تیتر امروز

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ نگرانی هلند و ایتالیا
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ نگرانی هلند و ایتالیا

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
یورو بیست (۲۲)

ایتالیا ـ اسپانیا، نبرد کلاسیک به روایت تاریخ

در نخستین بازی از مرحله نیمه نهایی یورو ۲۰۲۰، امشب در دیداری حساس و پرهیجان، ایتالیا و اسپانیا به مصاف یکدیگر خواهند رفت. این بازی اعداد و ارقام جالبی دارد که دیدار به بررسی آن پرداخته است.

کد خبر: ۹۹۳۲۳
۱۴:۱۵ - ۱۵ تير ۱۴۰۰

ایتالیا ـ اسپانیا یورو 2020

دیدارنیوز ـ آرش راهبر: بازی ایتالیا و اسپانیا در ورزشگاه ومبلی لندن، آن هم در نیمه نهایی جام ملت‌های اروپا یا همان یورو، ابعادی فراتر از قاره سبز دارد. بدون شک این مسابقه جذاب بینندگانی چند صد میلیونی خواهد داشت. این دو تیم سابقه طولانی در رویارویی با یکدیگر دارند و حالا این چهارمین دوره پیاپی است که به هم برخورد کرده‌اند.

پنج سال پیش ایتالیا در مرحله یک هشتم نهایی در مقابل اسپانیا پیروز شد تا به استیلای هشت ساله اسپانیا پایان دهد. ایتالیا دو بار در یورو ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به اسپانیا باخت و در ۲۰۱۶ برنده شد و این بار در سال ۲۰۲۱ آن‌ها در نیمه نهایی با هم مسابقه خواهند داد. ایتالیا با شکست دادن بلژیک در مرحله یک چهارم نهایی و اسپانیا نیز با برتری در ضربات پنالتی مقابل سویس به این مرحله رسیده‌اند.

ر رویارویی این دو تیم در یورو ۲۰۱۶، ایتالیا با دو گل جورجو کیه‌لینی و گراتزیانو پله در استاد دو فرانس برنده شد. دو تیم البته در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ هم دو بار با هم روبرو شدند که بازی رفت در تورین با تساوی ۱ ـ ۱ تمام شد، اما اسپانیا در سانتیاگو برنابئو با نتیجه ۳ ـ ۰ فاتح مطلق بود و ایتالیا با اینکه تیم دوم گروه شد، اما در مسابقه حذفی با سوئد شکست خورد و بعد از ۶۰ سال نتوانست به جام جهانی صعود کند.

مساوی در برد

دو تیم تاکنون در رقابت‌های رسمی ۳۷ بار با هم مسابقه داده‌اند که ۱۵ بازی با نتیجه تساوی تمام شده و جالب است که هر دو تیم توانسته‌اند ۱۱ بار حریف را شکست دهند. در واقع بازی امشب شاید این تعادل را بشکند. در ۷ بازی اخیر این دو تیم، اسپانیا فقط یک بار در یورو ۲۰۱۶ باخته است. در یورو ۲۰۱۲ نیز بازی دو تیم تا دقیقه ۱۲۰، بدون گل بود، اما در ضربات پنالتی، شوت دقیق فابرگاس بود که اسپانیا را ۴ ـ ۲ برنده کرد. دو تیم البته در بازی افتتاحیه یورو ۲۰۱۲ نیز به تساوی ۱ ـ ۱ قانع شدند، اما در فینال این اسپانیا بود که با ۴ گل ایتالیا را خُرد کرد و قهرمان شد.

دو تیم در حالی بازی سی و هشتم خود را در پیش دارند که ایتالیا فقط با فرانسه (۳۹ بار) و سویس (۵۹ بار) بیش از اسپانیا بازی کرده است. از آن سو اسپانیا هم تعداد دیدارهایش با پرتغال امشب با مصاف‌هایش با ایتالیا برابر می‌شود که در واقع بیشترین بازی‌های ملی اسپانیا با کشور‌های اروپایی است.

تجربه نیمه نهایی

ایتالیا تا به حال ۴ دوره در مرحله نیمه نهایی یورو حضور داشته است. بار اول در یورو ۱۹۶۸ با شیر یا خط (انداختن سکه!) مقابل شوروی برنده شد. در یورو ۸۸، شوروی ایتالیا را با دو گل شکست داد و یورو ۲۰۰۰ هم ایتالیا در ضربات پنالتی توانست بر هلند فائق آید. آتزوری‌ها در یورو ۲۰۱۲ هم بر آلمان در نیمه نهایی با نتیجه ۲ ـ ۱ پیروز شدند.

ایتالیا برای دهمین بار است که در یورو شرکت جسته و از یورو ۱۹۹۲ تاکنون هفتمین حضور پیاپی خود را تجربه می‌کند. لاجوردی‌ها تنها دو بار در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ موفق به صعود به مراحل حذفی نشده‌اند. تنها قهرمانی ایتالیا در یورو به سال ۱۹۶۸ باز می‌گردد که خود میزبان بود. آن‌ها البته دو بار هم در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲ نایب قهرمان شدند.

 

ایتالیا ـ اسپانیا یورو

اما اسپانیا در چهار دوره‌ای که به نیمه‌نهایی رسیده، پیروز از زمین بیرون آمده است. آن‌ها در یورو ۱۹۶۴ در مقابل مجارستان توانستند در ۱۲۰ دقیقه با نتیجه ۲ ـ ۱ برنده شوند. در یورو ۱۹۸۴ اسپانیا و دانمارک در نیمه نهایی به تساوی ۱ ـ ۱ رسیدند، اما اسپانیارد‌ها در ضربات پنالتی برنده شدند. در یورو ۲۰۰۸ اسپانیا با ۳ گل روسیه را شکست داد و در یورو ۲۰۱۲ نیز پرتغال را در ضربات پنالتی (۴ ـ ۲) شکست داد.

اسپانیا هم هفتمین یوروی پیاپی خود را تجربه می‌کند، اما آن‌ها در سه دوره قهرمان شده‌اند: ۱۹۶۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲. اسپانیا جام مشهور به هنری دلانوی که طراح این مسابقات بود را برای همیشه به خانه برد. این تیم در این دوره نیز تاکنون صاحب بیشترین میزان مالکیت توپ بوده و در دو مسابقه مقابل اسلواکی و کرواسی توانسته ۱۰ گل بزند. جالب است که اسپانیا هر وقت در مرحله یک چهارم نهایی برنده شده به قهرمانی یورو دست یافته است.

شانس در ضربات پنالتی

احتمال تساوی در این بازی و رسیدن دو تیم به ضیافت پنالتی‌ها هست و تجربه دو تیم در ضربات پنالتی در گذشته نیز با هم متفاوت است. ایتالیا تاکنون ۱۱ بار در رقابت‌های جام جهانی، یورو و جام کنفدراسیون‌ها به ضربات پالتی رسده که در چهار مورد پیروز شده و در ۷ مورد بازی را باخته است.

اسپانیا نیز ۱۰ بار تجربه حضور در مرحله پنالتی را دارد که آن‌ها ۶ بار برنده از زمین بیرون آمده و ۴ بار هم نتیجه را واگذار کرده‌اند؛ بنابراین به شهادت تاریخ اسپانیا در ضربات پنالتی از ایتالیا بهتر بوده است.

البته اعداد و ارقام تاریخی متضمن تعیین نتیجه و از پیش برنده یا بازنده بودن این دو تیم نیستند. در ظاهر اسپانیا رتبه‌های بهتری در تاریخ یورو نسبت به ایتالیا به دست آورده، اما از نظر احتمالات در بازی امشب ایتالیا شانس بیشتری دارد.

ایتالیا ـ اسپانیا، نبرد کلاسیک به روایت تاریخ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی