تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

حصارکشی رنج تئاتر شهر مان را کم می‌کند؟

دیدن جوانان بزهکار و مواد فروش، نظاره کردن درگیری‌های خیابانی و کیف‎زنی و تماشای اجباری کسانی که از دیگر ناهنجاری‌های اجتماعی رنج می‌برند، در هر مکانی ناخوشآیند و دردآور است، ولی اگر در اطراف یکی از زیباترین و مهم‌ترین مکان‌های فرهنگی ما باشد، این درد صد چندان می‌شود.

کد خبر: ۷۲۸۴۷
۱۵:۵۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ سال‌هاست هنرمندان و تماشاگران تئاتر عادت کرده‌اند با دیدن تصاویر نازیبا و نابهنجار وارد مجموعه تئاتر شهر بشوند، ولی این تکرار، هیچ از زشتی این ماجرا نمی‌کاهد و آنان هر بار که از کنار این مجموعه می‌گذرند، حتی اگر قصد ورود به آن را نداشته باشند، از این وضعیت، اندوهگین می‌شوند.
 
هرچند در این روز‌های کرونایی حضور هنرمندان و تماشاگران در این مکان زیبا که نماد تئاتر ایران و یکی از زیباترین بنا‌های شهر تهران است، کم‌رنگ‌تر از پیش شده، ولی در عوض، شرایط دشوار اقتصادی سبب شده حضور دستفروشان و مواد فروشان و کیف قاپان و ... بیش از پیش به چشم بیاید.
 
مدت‌هاست که مدیران مجموعه تئاتر شهر در حال گفتگو با مسئولان شهرداری منطقه یازده هستند و هر از گاهی، خبری خوشحال‌کننده شنیده می‌شود.
 
امروز هم روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر یکی دیگر از این خبر‌های مسرت‌بخش را منتشر کرده است.
 
روز گذشته، یکشنبه ۱۳ مهر ماه، جلسه‌ای با حضور نصرالله آبادیان شهردار منطقه یازده و قادر آشنا مدیر کل هنر‌های نمایشی و ابراهیم گله دارزاده، مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر برگزار شده است.
 
در این جلسه شهردار منطقه ۱۱ تهران که پیش از این گفتگو‌هایی با سعید اسدی مدیر پیشین تئاتر شهر داشته است، از آغاز دور تازه همکاری‌ها برای رفع مشکلات پیرامونی مجموعه تئاتر شهر در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.
 
او همراه با علی اصغر طاهری شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ به مجموعه تئاتر شهر آمده است و در گفتگو با قادر آشنا مدیر کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراهیم گله‌دارزاده رئیس تئاتر شهر، در جریان تازه‌ترین مشکلات و آسیب‌های محیط پیرامونی این مجموعه قرار گرفته و درباره تازه‌ترین اقدامات شهرداری منطقه ۱۱ برای بهبود شرایط فعلی سخن گفته است.
 
نصرالله آبادیان با اشاره به اجرای فاز اول پروژه پهنه فرهنگی هنری رودکی ابراز خرسندی کرده و گفته است با تأکیداتی که شهردار تهران در این زمینه داشت، ما موفق به بهره برداری از فاز اول پهنه فرهنگ و هنر رودکی شدیم و حالا که این شرایط توانست شأنیت محیط پیرامونی تالار وحدت را دو چندان کند این امیدواری وجود دارد که بتوانیم از اواخر مهرماه امسال فاز دوم پروژه را آغاز کنیم تا شرایط ویژه‌ای برای متصل کردن پهنه به بوستان دانشجو فراهم شود. در این چارچوب ضمن بهره مندی از مشاوره کارشناسان حوزه‌های مختلف با شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی نیز فعالیت‌های مشترکی خواهیم داشت که در آینده‌ای نزدیک جزئیات آن اعلام می‌شود.
 
شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی بوستان دانشجو تأکید کرده است که بوستان دانشجو یکی از مهم‌ترین بوستان‌های شهر تهران در موضوعات فرهنگی بوده که لازم است هرچه زودتر نسبت به بازپیرایی آن اقدامات لازم صورت پذیرفته و مشکلات ناشی از آسیب‌های اجتماعی محیط آن مرتفع شود. در این راه هنرمندان و مدیریت اداره کل هنر‌های نمایشی و تئاتر شهر به عنوان ذی نفعان اصلی این منطقه باید حتماً ما را از مشورت‌های خود بهره‌مند و در جلسات مربوط به این پروژه شرکت کنند. چرا که همه ما خواهان این هستیم تا از این پس به جای شنیدن خبر‌های ناگواری که ناشی از نزاع‌های خیابانی و بزهکاری در این منطقه است، شاهد اتفاقات خوب و فرهنگی باشیم که می‌توانم بوستان دانشجو را به عنوان بوستان موضوعی مرتبط با هنر نمایشی معرفی کنم.
 
آبادیان از تلاش همکاران خود برای حل مشکلات اطراف تئاتر شهر سخن گفته و توضیح داده است گرچه این حرکت آهسته بوده، اما کوشش ما پیوسته راه رفتن تا رسیدن به نقطه مطلوب است.
 
او تاکید دارد که پیشخوان تئاتر شهر باید عاری از هر گونه اغتشاش و آسیبی باشد تا هنرمندان و تماشاگران فهیم تئاتر با خاطری آسوده در این حوزه فعالیت کنند.
 
آبادیان باور دارد که برای انجام این امر، یکی از کار‌های مهم، توجه به اجرای آثار نمایشی در محیط تئاتر شهر است که قطعاً می‌تواند مقدمه‌ای برای تماشای آثار حرفه‌ای تئاتر باشد.
 
او وعده داده که در شهرداری منطقه ۱۱ تهران نهایت تلاشش را انجام می‌دهد که این موضوعات را با حناچی شهردار تهران در میان بگذارد و امید دارد با توجه به علاقه‌ای که در شهردار نسبت به امور فرهنگی سراغ دارد، بتواند مذاکرات و اقدامات موثری در این زمینه انجام دهد.
 
هنرمندان تئاتر خوب به یاد دارند که پیش از حضور غلامحسین کرباسچی در شهرداری تهران، تئاتر شهر هم مانند دیگر بنا‌های فرهنگی، حریمی داشت که بعدا این حریم برداشته شد چراکه مسئولان وقت شهرداری اعتقاد داشتند بوستان‌های شهری نباید حریم داشته باشند و حریم تئاترشهر در بوستان شهرداری را برداشتند. اما برداشتن این حریم، بعد‌ها صدمات زیادی را به تئاتر شهر وارد کرد و حالا قادر آشنا مدیر کل هنر‌های نمایشی هم مانند تعدادی دیگر از اهالی تئاتر خواستار احیای این حریم شده است.
 
بنای زیبایی که با آن نامهربانیم
او در جلسه دیروز با قدردانی از همکاری‌های شهرداری منطقه ۱۱ تهران، از جایگاه مهم تئاتر شهر به عنوان بنایی تاریخی و حتی جهانی یاد و ابراز تاسف کرده است که ما گاهی قدر این بنا را نمی‌دانیم و با آن نامهربانی می‌کنیم و همین نامهربانی هم باعث می‌شود در وجوه جهانی نیز در این زمینه با اتفاقات خوبی همراه نباشیم.
 
او تاکید کرده است که اگر به فریاد تئاتر شهر نرسیم، این مجموعه ارزشمند تبدیل به محلی می‌شود که اصلاً در شأن هنر و تئاتر ایران نیست.
 
آشنا دو خواسته از شهردار منطقه یازده مطرح کرده و گفته است: اول اینکه این شهرداری شرایطی را فراهم کند که به اتکاء گزارش‌ها و آسیب‌های فراوانی که در محیط تئاتر شهر به دلیل بزهکاری فراوان وجود دارد، شرایط تعیین حریم برای این مجموعه فراهم شود. به هر حال برای این ساختمان دو نگاه در رابطه با تعیین حریم مطرح می‌شود اول اینکه حریمی برای آن وجود نداشته باشد و دوم اینکه مانند این سال‌ها حصاری پیرامون این مجموعه فرهنگی شکل نگرفته باشد. اما باید حواس‌مان به این نکته باشد که اگر فرهنگ چنین شرایطی وجود نداشته باشد ماجرا به «ضدفرهنگ» تبدیل می‌شود و فضا به سمتی می‌رود که این سال‌ها شاهد آن در محیط تئاتر شهر هستیم.
 
او از وضعیت بحرانی محیط تئاتر شهر هم سخن گفته و توضیح داده است: ما از دوستان شهرداری تهران خواهش می‌کنیم که ابتدا حریم تئاتر شهر را احیاء کنند و پس از آن نسبت به آغاز فاز دوم پروژه پهنه فرهنگ و هنر رودکی از مجموعه تئاتر شهر به جای ادامه پروژه از تالار وحدت همکاری‌های لازم را داشته باشند. من بر این باورم محیط پیرامون تئاتر شهر این قابلیت را دارد که بیشتر و گسترده‌تر از این‌ها تبدیل به یک پاتوق برای تئاتر خیابانی و اجرای مجالس شبیه‌خوانی در این منطقه شود.
 
آشنا شرایط ناخوشآیند پیرامون تئاتر شهر در سال‌های اخیر را هم یادآوری کرده است: محیط پیرامونی تئاتر شهر در این سال‌ها اصلاً در شرایط خوبی به سر نمی‌برد؛ بنابراین لازم است هرچه زودتر نسبت به رفع التهابات و اتفاقات دلخراش فضای بیرونی این مجموعه اقدامات لازم را انجام دهند. من مطمئنم در این زمینه تمامی هنرمندان از همه اقدامات حمایت می‌کنند.
 
ابراهیم گله‌دار زاده، رئیس تئاتر شهر نیز با قدردانی از همراهی شهرداری از نکاتی همچون تغییر بافت گیاهی فضای سبز برای جلوگیری از نفوذ آب، طراحی و اجرای نورپردازی محیط اطراف مجموعه برای جلوگیری از توقف افراد بزهکار، ساماندهی افراد بیکار در محیط مجموعه، اجرای آثار نمایشی و برنامه‌های مختلف با هدف ایجاد نشاط عمومی، احداث جایگاهی ویژه برای معرفی ساختمان تئاتر شهر سخن گفته است.
 
او البته معتقد است که بهسازی و کاهش آسیب‌های موجود در مجموعه تئاتر شهر در پروسه‌های کوتاه مدت قطعاً به سرانجام نمی‌رسد؛ بنابراین لازم است تا با مشارکت تئاتر شهر و شهرداری منطقه ۱۱ تهران موضوع کاهش آسیب‌های تئاتر شهر در فاز‌های بلندمدت نیز تعریف شود تا بتوانیم با اتکا به این رویکرد شاهد اتفاقات موثری در این زمینه باشیم.
 
حالا که تئاتر در دوران رکود اجباری به سر می‌برد، فرصت خوبی است تا چنین مواردی اجرایی شود که این دوره برای تئاتر ثمراتی به همراه داشته باشد و وقتی دوباره اجرا‌های تئاتری از سر گرفته شد، اهالی تئاتر در شرایط خوشآیندتر و دلی گرم‌تر به این ساختمان زیبا پای بگذارند.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی