تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

سرا‌های بازار سنتی کرمانشاه احیاء می‌شوند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بابیان اینکه سرا‌های بازار سنتی کرمانشاه طی دهه‌های گذشته به شکل متروکه درآمده‌اند، گفت: برنامه احیاء این سرا‌ها را با احیاء سرای وکیل الدوله در دستور کار قرار داده‌ایم.

کد خبر: ۵۸۲۹۶
۱۱:۲۶ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۹

سرا‌های بازار سنتی کرمانشاه احیاء می‌شوند

دیدارنیوز ـ علیرضا برشاهی بااشاره به تشدید اقدامات مرمتی در بازار سنتی کرمانشاه در چند سال اخیر، اظهار کرد: مرمت و ساماندهی راسته بازار‌های بازار سنتی کرمانشاه در این سال‌ها مورد توجه جدی قرار گرفته و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز اقدامات مرمتی گسترده‌ای در این بازار انجام شده است.

 

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه اکنون به مراحل پایانی مرمت و ساماندهی راسته بازار‌های این بازار قدیمی رسیده‌ایم، برای همین برنامه احیاء سرا‌های بازار سنتی را در گام بعدی در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

معاون میراث فرهنگی استان اضافه کرد: در بازار سنتی کرمانشاه علاوه بر راسته بازار‌ها که هر راسته بازار مخصوص یک صنف و شامل حجره‌ها و مغازه‌هایی است، عناصری مانند حمام ها، مساجد، تیمچه‌ها و سرا‌های تاریخی داریم که وابسته به راسته بازار‌ها هستند و برخی از آن‌ها همچون سرا‌ها در دهه‌های اخیر به شکل متروک درآمده‌اند.

 

وی در توضیح نقش سرا‌های بازار سنتی کرمانشاه در گذشته گفت: در زمان‌های قدیم کاروان‌های تجاری پس از ورود به شهر در سرا‌های بازار سنتی که حکم تجارتخانه را داشتند مستقر می‌شدند و کالاهایشان را در این سرا‌ها خالی می‌کردند در واقع می‌توان گفت این سرا‌ها محل داد و ستد و توزیع کالا‌ها در بازار سنتی بوده‌اند.

 

برشاهی تاکید کرد: با گذشت زمان این سرا‌ها دیگر کارکرد خود را از دست دادند و اکنون فقط محلی برای انبار کالا‌های برخی از مغازه داران راسته‌ها هستند و به شکل متروک درآمده‌اند.

 

وی بابیان اینکه صنوف راسته بازار‌ها برای تبدیل این سرا‌ها به انباری تغییراتی در فضای معماری آن‌ها ایجاد کرده‌اند، عنوان کرد: عمده این سرا‌ها دارای حیاط‌های بزرگ و نما و معماری زیبایی هستند که متاسفانه بسیاری از آن‌ها درحال حاضر این معماری خود را از دست داده‌اند، لذا در برنامه داریم تا سرا‌ها را به شکل سابقشان بازگردانیم.

 

معاون میراث فرهنگی استان یادآورشد: طبق برنامه احیای سرا‌های تاریخی بازار کرمانشاه را از سرای وکیل الدوله و با مشارکت خود بازاریان و متولی موقوفه آغاز خواهیم کرد.

 

وی تصریح کرد: پس از احیای این سرا بخشی از آن را به منظور انجام فعالیت‌های تجاری اختصاص می‌دهیم و بخشی نیز به شکل فضایی برای استراحت گردشگرانی که به بازار خواهند آمد آماده می‌شود تا سرا‌هایی مانند بازار سنتی تبریز و شیراز داشته باشیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی