تیتر امروز

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...

ترامپ با فشار حداکثری به دنبال شکست اراده ایران در مقاومت است

یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت: اقدام ترامپ در حمله به سردار سلیمانی در عراق را ناشی از نگاه وی به آینده ریاست‌جمهوری آمریکا دانست.

کد خبر: ۴۷۳۳۱
۱۱:۳۱ - ۱۴ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز - نصرت‌الله تاجیک درباره‌ این‌که محبوبیت سردار سلیمانی به‌عنوان یک چهره ملی از چه بابت بود؟، اظهار کرد: عوامل مختلفی غیر از جنبه شخصیتی وی تاثیرگذار است برای برخی ممکن است ویژگی‌های شخصیتی یا سیاسی، برای برخی ویژگی نظامی و برای برخی نیز یکسری مسائل عمده‌تر مورد توجه است. شاید برخی از مردم به جنبه‌های احساسی توجه کنند اما  نخبگان ممکن است از شرایط کشور، منطقه یا روندی که در دنیا حاکم است تلقی دیگری داشته باشند.

وی تصریح کرد:‌به عقیده‌ من فصل مشترک این محبوبیت در میان مردم به اقدام نابخردانه و جنایت کاملا آشکار آمریکا بر می‌گردد که مسئول نظامی کشوری را در کشور دیگری ترور کردند. همچنین ناراحتی مردم عراق به دلیل علائق آن ها به سردار سلیمانی است و نیز از این‌که حاکمیت آن‌ها نقض شده عصبانی هستند. 

سفیر پیشین کشورمان در اردن همچنین بیان کرد: احساس می‌کنم جوّ داخلی کشور ما نیز ناشی از اقدام نابخردانه ترامپ است و این‌که آینده عراق به عنوان همسایه‌ غربی ما از این پس چگونه رقم خواهد خورد. آیا این اتفاق یک ترور ساده است و یا اینکه به صورت سلسه‌ای و زنجیره وار تحولات دیگری رخ خواهد داد.

تاجیک خاطر نشان کرد: طبیعتا با توجه به این  شرایط ایران نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و اقدام مقابله به مثل انجام خواهد داد. از طرفی جای شک نیست که اقدام آمریکا علیرغم آنچه که ترامپ یا پمپئو توجیه می‌کنند معقول نیست. دست آن‌ها به خون خیلی‌ها آلوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار کرد:‌ در شرایط فعلی نوع اقدامی که ایران می‌خواهد انجام دهد یقینا تمام ظرفیت‌ها و ابعاد مساله را مد نظر دارد،  صرفا به حالت احساسی و انتقام جویی بسنده نمی‌کند و تلاش دارد تا تمام پارامترها وعوامل این مساله را در نظر بگیرد.  ممکن است یک سری اقدامات دیپلماتیک و یا اقداماتی در مجامع بین‌المللی بر اساس قوانین بین‌المللی را به پیش ببرد. 

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: بنابراین، آن چیزی که باعث انسجام داخلی شده مجموعه‌ای از عوامل  احساسی تا عقل و آینده‌نگری منطقه است.

وی درباره‌ این‌که چه چیزی باعث شد تا ترامپ مستقیما سردار سلیمانی را به شهادت برساند؟ گفت: فکر می‌کنم اصل قضیه به همان فشار حداکثری بر می‌گردد. یعنی در حقیقت این اقدام ترامپ ناشی از آینده ریاست جمهوری وی است و این‌که آینده حضور نیروهای آمریکایی در عراق و همچنین آینده نظامی و دیپلمات‌های آمریکا در منطقه تحت تاثیر قرار دارد.

تاجیک ادامه داد: قدم اول فشار حداکثری به ایران است که اراده ایران را برای مقاومت در مقابل زیاده خواهی‌های ترامپ بشکند. ترامپ اکنون در شرایط استیضاح قراردارد و می‌خواهد از خودش یک شخصیت قهرمان به جای بگذارد تا بتواند از این شرایط خارج شود و پس از آن پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود.

وی در پایان اظهار کرد:‌اگر پیش از این هرگونه زمینه‌ای برای تداوم گفت‌وگو میان ایران و آمریکا مخصوصا پس از تبادل دو زندانی انجام شده بود، آن هم از بین رفته و طبیعتا باید صبر کرد که شرایط چگونه پیش خواهد رفت.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی