تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

مؤمنی: رئیس‌جمهور سالانه یکبار در جلسات ستاد شرکت می‌کند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: رئیس‌جمهور در سال حداقل یکبار در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر شرکت می‌کند و مصوبات جلسات هم بلافاصله پس از ۱۰ روز به امضای وی خواهد رسید.

کد خبر: ۶۳۷۸۹
۱۱:۲۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه نشست خبری به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌های فرهنگی که در حوزه پیشگیری در مقابله با اعتیاد کافی است یا خیر؟ اظهار کرد: بر اساس تحقیقات ما، برنامه‌های فرهنگی و پیشگیرانه از اعتیاد در فضای مجازی ۱۰ درصد افزایش داشته، اما این موضوع به این معنی نیست که این افزایش مناسب است بلکه باید اقدامات بیشتری انجام شود.
 
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات به عمل آمده، ۳۳ درصد از افرادی که به اعتیاد مبتلا شده بودند، بیان کردند که «ما در مواجهه با یک فرد معتاد و اولین‌باری که به ما مواد پیشنهاد شد، قدرت نه گفتن نداشتیم».
 
به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، بیش از ۳۰ درصد معتادان اذعان داشتند «اطلاعی از اینکه با چندبار مصرف تفننی یک ماده مخدر نمی‌دانستند که معتاد می‌شوند».
 
مؤمنی افزود: درست است که برنامه‌های فرهنگی در صدا و سیما پخش می‌شود، اما کافی نیست و دیگر رسانه‌ها و سازمان‌ها هم باید پای کار بیایند.
 
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا رئیس‌جمهور هم در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر شرکت می‌کند یا خیر؟ گفت: آقای روحانی در سال حداقل یکبار در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر شرکت می‌کند و مصوبات جلسات هم بلافاصله پس از ۱۰ روز به امضای وی خواهد رسید البته این مصوبات در تمام ارکان نظام پیگیری می‌شود.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: دلیل آنکه شاهد خواهیم بود گاهی کارهای‌مان به نتیجه نهایی نمی‌رسد، نقص در قانون است.
 
مؤمنی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بهزیستی و دیگر نهاد‌ها اعلام کرده‌اند که «هزینه‌های نگهداری معتادان به آن‌ها دیر پرداخت شده است»، آیا این مسئله را قبول دارید یا خیر؟ اظهار کرد: قبول دارم که مشکلاتی در پرداخت‌ها بوده است، اما ستاد مبارزه با مواد مخدر، ستادی اجرایی نیست بلکه این ستاد یک نهاد نظارتی و سیاستگذار است و باید بیشتر وقت خود را صرف سیاستگذاری کند.
 
پاسخ به شایعه «معتادان کرونا نمی‌گیرند»
وی در واکنش به شایعه «معتادان کرونا نمی‌گیرند»، گفت: آسیب‌پذیری معتادان به دلیل ایمنی پایینی که در بدنشان دارند، نسبت به سایر افراد بیشتر است، اما مافیا و قاچاقچیان با این شایعه خواستند تا اعتیاد را در بین جوانان و دیگر آحاد جامعه بیشتر کنند.
 
مؤمنی ادامه داد: یکی از دلایلی که معتادان در ایران کمتر به کرونا مبتلا شده‌اند، این بود که از همان روز‌های اولیه ورود این بیماری به کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری بهزیستی و وزارت بهداشت اقلام پیشگیری از کرونا را از جمله ماسک و دستکش را در بین معتادان متجاهر توزیع کردند که آن‌ها به این بیماری مبتلا نشوند.
 
به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۳۰ نفر از معتادان متجاهری که جمع‌آوری شده‌اند، به کرونا مبتلا بودند.
 
مؤمنی تأکید کرد: در سال گذشته مصرف شیشه رتبه سوم را در ایران داشت و پس از مدتی حتی به رتبه چهارم هم رسید، اما شاهد بودیم که یکباره یک ماده مخدر شیشه جدید به نام «شیشه افغانی» وارد کشور شده که نشان‌دهنده آن است قاچاقچیان مواد مخدر از هر راهی برای ضربه زدن به جوانان کشورمان استفاده خواهند کرد.
 
اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای نگهداری یکساله از معتادان متجاهر
وی ادامه داد: حدود ۱۰ میلیارد تومان برای نگهداری یکساله معتادان متجاهر اختصاص داده شده است.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: طبق قانون، یک معتاد متجاهر باید بین یک تا سه ماه نگهداری شود، اما سوال اینجاست که آیا معتادی که به تهاجر رسیده، ظرف سه ماه درمان می‌شود؟ اینکه این فرد را سه ماه نگهداری کرده و سپس او را رها کنیم، یعنی کاری را نصفه و نیمه انجام داده و منابع را هدر داده‌ایم.
 
مؤمنی با اشاره به شیوه نگهداری معتادان در کشور‌های دیگر گفت: در برخی از کشور‌ها بار اول، دو سال و اگر اعتیاد در فرد مجدد تکرار شود، سه سال یک فرد معتاد را نگهداری می‌کنند. در این راستا از مجلس می‌خواهم که قانون نگهداری معتادان متجاهر را اصلاح کند و اجازه دهد که بتوانیم معتادان متجاهر را مدت بیشتری نگهداری کنیم.
 
۱۰۰ هزار معتاد متجاهر در کشور داریم
وی گفت: در کشور حدود ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار معتاد متجاهر داریم که از این تعداد حدود ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: از ۵۰۰۰ معتاد متجاهری که در تهران در دوران کرونایی جمع‌آوری و از آن‌ها تست کرونا گرفته شد، حدود ۳۷ تا ۳۸ نفر تست کرونایشان مثبت بود.
 
مؤمنی افزود: این نوید را می‌دهم که قرار است یک تا دو مرکز نگهداری زنان معتاد متجاهر در تهران راه‌اندازی شود که جزئیات آن را در جلسات بعدی خواهم گفت.
منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی