تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

با رای مجلس: طرح شفافیت آرای نمایندگان در اولویت کار مجلس قرار می گیرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با در اولویت قرار دادن طرح شفافیت آراء نمایندگان موافقت کردند.

کد خبر: ۸۱۰۹۶
۱۱:۳۸ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
با رای مجلس: طرح شفافیت آرای نمایندگان در اولویت کار مجلس قرار می گیرد
 
دیدارنیوز - بررسی تقاضای جمعی از نمایندگان برای اولویت رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس (شفافیت آرای نمایندگان) در دستور کار جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس قرار گرفت.

احمد امیرآبادی فراهانی به عنوان نماینده متقاضیان با بیان اینکه رئیس مجلس اولین نفر از طراحان این طرح بوده گفت: این طرح در کمیسیون آئین نامه بررسی شده و برخی همکاران پیشنهاداتی داشتند. در حال حاضر ۵۰ نفر از امضا کنندگان درخواست کردند که این طرح در اولویت کار مجلس قرار گیرد. زیرا پیش از این به صورت عادی اعلام وصول شده بود. در عین حال خواسته بسیاری از مردم و رای دهندگان شفافیت آراء بوده و مجلس انقلابی می خواهد پیش قدم شود و شفافیت را از خودش شروع کند. لذا درخواست ما رای به اولویت این طرح است.

وی افزود: البته ما به دنبال این هستیم که این طرح دو شوری شود تا پیشنهادات جدید نیز مطرح شود و زودتر به قانون تبدیل شود. ضمن اینکه بحث ما فقط مجلس و کمیسیون ها نیست، بلکه شوراها و مذاکرات دولت هم اهمیت دارد. رانت های اطلاعاتی بسیار زیادی هست و مردم باید آنها را بدانند و این مذاکرات شفاف شود. برخی وابستگان و اطرافیان وزرا با استفاده از همین رانت ها واردات می کنند. لذا همه مردم باید در جریان قرار بگیرند.

این عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: ما به زودی در بخش های دیگر حاکمیت هم شفافیت را پیگیری خواهیم کرد و قانون جامع و کامل و شفافی برای مجلس، قوه مجریه و پخش مذاکرات هیات وزیران خواهیم داشت.
 
احد آزادی خواه نماینده ملایر در مخالفت با اولویت قرار گرفتن طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: کسی با اصل شفافیت مخالف نیست. همه ما به این طرح رای دادیم و پیگیر آن هستیم، ولی واقعا اولویت‌های مهمتری در کشور داریم. طرح جهش مسکن با دو فوریت در دستور کار است، اما مطرح نشده، مردم گرفتار این مسئله هستند. آیا آن طرح اولویت دارد یا شفافیت آراء؟ تورم، گرانی و بی تدبیری ها، طبقاتی از جامعه را نابود می‌کند. برخی از طرح‌ها یک "یا علی" می‌خواهد که به سرانجام برسد و مردم مزه آن را بچشند.

وی افزود: عنوان طرح، شفافیت آراست. آیا مردم به دنبال شفافیت رای نمایندگان هستند یا شفافیت عملکرد آنها، رای نماینده یکی از صد‌ها عمل نمایندگان است. مردم علاقمندند درباره ماموریت ها، سفر‌های خارجی، وام ها، حضور و غیاب و مشارکت نمایندگان در رای گیری‌ها بدانند و شئون مختلف نماینده شان را ببینند که آیا زندگی اشرافی دارد یا به روستا‌های دورافتاده هم سر می‌زند. این شفافیت باید در جیب و جریان مالی نماینده باشد. مردم هم به دنبال چنین چیزی هستند تا وقتی در انتخابات بعدی شرکت کردیم ۸۰ تا ۱۰۰ نفر از نمایندگان رد صلاحیت نشود.

محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با اولویت قرار گرفتن طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: در مجلس یازدهم مطالبه جدی از طرف مردم برای ایجاد عملکرد شفاف در حوزه‌های ماموریت نمایندگان شکل گرفت و یکی از طرح‌هایی که از ابتدای مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفت شفافیت بود که اثراتش را در حوزه مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان داده است. این یکی از مصادیق مرتبط با شفافیت است و بحث امروز این است که اولویت آن را بپذیریم یا نه؟ البته در محتوا جای بحث وجود دارد، اما آنچه به عنوان شفافیت در عملکرد است گام اول مجلس است و ما گام‌های بعدی را برای شفافیت عملکرد دولت و ارکان نظام، عملیاتی می‌کنیم.

وی ادامه داد: تجربه جهانی نشان داده برای جلوگیری از تخلفات و مبارزه با مفاسد بازدارنده‌ترین راه این است که شفافیت اطلاعاتی را عملیاتی کنیم و این کار که در مجلس انجام می‌شود یک بسترسازی است تا ما این کار را از مجلس شروع کنیم.

نماینده مردم کرمان یادآور شد: امروز مردم از مجلس یازدهم انتظار دارند که بستر جریان شفافیت در نظام تصمیم گیری از مجلس شروع شود و این موضوع به سایر ارکان نظام تسری داده شود.

در ادامه تقاضای نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن طرح شفافیت آرای نمایندگان به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با اکثریت آرا با آن موافقت کردند.

محمدباقر قالیباف نیز پس از رای مجلس گفت: جا دارد از همه دوستان که این موضوع را پیگیری کردند و خصوصا آقای حاجی دلیگانی که در هیات رئیسه پیگیر این موضوع بودند تقدیر و تشکر کنم.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی