تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

سفر ممنوع است و قیمت ویلا سر به فلک کشیده!

می‌گویند سفر در تعطیلات پیش رو ممنوع است. اما تحقیقات میدانی دیدار نشان می‌دهد که قیمت ویلاها در شمال ایران و در جزیره کیش سر به فلک کشیده است!

کد خبر: ۹۴۰۸۹
۰۶:۰۰ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۰


سفرهای ممنوعه و قیمت های سر به فلک کشیده!
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام:خبر ممنوعیت سفر در تعطیلات خرداد هم از طرف بالاترین مقام دولتی یعنی رئیس جمهور اعلام شد هم از طرف سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا. البته این ممنوعیت شامل سفر با خودروهای شخصی بوده نه حمل و نقل عمومی؛ همین راه فرار برای کسانی که قصد سفر در این تعطیلات را داشتند بسیار فرصت مناسبی بود که با رزرو خانه و ویلا در شهرهای شمالی که مقصد همیشگی مردم بوده تصمیم بگیرند هر طور شده خود را به این شهرها برسانند و از پرداخت هزینه شبی ۵۰۰ هزار تومان برای اجاره یک خانه به جای ۲۰۰ هزار تومان و حتی اجاره ویلا برای هر شب بین ۳ تا ۵ میلیون ابایی نداشته باشند.

از آنجایی که مردم برای فرار از شرایط کنونی و استراحت دادن به روح و جان خود حاضرند هزینه های زیادی را تقبل کنند، تنور کاسبی صاحبان خانه و ویلا حسابی داغ است و آنها از این فرصت به دست آمده بهترین بهره برداری را می کنند.


بیشتر بخوانید:کرونا فقط با خودرو شخصی سفر می‌کند!


هر چه لاچکری تر قیمت بیشتر!

انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش اجاره خانه و ویلا در شهرهای شمالی و حتی سایر شهرهایی که آب و هوای مناسبی برای تابستان دارند، سبب شد برای صحت و سقم این ماجرا با چند نفر از کسانی که خانه و ویلا اجاره می دهند صحبت کنیم.

محمود سالهاست که در شهر رامسر خانه و ویلا اجاره می‌دهد، او در گفتگو با دیدار درباره قیمت‌های خانه و ویلا در تعطیلات پیش رو می‌گوید: "بستگی داره چی بخواهی، خونه معمولی بخوای یک خوابه دارم با حموم و دستشویی ۴۰۰ تومن می‌تونم بدم، اما دو خوابه بخوای دیگه بالای ۶۰۰ و ۷۰۰ است. "

او در پاسخ به این پرسش که این نرخ‌ها بر چه اساسی تعیین می شود نیز می‌گوید: "ما سالهاست کارمون همینه خودمون می دونیم تو چه فصلی و چه روزهای قیمت ها را تعیین کنیم املاک مال خودمونه هر چقدر دلمون بخواد اجاره می دیم هیچ کس هم معترض نیست."

محمود درباره نرخ ویلاهای لب ساحل هم می‌گوید: "اگر یک ویلای معمولی بخوای سه خوابه دارم که همه اتاق هاش هم مستره برات می افته شبی دو و نیم البته یک ویلای لاچکری دارم که سونا جکوزی هم داره و دوبلکس موقعیتش هم خیلی عالیه یک طرفش دیدش دریاست یک طرف جنگل ، خیلی مشتری داره اما اگر شما بخوای شبی شش میلیون تومن می‌تونم برات ردیف کنم."

او این را هم می گوید:"اگر اوایل اردیبهشت می اومدی همین ویلا رو می تونستم شبی دو تومنم برات جور کنم ولی الان اصلا نمی‌صرفه، کلی هم مشتری پاش وایساده" اینجا هر چی ویلا لاکچری تر قیمتش هم بیشتر."

بعد از تمام شدن صحبت‌های محمود به این فکر کردم که اگر کسی این ویلا را برای سه شب اجاره کند باید ۱۸ میلیون تومان برای آن پرداخت کند و اگر بخواهیم هزینه خورد و خوراک هم به آن اضافه کنیم چیزی نزدیک ۴۰ میلیون تومان برای سه روز باید هزینه کند، و پرسش مهم، آیا در شرایط اقتصادی کنونی کسی هست چنین هزینه‌ای را پرداخت کند و چند نفر توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را دارند!


بیشتر بخوانید:کرونای هندی؛ واکسن‌های ایرانی و وارداتی، کدام مقاوم ترند؟


نرخ‌های روی سایت دقیق نیست...

کنجکاو شدم ببینم آیا اجاره خانه یا ویلا در کیش با توجه به گرم بودن هوای در این جزیره چقدر است، درموتور جستجوی گوگل" اجاره ویلا در کیش" را سرچ کردم اولین سایت را باز کردم و به نظرم قیمت ها مناسب تر از چیزهایی که شنیدم، بود. با شماره ای که روی سایت درج شده بود تماس گرفتم؛ خانم خوش صدایی تلفن را جواب داد و قیمت ها را پرسیدم، گفت: "برای کی می خواین تشریف بیارین، چند روز می مونید و چند نفرید"؟

پاسخش را دادم و گفت:" اگر یک جای خوب در مرکز جزیره بخواین که هم به محل برگزاری کنسرت‌ها نزدیک باشه و هم به مراکز خرید تقریبا شبی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومن باید هزینه کنید! گفتم همین ویلایی که می‌گویید را روی سایت زدید یک میلیون و ۲۰۰ گفت نرخ هامون عوض شده هنور روی سایت تغییر ندادیم و دقیق نیستند بعدم در ایام تعطیل نرخ هامون افزایش داره. "

گفتم: باشه افزایش داشته باشد اما الان قیمتی که شما می گویید دو برابر قیمتی است که روی سایت هست خوب اگر کسی تماس نگیرید و اینترنتی اجاره کند تکلیفش چیست؟ گفت: "زمان رزرو ما همه مبلغ را نمی‌گیریم مسافر بیعانه می دهد و بعدا هم ما قیمت اصلی را اعلام می کنیم."

گفتم این اخلاقی نیست شاید کسی توان پرداخت این هزینه را نداشته باشد و به قیمت های درج شده در سایت اعتماد کند؟ گفت:" خیالتون راحت هر کی بیاد جزیره وضعش خوبه دو سه میلیون براش فرقی نمی کنه،"

آمدم سوال بعدی را مطرح کنم که با صدای بوق ممتد روبرو شدم.

برای جست و جوی بیشتر سراغ نرخ‌های هتل‌ها در سایت‌های مختلف رفتم؛ نرخ‌ها هتل‌ها به نظر بسیار منطقی‌تر بود، مثلا در شهر مشهد یک هتل ۵ ستاره که به حرم هم نزدیک است نرخ پایه اتاق هایش از شبی ۵۵۰ هزار تومان به بالا است و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و ضرر ۶۰ هزار میلیارد ریالی آن‌ها در ایام کرونا این قیمت گذاری‌ها خیلی غیر منطقی به نظر نمی‌رسد.


افزایش قیمت اقامتگاه ها در همه جای دنیا هست اما با حساب و کتاب

مجید عرفانیان، کارشناس گردشگری که سالهاست تجربه سفر به کشورهای مختلف و قاره های مختلف را دارد در پاسخ به این سوال دیدار که آیا همه جای دنیا افزایش قیمت هتل و ویلا در ایام تعطیل مرسوم است یا خیر، می گوید: "این ماجرا در همه دنیا هست و کاملا مرسوم است و در وب سایت‌ها نوشته می‌شود. حتی قیمت آخر هفته از وسط هفته گران‌تر و قیمت تعطیلات با روزهای عادی متفاوت است."

او ادامه می دهد: حتی قیمت فصل های پرگردشگر خیلی بیشتر از فصل های دیگر است همین "های سیزن" و "لو سیزن" از همین جا می آید و برای همین توصیه می شود که سفرها در لو سیزن باشد چون به صرفه‌تر است و یکی از راه‌های سفر ارزان همین موقع است."

عرفانیان با اشاره به اینکه قیمت‌ها حتی به روز هفته ماه و هم ایامش در سال بستگی دارد، می‌گوید: همان طور که پیشتر هم گفتم همه اینها منطقی است اما روی حساب کتاب! اما در ایران حساب و کتاب ندارد و گاهی بر اساس تقاضا، عرضه انقدر تغییر قیمت پیدا می کند که شگفت زده می شوید اما در سایر کشورها قانون دارد.

او تاکید می‌کند: در سایر کشور‌ها مشخص است در فلان تعطیلی افزایش قیمت‌ها چقدر است گاهی بیشترهم ممکن است باشد، اما به مقصد هم بستگی دارد، اما باز همه چیز مشخص و شفاف است این طور نیست که امروز قیمت یک اقامتگاه ۵ میلیون باشد روز دیگر ۷ میلیون.

این کارشناس گردشگری یادآور می شود: وقتی تقاضا بالا باشد قیمت هم بالا می‌رود در کشورهای دیگر با برنامه است و شما را ترغیب می کند که در ایام خلوت‌تر سفر کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی