تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
علاءالدین بروجردی و سیدحسین نقوی‌حسینی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

آمریکا نمی‌تواند در برابر مصوبه پارلمان عراق مقاومت کند/برای انتقام سخت نیاز به جنگ نداریم

News Image Lead

روز یکشنبه پارلمان عراق با برگزاری نشستی برای بررسی اخراج نیرو‌های آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیرو‌های خارجی رأی داد و این آغاز اتفاقات جدید در عراق است. در خصوص تصویب مصوبه خروج نیرو‌های خارجی از عراق توسط پارلمان این کشور و تاثیر آن بر خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، دیدارنیوز با علاءالدین بروجردی رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به گفتگو پرداخته است. بروجردی بیان کرد: این تصمیم بسیار مهمی است که عراقی‌ها اتخاذ کردند و آمریکا هم نمی‌تواند در برابر این تصمیم، مقاومت کند. طبیعتاً اگر این تصمیم عملی بشود ممکن است آمریکایی‌ها تحریم عراق و هر اقدامی را انجام دهند. نقوی حسینی نیز اظهار داشت: پارلمان عراق با این مصوبه از ساحت خود و سرزمین خودشان دفاع کردند و از دخالت‌های بی جای دولت قلدر جلوگیری کردند. بعید به نظرم می‌رسد آمریکایی‌ها دست به تحریم عراق بزنند.

کد خبر: ۴۷۶۲۷
۱۲:۲۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: خاورمیانه شاهد اتفاقات متعدد و حساسی در چند روز اخیر است. بعد از ترور شهید سردار سلیمانی به دست آمریکا و توئیت‌های تهدید آمیز دونالد ترامپ، گویا اتفاقات در منطقه با سرعت بیشتری رقم می‌خورد. روز یکشنبه پارلمان عراق با برگزاری نشستی برای بررسی اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیروهای خارجی رأی داد و این آغاز اتفاقات جدید در عراق است. از سوی دیگر، خبرها حکایت از آن دارد که آمریکا ناوها و شناورهای خود را از خلیج فارس خارج کرده است. در همین حال، مردم ایران، منطقه و جهان منتظر انتقام سخت وعده داده شده ایران و پاسخ به اقدام آمریکا به دلیل جنایتی که انجام داده است، هستند.

 

در خصوص تصویب مصوبه خروج نیروهای خارجی از عراق توسط پارلمان این کشور و تاثیر آن بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق، دیدارنیوز با علاءالدین بروجردی رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی و همچنین سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخته است.

 

بررسی رای پارلمان عراق در شرایط منطقه

خون سردار سلیمانی زمینه ساز مصوبه پارلمان عراق بود

 

علاءالدین بروجردی در مورد مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای خارجی از عراق به دیدارنیوز گفت: «این اولین برکت خون پاک شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی است چون به هیچ‌وجه شرایط برای اتخاذ چنین تصمیمی در پارلمان عراق قبل از این حادثه آماده نبود. اما تاثیری که این شهادت گذاشت و حرکت نابخردانه ترامپ که یک تحقیر ملی را برای عراقی‌ها رقم زد و نقض کردن تمامیت ارضی و امنیت ملی این کشور، اتفاق مذکور را رقم زد. در کاظمین، بغداد، نجف و کربلا انصافاً عراقی‌ ها پاسخ دندان شکنی به ترامپ دادند و یکی از باشکوه‌ترین تشییع‌ها را به احترام این عزیزان دلاور رقم زدند و این اولین برکت خون پاک این شهیدان است که این مصوبه مهم را مجلس عراق تصویب کرد و امیدواریم در  مراحل اجرایش هم بتواند با همین استحکام به پیش برود».

 

وی در خصوص اجرایی شدن این مصوبه و پیامدهای آن در عراق بیان کرد: «در هر صورت عراق یک کشور مستقل در سازمان ملل است و مجلس عراق بر اساس انتخابات شکل گرفته و مجلس قدرتمندی است؛ طبیعتاً دولت مکلف است که مصوبه مجلس را اجرایی کند، حتی اگر آمریکایی‌ها بخواهند مخالفت کنند. در هر صورت این تصمیم بسیار مهمی است که عراقی ها اتخاذ کردند و آمریکا هم نمی‌تواند در برابر این تصمیم، مقاومت کند. طبیعتاً اگر این تصمیم عملی بشود ممکن است آمریکایی‌ها تحریم عراق و هر اقدامی را   انجام دهند».


این نماینده مجلس در مورد وعده انتقام سخت توسط ایران و احتمال شروع جنگ بین ایران و آمریکا گفت: «ما هیچ وقت سیاستمان در منطقه حتی علیه آمریکا سیاست جنگی نبوده است. البته اگر آنها بخواهند دچار اشتباه بشوند قطعاً با پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد. سیاست ما سیاست دفاعی است نه جنگی، بنابراین به نظر می‌رسد باید صبر داشت تا نتایج مصوبه پارلمان عراق منعکس بشود».

بروجردی در خصوص خروج ناوهای آمریکایی از خلیج فارس نیز اظهار کرد: «طبیعتا هم نظامیان و هم مسئولین امنیتی آمریکا به خاطر حماقت ترامپ، نگران هستند و این اقدام احتیاطی را انجام دادند ولی به هیچ وجه بُعد مسافت؛ بعد از این جنایت آمریکا، آنها را در مقابل جبهه مقاومت نمی تواند محافظت کند و این اقدام، نجات بخش آمریکا از اقدامات احتمالی آینده نیست. ما سیاستمان سیاست جنگ نیست ولی اگر آنها بخواهند مرتکب اشتباهی بشوند قطعاً در چهارچوب سیاست های دفاعی، قدرتمندانه در مقابل آمریکا خواهیم ایستاد».


وی در مورد نوع انتقام ایران از آمریکا گفت: «تصمیم بهنگام را با توجه به اینکه مسئولیت اینگونه اقدامات مهم در اختیار شورای عالی امنیت ملی است آنها می‌گیرند و اطلاع‌رسانی می‌کنند و این که نوع انتقام نظامی به چه صورت است، چیزی نیست که در اختیار نمایندگان مجلس باشد».

 

بررسی رای پارلمان عراق در شرایط منطقه

اقدام پارلمان عراق موجب وحدت جهان اسلام می شود

 

سیدحسین نقوی‌حسینی نیز در مورد مصوبه پارلمان عراق به دیدارنیوز گفت: «با توجه به جنایتی که دولت تروریست آمریکا با مدیریت شخص ترامپ انجام داده است و آن، عبارت از این است که یک مقام رده بالای کشور ما به طور رسمی از طرف دولت عراق دعوت شده و مهمان دولت عراق بوده و آمریکایی‌ها ضمن تجاوز به خاک عراق، یک مهمان رسمی این دولت را با یک عملیات کثیف تروریستی به شهادت رسانده اند  بنابراین حق آمریکایی‌ها است که دولت عراق عذرشان را بخواهد، چون آنها متجاوز و یاغی هستند و برخلاف همه موازین بین المللی و کنواسیون‌های بین المللی عمل کردند و این دخالت آشکار در امور داخلی کشور محسوب می‌شود. بنابراین نمایندگان مجلس عراق تصمیم درستی نسبت به یک کشور مداخله‌گر گرفتند. قطعاً این اقدام موجب وحدت کشورهای اسلامی، محور مقاومت و همکاری بین کشورها خواهد شد».


وی در ادامه بیان کرد: «آمریکایی‌ها با هدف غارت منابع، نفت و گاز عراق به این کشور آمدند و به تعبیر رئیس جمهورشان، هفت تریلیون دلار هزینه کردند، به همین دلیل دل کندن آنها از این منابع بسیار سخت است، ولی مجلس تصویب کرده و دولت موظف است که مصوبه را اجرا کند. اگر آمریکایی‌ها در عراق بمانند حتما تنش‌ها و درگیری‌ها در عراق افزایش پیدا می‌کنند. آمریکایی‌ها منشأ ناآرامی هستند و هر جا حضور پیدا کنند باعث جنگ افروزی، تنش و درگیری داخلی و اختلافات قومی و مذهبی می‌شوند. پارلمان عراق با این مصوبه از ساحت خود و سرزمین خودشان دفاع کردند و از دخالت‌های بی جای دولت قلدر جلوگیری کردند. بعید به نظرم می‌رسد آمریکایی‌ها دست به تحریم عراق بزنند.»

 

این نماینده مجلس در مورد انتقام سخت ایران از آمریکا به دلیل ترور سردار سلیمانی نیز گفت: «انتقام سخت، صرفا مطالبه مقامات جمهوری اسلامی نیست بلکه مطالبه جهان اسلام، همه ملت ایران، کشورهای محور مقاومت و مطالبه میلیون‌ها جوان است که در مکتب حاج قاسم سلیمانی پرورش یافتند. هشتگ انتقام سخت، امروز یک هشتگ عام در جهان اسلام است. بنابراین این انتقام سخت حتماً انجام خواهد شد. جهان اسلام، کشورهای محور مقاومت و میلیون‌ها جوان عاشق سلیمانی همه به دنبال انتقام سخت هستند و اصلاً شاید منتظر ایران نمانند و انتقام سخت را بگیرند. بنابراین هر جایی، امکان برای انتقام سخت وجود دارد».


نقوی حسینی درمورد خروج ناوهای آمریکایی از خلیج فارس نیز گفت: «امروز نیروها و پایگاه‌های آمریکایی و همه امکاناتی که متعلق به آمریکا است در  قلمرو خاورمیانه و قلمرو کشورهای اسلامی قرار دارد که در بیم و وحشت هستند. شاید هیچ انتقامی سخت تر از این انتقام نباشد که هیچ آمریکایی در خاورمیانه، احساس امنیت و آرامش ندارد و این چماق بیم و ترس و وحشت باید همیشه بالای سر آمریکایی‌ها باشد تا وقتی که از این منطقه خارج شوند و بروند. بنابراین طبیعی است که آنها در وحشت هستند. ما برای انتقام سخت نیاز به جنگ نداریم؛ نه ما جنگ افروزیم و نه اهل جنگ هستیم».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی