تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

عبدالله عبدالله و امیدها برای صلح در افغانستان

در نتیجه توافق میان رهبران سیاسی، ریاست دولت بر عهده اشرف غنی قرار گرفت و عبدالله عبدالله سکان ریاست شورای عالی مصالحه افغانستان را در دست گرفت. عبدالله عبدالله روز گذشته، ده ام خرداد ماه، از آمادگی دولت برای آغاز روند صلح میان افغان‌ها خبر داد. با اجرایی شدن آتش بس سه روزه میان طالبان و دولت به مناسبت عید فطر و استمرار این آتش بس در هفته جاری به صورت توافقی نانوشته، امیدها برای آنکه افغانستان شاهد حملات مرگبار کمتری باشد، افزایش پیدا کرده است.

کد خبر: ۶۲۴۵۷
۱۷:۲۷ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

دیدار نیوز ـ سرویس جهان: به نظر می‌رسد افغانستان که در این ایام زیر رگبار خشونت ناشی از بنیادگرایی است که با رویای صلح فاصله بسیاری دارد. بعد از تلاش‌های بین‌المللی برای صلح میان دولت مرکزی، طالبان و نیروهای خارجی، در نهایت سال گذشته طالبان در پایتخت قطر به صندلی مذاکره با ایالات متحده تکیه داد. با وجود امتیازات ناچیزی که میان طرفین رد و بدل شد، اما نفس این مذاکره که با نام «صلح برای افغانستان میان آمریکا و طالبان» شناخته می‌شود، امیدها را برای روزهای خوش در سینه افغان‌ها روشن نگه داشت.

 بنابر این توافق در صورت اقدام ایالات متحده برای خروج از خاک افغانستان، طالبان از خشونت‌های خود در این کشور خواهد کاست. در این میان عدم توافق میان نخبگان سیاسی افغانستان بر سر انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت متحد، این کشور برای ماه‌ها با بحران بی‌دولتی دست و پنجه نرم کرد. در روزهای اخر اردیبهشت ماه در نهایت اشرف غنی و عبدالله عبدالله دو مدعی ریاست جمهوری بر سر تشکیل دولت ملی به توافق رسیدند.

 

بیشتر بخوانید: توافق غنی و عبدالله: مصالحه در خانه همسایه

 

تلاش‌ها آغاز می‌شود

در نتیجه توافق میان رهبران سیاسی، ریاست دولت بر عهده اشرف غنی قرار گرفت و عبدالله عبدالله سکان ریاست شورای عالی مصالحه افغانستان را در دست گرفت. عبدالله عبدالله روز گذشته، ده ام خرداد ماه، از آمادگی دولت برای آغاز روند صلح میان افغان‌ها خبر داد. با اجرایی شدن آتش بس سه روزه میان طالبان و دولت به مناسبت عید فطر و استمرار این آتش بس در هفته جاری به صورت توافقی نانوشته، امیدها برای آنکه افغانستان شاهد حملات مرگبار کمتری باشد، افزایش پیدا کرده است. عبدالله عبدالله گرچه از زمان و مکان دقیق مذاکرات با طالبان صحبت نکرده اما ابراز امیدواری کرد که تا دو هفته دیگر این مذاکرات آغاز شود. وی شب گذشته در فیس‌بوک خود نوشت که با هیات مذاکره کننده افغانستان که پیش از این اسامی آنان توسط ارگ ریاست جمهوری، منتشر شده بود، دیدار کرده است.

 

به نظر می‌رسد روندی که میان طرف‌های درگیر در زمین افغانستان برای مبادله زندانیان در حال انجام است اولین نشانه مثبت از تمایل دولت و گروه‌های بنیادگرا به صلح است که در این هفته اجرایی شد. دولت افغانستان در هفته گذشته بالغ بر هزار زندانی طالبان را آزاد کرد و طالبان نیز 73 نیروی امنیتی افغانستان را در اقدامی متقابل آزاد کرد. گرچه خبرهای ضد و نقیضی از اختلاف میان شورای مصالحه افغانستان به گوش رسیده بود اما عبدالله عبدالله این اختلافات را رد کرد و ترکیب این شورا را مطابق با مشورت‌های همه جانبه دانست. وی همچنین اعلام کرد که اسامی رهبران افغان که در لیست سیاه قرار داشتند، در صورت صلح، از این لیست خارج خواهد شد.

 

واکنش جهانیان

روز گذشته اتحادیه اروپا در واکنش به تحولات و تلاش‌ها برای برقراری صلح بین الافغانی اعلام کرد که تنها در صورتی کمک‌های خود را به افغانستان ادامه خواهد داد که نظام جمهوری در این کشور استمرار یابد. از آنجایی که در مذاکرات میان ایالات متحده و طالبان از عبارت «امارت اسلامی» به جای نظام جمهوی استفاده شده بود، بسیاری از افغان‌ها و کشورهای خارجی نسبت به این امر معترض شدند. این اتحادیه همچنین با تاکید بر حفظ حقوق مردم افغانستان بار دیگر خواستار اعلام آتش‌بس دائمی و آغاز هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی شد. گرچه این واکنش از سوی سرپرست وزارت خارجه افغانستان مورد استقبال قرار گرفت اما از سوی طالبان به تلاشی برای دخالت در امور افغانستان تعبیر شد.

 

 آمریکا در سوی دیگر در تقلاست که مذاکره با طالبان را دستاوردی عظیم معرفی کند و با تاکید بر مذاکره انجام شده با طالبان، تحریم‌ها علیه این گروه شبه نظامی را ملغی کند. با این وجود نماینده ویژه پوتین و مدیر بخش آسیایی وزارت خارجه روسیه بر این باور است که عملی نشدن توافقنامه قطر مانعی جدی برای لغو تحریم‌های علیه طالبان در شورای امنیت است. کابلوف همچنین معتقد است از آنجایی که طالبان، توافق سیاسی رهبران افغان را به رسمیت نشناخته است، اجرایی شدن روند صلح و لغو تحریم‌ها به این سرعت رخ نخواهد داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی