تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

شمار کشتار خبرنگاران به کمترین میزان در ۱۶ سال اخیر رسیده است

"سازمان خبرنگاران بدون مرز" اعلام کرده، ۴۹ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۹ کشته شده‌اند که پایین‌ترین آمار در ۱۶ سال اخیر را نشان می‌دهد اما دلایل این کاهش کاملا مثبت نیستند.

کد خبر: ۴۵۲۷۶
۱۲:۱۷ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز - در سال ۲۰۱۹، ۱۰ خبرنگار در مکزیک کشته شده‌اند و طبق گزارش سالانه خبرنگاران بدون مرز در زمینه آزادی مطبوعات، این کشور بار دیگر در کنار سوریه، افغانستان، سومالی و پاکستان در فهرست خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران و کارمندان رسانه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله، خبر خوب این است که آمار جهانی کشتار خبرنگاران در سال ۲۰۱۹ به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. سال گذشته میلادی ۸۷ خبرنگار حرفه‌ای، شهروند-خبرنگار و کارمند رسانه کشته شدند. این در حالی است که در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۹ این آمار ۴۹ تن بوده است که پایین‌ترین میزان کشتار خبرنگاران در ۱۶ سال اخیر است و شمار خبرنگارانی که در مناطق جنگی کشته شده‌اند، به شدت کاهش یافته است.

جولیان متی، سخنگوی خبرنگاران بدون مرز اظهار کرد: دلایل متفاوتی برای این مساله وجود دارد و همه آن‌ها مثبت نیستند.

وی افزود، خبرنگاران بسیار کمتری در سال جاری میلادی به مناطق جنگی و بحران‌زده رفته‌اند و برای نخستین بار هیچ خبرنگاری هنگام فعالیت در خارج از کشورش کشته نشده و همه خبرنگاران کشته شده، در کشور خودشان به سر می‌برده‌اند.مولفه بعدی این است که بسیاری از خبرنگاران هم‌اکنون پیش از اعزام به مناطق جنگی بهتر آموزش می‌بینند و بهتر تجهیز می‌شوند.

متی در این باره گفت، خبرنگاران افغان به مقابله با گروه‌هایی که مانع کارشان می‌شوند و پیمودن راه‌های طولانی‌تر برای کاهش احتمال حمله عادت کرده‌اند.

شمار کشتار خبرنگاران در یمن نیز به شدت کاهش یافته است و از ۱۰ مورد در سال ۲۰۱۸ به دو مورد در سال جاری رسیده است اما به گفته متی، یکی از دلایل این مساله این است که بسیاری از خبرنگاران به دلیل شرایط بی‌ثبات موجود در این کشور شغل خود را تغییر داده‌اند.

شمار خبرنگاران زندانی اما در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. به طور کلی در سراسر جهان تا ابتدای ماه دسامبر ۳۸۹ خبرنگار و کارمند رسانه به دلیل کارشان در زندان بوده‌اند که حدودا ۱۲ درصد بیش از سال گذشته میلادی است.

بیشترین سهم از خبرنگاران زندانی مربوط به چین می‌شود که شمار آن‌ها در بازه یک ساله دو برابر شده و از ۶۰ تن به ۱۲۰ تن رسیده که بیش از ۴۰ درصد از آن‌ها شهروند-خبرنگار هستند.

شهروند-خبرنگاران چینی به رغم سانسورهای شدیدتر تلاش کرده‌اند که اطلاعات خود را در اینترنت منتشر کنند و به خاطر انتشار این مطالب به "جاسوسی" و "جدایی‌طلبی" متهم شده‌اند.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی