تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
گزارش دیدار از یک حادثه تلخ + ویدئو

واکنش‌ها به مرگ یک نوجوان در پیست مشهد؛ دیه‌شو می‌دیم خب؟!

کد خبر: ۷۵۳۰۱
۱۸:۴۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

واکنش‌ها به مرگ یک نوجوان در پیست مشهد؛ دیه‌شو می‌دیم خب؟!

 

دیدارنیوز ـ آرش راهبر: حالا ۱۰ روزی از آن اتفاق تلخ و فاجعه‌بار در پیست موتورسواری ثامن مشهد می‌گذرد و همچنان خانواده‌ای سیاهپوش از دست رفتن نوجوانی است که انگار جرمش عشق به تماشای مسابقات موتورسواری بود. نوجوانی که خود روایتگر مرگ نابهنگام و دردناک خود شد، درست در همان لحظاتی که با دوربین موبایل در حال فیلمبرداری از مسابقه بود.

آن ۸ ثانیه لعنتی انگار در چشم به هم زدنی گذشت، آن قدر سریع که امیرعطا فرمانبر نوجوان بیگناه مشهدی حتی فرصت نکرد جانش را از این مهلکه در ببرد. حال تصویر به جا مانده از این حادثه هولناک، برای همیشه همچون حسرتی بی‌پایان در ذهن خانواده فرمانبر باقی خواهد ماند.

شگفت‌انگیز این که اتفاق وحشتناک پیست ورزشگاه ثامن مشهد چندان هم در رسانه‌ها انعکاس پیدا نکرد در حالی که اگر در استادیوم فوتبال خون از دماغ کسی بیاید، رسانه‌ها مانور بسیاری روی آن انجام می‌دهند. از طرفی کسانی که به نوعی در امر برگزاری مسابقات اتومبیلرانی یا موتورسواری در مشهد دست‌اندرکار هستند نیز در این روز‌ها دنبال یک مقصر در این حادثه می‌گردند در حالی که سلسله‌ای از عوامل در شکل‌گیری چنین حادثه تلخی وجود دارد.

ماجرا از آنجا آغاز شده که امیرعطا فرمانبر نوجوان مشهدی صبح جمعه نهم آبان ماه به همراه عمویش که موتورسوار است راهی پیست ثامن شده که در اصل بخشی از پارکینگ بزرگ اتومبیل در پیرامون استادیوم فوتبال ثامن مشهد است. او ترک موتور عمویش بوده که از مسیر غیرمسابقه‌ای یا پیت‌لِین به کنار پیست می‌رود و در همین اثنا، استارت یک مسابقه که ترکیبی از موتورسوار‌های آماتور و حرفه‌ای بوده زده می‌شود. امیرعلی نیز با موبایل به کنار پیست می‌آید تا از رقابت موتور‌ها فیلم بگیرد و از آنجایی که ایمنی پیست تامین نبوده و تنها یک ردیف لاستیک روی زمین قرار داشته، در پی برخورد جزئی دو موتورسوار ناگهان یکی کنترل خود را از دست می‌دهد و مستقیما به سوی امیرعلی منحرف شده و بدن آنکه با موانع ایمنی برخورد کند و سرعتش کم شود به نوجوان نگونبخت می‌زند و او را نقش زمین می‌کند. اتفاقی که به وضوح در حافظه موبایل امیرعلی در حال ضبط شدن بوده و به ناگاه تصویر موبایل درهم می‌ریزد و پایان تلخ ماجرا هم قابل پیش‌بینی است. یک ضربه و تمام...


جان یک نوجوان چقدر می‌ارزد؟
پیکر نیمه جان امیرعلی را به سوی بیمارستان می‌برند، اما کار از کار گذشته و نوجوان علاقمند به موتورسواری جانش را از دست می‌دهد. از این به بعد هم ماجرا غم‌انگیزتر و عجیب‌تر می‌شود. فرضعلی گرایلی رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان رضوی درباره این حادثه گفت: «نقص فنی موتورسیکلت، عامل حادثه در این پیست و فوت یک نوجوان بوده. روز جمعه ۹ آبان ماه، برنامه تمرینی موتورسواران در پیست ثامن مشهد طبق روال همیشگی برگزار شد که در این برنامه تمرینی نوجوانی به همراه عموی موتورسوار خود به پیست آمده و در جایگاه ویژه همراهان نظاره گر تمرین موتورسواران بود. در لحظه استارت موتورسواران، یکی از موتور‌ها به‌دلیل نقص فنی به دیگری برخورد کرد و هر ۲ موتورسوار از پیست منحرف شدند و به شدت با این نوجوان تماشاگر برخورد کردند که باعث وارد آمدن صدمه شدید به وی شد و این نوجوان پس از انتقال به بیمارستان، به‌دلیل ضعف جسمانی و شدت جراحات متأسفانه فوت کرد!»

جالب است که ضعف جسمانی، یکی از دلایل فوت مطرح شده در حالی که ضربه موتورسیکلت آنقدر شدید است که هر موجود زنده دیگری را می‌توانست از پای درآورد. در واقع در این گزارش کوتاه هیچ اشاره‌ای به ایمنی بسیار پایین مسابقه و استاندارد نبودن پیست نمی‌شود، مواردی که قطعا باید از سوی کمیته فنی مسابقه مورد توجه قرار می‌گرفته و تا رفع این نقص بزرگ، نباید اجازه برگزاری مسابقه صادر می‌شده است. از سوی دیگر اشاره به نقص فنی موتورسیکلت از سوی رئیس هیات استان هم نشانگر آگاهی فنی اندک یا تلاش برای لاپوشانی این سانحه و اهمال‌کاری بوده است چون همه کارشناسانی که این صحنه را دیده‌اند به ضعف ایمنی به عنوان دلیل اصلی حادثه اشاره کرده‌اند. به هر حال مسئولیت چنین مسابقه‌ای طبعا در مرحله نخست بر عهده هیات استانی و کمیته برگزاری است و این روز‌ها نیز در دنیای موتوراسپرت، ایمنی بر همه امور دیگر از جمله مسابقه مقدم است و اولین اشتباه می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ رقم بزند که در مشهد این اتفاق رخ داده است.

آخرین اظهارنظر گرایلی هم البته تامل برانگیز و ناراحت‌کننده است. رئیس هیات استان خراسان رضوی ضمن رد اشکالات زیرساختی پیست ورزشگاه ثامن گفته است: «با خانواده مرحوم جلسه خوبی برگزار شده و با توجه به اینکه این پیست دارای بیمه مسئولیت است، کار‌های اداری پرداخت دیه جانباخته در حال انجام است و انشالله به زودی خسارت وارد شده به خانواده متوفی پرداخت خواهد شد!» در واقع انگار که از دست رفتن جان یک نوجوان با پرداخت دیه آن جبران خواهد شد! باید پرسید که اگر مشابه این اتفاق برای نزدیکان همین شخص رخ می‌داد آیا همین برخورد را بر‌می‌تافت؟!



احتمال اتفاقات بعدی
متاسفانه در هفته‌های اخیر اتفاقات دیگری نیز در حوزه اتومبیلرانی و موتورسواری مشهد رخ داده که عموما به سادگی از آن عبور کرده‌اند. فیلم دیگری در فضای مجازی منتشر شده که مربوط به ترافیک ورودی خودرو‌ها به ورزشگاه ثامن است و ظاهرا یکی از خودرو‌های ناراحت از ترافیک و برخورد نامناسب گروه برگزاری، نگهبان پیست را زیر گرفته و او را مجروح کرده است.

در فیلم دیگری نیز محمد مهری که از قهرمانان مشهور مشهدی در مسابقات سرعت است، از طریق صفحه اینستاگرامی خود دارد آموزش رانندگی را انجام می‌دهد در حالی که نه خودش و نه پسربچه‌ای که در صندلی کنار او نشسته کلاه ایمنی ندارند و چنین اشتباهی از نظر فنی به هیچ وجه قابل اغماض نیست. متاسفانه اعطای حکم مربیگری از سوی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در سال‌های اخیر بدون دقت لازم و حتی گاهی به صورت دستوری صورت گرفته و مربیان متعددی با استفاده از همین احکام به دنبال جذب هنرجو هستند و به شیوه‌های غلط و ناامنی، آموزش رانندگی حرفه‌ای به افراد علاقمند انجام می‌گیرد.

از سوی دیگر فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی نیز در حال حاضر توسط سرپرست اداره می‌شود و به نوعی در اداره امور این چنینی که از مسائل پایه و بنیادین محسوب می‌شوند، بی‌صاحب است. هیات‌های استانی نیز بعضا از این خلاء استفاده کرده و برای کسب درآمد، مسابقاتی را بدون نظارت دقیق برگزار می‌کنند که با توجه به زیرساخت‌های ضعیف این رشته در سراسر کشور، هر آن ممکن است جان افراد به خطر بیفتد.

   

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی