تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

درخواست ۳ سازمان حقوق بشری از مصر برای لغو مجازات اعدام

سازمان های حقوق بشری از دولت مصر خواستند، مجازات اعدام را لغو و پروتکل بین المللی که این قانون را الزام آور می کند، امضا کند.

کد خبر: ۷۳۲۵۱
۱۱:۴۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹
درخواست ۳ سازمان حقوق بشری از مصر برای لغو مجازات اعدام
 
دیدارنیوز - به نقل از خبرگزاری آناتولی، این درخواست همزمان با روز جهانی مبارزه با اعدام مصادف با ۱۰ اکتبر و چند روز پس از اجرای حکم اعدام ۱۵ مخالف توسط مقامات مصر صورت می‌گیرد.

سازمان های "عدالت برای حقوق بشر" مستقر در استانبول، "مرکز حقوق بشری شهاب" و "سازمان بین المللی صلح" که هر دو در لندن مستقر هستند، با صدور بیانیه مشترکی گفتند، دستگاه قضایی مصر طی هفت سال گذشته در خصوص پرونده های سیاسی، ۱۵۵۸ حکم اولیه اعدام صادر کردند که از این مجموع ۸۰ تن اعلام و ۶۸ تن نیز در انتظار اجرای حکم خود هستند.

این سازمان ها از مصر خواستند تمامی عملیات اعدام را متوقف و پروتکل بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مربوط به لغو این مجازات را امضا کند.

چند روز پیش مقامات مصر حکم اعدام ۱۵ مخالف نظام حاکم را در سه پرونده مربوط به اتهامات "ترور و قتل" اجرایی کردند. در حالی که متهمان صحت این اتهامات را تکذیب کردند. به این ترتیب طی پنج سال گذشته ۷۷ تن در پرونده هایی که مقامات بارها مدعی شده اند سیاسی نبوده و کیفری است، اعدام شدند.

طبق قانون مصر، حکم اعدام پس از تصویب از سوی رئیس جمهوری اجرایی می شود و او همچنین حق عفو و تخفیف حکم را دارد.

در حالی که تردید زیادی در مورد صحت حکم اعدام در مصر وجود دارد و نهادهای حقوق بشری داخلی و بین المللی این اعدام ها را سیاسی می دانند، مقامات مصر طبق بیانیه های رسمی وجود هرگونه اختلال در دستگاه قضایی را رد می کنند.
دولت قاهره مدعی است زندانی سیاسی تحت بازداشت ندارد و به قانون اساسی متعهد و دستگاه قضایی مصر هم در بخش مدنی و نظامی مستقل و شفاف است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی