
نرگس آبیار، کارگردان «سووشون» در واکنش به توقیف این سریال که همراه با مسدود شدن پلتفرم نماوا بود، گفت: چه کسی پاسخگوی این حجم از توهین به شعور مخاطب، بیاحترامی به تلاش هنرمندان، و تخریب سرمایه اجتماعی هنر این سرزمین خواهد بود؟ ساترا که مدعی نظمبخشی به فضای نمایش خانگی است، چرا به جای حمایت، تبدیل به ابزاری برای انسداد و محدودسازی هنر شده است؟
دیدارنیوز: در جدیدترین اتفاق با موضوع توقیف سریال «سووشون»، نرگس آبیار با واکنش نشان دادن نسبت به این مساله، اتفاقات را به ساترا نسبت داد. هیات مدیره انجمن شرکتهای نمایش ویدئوی آنلاین هم در واکنش به مسدود شدن پلتفرم نماوا متنی را منتشر کرد.
نرگس آبیار ـ کارگردان «سووشون» ـ امروز ـ شنبه ـ دهم خرداد ماه، یک روز پس از توقیف سریالش در یادداشتی از این تصمیم انتقاد کرد.
روز گذشته هم نماوا، به عنوان پلتفرم پخشکننده سریال، پس از اینکه به دستور قضایی مسدود شد، در اطلاعیهای اعلام کرد که حدود ۲۰ دقیقه از سریال «سووشون» حذف شده است و گرفتار اختلاف سلیقه فقط بر سر ۶۲ ثانیه شدهاند!
در بخشی از متن یادداشت امروز نرگس آبیار که هماینک در صفحه رسمی سریال قابل مشاهده است، آمده: ««سووشون» نیامده، به دلیل بازیهای پیچیده و پنهان ساترا توقیف شد. بماند که آنچه در قسمت اول به نمایش درآمد به دلیل ممیزی آشکار، آنچیزی نبود که ما با تمام وجود ساخته بودیم. بخشهایی از روایت، از صداقت افتاد. صحنههایی که باید دیده میشد، حذف شد، محو شد و بیصدا شد.»
او همچنین به طرح این پرسشها پرداخته که «چگونه ممکن است سریالی که بر اساس رمانی فاخر از سیمین دانشور، نویسندهای پیشرو، ملی و جهانی، ساخته شده و بارها و بارها در نیم قرن گذشته در همین کشور تجدید چاپ شده و تمام مراحل قانونی را طی کرده است، تنها چند ساعت پس از انتشار نخستین قسمت، با دستوری ناگهانی و مبهم، متوقف و سکوی پخشش فیلتر شود؟ چه کسی پاسخگوی این حجم از توهین به شعور مخاطب، بیاحترامی به تلاش هنرمندان، و تخریب سرمایه اجتماعی هنر این سرزمین خواهد بود؟»
به اعتقاد این کارگردان سینما، «سووشون نه یک سریال معمولی، بلکه روایت یک تاریخ بود. صدای یک زن در میان هیاهوی مردانهی قدرت. روایت مقاومت، درد و ایستادگی.»
آبیار همچنین در نوشتهاش تاکید کرده است: «ما برای ساخت این اثر، با دقت، وسواس و احترام به خطوط قرمز رسمی کشور، پیش رفتیم. چه نهادی، با چه مجوزی، در چه فرآیندی، اجازه میدهد به این شکل حیثیت یک اثر فرهنگی، و زحمات دهها انسان شرافتمند، زیر پا گذاشته شود؟ ساترا که مدعی نظمبخشی به فضای نمایش خانگی است، چرا به جای حمایت، تبدیل به ابزاری برای انسداد و محدودسازی هنر شده است؟ آیا قرار است هر هنرمندی که صدای متفاوت دارد، با تهدید و توقیف حذف شود؟»
همچنین در بخشی از متن منتشرشده توسط هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدیویی آنلاین به مسدود شدن پلتفرم پخشکننده، آمده است:
«فیلتر شدن ناگهانی پلتفرم نماوا، یک بار دیگر توجه افکار عمومی و فعالان حوزه رسانه را به برخوردهای سلیقهای و بعضاً غیرشفاف با پلتفرمهای نمایش خانگی جلب کرد. نکته قابل تأمل در این تصمیم، این است که به جای مسدود کردن محتوای مورد مناقشه، کل دامنه پلتفرم مسدود شد؛ در حالی که محتوای تولید شده در پلتفرمها، هنوز از طریق کانالها و سایتهای غیرقانونی و بدون هیچ مزاحمتی در دسترس است.»
در بخشی دیگر از این بیانیه این پرسش مطرح شده است که «چرا به جای مسدودسازی کانالها و شبکههای ماهوارهای که بیوقفه محتوای قانونی پلتفرمها را به تاراج میبرند، پلتفرم قانونی قربانی میشود؟ آیا این رفتار، جز تضعیف پلتفرمهای داخلی و تشویق کاربران به مهاجرت به بسترهای غیررسمی، نتیجه دیگری خواهد داشت؟»
در پایان هم ابراز امیدواری شده است، «به جای سیاست یکشبه و برخورد قهری با پلتفرمهای قانونی، رویکرد اصلاحی و مبتنی بر گفتوگو جایگزین شود.»
هنوز واکنشی رسمی از سوی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) که اخیرا با تغییرات مدیریتی همراه بوده است را شاهد نبودیم.