تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
سید جلال ساداتیان در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

شرایط اخراج آمریکایی‌ها از عراق مهیاست

News Image Lead

به دنبال مصوبه پالمان عراق مبنی بر خروج آمریکایی‌ها از عراق مباحث زیادی در خصوص کیفیت اجرایی شدن این خواست مردم عراق در رسانه‌ها مطرح شد. در همین رابطه سید جلال ساداتیان سفیر سابق کشورمان در لندن به دیدارنیوز گفت: ساختار سیاسی عراق به گونه‌ای است که اکثریت پارلمان آن کشور را شیعیان تشکیل می‌دهد و با این همدلی که در تشییع جنازه شهدای ترور اخیر در شهر‌های عراق انجام شد، دولت و مرجعیت می‌توانند اقدامات هوشمندانه‌ای انجام دهند و مجموعه نیرو‌های داخل عراق را جذب کنند. کرد‌ها هم خیلی طرف آمریکا نیستند، چون بار‌ها آن‌ها را تنها گذاشته اند، چنانچه ترامپ کرد‌ها را در برابر اردوغان تنها گذاشت. اهل سنت مقداری از دولت عراق دلخور هستند و معتقدند دولت آن گونه که باید حق و حقوق آن‌ها را لحاظ نمی‌کند و کرد‌های نقاط مختلف عراق مشکلاتی دارند، ولی تا آنجایی که من رصد کردم شرایط عراق طوری نیست که دولت عراق نتواند مدیریت کند. به خصوص با این وحدتی که در مسئله ترور شهید سلیمانی پیش آمد و تهدیدی که آمریکایی‌ها در خاک عراق انجام دادند فکر می‌کنم شرایط برای همدلی و همگرایی همه گروه‌های عراقی در خصوص اخراج آمریکایی‌ها مهیا است.

کد خبر: ۴۸۲۵۵
۱۶:۲۲ - ۲۰ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: بعد از ترور سردار سلیمانی و همراهان وی در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط آمریکایی‌ها و بدرقه تاریخی پیکر مطهر این فرمانده فقید و همرزمانش توسط مردم شهر‌های مختلف عراق، قانون گذاران عراقی دست به یک اقدام تقنینی قابل توجه زدند. پارلمان عراق مصوب کرد که نیرو‌های خارجی به ویژه آمریکایی باید خاک عراق را ترک کنند. این مصوبه در همان ساعات اولیه بعد از تصویب صدای آمریکایی‌ها را درآورد، به طوری که ترامپ با ادبیاتی بازاری اعلام کرد: هزینه‌هایی که در عراق متحمل شده ایم را بدهید تا برویم!

 

شرایط اخراج آمریکایی‌ها از عراق مهیاست

 

ترامپ همچنین گفت:  «ما یک پایگاه هوایی فوق‌العاده پرهزینه و گران در آنجا داریم. میلیارد‌ها دلار برای احداث آن از مدت‌ها قبل از آمدن من هزینه شده است. آنجا را هرگز ترک نمی‌کنیم مگر آنکه هزینه آن پایگاه را بپردازند. اگر عراق خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی است این اقدام به صورت دوستانه انجام نمی‌شود؛ ما تحریم‌هایی علیه آن‌ها اعمال خواهیم کرد که قبلا مشابه آن را هرگز ندیده‌اند و تحریم‌های ایران در همسایگی آن هم چیز کوچکی خواهد بود.»

البته کار به همین جا ختم نشد و وزارت خارجه عراق سفیر آمریکا در بغداد را احضار و مراتب اعتراض عراق به اقدام تروریستی آمریکا علیه شهروندان عراقی و ایرانی در خاک عراق را به او ابلاغ کرد که البته حرکتی مرسوم و دیپلماتیک است. اما صحبت‌های مقام معظم رهبری بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد را می‌توان اوج این داستان قلمداد کرد. رهبر انقلاب با اشاره به اینکه یک سیلی به آمریکا زده ایم، اقدام نظامی برای جبران خسارت وارده آمریکا در ترور سردار سلیمانی را کافی ندانستند و تنها راهکار را خروج آمریکایی‌ها از منطقه اعلام کردند. کارشناسان و اصحاب رسانه، این موضع عالی رتبه‌ترین مقام کشورمان را به انتقام سختی تعبیر کردند که طی روز‌های گذشته به مطالبه مردم تبدیل شده بود.
 
باید منتظر گذشت زمان ماند و مشاهده کرد که آیا آمریکایی‌ها به همین راحتی عراق را ترک خواهند کرد و اساسا عراقی‌ها توان عملی کردن مصوبه خود را دارند یا نه؟ به راستی خروج آمریکایی‌ها که به تعبیری همان انتقام سخت است اتفاق می افتد؟

 

در همین رابطه سیدجلال ساداتیان سفیر سابق ایران در لندن و کارشناس مسائل سیاسی به دیدارنیوز گفت: عراقی‌ها نمی‌خواهند ایالات متحده آمریکا در آن کشور حضور داشته باشند و این حق آن کشور است که از آن‌ها بخواهد عراق را ترک کنند. پارلمان آن کشور هم تصویب کرده است که آمریکایی‌ها باید بروند. علت اساسی هم این است که کشور مهمان حق کشور میزبان را رعایت نکرده و اقدامی بر ضد حاکمیت این کشور انجام داده است. آمریکایی‌ها شخصی از یک کشور ثالث را در عراق ترور و موجبات سرافکندگی و خجالت میزبان را فراهم کرده اند، طبیعی است که خواستار این باشند که این مهمان ظالم و متجاوز، خاک کشورشان را ترک کند، به همین دلیل است که پارلمان این کشور تصویب کرد.

 

شرایط اخراج آمریکایی‌ها از عراق مهیاست

 

 

وی افزود: عادل عبدالمهدی نخست وزیر یا سرپرست نخست وزیری عراق سفیر آمریکا را احضار کرده و مراتب اعتراض عراق را به او ابلاغ کرده است. این از پررویی و زورگویی آمریکایی هاست که می‌گویند اول هزینه‌های ما را بدهید بعد خارج می‌شویم. هشت سال در حال دوشیدن عراق هستند، نفت عراق را غارت کردند و خیلی بیشتر از آن چیزی که در اینجا هزینه کردند منتفع شدند و ذخایر عراق را به تاراج بردند، چه طلبی دارند؟ کشور میزبان رضایت ندارد آن ها حضور داشته باشند ولی می‌خواهند به زور در آنجا بمانند!
 
ساداتیان با بیان اینکه آمریکایی‌ها هیچ محبوبیتی در این منطقه به خصوص عراق ندارند، تصریح کرد: باید از آن‌ها پرسید با چه اعتمادی و با چه پشتوانه‌ای می‌خواهید در این منطقه حضور داشته باشید؟ آقای ترامپ چون خوی استکباری و قلدری دارد نسبت به همه موضوعات با این صفت و رویکرد برخورد می‌کند. عراق در شرایط خاصی از آن ها خواسته بود که کمکش کنند حالا نمی‌خواهد ادامه دهند. آمریکایی‌ها به دلایل متعدد نمی‌توانند در عراق حضور داشته باشند و مهمترین دلیل آن هم حضور اکثریت شیعه در ساختار سیاسی عراق است و اینکه مرجعیت شیعه حضور آن‌ها را تحمل نمی‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: آمریکا خود را در عراق مهمان نمی‌داند، چون به عنوان اشغالگر وارد شده و کار‌هایی را انجام می‌دهد که یک اشغالگر انجام می‌دهد بنابراین بحث مهمان و میزبان در مورد آمریکا و عراق منتفی است. از طرفی آمریکا که مدعی قانون‌گرایی، اجرای ضوابط و قوانین بین‌المللی است، چرا در این زمینه تابع قوانین بین‌المللی نیست؟ قانون می‌گوید وقتی یک کشور مستقل حضور نظامی شما را نمی‌پذیرد باید گردن نهاد و این در حالی است که پارلمان آن کشور که عصاره نظر اکثریت است، خروج شما را تصویب کرده است. اگر هم می‌خواهید به اشغالگری خود ادامه دهید باید تبعات این اشغالگری را هم بپذیرید بنابراین هر اقدام و اتفاقی که از این به بعد رخ دهد ناشی و تابع شرایطی است که خود آمریکایی‌ها به وجود آورده اند.
 
سفیر پیشین ایران در انگلیس در پاسخ به این پرسش که کرد‌ها و اهل تسنن چه نقشی در تصمیم اخیر پارلمان دارند، گفت: در خصوص مصوبه اخراج آمریکایی ها از عراق اکثریت رای دادند، اکثریت هم در دست شیعیان است. کرد‌ها در پروسه رای گیری شرکت نکردند و نمایندگان اهل تسنن هم مخالف خروج آمریکایی‌ها هستند، ولی در مجموع باید به قانون و اکثریت احترام گذاشت. آمریکا در پاسخ به مصوبه پارلمان عراق تهدید به تحریم‌هایی کرده و گفته که از تحریم‌های ایران هم شدیدتر خواهد بود، این نشانگر قلدری و خوی استکباری این کشور است.
 
وی افزود:  آقای ترامپ با همه دنیا رویارویی می‌کند و از طریق تهدید می‌خواهد همه را مطیع خود کند که در مورد عراق باید دید که این عمل را انجام می‌دهد یا نمی‌دهد و چقدر تاثیر گذار خواهد بود. در صورت تحریم، دولت عراق هم مشکلاتی خواهد داشت، ولی این مشکلات بیشتر از مشکل اشغال نخواهد بود. در صورتی که آمریکا عراق را تحریم کند، عراق هم دست و پا بسته نیست و راه به جا‌های مختلفی خواهد داشت، زیرا به خلیج فارس، مدیترانه و جا‌های مختلفی دسترسی دارد و با کشور‌های مختلفی در ارتباط است و می‌تواند مسائل خود را حل و فصل کند.
 
ساداتیان در پاسخ به این پرسش که آیا عراقی‌ها عملا می‌توانند آمریکایی‌ها را بیرون کنند، اظهار کرد: قطعا می‌توانند، ضمن اینکه   آمریکا‌یی ها نمی‌توانند در منطقه خلیج فارس دوام  بیاورند، زیرا نه تنها عراق بلکه مجموعه کشور‌های منطقه، حضور آمریکا را نمی‌خواهند. به خصوص بعد از ترور آشکار سردار سلیمانی، به نوعی می‌توان گفت آمریکا گور خود را کنده است. اگر آقای ترامپ در انتخابات رای نیاورد، قاعدتاً آمریکا این رویه قلدر مآبی را کنار خواهد گذاشت. ایالات متحده آمریکا هم خیلی دنبال این نیست که بخواهد تنش و درگیری خود را افزایش دهد و بخصوص اگر دموکرات‌ها حاکم شوند، بعید می‌دانم که آن‌ها اصراری بر ادامه اشغالگری داشته باشد.
 
این کارشناس مسایل منطقه یادآور شد: ساختار سیاسی عراق به گونه‌ای است که اکثریت پارلمان آن کشور را شیعیان تشکیل می‌دهد و با این همدلی که در تشییع جنازه شهدای ترور اخیر در شهر‌های عراق انجام شد، دولت و مرجعیت می‌توانند اقدامات هوشمندانه‌ای انجام دهند و مجموعه نیرو‌های داخل عراق را جذب کنند. کرد‌ها هم خیلی طرف آمریکا نیستند، چون بار‌ها آن‌ها را تنها گذاشته اند، چنانچه ترامپ کرد‌ها را در برابر اردوغان تنها گذاشت. اهل سنت مقداری از دولت عراق دلخور هستند و معتقدند دولت آن گونه که باید حق و حقوق آن‌ها را لحاظ نمی‌کند و کرد‌های نقاط مختلف عراق مشکلاتی دارند، ولی تا آنجایی که من رصد کردم شرایط عراق طوری نیست که دولت عراق نتواند مدیریت کند. به خصوص با این وحدتی که در مسئله ترور شهید سلیمانی پیش آمد و تهدیدی که آمریکایی‌ها در خاک عراق انجام دادند فکر می‌کنم شرایط برای همدلی و همگرایی همه گروه‌های عراقی در خصوص اخراج آمریکایی ها مهیا است.  

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
اره جون خودت
مگه الکیه برن تا ناتوی عربی تشکیل نشه نمیرن
برن که روسیه با خیال راحت هرکار خواست بکنه یا ایران
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی