تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

سالمندان و واکسیناسیون کرونا؛ ایستادن در صف «سیب»!

مشاور سازمان نظام پزشکی کشور می‌گوید: تنها راه دریافت واکسن برای افراد ۷۵ تا ۸۰ سال که اولویت دوم هستند مراجعه به پایگاه‌های بهداشت و ثبت اطلاعات در سامانه "سیب" است.

کد خبر: ۸۸۸۰۴
۰۶:۰۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

ایستادن در صف

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: وقتی به گفته مسئولان وزارت بهداشت کار واکسیناسیون کادر درمان که اولویت اول بودند به پایان رسید، حالا نوبت اولویت دوم یعنی سالمندان بین ۷۵ تا ۸۰ سال است که واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند، در خبر‌ها صحبت بر سر ثبت نام در پایگاه‌های بهداشتی بود که بلافاصله تکذیب شد، اما امیر صدری، مشاور رسانه‌ای سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با دیدار دوباره روی این موضوع تاکید می‌کند و می‌گوید: تا وقتی سامانه جدید وزارت بهداشت رونمایی نشده سالمندان باید با مراجعه به پایگاه‌های سلامت اطلاعات خود را در سامانه سیب ثبت کنند.

این گفتگو نکات مهمی درباره اجرای طرح واکسیناسیون دارد که می‌خوانید.

آقای دکتر از اساس متولی اجرای طرح واکسیناسیون مردم در برابر کرونا با کدام نهاد است؟ وزارت بهداشت یا بخش‌های دیگر؟ این یکی از مهمترین سوال‌هایی است که مردم دارند؟

اجازه دهید من از اول ماجرا را برایتان تعریف کنم، برای اجرای کار واکسیناسیون یک ستاد ملی واکسن به دستور وزیر بهداشت شکل گرفت که کل انجام این روند زیر نظر معاونت بهداشتی وزارت بهداشت است یعنی ستاد قانون گذاری و معاونت بهداشتی اجرا می‌کند.
از طرف دیگر معاونت بهداشتی بیش از ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور دارد و هر کدام یک معاونت بهداشتی دارد و آن معاونت‌ها یک اداره بیماری‌های واگیر دار دارد، همه واکسیناسیون توسط این‌ها انجام می‌شود. روند اجرایی هم به این شکل است که واکسن می‌آید، سازمان غذا و دارو آن را تائید می‌کند، اگر همه چیز درست باشد تحویل وزارت بهداشت می‌شود و وزارت آن را به معاونت تحویل می‌دهد و معاونت تقسیم می‌کند در دانشگاه‌ها.

این روند که خیلی طولانی و زمان بر و حتی هزینه بر است؟ این طور نیست؟
چون پروسه آرام شروع شد بعد هم اولویت کادر درمان بیمارستان‌های دولتی بود که انجام شد، اما سازمان نظام پزشکی به ماجرا ورود کرد و اعلام کرد که باید کادر درمان بیمارستان‌های خصوصی هم در این طرح دیده شوند؛ یعنی مطب ها، کلینیک‌ها و بخش‌های درمانی دیگر که در این دیده نشده بودند و نظام پزشکی به وزارت بهداشت گفت که اجرای این طرح کار سختی است که بخواهید همه را با هم انجام دهید این‌ها را بسپارید به ما شما واکسن برسانید ما اجرا می‌کنیم و این پیشنهاد مصوب و در تهران توسط سازمان و در شهر‌های دیگر با مشارکت معاونت بهداشت وزارتخانه اجرا شد.

از طرف دیگر واکسیناسینون عمومی توسط معاونت وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها در حال انجام است و بعد نوبت پاکبان‌ها بود که گفتند این‌ها هم در اولویت اول هستند.


پس فاز اول به طور کامل تمام شد؟
مسئولان وزارت بهداشت این طور می‌گویند، اما در واقعه فاز یک تمام نشده است یک سری از کادر درمان هستند که در این طرح لحاظ نشدند مانند دستیاران پزشکان، منشی‌ها، افرادی که در رادیولوژی‌ها و فیزیوتراپی‌ها و ... کار می‌کنند این افراد هم با افراد کرونایی سروکار دارند و جزء کادر درمان هستند؛ اما بزودی کار واکسینه این افراد هم تمام می‌شود و بعد می‌رویم سراغ افراد بین ۷۵ تا ۸۰ سال که البته از دیروز کار واکسیناسیون آن‌ها آغاز شده است هر چند که یک ناهماهنگی هست.

چه ناهماهنگی؟
دیروز اعلام شد یک سری مراکز هست که مردم باید برای ثبت نام به آن‌ها مراجعه کنند بعد این خبر تکذیب شد از طرف دیگر دکتر رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا هم گفته که مردم منتظر باشند تا سامانه راه اندازی شود و در همان جا ثبت نام کنند، اما با این حساب هنوز هیچ کس نمی‌داند دقیقا باید چه کاری انجام دهد. از طرفی خود مسئولان وزارت بهداشت گفته اند که اطلاعات این گروه از سالمندان را دارند و آن‌ها نیاز به ثبت اطلاعات ندارند، اما پایگاه‌های بهداشتی در حال ثبت هستند.

یعنی خود مردم نمی‌توانند در سامانه فعلی ثبت نام کنند؟

نه. نام کاربری و پسورد این سامانه تنها در دسترس افرادی است که در سامانه سیب کار می‌کنند بنابراین افراد نمی‌توانند خودشان در این اطلاعات را وارد کنند و در نهایت تنها کاری که باید فعلا انجام شود ثبت اطلاعات در سامانه سیب است. از آن‌ها اطلاعاتی مانند کد ملی و شماره تلفن گرفته می‌شود و بعد مراکز دریافت واکسن از طریق همان شماره‌ای که در سامانه ثبت شده به اطلاع سالمندان رسانده می‌شود و زمان دریافت دوز اول و دوم هم اعلام خواهد شد.

آقای دکتر با این روند و ناهماهنگی‌هایی که وجود دارد ما امید داشته باشیم تا یکسال آینده همه مردم واکسینه می‌شوند؟

دو تا مساله وجود دارد نخست تعداد واکسن‌ها است که ما مشکل داریم و دوم پرسنلی که قرار است این کار را انجام دهند.

یک موضوعی را برایتان می‌گویم و شما بر همین اساس ببینید چه زمانی کار واکسیناسیون به پایان می‌رسد؛ در بحث واکسینه کردن کادر درمان ما در یک بیمارستان یک تیم متشکل از مسئول ثبت، مسئول انتظامات، مسئول پیگیری و پزشکانی که کار تزریق را انجام می‌دهد، را ساماندهی کردیم ما یا این تیم حرفه‌ای و با دو شیفت کار رسیدیم به عدد ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر واکسینه کردن. چون بیشتر از این هم نمی‌توانیم از کادر درمان انتظار داشته باشیم. از طرف دیگر ما در تهران ۲۰ بیمارستان را مجهز به این تیم‌ها کردیم.

حالا حساب کنید که اگر سه تیم داشته باشیم می‌توانیم هزار نفر را واکسینه کنیم اگر ۳۰ تیم داشته باشیم ۱۰ هزار نفر و برای واکسینه کردن ۱۰۰ هزار نفر باید ۳۰۰ تا تیم داشته باشیم و این این تیم‌ها با داشتن واکسن‌های مورد نیاز ۱۰ روز به طور شبانه روز کارکنند می‌توانند یک میلیون نفر را واکسینه کنند.

در قدم اول ما واکسن لازم داریم و بعد هم یخچال و امکانات نگهداری و سامانه‌ای که بتواند این شرایط را سر و سامان دهد.

یعنی همین امید یکساله را هم نداشته باشیم؟

بهتر است خوشبین باشیم البته این را هم بدانید که ما تنها کشوری هستیم در منطقه که یک شبکه بهداشتی داریم که در کوچکترین روستا وصل است که می‌توان از طریق آن خیلی کار‌ها را، اما مشکل نبود واکسن است.اصلا شما فرض کنید ۱۰۰ میلیون واکسن هم برسد ما ۱۰۰ میلیون سرنگ نداریم که واکسن بزنیم هر چند که الان مسئولان تکذیب می‌کنند و می‌گویند ۷۰۰ میلیون تا داریم، ولی واقعا نداریم.

نکته مهم‌تر اینکه اگر یکسال طول بکشد طول عمر مفید واکسن زیر یکسال است و دوباره آن افرادی که اول زدند باید دوباره واکسینه شوند، اما ما به یک جمع بندی رسیده ایم که اگر ۷۰ درصد از افراد بالای ۱۶ سال که می‌شود ۵۰ میلیون نفر، واکسینه شوند زنجیره قطع می‌شود، اما کرونا تمام نمی‌شود فقط مهار می‌شود.

آقای دکتر نکته مهم همین جاست مردم خسته شده اند از این شرایط و نگرانی و استرس ابتلا به کرونا شرایط سختی را برای همه فراهم کرده واقعا چه زمانی منتظر پایان این همه نگرانی باشیم؟

به نظر می‌رسد آخر ۲۰۲۱ در کشور‌های پیشرفته کرونا از این شرایط خارج شده باشد هر چند که جهش‌های بیشتری می‌کند، اما وقتی همه واکسینه شوند، ویروس قدرت خود را از دست می‌دهد و ضعیف می‌شود و انتی بادی‌های تولید شده در بدن مانع از جهش بیشتر آن می‌شود، اما در کشور‌های جهان سوم مثل ایران در خوشبینانه‌ترین حالت سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳.

به واکسن ایرانی اعتماد کنیم؟

روند تولید واکسن زمان بر است و اگر واکسن تولیدی خوب هم باشد باید توسط سازمان‌های مرتبط جهانی تائید شود، نمی‌توانیم واکسن‌ها را تزریق کنیم بعد از ۶ ماه برای سازمان بهداشت جهانی ارسال کنیم. واکسن کشور چین که این همه هم درباره آن صحبت می‌شود در سازمان بهداشت جهانی در دست بررسی است و تا هفته آینده نتیجه آن معلوم می‌شود.

اگر واکسن‌های ایرانی تزریق شده نتیجه بدی داشت مطمئن باشید در مدت ۴۸ ساعت در فضای مجازی منعکس می‌شد و این موضوعی نیست  که پنهان بماند؛ از طرف دیگر انستیتو پاستور و رازی شرکت‌های قدری در زمینه تولید واکسن دارند و سالهاست در این حوزه کار می‌کنند و شریک‌های خارجی صاحب نامی دارند که می‌توان روی تولیدات آن‌ها حساب کرد، اما مهم زمان تولید این واکسن‌هاست که هنوز مشخص نشده است و ما در این شرایط نباید زمان را از دست بدهیم.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی