تیتر امروز

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.

امت اسلامی در روز قدس به طرح معامله قرن نه می‌گویند

راهپیمایی و تظاهرات روز جهانی قدس به دلیل شرایط حال حاضر منطقه و توطئه‌هایی که علیه ملت مظلوم فلسطین طراحی، برنامه ریزی و سازماندهی می‌شود، بسیار مهم است و این همایش بین المللی از سال‌های گذشته گسترده‌تر خواهد شد و ملت‌های اسلامی با شرکت در این برنامه با طرح معامله قرن مخالفت خواهند کرد و این نشان خواهد داد ملت‌های اسلامی همواره هوشیار و آماده واکنش به اقدامات ضد فلسطینی و در برابر توطئه‌های این چنینی استعمار گران هستند.

کد خبر: ۲۶۷۴۲
۱۶:۲۲ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ حسن هانی زاده*: طرح معامله قرن فرایند یک توافق مشترک بین دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان  سعودی است. رییس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی در هنگام مبارزات انتخاباتی به لابی صهیونیستی آمریکا قول داد اگر وارد کاخ سفید شود، چند موضوع را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار خواهد داد. خروج از برجام، تشدید فشار‌ها علیه ایران، منع صادرات نفت ایران، قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، قرار دادن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و واگذاری جولان اشغالی به اسراییل، مواردی بود که دونالد ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات و ورود به کاخ سفید، آن‌ها را عملی کرد.


سرانجام پس از رایزنی ترامپ با نخست وزیر اسراییل و بن سلمان، طرح معامله قرن خلق شد. به موجب این طرح قرار است بیت المقدس به عنوان پایتخت ابدی رژیم اشغالگر قدس شناسایی شود، تشکیلات خود گردان به صورت دولتی فاقد اسلحه و سیاست خارجی شناخته شود، پایتخت دولت فلسطین به منطقه «ابودیس» که شهرک کوچکی در کرانه باختری است منتقل شود، پرونده حق بازگشت آوارگان فلسطینی برای همیشه بسته شود و بخشی از صحرای سینا برای ۹۹ سال در اجاره فلسطینی‌ها قرار گیرد که با موافقت مصر، بخشی از ساکنان غزه به آنجا منتقل شوند.
 
عربستان هم متعهد می‌شود سالانه ۱۰ میلیارد دلار کمک مالی در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطینی قرار دهد. این طرح یک طرح خطرناک است که هدف آن پایان دادن به آرمان ملت فلسطین و گرفتن حق تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت المقدس است که اگر عملیاتی شود قطعا اسراییل به عنوان قدرت برتر منطقه به حیات خود ادامه خواهد داد و سعی خواهد کرد ملت فلسطین را به کلی نادیده بگیرد.
 
این مسئله می‌تواند بین فلسطینی‌های اراضی اشغالی، شکاف عمیقی ایجاد کند، به همین دلیل جنبش‌های فلسطینی اعلام کردند تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهند داد طرح موسوم به معامله قرن عملیاتی شود. به نظر می‌رسد با توجه به وجود عوامل بازدارنده‌ای که در اراضی اشغالی وجود دارد، امکان اجرایی شدن این طرح وجود ندارد، هرچند کشور‌های عربی مثل عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر به دنبال اجرایی شدن این طرح هستند.
 
قرار است اجلاس اقتصادی تحت عنوان «صلح و شکوفایی» در بحرین تشکیل شود که هدف آن برقراری روابط اقتصادی کشور‌های عربی با رژیم اسراییل و تشویق کشور‌های عربی برای سرمایه گذاری در فلسطین اشغالی است. این کنفرانس، مشروعیت کافی را به رژیم اسراییل خواهد داد و کشور‌های عربی را به سمت ارتباط همه جانبه با آن کشور تشویق خواهد کرد و مقدمه‌ای برای اجرایی شدن طرح معامله قرن خواهد بود که بسیاری از کشور‌های عربی در آن شرکت خواهند کرد؛ به غیر از چند کشور.
 
در حال حاضر کشور‌های عربی در رابطه با فلسطین به سه اردوگاه، دسته و دیدگاه تقسیم می‌شوند. نخست کشور‌هایی که با اسراییل ارتباط تنگاتنگ دارند مثل عربستان، امارات، بحرین، پادشاهی عمان، اردن و مصر. دوم کشور‌هایی که تقریبا بی طرف هستند، مثل تونس، لیبی، سودان، مغرب، موریتانی و الجزایر. دسته سوم، کشور‌هایی که در محور مقاومت هستند مانند سوریه، عراق، لبنان و یمن. با این استدلال که این طرح می‌تواند موجب اختلافات در جهان عرب و تشدید خشونت در اراضی اشغالی شود این تقسیم بندی‌ها تاثیر فزاینده‌ای در جلوگیری از شکل گیری طرح معامله قرن دارد.


در آستانه روز جهانی قدس شریف هستیم. این روز، یک روز تاریخی ماندگار و تاثیر گذار است. با توجه به اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، تلقی امام راحل این بود که مسئله فلسطین به کلی به حاشیه رانده شده است به همین دلیل روز جهانی قدس یک ابتکار عمل استراتژیک و بر گرفته از تفکرات انسانی و اسلامی حضرت امام (ره) است بنابراین راهپیمایی و تظاهرات روز جهانی قدس به دلیل شرایط حال حاضر منطقه و توطئه‌هایی که علیه ملت مظلوم فلسطین طراحی، برنامه ریزی و سازماندهی می‌شود، بسیار مهم است و به دلایلی که ذکر شد این همایش بین المللی از سال‌های گذشته گسترده‌تر خواهد بود و ملت‌های اسلامی با شرکت در این برنامه با طرح معامله قرن مخالفت خواهند کرد. این نشان خواهد داد ملت‌های اسلامی همواره هوشیار و آماده واکنش به اقدامات ضد فلسطینی و در برابر توطئه‌های این چنینی استعمار گران کوتاه نمی‌آیند.

*کارشناس مسائل غرب آسیا

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی