیت ورود اتباع غیرمجاز لازم است قوانین مربوط به این حوزه در مجلس اصلاح شود، گفت: مهاجرت، موضوع جدیدی در کشور ما نیست که بگوییم دولت با آن سروکار نداشته و از مسائل آن خبر ندارد. متأسفانه ضوابط این موضوع هم به شدت ناقص است و برای رفع این نقص‌ها، دولت باید لایحه تدوین و به مجلس ارائه دهد، مجلس هم حتماً براساس تشخیص و ضوابط خود به لایحه دولت رسیدگی می‌کند؛ اما معمولاً زمانی که دولتمردان و مسئولان ساختار‌های اجرایی توپ را در میدان مجلس می‌اندازند، یعنی بخشی از وظیفه خودشان را انجام نداده‌اند.

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خانه ملت با اشاره به صحبت‌های روز گذشته وزیر کشور مبنی بر اینکه برای ممنوعیت ورود اتباع غیرمجاز لازم است قوانین مربوط به این حوزه در مجلس اصلاح شود؛ عنوان کرد: معمولاً زمانی که دولتمردان و مسئولان ساختار‌های اجرایی توپ را در میدان مجلس می‌اندازند، یعنی بخشی از وظیفه خودشان را انجام نداده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه محور ساختار قانون‌گذاری در مجلس بر مبنای لایحه دولت شکل می‌گیرد، تصریح کرد: اینجا دولت در وسط کار اجراست و مسئله مهاجرت هم مسئله جدیدی در کشور ما نیست که بگوییم دولت با آن سروکار نداشته و از مسائل آن خبر ندارد. ما در تمام طول سال‌های بعد از انقلاب و حتی قبل از انقلاب گرفتار مسئله مهاجرین – چه از سمت افغانستان و پاکستان، چه از سمت عراق و چه از سایر کشور‌های دیگر به کشورمان- بودیم و با این احوال متأسفانه ضوابط این موضوع هم به شدت ناقص است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه برای رفع این نقص‌ها، دولت باید لایحه را تدوین و به مجلس ارائه دهد، افزود: مجلس هم حتماً براساس تشخیص و ضوابط خود به لایحه دولت رسیدگی می‌کند؛ اما وقتی دولت لایحه‌ای نمی‌دهد و می‌گوید باید مجلس اصلاح کند، این مسئله را نادیده می‌گیرد که مجلس بدواً ورود نمی‌کند. از طرفی یقیناً تسلطی که مدیران و ساختار‌های اجرایی به دقایق این موضوع دارند را مجلس ندارد؛ بنابراین برای حل این معضل حتماً ابتدا باید دولت لایحه ارائه دهد.

عنابستانی با بیان اینکه البته در این موضوع خاص در حال حاضر لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت در دستور کار است و کلیات و برخی از مواد آن هم در مجلس تصویب شده و دنبال می‌شود؛ گفت: اگر منظور وزیر کشور همین لایحه بوده که در دستور کار مجلس است و در حال پیگیری است؛ اما اگر مواد دیگری از قانون مد‌نظر مسئولان دولتی است که باید اصلاح شود، باید به سرعت تبدیل به لایحه کنند و برای بررسی به مجلس ارائه دهند.

این نماینده مجلس ضمن تأکید بر اینکه مسئله مهم در موضوع مهاجرین غیرمجاز این است که باید یک اراده جدی برای حل مسائل آن وجود داشته باشد، افزود: به نظر می‌رسد تا امروز دولت‌مردان ما و مجموعه ساختار اجرایی یک اراده قوی برای حل مسئله مهاجرت، به‌ویژه جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز نداشته‌اند.

نماینده مردم سبزوار با اشاره به اشراف مردم مرزنشین به مسائل و مشکلات مهاجران غیرمجاز، گفت: ما خراسانی‌ها بیشتر از دیگران شاهد این هستیم روزانه به همین میزان یا بیشتر از تعداد اتباع غیرمجازی که در داخل کشور با هزینه‌های بسیار سنگین جمع‌آوری و به مرز منتقل می‌شوند و با هزار یک نوع مسئله و مشکل که برای خود این بندگان خدا به وجود می‌آید و ممکن است کرامت انسانی آن‌ها زیرسوال برود و از مرز خارج می‌شوند، مجدد از مرز‌ها وارد می‌شوند؛ بنابراین سوال این است که چرا یک اراده قوی برای جلوگیری از ورود اتباع حداقل از یک نقطه وجود ندارد؟

عنابستانی با اشاره به توجه مجلس یازدهم به معضل اتباع غیرمجاز عنوان کرد: ما در مجلس در بودجه سنواتی – هم سال گذشته و هم امسال- برای انسداد مرز‌ها و کمک به مرزبانان عزیز برای مسدود کردن مرز‌ها و جلوگیری از ورود غیرمجاز افراد اعتبارات بسیار خوبی تصویب کردیم؛ لذا از این نظر مشکل اعتباری نداریم و اگر مسئولان اجرایی بتوانند همه مسیر‌های ورودی به کشور را کنترل و مسدود -هم انسداد فیزیکی و هم انسداد غیر فیزیکی با استقرار یگان‌ها و نیرو‌های نظامی و سامانه‌های الکترونیکی، دوربین‌ها و ... – کنند، بخش بزرگی از این مشکل حل می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: به نظر من در این زمینه وزارت کشور باید خیلی جدی پای کار بیاید و یک بار برای همیشه حداقل مسیر ورود مهاجرین غیرمجاز به کشور را ببندد. در گام بعدی مهاجرین غیرمجاز داخل را به مرور ساماندهی کند، ضوابط آن را هم از مجلس بگیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی