تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

ویدئو/ احمد بخارایی: اصلاحات از نوع آقای خاتمی با تبعیض نهادینه در قانون اساسی کنار می‌آید

وقتی افراد مشارکت نمی‌کنند و آمار ۶۲ درصد می‌آید روی ۵۵ درصد می‌گویند این هفت درصد چه شد؟ این کنشگری‌های فردی است. در جامعه‌ای که با بن‌بست ساختاری مواجه است، احزاب و کنشگری‌های جمعی نمی‌تواند به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد، کنشگری‌های فردی فعال می‌شود. یک اصلاحات حداکثری و تحول‌جویانه که انقلاب نیست، شروعش می‌تواند در این برهه باشد.

کد خبر: ۴۶۰۶۵
۱۱:۱۷ - ۰۴ دی ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ احمد بخارایی جامعه شناس در مناظره با محمد عطریانفر فعال سیاسی با موضوع «شرکت یا عدم شرکت در انتخابات» که توسط دیدارنیوز برگزار شد، عدم شرکت فعالانه در انتخابات را نوعی از حرکت به سوی «اصلاحات برای ساختار» نامید و گفت: ما دو نوع اصلاحات داریم؛ یک اصلاحات از نوع آقای خاتمی و آقای عطریانفر و حزب کارگزاران و آقای جلایی‌پور و دیگران. فکر می‌کنم این ساختار قانون اساسی با همان ماده یک و دو که همان ابتدا تبعیض را نهادینه کرده است و تفسیر فقها را اصل دانسته است، ایمان مؤمنین را اصل دانسته، مرز بین خودی و غیرخودی را ترسیم کرده است و اصل ۹۸ و ۹۹ هم می‌آید فقهای شورای نگهبان نظارت بر همه انتخابات را مطرح می‌کند، فکر می‌کنند تحت این ساختار می‌شود اصلاحات انجام داد. اسم این اصلاحات در ساختار می‌شود. یک نوع اصلاحات هم نگاهی است که ما داریم. تحول جویی است. اصلاحات برای ساختار‌ها است. دقیقاً من معتقدم که ساختار‌ها ناکارآمد هستند. ایشان درست می‌گوید، اما معنی‌اش با شق سوم که انقلابی است، فرق می‌کند. من احساس می‌کنم که اینطور صدا بلندتر می‌شود. حالا شاید در بین قدرت خیلی بدبینانه نگاه نمی‌کنم و می‌گویم هر انسداد اجتماعی روزنه‌ای برای برون رفت دارد، وقتی افراد مشارکت نمی‌کنند و آمار ۶۲ درصد می‌آید روی ۵۵ درصد می‌گویند این هفت درصد چه شد؟ این کنشگری‌های فردی است. در جامعه‌ای که با بن‌بست ساختاری مواجه است، احزاب و کنشگری‌های جمعی نمی‌تواند به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد، کنشگری‌های فردی فعال می شود، من بخارایی به جای این که بروم در انجمن علمی حرفم را بزنم از بلندگوی انجمن علمی استفاده کنم باید فردی حرف بزنم. آن فرد باید مقاله فردی بنویسد و آن آدم هم باید در ۲۴ آبان ۱۳۹۸ به صورت فردی بیرون بیاید. می‌دانید که نه رهبری داشت نه چیزی. فردی فریاد می‌زند، اما یک جمعی پشتش است؛ بنابراین این را می‌خواهم عرض کنم که یک اصلاحات حداکثری و تحول‌جویانه که انقلاب نیست، شروعش می‌تواند در این برهه باشد.»
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی