تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
سردار احمد خورشیدی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

اقدامات نظامی مهمی علیه آمریکایی‌ها در منطقه انجام خواهد شد/جنگ تمام عیار اتفاق نمی‌افتد/آمریکا درصدد وارد کردن ضربه آخر است

خبر شهادت سردار سلیمانی در توئیتر، ترند اول شد و شاید یکی از بی سابقه‌ترین پوشش‌های خبری در ۱۰ سال اخیر مربوط به این حادثه بود. هنوز واکنش‌ها ادامه دارد و در سطح منطقه تحلیل گران موافق و مخالف، مشغول ارائه تحلیل و بررسی اخبار مرتبط با شهادت این سردار ایرانی هستند. در همین رابطه سردار احمد خورشیدی از رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس و کارشناس مسائل نظامی در گفتگو با دیدارنیوز گفت:آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها سال هاست که به سردار سلیمانی دسترسی داشتند و می‌توانستند به او آسیب بزنند، اما چرا این زمان را برای حذف او انتخاب کردند؟ به نظرم این هم در ارتباط با اشتباه محاسباتی آن‌ها و در ارتباط با اعتراضات آبان ماه ۹۸ است و به زعم خودشان این اقدام در راستای وارد کردن ضربه آخر است. به نظرم چند اقدام نظامی مهم علیه آمریکایی‌ها در منطقه انجام خواهد شد. اگر ما پاسخ مناسب و متناسب به آمریکایی‌ها ندهیم، آمریکایی‌ها بر اشتباه خود اصرار می‌کنند و بی عملی ما را به ضعف و عقب نشینی تعبیر کرده و مشکلات بعدی را برای ما درست می‌کنند.

کد خبر: ۴۷۳۹۴
۱۷:۰۷ - ۱۴ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: ساعت ۰۱:۲۰ بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه سردار سلیمانی و همراهانش که در حال خروج از فرودگاه بغداد بودند مورد هدف موشک‌های آمریکایی قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. صبح روز جمعه بود که مردم و مسئولان ایرانی با این خبر تلخ و شوک آور مواجه شدند. در همین راستا بسیاری از مسئولان سیاسی و نظامی کشور اقدام به صدور تسلیت کرده و آمریکا را به اقدام متقابل تهدید کردند. رهبر انقلاب نیز از انتقام سختی سخن گفتند که آمریکایی‌ها باید منتظر آن باشند.

 

 

شهادت سردار سلیمانی

 

ایرانیان با وجود همه اختلاف سلیقه ها و رویکرد‌هایی که داشتند در واکنش به شهادت سپهبد سلیمانی، صدا و ید واحده شدند و در اتحاد و اشتراک موضع، یکی شدند. در طرف مقابل، اولین اظهار نظر آمریکا از طرف دونالد ترامپ بود که در توئیتر خود پرچم آمریکا که بیانگر پیروزی و اطمینان از تصمیم و اقدام او داشت را قرار داد.
 
خبر شهادت سردار سلیمانی در توئیتر، ترند اول شد و شاید یکی از بی سابقه‌ترین پوشش های خبری در ۱۰ سال اخیر مربوط به این حادثه بود. هنوز واکنش‌ها ادامه دارد و در سطح منطقه تحلیل گران موافق و مخالف، مشغول ارائه تحلیل و بررسی اخبار مرتبط با شهادت این سردار ایرانی هستند. امروز مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی در عراق انجام شد و مردم عراق با حضور پر تعداد خود در این مراسم، پاسخ مناسبی به خدمات سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس  دادند.
 
در همین رابطه سردار احمد خورشیدی از رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس و کارشناس مسائل نظامی در گفتگو با دیدارنیوز گفت: مقام معظم رهبری فرمودند سردار شهید قاسم سلیمانی یک شخصیت بین المللی است. همانطور که در تعریف واژه امنیت آمده است، امنیت در کشور‌ها اکنون به عنوان پدیده داخل کشوری محسوب نمی‌شود، یعنی امنیت کشور‌ها در نقاطی دیگر از دنیا نیز تعریف می‌شود. مثلا خود آمریکایی‌ها تعریفی که از امنیت دارند این است که می‌گویند تا در هزار نقطه دنیا حضور نداشته باشیم نمی‌توانیم ادعا کنیم امنیت داریم، مانند حضوری که در خاورمیانه و در دیگر نقاط دنیا دارند. البته نمی‌خواهم به حضور آن‌ها مشروعیت بدهم، ولی واقعیت این است که موضوع امنیت اکنون محدود به کشور و جغرافیا نیست.


 

سردار احمد خورشیدی

 

وی افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران برای امنیت و مدیریت این مفهوم تعریف داریم. امنیت خود را در داخل، منطقه و دنیا تعریف کرده ایم. به طور کلی منطقه خاورمیانه و مشخصا سوریه، عراق، یمن، بحرین، فلسطین، لبنان و حتی افغانستان محدوده و گستره‌ای است که در مفهوم و تعریف امنیت ملی ما قرار دارد و برای آن برنامه داریم و علی الاصول باید داشته باشیم. ما برای ایجاد امنیت خود هیچ راهی نداریم جز اینکه در سوریه، عراق و یمن حضور داشته باشیم. این حضور ممکن است مستشاری و اتاق فکری باشد و حتی یک حضور نظامی تمام عیار.
 
خورشیدی با بیان اینکه سردار سلیمانی کسی بود که حساسیت منطقه و ایران را به مردم تفهیم کرد، خاطرنشان کرد: تئوری امنیتی که شهید سلیمانی دنبال می‌کرد در واقع امنیت مردمی بود و این ظرفیت و مشارکت مردم ایران و منطقه بود که به کمک سردار سلیمانی آمد. به عنوان مثال در عراق مردم در گروه‌های منسجم قرار گرفتند و به بازوی نظامی مقاومت تبدیل شدند و همین‌ها بودند که داعش را زمین گیر کردند. قاسم سلیمانی از همان ابتدا وقتی وارد عراق شد بر روی ایجاد حشدالشعبی پافشاری می‌کرد.
 
این کارشناس نظامی ادامه داد: در سوریه نیرو‌های مردمی یا همان «قوات الدفاع الوطنی» با برنامه ریزی و ابتکار سردار سلیمانی شکل گرفت و به بازوی اصلی دولت در مقابل تکفیری‌ها و داعشی‌ها تبدیل شدند.  انصارالله یمن از ۶۰ سال قبل وجود داشت، ولی یک تشکل منسجم و متکی به مردم نبود. آنجا هم مستشاران ما امنیت مردمی و حضور مردم در امنیت خودشان را مطرح کردند و سردار سلیمانی مبدع جنبش جدید انصارالله بود.
 
وی گفت: باراک اوباما را به سنا دعوت کردند، از او سوال کردند که چرا به ایران حمله نمی‌کنی؟ جواب داد اگر به ایران حمله کنم، حزب الله لبنان اسرائیل را موشک باران می‌کند و ایرانی‌ها به ظرفیت‌های شبه نظامی و مردمی در منطقه دست یافته اند؛ بنابراین این یعنی همان ساختمانی که سردار سلیمانی معمار آن بود. امنیت مردمی بحث جدیدی نیست، ولی از حیث تاثیرگذاری با فرماندهی و مدیریت سردار سلیمانی، بُرد وسیعی داشت.
 
خورشیدی بیان کرد: در اول انقلاب، کومله و دموکرات با حمایت رژیم بعث عراق، سعودی ها، اسراییل و آمریکا تقویت شدند و جنگ داخلی راه انداختند و شهر‌ها و روستا‌های زیادی را تصرف کردند و یک جنگ منطقه‌ای علیه نظام نو پای جمهوری اسلامی شکل گرفت. در آنجا که من خودم حضور داشتم با بسیجی‌ها و سپاهی‌ها بحث امنیت مردمی را مطرح کردیم. دیدیم اگر بخواهیم با کومله و دمکرات که از پشتیبانی خارجی‌ها برخوردار بودند، بجنگیم حریف نمی‌شویم. کل نیرو‌های ما ۹ هزار نفر بود در حالی که آن‌ها بیش از ۱۵۰ هزار نفر نیروی ورزیده و چریک آموزش دیده داشتند و تجهیزات و امکانات مالی آن‌ها خیلی بیشتر از ما بود؛ لذا راهی جز استفاده از ظرفیت مردم همان منطقه نبود. در سال ۶۳ که ما به کردستان رفتیم چیزی به نام بسیج مردمی در آنجا نداشتیم، ولی سالی که برمی گشتیم بیش از ۱۳۰ هزار نفر بسیج مردمی داشتیم که ضد انقلاب می‌جنگیدند.
 
وی افزود: فلسفه وجودی سردار شهید سلیمانی از همین منظر مهم و قابل بحث است. شاهد هستیم سلیمانی شهید شده است، ولی چند ساعت بعد بین نیرو‌های حشدالشعبی با آمریکایی‌ها درگیری رخ می‌دهد. آمریکایی‌ها دست به یک اشتباه راهبردی زده اند و در منطقه اسیر خواهند شد. طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ آمدند عراق را تسخیر کردند، ولی به خاطر حضور مقاومت همین نیرو‌های مردمی و مقاومتی که نشان دادند، مجبور شدند از آنجا خارج شوند. گرچه دوباره برگشتند و اکنون هم حضور دارند، اما این بودن در آن سطحی نیست که مد نظر داشتند، چون آن زمان حدود ۳ و نیم میلیون بشکه نفت از عراق می‌بردند و بجای اینکه امنیت شهر‌ها را در برنامه خود داشته باشند، امنیت مراکز تولید نفت را در اولویت خود گذاشتند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شهادت سردار سلیمانی و حس ملی گرایی و تلافی جویانه ایرانی‌ها، آینده را چگونه پیش بینی می‌کنید، گفت: آمریکایی‌ها همیشه اشتباه محاسباتی می‌کنند به طوری که وقتی در داخل ایران تنش امنیتی و اعتراض مردمی رخ می‌دهد، مانند سال‌های ۸۸، ۹۶ و ۹۸ فکر می‌کردند که روز‌های آخر حیات سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران است و به سراغ ضربه آخر می‌روند که در اندیشکده‌های آن‌ها تدوین می‌شود. سال ۸۸ وقتی آمریکایی‌ها دیدند تنش داخلی و اعتراضاتی به وجود آمده، بحث تحریم شکننده نفتی و بانکی را اعمال کردند. سال ۹۶ وقتی اعتراضاتی در واکنش به گرانی اتفاق افتاد، آمریکایی‌ها نیرو‌های دریایی و هوایی خود را در منطقه ما افزایش دادند و دوباره فکر می‌کردند زمان وارد کردن ضربه آخر است.
 
این کارشناس مسائل امنیتی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها سال هاست که به سردار سلیمانی دسترسی داشتند و می‌توانستند به او آسیب بزنند، اضافه کرد: اما چرا این زمان را برای حذف او انتخاب کردند؟ به نظرم این هم در ارتباط با اشتباه محاسباتی آن‌ها و در ارتباط با اعتراضات آبان ماه ۹۸ است و به زعم خودشان این اقدام در راستای وارد کردن ضربه آخر است. ما هم نقاط زیادی از منافع آمریکایی‌ها را در دسترس داشتیم و داریم که به دلیل مصالح، منافع و سیاست‌های کلان به آن‌ها ضربه‌ای نزدیم، کما اینکه می‌توانستیم افراد و فرماندهان آن‌ها را نیز هدف قرار دهیم.
 
وی با طرح این پرسش که آیا ما باید واکنش احساسی انجام دهیم یا دست به حرکتی منطقی و ریشه‌ای بزنیم، خاطرنشان کرد: معتقدم باید همه تصمیمات ما ریشه‌ای و موثر باشد. اطلاعات و اخبار رسیده حاکی از آن است که نیرو‌های شبه نظامی عراق به سران خود فشار آورده اند که زودتر عملیاتی علیه آمریکایی‌ها انجام دهند. به نظرم چند اقدام نظامی مهم علیه آمریکایی‌ها در منطقه انجام خواهد شد. اگر ما پاسخ مناسب و متناسب به آمریکایی‌ها ندهیم، آمریکایی‌ها بر اشتباه خود اصرار می‌کنند و بی عملی ما را به ضعف و عقب نشینی تعبیر کرده و مشکلات بعدی را برای ما درست می‌کنند.

 


شهید سردار سلیمانی

 

وی گفت: رهبری فرمودند هزینه مقاومت کمتر از سازش است. اگر مقاومت و عکس العمل حساب شده، منطقی و به موقع نداشته باشیم، آمریکایی‌ها مشکلات بیشتری برای ما ایجاد خواهند کرد، مخصوصا اینکه سازمان تصمیم گیری ترامپ بر روی انتخابات ریاست جمهوری متمرکز شده است و چون به زعم خودشان به برگ برنده‌هایی نیاز دارند، ممکن است دچار بدسلیقگی بیشتری شوند.
 
سردار خورشیدی در پاسخ به این پرسش که تلافی ایران، پاسخ آمریکا را به دنبال خواهد داشت، آیا نباید نگران جنگی تمام عیار میان ایران و آمریکا باشیم، اظهار کرد: دکترین نظامی آمریکا می‌گوید ما به هیچ کشوری در دنیا حمله نمی‌کنیم مگر اینکه «کوتاه مدت باشد»، «هزینه حمله و تهاجم به عهده کشور هدف قرار گیرد» و «پیروزی حتمی باشد». آمریکا می‌داند ایران هیچ کدام از این سه مولفه را ندارد و به همین علت آمریکایی‌ها هیچ گاه علیه ایران وارد جنگی تمام عیار نمی‌شوند. چون برای آن‌ها قابل تحقق و امکان پذیر نیست و شرایط ایران در دکترین آن‌ها نمی‌گنجد. آمریکایی‌ها به کشوری که اقتدار، مردم و استراتژی دارد حمله نمی‌کنند.
 
وی در پایان گفت: من جنگی تمام عیار بین ایران و آمریکا را پیش بینی نمی‌کنم. ممکن است اقدامات نظامی کنش و واکنشی بین این دو کشور اتفاق افتد که البته یک احتمال هم این است در پی آن بین ایران و اسراییل جنگی رخ دهد، چون نقطه ضعف آمریکایی ها، اسراییل است و در حوزه اشراف و تسلط حزب الله لبنان است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی