سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

کلید مبارزه با سرطان و زندگی طولانی‌تر کشف شد

محققان می‌گویند که مجموعه‌ای از پروتئین‌ها به نام کمپلکس DREAM دلیل اصلی ترمیم سلول‌ها در دی ان‌ای است و این یافته‌ها ممکن است پیامد‌هایی برای پیشگیری از سرطان و افزایش عمر داشته باشد.

۱۹:۳۹ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۲

کلید مبارزه با سرطان و زندگی طولانی‌تر کشف شد

دیدارنیوز: دی ان‌ای ممکن است ماده حیات باشد، اما اگر به طور منظم در بدن ترمیم نشود، می‌تواند منجر به بیماری‌هایی شود که باعث مرگ و میر بسیار ناخوشایندی خواهد بود. آسیب دی ان‌ای با تشکیل سرطان، بیماری آلزایمر، زوال عقل و بسیاری دیگر از شرایط جدی و اغلب تهدید کننده زندگی مرتبط است.

دی ان‌ای همچنین در روند طبیعی پیری نقش دارد. اکنون محققان ممکن است کلیدی برای اینکه چرا دی ان‌ای در برخی سلول‌ها ترمیم می‌شود، اما در برخی دیگر نه، یافته اند.

به گفته محققان، مجموعه‌ای از پروتئین‌ها به نام کمپلکس DREAM دلیل اصلی ترمیم سلول‌ها در دی ان‌ای است و این یافته‌ها ممکن است پیامد‌هایی برای پیشگیری از سرطان و افزایش عمر داشته باشد.

محققان توضیح می‌دهند: رشته‌های دی ان‌ای در بدن ما دائماً در اثر استرس زندگی روزمره آسیب می‌بینند. در بیشتر موارد، آسیب توسط سیستم‌های بیولوژیکی طبیعی ترمیم می‌شود و اگر خوش شانس باشیم، تأثیر زیادی از فرآیند خرابی و تعمیر نمی‌بینیم.

با این حال، در مورد سلول‌های زایا که سلول‌های پیش ساز تخمک و اسپرم هستند، آسیب دی ان‌ای به طور معمول بسیار کمتر از آنچه در سلول‌های بالغ دیده می‌شود، است. تصور این است که از آنجایی که سلول‌های زایا مسئول انتقال مواد ژنتیکی از والدین به فرزندان هستند، تکامل به این نتیجه رسیده است که آسیب به دی ان‌ای در این حامل‌های اطلاعات حیاتی به حداقل برسد.

در تلاش برای یافتن دلیل وجود این تفاوت بین سلول‌های زاینده و سلول‌های بالغ بدن، یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کلن دریافتند که سلول‌های توسعه یافته‌تر دارای گروهی از پروتئین‌ها به نام کمپلکس DREAM هستند در حالی که سلول‌های زایا چنین نیستند.

در تحقیقات قبلی، کمپلکس DREAM با بیان ژن و همچنین تشکیل سرطان مرتبط بوده است. محققان با این فرض که وجود این مجموعه ممکن است به نحوی از ترمیم دی ان‌ای در سلول‌های بدن جلوگیری کند، آزمایش‌هایی را انجام دادند.

این مطالعه این نظریه را تایید کرد و دانشمندان دریافتند که وجود کمپلکس DREAM در واقع تعداد مکانیسم‌های ترمیم دی ان‌ای در سلول‌های نماتد را محدود می‌کند. این تحقیق نشان می‌دهد که این مجموعه به نقشه‌های ساخت دی ان‌ای که حاوی دستورالعمل‌هایی برای مکانیسم‌های تعمیر است متصل شده و مانع از تولید آن‌ها در مقادیر زیاد می‌شود.

جالب اینجاست که در مرحله دیگری از مطالعه، تیم تحقیقاتی موفقیتی را در موش‌هایی مشاهده کرد که از نظر ژنتیکی مستعد پیری زودرس بودند. با مهار کمپلکس DREAM، محققان توانستند آسیب طبیعی به دی ان‌ای در شبکیه حیوانات را معکوس کنند که به نوبه خود بینایی آن‌ها را حفظ کرد.

این تیم تحقیقاتی می‌گوید: تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما می‌افزایند که کشف اینکه چگونه مجموعه DREAM سلول‌ها را از ترمیم دی ان‌ای خود باز می‌دارد، می‌تواند دری را برای کاهش سرعت آسیب‌های پیری و مبارزه با طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله آسیب تشعشعات ناشی از سفر‌های فضایی باز کند.

شرح کامل این مطالعه و یافته‌های حاصل از آن در مجله معتبر Nature Structural & Molecular Biology منتشر شده است.