تیتر امروز

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
حضور گسترده مردم در سوگ حاج قاسم سلیمانی

از کرمان تا همه ایران

News Image Lead

روز جمعه ۱۳ دی ماه اهالی کرمان در دو نقطه از شهر اجتماع کرده بودند؛ محل اقامه نماز جمعه و بیت الزهرا، منزل شخصی سردار سلیمانی، این دو نقطه روز گذشته تبدیل به آغاز مراسم عزاداری عمومی در کرمان شدند.

کد خبر: ۴۷۳۲۰
۱۱:۰۸ - ۱۴ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ «در فراق مجاهد عاشورايي و مالك اشتر ولايت، سردار رشيد اسلام حاج‌قاسم سليماني اشك امان نمي‌دهد و داغي سنگين بر دل سنگيني مي‌كند. شهادت حاج‌قاسم سليماني داغي بزرگ نه فقط براي مردم عزيز ايران اسلامي بلكه براي همه آزادگان و مجاهدان و مظلومان گيتي است كه او را دست انتقام خداوند از ظالمان و مستكبران و دشمنان امت اسلام و حامي خود در برابر اشرار و داعشي‌ها مي‌دانستند. اما اين مصيبت براي مردم شريف استان كرمان، بسي سنگين‌تر است، چراكه برادري رشيد و دلسوز و همراه و هم‌قدمي مخلص و فداكار را كه الهام‌بخش و تربيت‌بخش حماسه و ايثار و افتخاري بزرگ براي استان كرمان بود.


فراق فراق از دست داده‌اند.» پيام مشترك تسليت امام جمعه، استاندار و رييس مجمع نمايندگان كرمان توضيح بخشي از عزاداري متفاوت در زادگاه قاسم سليماني بود توسط همشهريانش. دوربين‌ها هم خيلي زود خودشان را به مقابل خانه سياه‌پوش رساندند تا تصوير جمع شدن اهالي كرمان و سوگواري‌شان را ثبت كنند. همزمان تصاويري هم از سياه‌پوش شدن خانه پدري و زادگاه سردار در روستاي قنات ملك رابر مخابره شد. در كرمان آنهايي كه با رسانه‌ها صحبت كردند در بسياري موارد به جاي سردار، او را حاج‌قاسم ناميدند؛ همان همشهري كه مي‌شناختند كه به گفته يكي از همرزمان او به ايسنا: «ايشان نترس، مبارز و هميشه به دنبال شهادت بود و در كنارش به‌شدت خاكي. همه دوستان را به اسم كوچك صدا مي‌زد.» در سوي ديگر شهر، نماز جمعه ختم شد به راهپيمايي نمازگزاران كرماني كه سوگواري‌شان را هنگام خطبه‌ها كرده بودند و با رسيدن به خيابان‌هاي شهر نوبت به فرياد زدن شعارهاي خشمگينانه‌شان رسيد. روز گذشته حجت‌الاسلام احمد شيخ‌بهايي امام جمعه موقت كرمان در خطبه‌ها گفت: «در ديدار آخر با حاج قاسم گفتم براي ما دعا كن، پاسخ داد شما براي ما دعا كنيد، چند سال پيش وقتي خبر شهادت سردار منتشر شد خودش در پاسخ گفت، شهادت چيزي است كه من در كوه‌ها و بيابان‌ها دنبال آن مي‌گردم و حالا به آرزويش رسيد.»

 

همزمان با زادگاه، شهرك محل سكونت سردار سليماني هم صحنه حضور جمعيت گريان و سياه‌پوش شد؛ شهرك دقايقي در تهران. از ظهر روز گذشته كساني كه به سوي شهرك دقايقي رفتند به سمت مسجد اميرالمومنين هدايت شدند؛ محل اصلي تجمع عزاداران. مسوولين لشكري و كشوري از جمله سردار سرتيپ پاسدار حسين دهقان مشاور فرمانده كل قوا، حجت‌الاسلام شهيدي رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران، سردار سرتيپ بسيجي محمد شيرازي رييس دفتر نظامي فرماندهي كل قوا، سردار سرلشكر پاسدار حسين سلامي فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سردار سرلشكر پاسدار محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، سردار سرلشكر پاسدار مصطفي ايزدي فرمانده قرارگاه سايبري ستاد كل نيروهاي مسلح در منزل شهيد سردار سپهبد قاسم سليماني براي عرض تسليت به خانواده آن شهيد حاضر شدند. همز‌مان هزاران نفر از مردم تهران پس از برگزاري نمازجمعه در محكوميت اقدام تروريستي دولت امريكا در خيابان‌هاي پايتخت راهپيمايي كردند. ميدان وليعصر تا حوالي ساعت 3 بعدازظهر روزگذشته صحنه راهپيمايي و عزاداري بود.

 

تلاقي رسيدن خبر با برگزاري نماز جمعه در سراسر كشور سبب شد كه شهرهاي مختلفي در كشور شاهد حضور گسترده مردم براي سوگ جمعي باشند. همين راهپيمايي‌هاي گسترده بود كه تبديل به سوژه‌اي براي رسانه‌هاي بين‌المللي شد. رسانه‌هاي بزرگ از زمان ارسال خبر حمله امريكا به سردار سليماني و همراهانش، در حال مخابره خبرها، گزارش‌ها و تحليل‌ هستند و حضور گسترده مردم هم در اين ميان توجه آنان را به خود جلب كرد. شبكه‌هاي تلويزوني فرانس۲۴، الجزيره انگليسي، بي.بي.سي و سي‌ان‌ان اقدام به پخش تصاويري از راهپيمايي مردم ايران كردند كه پس از اقامه نماز جمعه در محكوميت اقدام امريكا برگزار شد. ايرنا برخي از اين واكنش‌ها را منعكس كرد: «سي‌ان‌ان با پخش تصاويري از اين راهپيمايي گزارش داد: شاهد حضور ده‌ها هزار نفر از مردم در تهران در اعتراض به كشته شدن (شهادت) قاسم سليماني قدرتمندترين فرمانده و ژنرال سپاه پاسداران قدس كه روز جمعه در بغداد توسط پهپاد و به دستور دونالد ترامپ كشته شد، هستيم. در همين حال «مارك هرتلينگ» ژنرال بازنشسته ارتش امريكا درباره اقدام امريكا در به شهادت رساندن سردار قاسم سليماني و اعتراضاتي كه هم‌اكنون در ايران به اين علت در جريان است به سي‌ان‌ان گفت: نمي‌دانيم دقيقا قرار است چه رخ دهد اما آنچه مي‌دانيم هرج و مرج‌هاي بيشتر نه تنها در عراق بلكه در اسراييل، لبنان و ديگر نقاط جهان خواهيم بود. فريد زكريا مجري ويژه برنامه «جي.پي.اس» نيز گفت: به نظر مي‌رسد امريكا بدون مجوز كنگره وارد جنگ ديگري در خاورميانه مي‌شود.»

 

آنچه ديروز در شهرهاي مختلف ايران رخ داد، تنها اولين واكنش ناباورانه جمعي از مردم به انتشار يك خبر بود. با انتقال پيكر سردار سليماني به ايران، بايد در انتظار حضور متفاوتي بود.


روز گذشته روابط عمومي و امور بين‌الملل شركت حمل و نقل ريلي رجا طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد: «به مناسبت شهادت حاج قاسم سليماني سردار پرافتخار اسلام، شركت رجا آماده جابه‌جايي عزاداران از شهرستان‌ها به تهران جهت حضور در مراسم تشييع پيكر آن شهيد بزرگوار است.


در صورت بالا بودن تقاضا در مسيرها و محورهاي مختلف اين شركت آمادگي دارد با تخصيص قطارهاي فوق‌العاده نسبت به جابه‌جايي عزاداران محترم به تهران اقدام كند. هيات‌ها و دسته‌هاي عزاداري در شهرستان‌ها در صورت لزوم مي‌توانند درخواست‌هاي خود را براي جابه‌جايي با قطار به مديريت بازاريابي و فروش شركت رجا با شماره 1539 (مركز تماس سامانه ارتباط با مشتريان) اعلام تا تمهيدات لازم جهت تخصيص قطارهاي مورد نياز انجام شود.»

 

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی