تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
"دیدارنیوز" اوضاع منطقه را بررسی می‌کند:

از تقابل حزب الله و اسرائیل تا معامله قرن؛ آیا جنگی در حال وقوع است؟

نتانیاهو با راهکار‌های گوناگون، پیروز کارزار انتخابات شد، محمود عباس در وضعیت آفساید رهبری خود بر تشکیلات خودگردان فلسطینی قرار دارد و فاصله خود را با جنبش حماس، زیادتر نموده و اعضای کابینه را نیز دست چین کرده است، کارشناسان از نزدیک شدن به معامله قرن صحبت می‌کنند. سید حسن نصرالله از جنگ قریب الوقوع و احتمال کشته شدنش در تابستان امسال سخن می‌گوید، به نظر می‌رسد خبری در راه است.

کد خبر: ۲۴۴۷۷
۱۷:۰۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ اسفندیار عبدالهی: پس از کش و قوس های فراوان، بالاخره حزب نتانیاهو تحت دوپینگ‌های دونالد ترامپ، اکثریت کرسی‌های پارلمان را کسب کرد و نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی می‌تواند بار دیگر، دولت تشکیل دهد. در آستانه انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی بود که نتانیاهو مفتخر به دریافت هدایایی از قبیل انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، شناسایی حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های جولان و قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی از ترامپ شد و با تکیه بر پروپاگاندای رسانه‌ای و استفاده بهینه از این موارد، توانست تا اطلاع ثانوی، خیال جناح راست افراطی اسراییل را از بابت اداره دولت راحت کند.
 
یکی از وعده های نتانیاهو در ایام تبلیغات انتخاباتی، انضمام کرانه باختری رود اردن - یعنی مقر سازمان فتح و دولت خودگردان- به سرزمین های اشغالی بود. اعلام این وعده و تلاش برای تحقق آن در زمانی رخ داده است که به نظر می رسد محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی در ضعیف‌ترین دوران زمامداری خود از نظر حمایت مردم فلسطین قرار دارد، زیرا در کابینه جدید، شراکت با حماس را زیر پا گذاشت و وزرای کابینه را از سازمان فتح و گروه های نزدیک به خود انتخاب کرد. این اتفاق در حالی است که دشمن صهیونیستی در چابک‌ترین و قوی‌ترین وضعیت خود در طی سال های گذشته قرار دارد. نتانیاهو یک متحد راست و دیوانه در آمریکا دارد، در انتخابات پیروز شده است و کشور‌های عربی خلیج فارس، اطراف مدیترانه و شمال آفریقا یا در ائتلاف با او و دونالد ترامپ هستند یا ضعیف شده اند؛ بنابراین عملی کردن این وعده نتانیاهو دور از ذهن نیست.


به نظر می‌رسد این دوره از شرایط سیاسی منطقه را باید بهشت اسراییل نامید، زیرا در وضعیتی قرار دارد که دشمنان قدرتمندش تبدیل به دوست و همراه شده اند. عربستان سعودی با حکمرانی محمد بن سلمان در اوج ارتباط خود با ترامپ و اسراییل است و دیگر کشور‌های عربی شاخص منطقه، عطای دشمنی با اسراییل را به لقایش بخشیده اند که شاید مهمترین دلیلش پیدا کردن دشمن جدیدی به نام ایران باشد. نمی‌توان گفت ایران چقدر در نزدیک کردن اعراب و اسراییل نقش داشته است، ولی قطع یقین در این خصوص، بد عمل کرده است. اما این شرایط خوب، احساس قدرت و اعتماد به نفسی که اکنون اسراییلی‌ها دارند ممکن است چه معادلات، معاملات، خطرات و پیشامد‌هایی را در منطقه به همراه داشته باشد؟ از این پس نتانیاهو چه سیاستی نسبت به سوریه و حزب الله در پیش می گیرد؟ آیا جنگی در پیش است؟

 

از جنگ حزب الله و اسراییل تا معامله قرن! / آیا جنگی در حال وقوع است؟

 

گمانه‌های جنگ قریب الوقوع اسراییل و حزب الله

 

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از احتمال آغاز یک جنگ جدید با اسرائیل در تابستان پیش‌رو خبر داده و احتمال کشته شدن خود و رهبران درجه اول حزب‌الله در این جنگ را مطرح کرده است.
 
به گزارش العربیه به نقل از روزنامه الرای کویت؛ نصرالله به فرماندهان مناطق مختلف این حزب گفته: «شاید برای مدت طولانی بین شما نمانم و به نزد بیشتر فرماندهان عالی رتبه حزب‌الله بروم (کشته شوم). ممکن است اسرائیل موفق شود فرماندهان را ترور کند، اما این به معنای پایان حزب‌الله نییست، زیرا که حزب الله وابسته به وجود افراد نیست، بلکه بخشی از جامعه لبنان است که در این کشور باقی می‌ماند».
 
دبیرکل حزب‌الله همچنین گفته است: «اقدامات متناسب حتی برای حالت‌های فوق‌العاده مثل کشته شدن رهبران نیز اتخاذ شده‌اند. پس نیازی به پرس‌وجو نیست».
 
براساس این گزارش، اسرائیل احتمالا می‌خواهد همه شهرک‌های الناقوره تا مزارع شبعا را از شهرک‌نشینان تخلیه کند تا مانع به گروگان گرفته شدن آن‌ها توسط حزب‌الله شود. اسرائیل می‌خواهد نیرو‌های مهاجم را محاصره کرده و از میان بردارد. احتمال شروع جنگ اسرائیل و حزب‌الله در شرایطی مطرح می‌شود که لبنان شرایط اقتصادی دشواری را تجربه می‌کند. با این حال، حجم زرادخانه موشکی حزب‌الله برای شلیک روزانه صد‌ها موشک دقیق کافی است.


نصرالله البته از حمایت و پشتیبانی آمریکا در قبال اسراییل، آگاه است و می‌داند این بار، جنگ با اسراییل به معنی جنگ مستقیم با آمریکا خواهد بود. البته منابع آمریکایی تأکید کردند که رژیم صهیونیستی قصد حمله به لبنان را ندارد.


آمریکایی‌ها وقوع جنگ اسراییل و لبنان را محتمل نمی‌دانند و همچنان ایران را به عنوان دشمن اصلی کشور‌های منطقه و جهان معرفی می‌کنند. منابع آمریکایی اعلام کرده اند اسرائیل قصد حمله به لبنان را ندارد و همچنان ایران را خطر اصلی می‌داند. در این شرایط تنها چیزی که یافت نمی شود پان عربیست‌هایی هستند که تحت نفوذ و تاثیر دلار‌های نفتی و ارتباط گرم با آمریکا، نسبت به اسم ایران و ایرانی برافروخته می‌شوند. این میدان مانوری که اکنون رژیم اشغالگر قدس در اختیار دارد میدانی است که از عرب‌ها و مسلمانان حامی فلسطین خالی شده است؛ هرچند تا پیش از این هم یک دشمن پوشالی برای اسراییل بودند.

 

از جنگ حزب الله و اسراییل تا معامله قرن! / آیا جنگی در حال وقوع است؟

 

کرانه باختری رود اردن چه می شود؟ 

پیروزی نتانیاهو در انتخابات اخیر اسراییل گویا قرار است پیامد‌های زیاد و البته ناخوشایندی برای فلسطینیان داشته باشد، چراکه گویی محمود عباس هم این پیام ناخوشایند را همچون سید حسن نصرالله دریافت کرده است و از اتحادیه عرب و شورای فلسطین درخواست تشکیل جلسه‌ای در قاهره را داده است. وی گفته است: در حال حاضر شرایط فلسطین در نهایت دشواری و خطر است و امکان ادامه این وضعیت وجود ندارد، ما در آستانه چالش‌های دشواری هستیم و به حمایت سیاسی و مالی کشور‌های عربی نیاز داریم. او افزوده است: نخست وزیر اسرائیل صلح را باور ندارد، اسرائیل تمامی توافقنامه‌های امضا شده را نقض کرده است و با کسر بودجه فلسطین، توافقنامه پاریس را زیر پا گذاشته است.


به نوشته روزنامه الیوم السابع، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره از شورای مرکزی فلسطین خواست اواسط ماه آتی میلادی نشستی را برای اتخاذ تصمیماتی مناسب در رابطه با روابط با اسرائیل و آمریکا برگزار کند. این روزنامه می‌نویسد: رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه اظهاراتش یادآور شده است پس از به رسمیت شناختن "قدس" به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به آنجا، توقف کمک‌ها به آژانس "آنروا" و تعطیلی دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن، دیگر چه چیزی از معامله قرن باقی می‌ماند؟

 

از جنگ حزب الله و اسراییل تا معامله قرن! / آیا جنگی در حال وقوع است؟

 

  معامله قرن

طرح معامله قرن که از سوی دولت ترامپ مطرح شده، درصدد آن است که در ازای دریافت امتیاز‌هایی فراتر از قطعنامه‌های شورای امنیت و تعهدات قبلی دولت فلسطین، بخش‌های دیگری از مناطق اشغال‌شده را به خاک اسرائیل ملحق نماید تا با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت کند.


 
این طرح قرار است برای پایان دادن به بیش از ۷۰ سال منازعه فلسطین و اسرائیل پیشنهاد شود. بر اساس این طرح، بخش‌های دیگری از فلسطین شامل نیمی از کرانهٔ باختری و بخشی از بیت‌المقدس شرقی که از نظر جامعهٔ جهانی به دولت فلسطین تعلق دارد، به اسرائیل واگذار می‌شود و در عوض، اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمهٔ دیگر کرانهٔ باختری و تمام نوار غزه و تنها چند محله از بیت‌المقدس شرقی موافقت می‌کند. بر اساس این طرح، شهر ابودیس به جای بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد. همچنین  فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود که در طبق قطعنامهٔ ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخت شده، صرف نظر کنند. البته اجرای این طرح هنوز رسماً از سوی آمریکا اعلام نشده‌است و تشکیلات خودگردان فلسطینی و گروه حماس با این طرح مخالفند.

 

سفیر فرانسه در آمریکا که ماموریتش در ایالات متحده آمریکا به پایان رسیده است احتمال موفقیت طرح معامله قرن را ضعیف می‌داند و می‌گوید: آمریکا دیگر کلانتر دنیا نیست و طرح صلح این کشور برای فلسطین ۹۹ درصد شکست می‌خورد. «جرارد آرو» در این مصاحبه می‌گوید: کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ قرار است پول روی سر فلسطینی‌ها بریزد؛ و در این راه هم فراموش نکنید که کشور‌های عربی نیز با آمریکایی‌ها هستند. مشکل اینجاست که وضعیت موجود برای اسرائیل بسیار مطلوب است. آن‌ها کرانه باختری را دارند اما همزمان نیازی به اتخاذ تصمیمات دردناک درباره فلسطینی‌ها ندارند. اگر بخواهند می‌توانند آن‌ها را کاملا بدون دولت کنند یا آن‌ها را تبعه اسرائیلی کنند. البته تل‌آویو فلسطینی‌ها را تبعه اسرائیل نمی‌کند و این وضعیت یعنی آپارتاید. به نظرم نقش آمریکا به‌عنوان کلانتر جهان به پایان رسیده است.  
 

سخن پایانی

 

نتانیاهو با راهکار‌های گوناگون، پیروز کارزار انتخابات شد، محمود عباس در وضعیت آفساید رهبری خود بر تشکیلات خودگردان فلسطینی قرار دارد و فاصله خود را با جنبش حماس، زیادتر نموده و اعضای کابینه را نیز دست چین کرده است، کارشناسان از نزدیک شدن به معامله قرن صحبت می‌کنند. سید حسن نصرالله از جنگ قریب الوقوع و احتمال کشته شدنش در تابستان امسال سخن می‌گوید، به نظر می‌رسد خبری در راه است.


چه عاملی می‌تواند مانع از اجرایی شدن نیات و تصمیمات اسراییل و آمریکا در منطقه شود؟ جمال عبدالناصری نیست، عملا اتحادیه عرب وجود ندارد و با تشکیل ائتلاف عربی بر علیه یمن از طرفی و جنگ سوریه و استقلال رای قطر از طرف دیگر، این سندیکای منطقه‌ای انسجام خود را از دست داده است، مصر از ائتلاف ضد یمن خارج شده است، یعنی در داخل همین ائتلاف عربی هم ثباتی وجود ندارد. دونالد ترامپ، شاکله و استراتژی کشور‌های مسلمان عرب حاشیه خلیج فارس که روزگاری نقطه قوت و اتکای فلسطینیان بودند را به هم ریخته است.

 

این در شرایطی است که ایران تنها مدافع و پشتیبان فلسطینیان و لبنانی‌ها در منطقه است و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه، در دوران دوستی و ائتلاف با دشمن سنتی خود یعنی رژیم صهیونیستی و در حال دشمنی با ایران هستند و هرگز هم این دشمنی را پنهان نکرده و نمی‌کنند. در این اوضاع و احوال باید گفت بدترین ایام برای فلسطین و دنیای عرب در حال رقم خوردن است.
 
 
 
 
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی