تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

فریدون بدره‌ای درگذشت

عبدالکریم جربزه‌دار، مدیر نشر اساطیر، با تایید خبر درگذشت این نویسنده و مترجم پیشکسوت گفت: حدود ساعت پنج صبح امروز یکی از دوستان این خبر ناراحت‌کننده را به من داد. او دیشب (شنبه، ۲۶ تیرماه) در آمریکا از دنیا رفته است.

کد خبر: ۱۰۱۰۷۳
۱۴:۲۳ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

فریدون بدره‌ای درگذشت

دیدارنیوز ـ «فریدون بدره‌ای» متولد ۱۹ دی ۱۳۱۵ در کرمانشاه، نخستین مدیرکل کتابخانه ملی ایران پس از انقلاب است که از ۵ فروردین ۱۳۵۸ تا ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ این نهاد فرهنگی را اداره کرد.

او دارای دکتری زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰ و فوق‌لیسانس کتابداری از همین دانشگاه در سال ۱۳۵۱ بود.

بدره‌ای استاد پاره‌وقت گروه زبان‌شناسی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷، معاون کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰، پژوهشگر فرهنگستان زبان و بعد‌ها مدیر پژوهشکده واژه‌های فارسی و با حفظ سمت، سرپرست کتابخانه فرهنگستان زبان ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷، رایزن فرهنگی ایران در پاکستان از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ و نایب‌رییس انجمن کتابداری ایران از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۳ بود.

اولین اثر او که مجموعه ۹ داستان بود، با نام «ناشناخته» در سال ۱۳۳۳ منتشر شد. از جمله آثار این نویسنده می‌توان به «واژگان نوشتاری کودکان دبستانی ایران»، «واژه‌نامه بسامدی داستان رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی»، «کورش کبیر در قرآن مجید و عهد عتیق» و «بین انقلاب و دولت: مسیر تشکیل دولت فاطمی قاضی نعمان و توجیه مشروعیت حکومت فاطمی» اشاره کرد.

بدره‌ای همچنین آثار بسیاری را ترجمه کرده است: «سرآغاز‌های علم در غرب» از دیدید سی. لیندبرگ، «فرقه اسماعیلیه» از مارشال گودوین سیمز هاجسن، «طب اسلامی» اثر مانفرد اولمان، «بزرگان فلسفه» از هنری توماس، «سفرنامه جکسن: ایران در گذشته و حال» نوشته آبراهام والنتاین ویلیامز جکسون، «افسانه‌های حشاشین، یا، اسطوره‌های فدائیان اسماعیلی» از فرهاد دفتری، «مارتین لوتر، اصلاح‌گر کلیسا» اثر هری امرسن فازدیک، «مختصری در تاریخ اسماعیلیه: سنت‌های یک جماعت مسلمان» از فرهاد دفتری، تاریخ و اندیشه‌های اسماعیلی در سده‌های میانه» نوشته فرهاد دفتری، «ساخت رمان» از ادوین میور، «تاریخ و عقاید اسماعیلیه» از فرهاد دفتری، «واژه‌های دخیل در قرآن مجید» نوشته آرتور جفری، «مفاهیم اخلاقی - دینی در قرآن مجید» از توشی هیکو ایزوتسو، «تحلیلی از هزار و یک شب» از رابرت ایروین، «سلسله‌های اسلامی جدید، راهنمای گاهشماری و تبارشناسی» نوشته کلیفورد ادموند باسورث، «آشیانه عقاب: قلعه‌های اسماعیلی در ایران و سوریه» از پیتر ویلی، «عدالت و ذکر: درآمدی بر مقام معنوی امام علی (ع)»، «اسماعیلیه و ایران: مجموعه مقالات»، «آیین شهریاری در شرق» از سموئیل کندی ادی، «حضور ایرانیان در جهان اسلام» اثر ریچارد هوانسیان و جورج صباغ، «جامعه مدنی در جهان اسلام: چشم‌انداز‌های معاصر» از امین ساجو، «پژوهشی در یکی از امپراتوری‌های اسلامی، تاریخ فاطمیان و منابع آن» از پل ارنست واکر، «من بادم و تو آتش: درباره زندگی و آثار مولانا» از آنه ماری شیمل، «اندیشه غربی و گفتگوی تمدن‌ها: مجموعه سخنرانی‌های همایش ۲۹–۲۰ اکتبر ۱۹۷۷»، «نخستین اندیشه‌های شیعی تعالیم امام محمد باقر (ع)» از ارزینا لالانی، «بقای بعد از مغول، نزاری قهستانی و تداوم سنت اسماعیلی در ایران» از نادیا ابوجمال، «غزالی و اسماعیلیان، مشاجره بر سر عقل و مرجعیت در اسلام سده‌های میانه» اثر فاروق متها، «خاطرات یک مأموریت، سیره دانشمند، سیاستمدار و شاعر اسماعیلی موید فی الدین شیرازی» اثر ورنا کلم، «سنت و فرهنگ، مجموعه مقالات» ذبیح‌الله صفا و «تاریخ تمدن، اصلاح دینی» اثر ویلیام جیمز دورانت، آریل دورانت.

البته خبر درگذشت فریدون بدره‌ای چند ساعتی بود که بدون منبع مشخصی در صفحه‌های مجازی ناشران و کتاب‌فروشان و افراد مختلف می‌گشت تا به رسانه‌های رسمی هم رسید. ایسنا چند ساعتی با افراد مختلف در حوزه نشر و کتاب در ارتباط بود تا از صحت و سقم خبر مطمئن شود، اما حتی افرادی که خبر را در صفحه‌های مجموعه‌های تحت مدیریت خودشان هم منتشر کرده بودند منبع موثقی برای آن نداشتند و ارجاع‌شان به همان مطالب منتشرشده در فضای مجازی بود. این در حالی است که حتی رسانه‌های رسمی هم پیش‌تر اخبار اشتباهی را درباره درگذشت افراد مشهور منتشر کرده‌اند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: نویسندگان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی