تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

اصلاحات مجبور است در وضعیت نامشخص و مبهم به سیاست‌ورزی بپردازد

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: اصلاح‌طلبان مجبور هستند در وضعیت نامشخص و مبهم به کنش‌گری و سیاست‌ورزی بپردازند تا شورای محترم نگهبان مشخص کند که آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند از کاندیدای اختصاصی برخودار شوند یا خیر؟

کد خبر: ۷۸۸۱۸
۲۲:۵۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۹
دیدارنیوز - فرج‌ کمیجانی با بیان اینکه اصلاح طلبان در شرایط فعلی دغدغه معیشت مردم را بر تمامی موضوعات دیگر اولویت بخشیده اند، افزود: تا در پرتو مبارزه با فساد و بی عدالتی و افزایش تولید در داخل و گشایش در عرصه های بین المللی، بستر لازم برای حل مشکلات اقتصادی مردم بیشتر فراهم شود.

این فعال سیاسی درباره در موضع کلی اصلاح طلبان راجع به انتخابات ۱۴۰۰، افزود: اصلاح‌طلبان به دنبال برگزاری یک انتخابات رقابتی در تراز مفاد مختلف قانون اساسی  به منظور افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ هستند البته ابزار فراهم کردن چنین شرایطی در دست اصلاح طلبان نیست. در حال حاضر مجبورند در وضعیت نامشخص و مبهم به کنش گری و سیاست ورزی بپردازند تا شورای محترم نگهبان مشخص کند که آیا اصلاح طلبان می توانند از کاندیدای اختصاصی برخودار شوند یا خیر؟  

وی ادامه داد:  تمامی احزاب سیاسی سی و دوگانه اصلاح طلب که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند مصمم به حضور و مشارکت فعال در انتخابات هستند ولی در انتها همه چیز به وضعیت حضور کاندیداهای اختصاصی اصلاح طلب در لیست نهایی کاندیداها است.

کمیجانی با بیان اینکه تنها راه تغییرات تدریجی و آرام در یک جامعه، از طریق صندوق های رای امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: اراده تمامی احزاب اصلاح طلب بر مشارکت فعال در انتخابات در صورت وجود کاندیدای اختصاصی اصلاح طلبان است. اصلاح طلبان با هدف تحقق و عملیاتی شدن مشارکت حداکثری، به دنبال نهایی کردن نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان با مشارکت فکری، عملی و اجرایی ۳۲ حزب دارای مجوز از وزارت کشور هستند. برای تقویت و فراگیری این نهاد اجماع ساز تعدادی از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر اجتماعی جریان اصلاحات به عنوان عضو در این نهاد اجماع ساز جدید دعوت خواهند شد. قرار است این نهاد اجماع ساز در حوزه فعالیت های مختلف سیاستگذاری و انتخاباتی، جایگزین هر دو نهاد قبلی یعنی شورای سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی شود.

رییس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به اینکه  اصلاح طلبان به کار حزبی در چارچوب قانون اعتقاد دارند، افزود: بنابراین  با هر گونه تحریم یا انفعال و بی‌تفاوتی در انتخابات مخالف هستند و این کنش ها را مغایر با روحیه اصلاح‌طلبی و مردم‌سالاری دینی می دانند.
 

این فعال سیاسی تاکید کرد: در صورت نداشتن کاندید در انتخابات، ضمن اینکه با صندوق های رای قهر نخواهیم کرد ولی امکان فعالیت حزبی و تشکیلاتی انتخاباتی از ما سلب خواهد شد.

کمیجانی درباره سازوکار جدید اصلاح طلبان گفت: در جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات طرح های مختلفی مطرح شدکه نهایتا تصمیم بر این شد که از بین اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یک گروه تعامل ( 5 نفره ) انتخاب شوند تا اعضای این گروه تعامل در رایزنی با بزرگان اصلاحات ، اعضای مجمع روحانیون مبارز و دبیران کل احزاب همسویی که خارج از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعالیت می کنند این موضوع را سامان دهند و به تایید سید محمد خاتمی هم برسانند لذا هیچ مشکلی از این منظر پیش رو نخواهیم داشت .

این فعال سیاسی درباره برنامه‌های اصلاحات برای انتخابات پیش رو ، اظهار کرد: اگرچه اصلاح طلبان همواره بر مشی اصلاحی و مسالمت جویانه در تمامی امور تاکید کرده اند و دموکراسی خواهی و پاسخگویی حاکمیت و قدرتمندی نهادهای مدنی را در اولویت قرار داده اند ولی در شرایط فعلی دغدغه معیشت مردم را بر تمامی موضوعات دیگر اولویت بخشیده اند تا در پرتو مبارزه با فساد و بی عدالتی و افزایش تولید در داخل و گشایش در عرصه های بین المللی، بستر لازم برای حل مشکلات اقتصادی مردم بیشتر فراهم شود.

وی درباره تاثیر  تحولات جدید  امریکا و پیروزی بایدن بر  جهت گیری های انتخاباتی اصلاح طلبان دارد، خاطرنشان کرد: برجام یک توافق ملی و حاکمیتی است که هرگونه تصمیم گیری جدید پیرامون آن، نیازمند اجماع در سطح حاکمیت است و یک جناح یا حزب سیاسی و حتی یکی از قوای سه گانه به تنهایی نمی تواند پیرامون آن کنش سیاسی انجام دهد اما به هر حال اصلاح طلبان از ابتدا از برجام حمایت کردند و مدافع عملیاتی شدن آن بودند تا ملت ایران بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند اما متاسفانه با خروج آمریکا توسط ترامپ از برجام، ایران از مزایای برجام محروم شد لذا الان که فرصت جدیدی در آمریکا پیش آمده که آمریکایی ها می خواهند رفتار غیرعقلایی و ظالمانه سه سال گذشته ترامپ را اصلاح کنند، طبیعتا اصلاح طلبان از این قضیه استقبال می‌کنند. اما متاسفانه این موضوع تبدیل به یک رقابت جناحی و حزبی در داخل کشور شده و به نوعی منافع و مصالح کلان ملی کشور وجه المصالحه نگاه‌های کوچک جناحی گردیده که این اصلا به نفع مصالح کشور نیست که مثلاً جناح مقابل اصلاح‌طلبان تصور کند که اگر آمریکا به برجام برگردد و به نوعی تحریم ها لغو شود به عنوان یک نقطه قوت برای اصلاح طلبان و دولت تلقی می شود.

کمیجانی افزود: ما اعتقادمان بر این است که مسئله برجام یک موضوع کلان ملی و حاکمیتی است و نباید در چارچوب های جنایی و حزبی در مورد آن، تصمیم‌گیری و قضاوت بشود. لذا درخواست ما از رقبای اصولگرایمان این است که در واقع مسائل ملی و حاکمیتی را تابع شرایط رقابت‌های خرداد ۱۴۰۰ قرار ندهند و اجازه دهند که اگر گشایشی در فضای بین‌المللی صورت گرفته بتواند در جهت رفع مشکلات و چالش‌های اقتصادی فراوانی که مردم در حال حاضر با آن مواجه هستند استفاده بشود و به نوعی بخشی از آلام و رنج‌هایی که مردم دارند بتواند برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان در روابط بین الملل حتماً خط قرمزهایی دارند، گفت: ولی عمدتا در چارچوب تصمیمات کلان حاکمیتی است در واقع بالاترین خط قرمزی که اصلاح‌طلبان برآن مرتبا تاکید دارند این است که پرونده مسائل هسته ای ایران نباید در عرصه بین‌المللی دوباره امنیتی شود و به تبع آن نباید اجماع بین المللی علیه ایران شکل بگیرد و تجربه تلخ سال‌های ۹۰ تا ۹۲ که مساله ایران به تهدیدی عیله صلح و امنیت بین المللی ذیل فصل هفتم شورای امنیت تبدیل شد و به تبع آن به شکل‌گیری اجماع بین المللی علیه ایران منجر شد نباید تکرار شود.
 
منبع: ایسنا
برچسب ها: اصلاح‌طلبان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی