تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

موج چهارم کرونا؛ چه کسی مسئول امواج قرمز مرگ است؟

"هفت مرکز استان دیگر قرمز شد" این مهمترین خبر مربوط به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته است، وزیر بهداشت انگشت اتهام را به سمت دیگران می‌گیرد، اما واقعا مسولیت وضع موجود با چه فرد یا نهادی است؟

کد خبر: ۸۵۱۸۴
۰۶:۰۰ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰

مسعود مردانی: مسئولیت شرایط کنونی با من نیست با وزیر است

 

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: همه اتفاق‌ها از پیش از آغاز سال ۱۴۰۰ تا بعد از پایان تعطیلات دست به دست هم داد تا ۴۲ شهرستان دیگر به رنگ قرمز در بیاید و حالا با ۸۸ شهرستان قرمز مواجهیم؛ البته این پایان ماجرا نیست در کنار افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز، ۱۳۹ شهرستان نارنجی و ۱۹۸ شهرستان زرد شدند و این یعنی آغاز یک سونامی دیگر در کشور.

تغییر رنگ‌ها خبر از اوج گیری کرونا دارد که به ظن مردم مقصر این اتفاق دولت است، چون هیچ نهاد نظارتی درباره سفر نرفتن و اعمال محدودیت‌ها حرفی نزده و از سوی دیگر دولت، مردم را در مظان اتهام قرار داده و بی توجهی آن‌ها را نسبت به رعایت پروتکل‌ها در سفر‌های نوروزی دلیل این اوج گیری می‌داند.

اما نکته حائز اهمیت این است که کرونا به دنبال پیدا کردن مقصر نیست و کاری به این ندارد که در ورود موج چهارم و تغییر رنگ شهرستان‌ها دولت مقصر است یا مردم؛ از این رو به نظر می‌رسد در چنین شرایطی ارائه راه‌حل‌ها که به نظر می‌رسد تعطیلی مشاغل و محدودیت‌ها و اعمال دور کاری کارمندان تنها راه حل ممکن برای مقابله با کروناست باید هر چه زودتر اجرایی شود.

بالا رفتن آمار مبتلایان از یک سو و رشد صعودی و سه رقمی شدن فوتی‌های کرونا از سوی دیگر سبب شد تا نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به قرمز شدن وضعیت کرونا در استان تهران، از برگزاری جلسه‌ای با روسای بیمارستان‌های استان تهران خبر دهد.

نمکی: اگر شرایط خوزستان پایدار می‌ماند نظام سلامت فرو می‌ریخت!

وقتی شرایط به این درجه از بحران می‌رسد توقع همه به خصوص عامه مردم از متولیان و دولتمردان این است که هر چه زودتر برای رفع این معضل چاره‌ای بیندیشند و با اجرای دستورالعمل‌های مناسب کشور را از شرایط کنونی نجات دهند.

یکی از افرادی که اظهارنظرهایش می‌تواند تاثیری در رفتار مردم داشته باشد، سعید نمکی وزیر بهداشت است. او در آخرین اظهارنظرش گفته که با یکی از سهمگین‌ترین امواج کرونا مواجه هستیم.

او با اشاره به اینکه برای نظام سلامت ایام پرچالشی را می‌بینم؛ گفته می‌توانستیم به این مرحله نرسیم؛ اتفاقی که در خوزستان افتاد به ما نشان داد که مدیریت این ویروس، کار بسیار سخت و مشکلی است و سختی‌هایی که کادر بهداشت و درمان در کنترل مسائل خوزستان متحمل شدند از تلاش‌های ۱۲ ماهه برای کل کشور سخت‌تر و سنگین‌تر بود و در واقع اگر همزمان ۳ موج مانند خوزستان به ما تحمیل می‌شد، نظام سلامت فرو می‌ریخت، اما آقای وزیر نگفت که به دلیل بی توجهی و اهمال کاری‌های مدیریتی بوده که شرایط خوزستان به این مرحله‌ای که او از آن نام برده رسیده و حالا عنوان کردن دلیل یا دلایل دردی از مردم شهر‌هایی که به وضعیت قرمز رسیدند، دوا نمی‌کند.

البته وزیر محترم یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی را در این دانست که در بهار امسال صاحب واکسن ملی می‌شود؛ واکسنی که تا امروز همه مسوولان و صاحب نظران ده‌ها روایت از زمان تولید و تزریق آن گفتند و هنوز که هنوز است یک منبع موثق خبر درستی از این دستاورد ارائه نکرده است.

در حال حاضر هیچ تصمیم جدی برای تهران مانند تعطیلی مشاغل اتخاذ نشده و فعلا صحبت‌های کلی این است که مشاغل ضروری گروه یک فعالیت می‌کنند و ادارات و سازمان‌ها نیز باید با یک سوم نیرو به کار خود ادامه دهند و رفت و آمد به شهر‌های قرمز و نارنجی با پلاک غیر بومی نیز ممنوع است.

مسعود مردانی: من که وزیر بهداشت نیستم!

بازگشت خیلی از شهر‌ها به وضعیت قرمز سبب شد تا به سراغ مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا رفتیم و از او پرسیدیم اگر این پیش‌بینی وجود داشت که بعد از تعطیلات عید شرایط خیلی از شهر‌ها تغییر خواهد کرد و کرونا دوباره اوج می‌گیرد چرا مانند سال ۹۹ یک محدودیت جدی اعمال نشد؟

او با تاکید بر اینکه من وزیر نیستم که بخواهم جوابگو شرایط کنونی باشم می‌گوید: ما کمیته علمی هستیم و نظرات‌مان را به مقامات بالاتر و ستاد اجرایی می‌دهیم و اگر صلاح دیدند انجام می‌دهند.

او با ادبیاتی خاص به این نکته اشاره می‌کند که وزیر بهداشت آقای نمکی هستند و اگر قرار است کسی بازخواست شود او است نه من، در پاسخ به این سوال که صحبت‌ها و نظرات کمیته علمی هیچ ضمانت اجرایی ندارد، تاکید می‌کند: در کمیته علمی صحبت می‌شود که اصول علمی برخورد درست برای حفظ جان مردم چیست و ما راهکار‌های لازم را بیان می‌کنیم.

مردانی می‌افزاید: اجرای این راهکار‌ها با کمیته اجرایی است که می‌تواند این نقظه نظر‌ها را بپذیرد و اجرا کند یا آن را اجرا نکند، همانطور که از اسمش پیداست کمیته علمی کار علمی می‌کند و هیچ ضمانت اجرایی ندارد.

 

طرح: حنانه محمدی 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی