تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
گفت‌وگوی نوروزی دیدار با یک کنشگر سیاسی درباره نقش دانشگاه‌ها در تحولات اجتماعی

حسین نقاشی: بعد از انقلاب، استقلال و آزادی آکادمیک دانشگاه‌ها حفظ نشد/ دروغ نمی‌گویم، به آینده امید ندارم

در ادامه سلسله برنامه‌های تولیدی دیدارنیوز برای نوروز، امروز گفتگو با حسین نقاشی، فعال دانشجویی سابق و کنشگر سیاسی با موضوع نقش دانشگاه‌ها در تحولات اجتماعی را می‌بینید و می‌خوانید.

کد خبر: ۱۶۲۷۶۴
۱۱:۳۹ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

حسین نقاشی

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: نقش دانشگاه‌ها در تحولات اجتماعی، موضوعی سیاسی اجتماعی است که شاید کمتر به آن پرداخته شده در حالیکه در طول دهه‌های گذشته، دانشگاه‌ها و دانشجویان نقش مهمی در بروز و هدایت تحولات اجتماعی داشتند که شاید بتوان ماجرای سال ۸۸ را نمونه بارز این نقش مثال زد.

این موضوع بهانه‌ای شد تا با حسین نقاشی، فعال دانشجویی سابق و کنشگر سیاسی به گفت‌وگو بنشینم.

ویدیو این گفت‌وگو را می‌توانید اینجا، کانال یوتیوب و آپارات ببینید.

در ابتدای این گفت‌وگو از حسین نقاشی پرسیدم که معنای فعال دانشجویی چیست و او این چنین پاسخ داد: که من با این سوال به دوران دانشجویی و نهاد‌های دانشجویی که در دولت آقای خاتمی و دوره اول احمدی نژاد برگشتم. فعال دانشجویی فقط با هدف درس خواندن به دانشگاه‌ها نمی‌آید بلکه برای کسب اطلاعات و تجربه‌های بیشتر برای آینده خود به دانشگاه آمده، شاید در سال‌های اخیر محدودیت‌ها باعث شده که دیگر فعالیت دانشجویی به معنای دهه ۷۰ و ۸۰ نباشد، اما ممکن است برخی معتقد باشند که دانشجو فقط برای درس خواندن به دانشگاه می‌رود، اما من معتقدم که علم آموزی یک بال و بال دیگر آن تجربه زندگی اجتماعی است.

او می‌گوید: یک بخش عمده‌ای از فعالیت دانشجویی چه در گذشته و چه در یک دهه اخیر بیشتر حول ماجرا‌های سیاسی شکل می‌گرفت هر چند که فعالیت‌های فرهنگی هم به شکل‌های مختلف برگزار می‌شد و همه این‌ها فعال دانشجویی بودند، اما تشکل‌ها بیشتر به سمت سیاسی می‌رفت.

حسین نقاشی: بعد از انقلاب، استقلال و آزادی از دانشگاه‌ها گرفته شد/ دروغ نمی‌گویم، به آینده امید ندارم

نقاشی می‌افزاید: در دهه ۷۰ و ۸۰ فضای دانشگاه سیاسی بود و این فضا را به جامعه منتقل می‌کرد و در انتخابات دوره دوم مجلس لیستی را ارائه داده و حمایت شد و نقش تشکل‌ها بسیار مهم بود، اما به مرور و به دلیل فشار‌های سیاسی به ویژه در دوره اول دولت احمدی نژاد که تفکر احمدی نژادی سیطره پیدا کرد، فعالیت تشکل‌ها کمرنگ‌تر شد.

این کنشگر سیاسی با بیان اینکه در دهه ۷۰ و ۸۰ فضای دانشگاه سیاسی‌تر بود، افزود: حتی دانشگاه تصویر خودش را از فضای سیاسی کشور به جامعه منتقل می‌کرد. دفتر تحکیم وحدت به عنوان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان چه در دهه ۶۰ به عنوان مثال، در انتخابات دوره دوم مجلس لیستی را به همراه برخی تشکل‌های سیاسی چپ آن زمان می‌داد و از برخی کاندیدا‌ها حمایت می‌کرد.

حسین نقاشی معتقد است که دانشگاه در یک برهه‌هایی به سال‌های ابتدایی انقلاب تنه می‌زد و آن آزادی و فضایی که یکی دو سال اول انقلاب وجود داشت، گا‌ها در برخی از سال‌های دوران محمد خاتمی و اوایل دوره محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه تهران تجربه کردیم و این واقعا به بالندگی هرچه بیشتر فضای دانشجویی کمک زیادی کرد.

او در پاسخ به پرسشی درباره مهاجرت در ایران و آمار‌های نگران‌کننده از مهاجرت دانشجویان گفت: پدیده مهاجرت از ابتدای دهه ۶۰ آغاز شد و بسیاری از آزادی‌ها در سطح سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، محدودیت‌هایی را در آن شاهد بودیم و این پدیده از همان سال‌ها شروع شد. حتی به دانشگاهیان هم ختم نمی‌شد؛ مثلا محدودیت‌های عرصه فرهنگی باعث شد برخی از موزیسین‌های مطرح ما از جمله محمدرضا لطفی و حسین علیزاده جلای وطن کنند. این پدیده برابری می‌کند با اینکه چقدر در داخل فضای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و فضای اقتصادی نا امن و ناهموار باشد. هرچقدر بسته‌تر و فشار‌ها بر فعالان فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و وضعیت اقتصادی و معیشتی تنگ‌تر باشد، طبیعتا افراد بیشتری حس می‌کنند که جای ماندن نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۱
غیر قابل انتشار : ۰
محمدرضا کیانفر
|
France
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
0
1
.
حسین نقاشی کنشگر سیاسی گفت: دفتر تحکیم وحدت به عنوان اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی‌ی دانشجویان یک تشکل سیاسی بود.

آقای نقاشی،
دانشجویان انجمن‌های اسلامی قبل از انقلاب سیاسی بودند اما پس از انقلاب سیاست را کنار گذاشتند به سرکوبگران جمهوری اسلامی پیوستند تا سال 76 که دوباره به فعالیت سیاسی برگشتند.
آن کس که به معصیت فرو رفته سرش، افسوس خورد چون شود از خود خبرش.
باری که شتر فروکشد در مستی، آید چو به حال خویش بیند اثرش.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
0
1
حکومتی که ادعاهای بسیار نزد خودش دارد اما اما از یک نظر سنجی ترس دارد.آقای خمینی گفت پدران ما چه حقی داشتند برای ما جکومت تعیین کنند.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی