تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
"دیدارنیوز" در گفتگو با سفیر دولت فلسطین در ایران، طرح معامله قرن را بررسی کرد؛

من سفیر فلسطین نیستم؛ شریک شما در مبارزه با اسراییلم

در کرانه باختری، نوارغزه و منطقه قدس شریف مبارزه ادامه دارد، هر کدام به نحوی. مردم نوار غزه دارای اسلحه و آزادی جغرافیایی و عمل بهتری برای مبارزه هستند. برخی انتقاد می‌کنند چرا مردم کرانه باختری مانند غزه نمی‌جنگند! نباید فراموش کرد که کرانه باختری تحت مدیریت و اشغال کامل اسراییل است و از همه نظر با نوارغزه متفاوت است، با این وجود به انحاء مختلف مبارزه ادامه دارد. مبارزه اصلی علیه اسراییل در ایران است، من سفیر فلسطین نیستم شریک شما در مبارزه با اسراییلم.

کد خبر: ۲۶۸۱۵
۱۴:۱۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ اسفندیار عبداللهی: معاملهٔ قرن که در عربی، صفقة القرن و در انگلیسی Deal of the Century نامیده می شود اصطلاحی سیاسی است و به طرحی گفته می‌شود که از سوی دولت ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در راستای روند صلح بین دولت فلسطین و دولت اسرائیل مطرح شده است و بر طبق آن، اسرائیل در ازای دریافت امتیاز‌هایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند. ترامپ داماد خود کوشنر را به عنوان دلال معامله منصوب کرده است.
 
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بسیاری از مقامات فلسطینی و کشور‌های دیگر با این طرح به شدت مخالفت کرده‌اند. گفته شده است اگر سازمان‌های فلسطینی طرح ترامپ را نپذیرند آمریکا مانع از رسیدن کمک‌های کشور‌ها به فلسطینیان خواهد شد. در این طرح، مناطق، روستا‌ها و محله‌های عربی که عمدتاً فلسطینیان در آن سکونت دارند به حکومت خودگردان فلسطین واگذار خواهد شد و یک معبر نیز برای فلسطینیان برای تردد به مسجدالاقصی در نظر گرفته می شود. معامله قرن پیشنهاد‌هایی نیز برای پایان دادن به مشکل آوارگان فلسطین و شهرک سازی اسرائیل دارد. بر اساس طرح معامله قرن، تاسیس ارتش برای فلسطین جدید ممنوع است.


روز جهانی قدس بهانه خوبی بود که دیدارنیوز به سراغ «صالح زواوی» سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در تهران برود و مباحثی از جمله بررسی ابعاد طرح معامله موسوم به قرن، روابط کشور‌های اسلامی با یکدیگر و تاثیر راهپیمایی روز جهانی قدس بر حمایت از مردم فلسطین را جویا شود. 
 
من سفیر فلسطین نیستم؛ شریک شما در مبارزه با اسراییلم

 

وی با روی خوش و آنگونه که از یک دیپلمات کارکشته انتظار می‌رود استقبال کرد. تقدیر و تشکر آقای سفیر از مردم ایران، رهبرکبیر انقلاب و مقام معظم رهبری با هیجان خاصی بیان می‌شد. نکته قابل تامل این گفتگو، تلاش آقای سفیر برای طفره رفتن از ارائه پاسخ صریح و مستقیم در خصوص نقش کشور‌های عربی در طرح معامله قرن بود و برای پاسخ ندادن به این پرسش‌ها از تلاش برای رفع اختلاف بین مسلمین سخن می‌گفت و ریشه همه مشکلات را در تلاش صهیونیسم بین المللی برای ایجاد تفرقه بین مسلمین جست و جو می‌کرد. البته با توجه به شرایط فلسطین باید به او حق داد و این محافظه کاری قابل درک است.
 

در ادامه می توانید متن گفتگوی دیدارنیوز با صالح زواوی سفیر فلسطین در تهران را بخوانید.
 
دیدارنیوز: هر سال در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، راهپیمایی در ایران و سراسر جهان با هدف حمایت از مردم و آرمان فلسطین برگزار می‌شود، تاثیرات این اقدام جمعی جهانی بر معادلات مربوط به فلسطین، دنیای اسلام و دیگر ملل دنیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
زواوی: ابتدا به مردم، مقامات و به خصوص به رهبر معظم انقلاب برای استمرار در پایداری و مقاومت در برابر اقدامات دائمی و نیات شوم استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی تبریک می‌گویم. من و مردم مظلوم فلسطین باید همیشه قدردان توجه، دلسوزی، برادری، ایثار و هزینه‌های مردم و رهبران ایران باشیم. سلام، تشکر و خضوع من و دولت فلسطین تقدیم به خواهران و برادران ایرانی.


روز جهانی قدس روز اسلام است. این حرف من نیست، سخن تاریخی بنیانگذار جهموری اسلامی حضرت امام خمینی رحمه الله علیه است. ایشان این روز را ایجاد کرد و باید روز قدس را روز خمینی هم نامید. روابط فلسطینی‌ها با مردم و رهبران مذهبی ایران قبل از انقلاب شروع شد. وقتی حضرت امام (ره) در نجف اشرف بودند یک فتوا صادر کردند مبنی بر این که مسلمین جهان باید قسمتی از خمس و زکات خود را برای مردم و مجاهدین فلسطینی در نظر بگیرند، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین سخنی که بر زبان راندند این شعار بود؛ «امروز ایران؛ فردا فلسطین».


این سخن امام به این معنا بود که انقلاب ایران و فلسطین یک انقلابند و انقلاب اسلامی ایران، مقدمه رهایی مردم فلسطین از دست ظالمان عالم و صهیونیسم جهانی است. استقلال ایران بدون استقلال فلسطین ناقص است و در همین راستا آخرین جمعه هر ماه رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند. امام خمینی مردی عرفانی بود و نه یک شخص معمولی. این بزرگمرد، چیزی که ما در مورد آینده فلسطین و قدس شریف نمی‌دیدیم می‌دیدند و پیش بینی می‌کردند. همه ما دیدیم و شنیدیم ترامپ که من او را مزدور نتانیاهو می‌دانم اعلام کرد که قدس شریف، پایتخت اسراییل است و سفارت ایالات متحده آمریکا از تلاویو به قدس منتقل شد.


قدس اولین قبله مسلمین است، دومین مسجد یعنی مسجدالاقصا که سومین حرم الشریف است و همچنین بزرگترین کنیسه جهانی مسیحیان در قدس شریف قرار دارد. قدس محل شهادت ۱۰ هزار مسلمان است. چندین نبی در سرزمین قدس مدفون هستند. قدس یعنی سرزمین معراج رسول الله، قدس جایی است که وقتی حضرت مسیح و چندین پیامبر که او را همراهی می‌کنند به آنجا می‌آیند پشت سر حضرت مهدی (عج) نماز می‌خوانند.


حضرت امام (ره) راه مبارزه همیشگی در برابر اشغالگران را گشودند و بعد از رحلت ایشان حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز با عزم و شدت بیشتری راه ایشان را ادامه دادند. من مدعی هستم رهبر معظم را می‌شناسم و به بزرگی ایشان اعتراف می‌کنم. ما می‌دانیم موضوع فلسطین، فلسطینی ها و قدس شریف تا چه اندازه برای مقام معظم رهبری مهم است. به همین دلیل رهبر بزرگ ایران بر وحدت جهان اسلام تاکید و اصرار دارند. امیدوارم رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمان حیات خود، آزادی فلسطین را ببینند و مسلمین در قدس و مسجدالاقصا پشت سر ایشان نماز بخوانند.
 
دیدارنیوز: آقای زواوی معامله‌ای موسوم به قرن با پیشنهاد آمریکا و همراهی کشور‌هایی از دنیای عرب و اسلام برای تاسیس دو دولت در سرزمین فلسطین در حال انجام است و مقدماتی از آن نیز اجرایی شده است. در حقیقت، چه اتفاقی در حال افتادن است؟
 
زواوی: در واقع این طرح بین دو هم پیمان یعنی ایالات متحده و صهیونیسم جهانی توافق شده است. هم پیمانی این دو خبیث طی ۲۰۰ سال گذشته روز به روز قوی‌تر شده است. اولین مرحله از این هم پیمانی بین صهیونیسم و امپریالیسم، ایجاد کشوری مستقل برای اسراییلی‌ها در سرزمین فلسطین بود. با کمال تاسف ایجاد و تاسیس کشور اسراییل محقق شد و با وجودی که ما همواره در صحنه مبارزه بودیم، ولی زورمان نرسید و اهداف شوم صهیونیسم و انگلیس در ۱۴ مه ۱۹۴۸ عملی شد. این مرحله اول طرح آن‌ها بود ولی این هم پیمانان، دنبال تکمیل پروژه و پروسه کشور بزرگ اسراییل بودند و از همان زمان، مراحلی را برای خود ترسیم کرده بودند.
 

من سفیر فلسطین نیستم؛ شریک شما در مبارزه با اسراییلم

 

دیدارنیوز: یعنی طرح معامله قرن از مراحلی است که از سال‌های قبل پیش بینی شده بود و فکر می‌کنید در ادامه ادعای از «نیل تا فرات» است؟


زواوی: بله. این نقشه‌ای که در دست من است و شما مشاهده می‌کنید نقشه‌ای است که به «ده آگورا» معروف است و از روی طرحی کشیده شده است که بر روی سکه‌ای قدیمی به همین نام حک شده است. در این نقشه تمام اردن، فلسطین، لبنان، نصف سوریه، نصف عراق، صحرای سینا و قسمت زیادی از عربستان سعودی تا نزدیک مدینه النبی، جزو سرزمین اسراییل است. طرحی که آمریکایی‌ها و صهیونیست ها دردست دارند مورد قبول ما نیست، زیرا ابعادی دارد که ظلم آشکار به مردم فلسطین است.

 

پیمان اسلو اجرا نشد طرح معامله قرن هم با وجود ظالمانه بودن اجرا نمی‌شود
 

دیدارنیوز: این طرح چه می‌گوید؟ بر پایه چه امتیازاتی به فلسطینی‌ها قرار است چنین عملی انجام شود؟
 
زواوی: این طرح به زعم خودشان قرار است بر اساس پایان دادن به بیش از ۷۰ سال منازعه فلسطین-اسرائیل انجام شود.  بر اساس این طرح بخش‌هایی دیگر از فلسطین شامل نیمی از کرانهٔ باختری و بخشی از بیت‌المقدس شرقی که از نظر جامعهٔ جهانی به دولت فلسطین تعلق دارد، به اسرائیل واگذار می‌شود و در عوض، اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمهٔ دیگر کرانهٔ باختری و تمام نوار غزه و تنها چند محله از بیت‌المقدس شرقی موافقت می‌کند. بر اساس این طرح، شهر ابودیس به جای بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد. طبق این طرح فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود که در طبق قطعنامهٔ ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخت شده، صرف نظر کنند. تنها امتیازی که به اصطلاح برای فلسطینیان در نظر گرفته اند اجاره ۹۹ ساله بخشی از صحرای سینا با توافق کشور برادر مصر، برای سکونت قسمتی از اهالی نوار غزه است و مدعی هستند با این کار سرزمین فلسطین بزرگتر خواهد شد؛ و مورد دیگری که مدعی هستند برای فلسطینیان امتیاز محسوب می‌شود کمک‌های مالی، سرمایه گذاری کشور‌های حاضر در این طرح برای توسعه اقتصادی فلسطین و بحث اسکان دائمی به آوارگان فلسطینی و سر و سامان دادن به آن‌ها در کشور‌هایی که هستند نیز مطرح است.


این طرح حتی اگر اجرایی شود و همه ما آن را بپذیریم معتقدم در عمل و اجرا، اسراییلی‌ها به آن پایبند نخواهند بود و با دلایل تاریخی این ادعای خود را ثابت می‌کنم. در سال ۱۹۹۳ و در زمان پیمان اسلو گفتم این قرار داد ظالمانه است، ولی اجرا نمی‌شود. اکنون هم می‌گویم دونالد ترامپ و نتانیاهو که به دنبال توافق با مردم فلسطین هستند نیات خوبی ندارند.


دیدارنیوز: معتقد هستید با وجود ظالمانه بودن، اراده‌ای برای پذیرش یک دولت مستقل فلسطینی وجود ندارد و از دلایل تاریخی گفتید. بفرمایید منظورتان کدام مقطع تاریخی است که به این دوران، شباهت داشته است؟
  
زواوی: معامله قرن مربوط به امروز نیست بلکه سابقه‌ای ۷۵ ساله دارد. در زمان کلینتون ما با اسراییلی‌ها در اسلو به توافقاتی رسیدیم و تقسیم اراضی به این صورت بود که ۴۴ درصد سهم فلسطین، ۵۴ درصد سهم رژیم صهیونیستی و دو درصد باقی مانده منطقه بین المللی شهر قدیمی قدس می‌شد. همان زمان من از تهران بیانیه‌ای صادر کردم و گفتم با وجودی که حاضر نیستم یک وجب خاک کشورم را نادیده بگیرم، ولی اسراییلی‌ها به این پیمان هم عمل نمی‌کنند. پیمان اسلو نخستین موافقتنامه رو در روی حکومت اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بود که در سال ۱۹۹۳ به امضای دو طرف رسید. پیمان اسلو تلاش آمریکایی‌ها و اسحاق رابین نخست وزیر وقت اسراییل برای تعیین یک چارچوب مشخص بود که به حل و فصل کامل منازعه اسرائیل و فلسطین بینجامد. یاسر عرفات رهبر و رییس دولت ما از اول هم راضی نبود با آن‌ها توافق کند، چون می‌دانست آمریکا و اسراییل اهل توطئه و خدعه هستند. قرار بود تا پایان سال ۱۹۹۸ توافق اسلو به طور کامل اجرا  شود. این موضوع در سال ۱۹۹۵ با کشته شدن اسحاق رابین توسط «امیر ایگال» عقیم ماند.

 

من سفیر فلسطین نیستم؛ شریک شما در مبارزه با اسراییلم
 
اینکه می‌گویم صهیونسیم بین المللی و زورمداران، دروغ می‌گویند از این بابت است که حتی اگر ما طرح معامله قرن آقای ترامپ را هم قبول کنیم و از حق قدیمی خود هم بگذریم  اطمینان دارم به این طرح ظالمانه هم عمل نخواهند کرد.
 
در سال ۱۹۹۳ و در زمان پیمان اسلو گفتم این قرار داد ظالمانه است ولی اجرا نمی‌شود. اکنون هم می‌گویم دونالد ترامپ و نتانیاهو که به دنبال توافق با مردم فلسطین هستند نیات خوبی ندارند و در نظر دارند بین اهالی فلسطین، اختلاف ایجاد کنند و بدترین ظلم را نسبت آوارگان فلسطینی انجام بدهند.


در سال ۱۹۹۳ که توافق اسلو امضا شد ۲۵ شهرک اسراییلی با جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر زندگی می‌کرد ولی در حال حاضر ۲۵۰ شهرک تاسیس شده و جمعیتی معادل ۸۰۰ هزار نفر در آن‌ها زندگی می‌کنند. پیمان اسلو اجرا نشد، طرح معامله قرن هم با وجود ظالمانه بودن اجرا نمی‌شود؛ آن‌ها مردم فلسطین و امت اسلامی را به بازی گرفته اند.


هدف دیگر دشمن غاصب ما ایجاد اختلافات قومی، مذهبی، ملی و حتی خانوادگی بین کشور‌های عربی-اسلامی است تا از این رهگذر، فرزندان اسلام و عرب را به جان هم بیندازد. این هدف قرار است با همپیمانی ترامپ و نتانیاهو محقق شود. در حالیکه صهیونیست‌ها اکنون ۷۸ درصد از سرزمین تاریخی فلسطین را در دست دارند، اما هر روز تهدید می‌کنند که کرانه باختری رود اردن، قدس شریف و سرزمین غزه را نیز باید اشغال کنیم. این اولین قبله مسلمین و مسجد الاقصی، اکنون در اشغال دشمنان اسلام است و دشمن اشغالگر و هم پیمانان بدسرشت آن‌ها اگر فرصت دست دهد تمام سرزمین ما را اشغال می‌کنند.

 

هر سال در روز جهانی قدس لرزه بر اندام اسراییل می‌افتد
 

دیدارنیوز: راهپیمایی امت اسلامی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان چه کمکی به آرمان مردم فلسطین می‌کند؟ کشور‌های عربی و اسلامی چرا با آمریکا و صهیونیسم همراهی می‌کنند؟
 
زواوی: اعلام آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان شریف به عنوان روز قدس از طرف امام (ره) به عنوان روز قدس نشان از هوشمندی و درایت آن رهبر فرزانه دارد. ضمن اینکه باعث شد موضوع فلسطین هرگز فراموش نشود و هر سال صدای فریاد مظلومیت ما گوش عالم را کر کند.


تنها این نیست، هر سال در روز جهانی قدس شریف، لرزه بر تن دشمن صهیونیستی می افتد و به آن‌ها یادآوری می‌شود که مردم ایران و امت اسلامی از هند تا آمریکا زیر بار این ظلم نمی‌روند و تا نیل به استقلال و تمامیت ارضی فلسطین از پا نخواهند نشست.


هم پیمانی ترامپ و نتانیاهو، ما را در برابر چند حقیقت قرار می‌دهد. موجودیت اسراییل، زاییده هم پیمانی امپریالیسم و صهیونیزم بین المللی در زمان جنگ جهانی دوم و بعد از آن می‌باشد. آن‌ها از تمام امکانات خود برای ایجاد یک موجودیت فیزیکی و جعلی به کار بستند که این موجودیت جعلی به علت درگیری‌های داخلی اسرائیلی‌ها و مهاجرت معکوس یعنی بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و یهودی‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی به موطن اصلی خود، در خطر است و انشاءالله به پایان خود نزدیک است، لذا با هر طلوع خورشید، ما امیدواریم اسرائیل از بین رفتنی است.


تنها راهی که برای نجات فلسطین می‌شناسم این است که کشور‌های بزرگ اسلامی ابتدا مشکلاتی که با هم دارند را حل کنند. چرا ما مسلمین باید در زمین آمریکا و اسراییل بازی کنیم؟ دشمن صهیونیستی ما برای حفظ موجودیت جعلی خود با ابزار قدرت، نفوذ و عادی سازی روابط با کشور‌های عربی و اسلامی وارد شده است. ادامه حیات خود را در ایجاد دشمنی و اختلاف بین کشور‌های مسلمان جست وجو می‌کند. بیشترین استفاده و بهره برداری از اختلاف بین کشور‌های اسلامی، نصیب اسراییل شده است. من معتقدم فاصله‌ای که بین کشور‌های اسلامی ایجاد شده است در راستای نیات و اهداف شوم صهیونیسم بین المللی برای تثبیت موجودیت اسراییل است. با این وجود نابودی رژیم اشغالگر قدس به چند دلیل، حتمی است. از جمله دلایل این موضوع، بیدار شدن وجدان بین المللی، وضعیت و قدرت کشور‌های اسلامی و عربی و آمادگی مردم فلسطین است.


ما هزاران شهید برای استقلال فلسطین داده ایم و با وجود توطئه‌های قدرت‌های بزرگ و صهیونیسم بین المللی طی ۷۵ سال گذشته، بر عهد خود برای رسیدن به حقوق خود هستیم. در کرانه باختری و نوار غزه و منطقه قدس شریف مبارزه ادامه دارد، هر کدام به نحوی. مردم نوار غزه دارای اسلحه و آزادی جغرافیایی و عمل بهتری برای مبارزه هستند. برخی انتقاد می‌کنند چرا مردم کرانه باختری مانند غزه نمی‌جنگند! نباید فراموش کرد که کرانه باختری تحت مدیریت و اشغال کامل اسراییل است و از همه نظر با نوار غزه متفاوت است، با این وجود به انحاء مختلف، مبارزه ادامه دارد. مبارزه اصلی علیه اسراییل در ایران است. من سفیر فلسطین نیستم، شریک شما در مبارزه با اسراییلم.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی