تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

کرونا فقط با خودرو شخصی سفر می‌کند!

همین چند روز پیش بود که حسن روحانی حکم به ممنوعیت سفر داد و مسافران را تهدید به جریمه کرد، اما چند روز مانده به تعطیلات خرداد پیامک‌های تشویق به سفر از سوی مبلغان گردشگری برای مردم ارسال می‌شود، ماجرا چیست؟

کد خبر: ۹۳۷۲۷
۰۸:۲۳ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

 کرونا خودروی شخصی

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: وقتی ویروس ناخوانده کرونا مهمان همه کشور‌های شد، اولین چیزی که ار بشر گرفت دیدو بازدید و سفر رفتن بود و همین موضوع سبب شد که صنعت گردشگری در دنیا ضرر چند میلیارد دلاری ببیند و با گذشت نزدیک به دو سال هنوز فعالان این حوزه نتوانستند قامت راست کنند و این ضرر‌ها را جبران کنند.

ایران هم از این قاعده مسثنی نبوده و به گفته مسوولان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بسیاری از هتل‌ها و شرکت‌های خدمات گردشگری با ورشکستگی روبرو شدند و برخی از آن‌ها هم مجبور به تعطیل کردن کسب و کار خود شده اند.


بیشتر بخوانید:موج چهارم کرونا؛ چه کسی مسئول امواج قرمز مرگ است؟


ممانعت از سفر رفتن تا چه اندازه جدی است؟

چیزی که در این مدت عیان شد این بود که وقتی شرایط کشور در مواجه با کرونا بهتر می‌شد و به گفته مسئولان ستاد مقابله با کرونا شهر‌ها و استان‌های کشور رخت قرمز را از تن خارج می‌کردند و زرد و نارنجی می‌پوشیدند گویا که کرونا تمام شده و همه روز‌های سخت و طاقت فرسای گذشته را فراموش کردند و با رفتن به سفر یا حتی مهمانی دوباره به کرونا اجازه می‌دادند قوی شود و جان‌های بیشتری از مردم را بگیرد؛ تا اینکه تصمیم بر آن شد که با اعمال جریمه‌های جدی و سنگین جلوی سفر رفتن‌های مردم البته با وسیله شخصی! را بگیرند و این پرسش را در ذهن همگان ایجاد کنند که آیا فقط کرونا با وسیله شخصی اشاعه پیدا می‌کند، اما اگر مردم با اتوبوس و هواپیما سفر بروند کرونا با آن‌ها کاری ندارد؟ این پرسشی است که هنوز هیچ مقام مسئولی برای آن پاسخ شفاف و درستی بیان نکرده است!

القصه تجربه این بی توجهی در نوروز ۱۴۰۰ سبب شد که در کمترین زمان ممکن یعنی در هفته دوم و سوم فروردین آمار مبتلایان و مرگ و میر به طرز وحشتناکی رشد کند تا جاییکه آمار فوت شدگان کرونا با گذشت سه ماه از سال هنوز سه رقمی است هر چند که خوشبختانه این عدد فعلا بین ۱۰۰ تا نزدیک ۲۰۰ در چرخش است و از آمار پانصدی خبری نیست اما ممکن است کوچکترین سهل انگاری ورق را به نفع کرونا برگرداند.

باز گذاشتن سفر در نوروز تجربه بدی برای دولت به همراه داشت از این رو اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا شور کردند و در قدم اول سفر‌های عید فطر را از چند روز قبل تا چند روز بعد ممنوع کردند و حالا هم همان تصمیم برای تعطیلات خرداد لحاظ شده است.

اما موضوع قابل توجه این است که این ممنوعیت از روز چهارشنبه در نظر گرفته شده یعنی اگر کسی روز سه شنبه تصمیم به سفر بگیرد اشکال ندارد؟ آیا تضمینی برای متعادل نگه داشتن شرایط کنونی وجود دارد و از اساس اینکه این جریمه‌ها و سخت گیری‌ها تا چه حد جدی است و آیا مردم به آن وقعی می‌نهند؟


بیشتر بخوانید:ابعاد روانی بحرانی کرونا؛ از تنهایی‌های عمیق تا پدیده سوگ


ناظری برای تبلیغ کنندگان به سفر وجود دارد؟

در ابتدای گزارش به این موضوع اشاره کردیم که اگر رئیس جمهور دستور به منع سفر می‌دهد پس چرا برخی از اپلیکشن‌ها مانند "آپ"با ارسال پیامکی با مضمون که " هرجا که بری، با هر چی که بری، آپ کنارته! " مردم را تشویق به سفر با خرید بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس می‌کند و همین مساله محل مناقشه‌ای است میان مردم و تصمیم گیران دولتی و مهمتر از آن ستاد ملی مقابله با کرونا!

البته جواب این پرسش مشخص است، زیرا اگر ناظری وجود داشت این اپلیکشن‌ها نمی‌توانستند به همین راحتی رفتن به سفر را در شرایط کرونایی تبلیغ کنند.


وزارت بهداشت پیشنهاد دهنده ممنوعیت سفر

"وزارت بهداشت پیشنهاد داد ما اجرا کردیم" این جمله را علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان می‌کند و می‌گوید: از آنجا که تجمع، تردد و تهویه سه شاخص مهم در شیوع کروناست وزارت بهداشت به ستاد ملی کرونا پیشنهاد داد که در تعطیلات ۱۴، ۱۵ و ۱۶ خرداد تردد‌ها بدون توجه به رنگ بندی شهر‌ها از یک روز قبل تا ظهر روز بعد از تعطیلات ممنوع باشد به گونه‌ای که نیروی انتظامی علاوه بر جریمه خودرو‌ها را بازگرداند.

او نظریه جدیدی درباره سفر دارد: "خود سفر به تنهایی مشکل نیست، اما دورهمی‌ها، مهمانی‌ها، رفتن به رستوران و تغییر محل زندگی در شیوع کرونا بسیار تاثیرگذار است؛ و از طرفی با فرارسیدن فصل گرما و روشن شدن کولرها، گردش هوا در فضای بسته موجب افزایش شیوع کرونا می‌شود.

او در ادامه صحبت هایش مدام از نگرانی هایش درباره سفر‌های تابستانی به ویژه پس از پایان امتحانات و برپایی عروسی ومهمانی‌ها در فاصله پایان ماه مبارک رمضان تا پیش از ماه محرم سخن می‌گوید و رعایت نکردن پروتکل‌ها را سرآغاز شیوع موج پنجم کرونا می‌داند.

پیگیری‌های خبرنگار دیدار برای گرفتن یک پاسخ شفاف و واضح از مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اینکه چرا ممانعت جدی برای سفر نرفتن چه با وسیله نقیله شخصی و عمومی اتخاد نمی‌شود، بی نتیجه ماند. اما دیدار همچنان منتظر دریافت پاسخ این پرسش از سوی مسئولان ذی ربط است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی