تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
"دیدار نیوز" به بررسی جریان جوانگرایی ائمه جمعه می‌پردازد؛

جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

امام جمعه سابق زاهدان از وجود فهرستی در بیت رهبری برای جایگزینی ائمه جمعه قدیمی خبر داد که قرار است به‌زودی به درجه شهادت در راه جوانگرایی نائل شوند. او در ادامه گفت: "نگاه رهبر معظم انقلاب و دفتر حضرت آقا مسئله جوان‌گرایی است که نام من هم در این لیست قرار گرفته است که به گفته رئیس دفتر مقام معظم رهبری، بنده اولین شهید این تفکر زیبا هستم که در ادامه نیز سایر عزیزان به این شهادت نائل می‌شوند. "

کد خبر: ۲۱۶۱۲
۱۹:۱۲ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ احمد کاظمی: اولین بار مقام معظم رهبری در سال ۷۸ از لزوم جوانگرایی در کادر اجرایی کشور و مسئولان نهاد‌های حکومتی، صحبت به میان آوردند. از آن سال تاکنون ۱۹سال می‌گذرد، ولی آنگونه که جامعه انتظار داشته است، تاکنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است.


جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

به نظر می‌رسد مقام معظم رهبری، این تغییرات را از نهاد‌های انقلابی و تحت فرمان خود شروع کرده اند تا الگویی اجرایی برای سایر بخش‌های نظام باشد و این امر با استقبال مردم و جوانان روبرو شده است.


اقدام مذکور از سیستم نماز جمعه کشور با جامعه آماری ۹۰۰ امام جمعه شروع شده است. در اهمیت ماجرا همین بس که از ابتدای انقلاب، امامان جمعه در شهر‌ها از ستون‌های اصلی اطلاع رسانی و ارتباط مردم با رهبری نظام و در مقاطع مختلفی نیز ملجا و پناه مردم بوده‌اند. اهمیت ائمه جمعه از نظر رهبر انقلاب تا آن جایی است که ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: «ائمه جمعه، مسئولان انقلاب در سرتاسر کشور هستند.»


دیدارنیوز سعی دارد نگاهی به وضعیت فعلی ائمه جمعه و لزوم جوانگرایی در این بخش از نظام داشته باشد.


شهدای راه جوانگرایی


سوم اسفندماه عباسعلی سلیمانی، امام جمعه زاهدان و نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان خبر از وجود لیستی از نام ائمه جمعه داد که قرار است جای خود را به روحانیون و وعاظ جوان دهند. او در خطبه‌های نمازجمعه زاهدان ابتدا خود، خبر کناره‌گیری‌اش از امامت جمعه این شهر را اعلام کرد و بعد از آن، علت آن را «تفکر زیبای رهبر معظم انقلاب مبنی بر جوان‌گرایی» دانست.


جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

وی سپس از وجود فهرستی در بیت رهبری برای جایگزینی ائمه جمعه قدیمی خبر داد که قرار است به‌زودی به درجه شهادت در راه جوانگرایی نائل شوند. او در ادامه خطبه خود گفت: "نگاه رهبر معظم انقلاب و دفتر حضرت آقا مسئله جوان‌گرایی است که نام من هم در این لیست قرار گرفته است که به گفته رئیس دفتر مقام معظم رهبری، بنده اولین شهید این تفکر زیبا هستم که در ادامه نیز سایر عزیزان به این شهادت نائل می‌شوند. "


واجدین شرایط شهادت

آنچه که از تحقیقات خبرنگار "دیدارنیوز" مشخص شده است این است که در مرحله اول قرار است به زودی تمامی ائمه جمعه‌ای که بالای ۷۰ سال سن دارند، جای خود را به جوان‌تر‌ها بدهند و جالب است که آقای سلیمانی با ۷۱ سال سن، یکی از جوانترین امامان جمعه در این مرحله است.


از آنجا که یکی از علل اصلی استعفا‌های ائمه جمعه مسئله سن است، به سن و سال امامان جمعه مراکز استان‌ها که اکثر آنها، نماینده، ولی فقیه آن استان‌ها هم هستند نگاهی انداختیم. بر این اساس، بالاترین سن را حجت الاسلام مصطفی علما امام جمعه کرمانشاه با ۹۴ سال سن دارا است. آنطور که این گزارش نشان می‌دهد متوسط سن امامان جمعه مراکز استان‌ها نیز ۶۷ سال است.


در ادامه، لیستی از ائمه جمعه مراکز استان‌ها همراه با سن آن‌ها درج شده است.

 

نام و نام خانواداگی

استان و مرکز استان

سن

محمدعلی آل‌هاشم

آذربایجان شرقی (تبریز)

۵۶

مهدی قریشی

آذربایجان غربی(ارومیه)

۵۵

حسن عاملی

اردبیل

۵۶

یوسف طباطبایی‌نژاد

اصفهان

۷۴

‌تبار الله نورکریمی

ایلام

۵۵

محمدمهدی حسینی همدانی

البرز(کرج)

۵۵

غلامعلی صفایی بوشهری

بوشهر

۵۹

محمدحسن ابوترابی فرد

تهران

۶۵

محمد امامی کاشانی

تهران

۸۷

کاظم صدیقی

تهران

۶۷

محمدجواد حاج علی اکبری

تهران

۵۴

محمدعلی موحدی کرمانی

تهران

۸۷

محمدعلی نکونام

چهارمحال و بختیاری(شهرکرد)

۶۲

علیرضا عبادی

خراسان جنوبی(بیرجند)

۷۹

احمد علم‌الهدی

خراسان رضوی(مشهد)

۷۴

ابوالقاسم یعقوبی

خراسان شمالی(بجنورد)

۵۷

خاتمی، علی

زنجان

۶۵

محمد شاهچراغی

سمنان

۸۴

لطف‌الله دژکام

فارس(شیراز)

۵۶

عبدالکریم عابدینی

قزوین

۶۲

محمد سعیدی

قم

۶۷

حسن علیدادی سلیمانی

کرمان

۶۰

مصطفی علما

کرمانشاه

۹۴

کاظم نورمفیدی

گلستان(گرگان)

۷۸

رسول فلاحتی

گیلان(رشت)

۵۵

احمد میرعمادی

لرستان(خرم‌آباد)

۵۷

نورالله طبرسی

مازندران(ساری)

۷۸

قربانعلی دری‌نجف‌آبادی

مرکزی(اراک)

۷۳

غیاث‌الدین طاهامحمد

همدان

۸۶

محمدرضا ناصری

یزد

۷۴

غلامعلی نعیم آبادی

هرمزگان (بندر عباس)

۷۴

عباسعلی سلیمانی

سیستان و بلوچستان(زاهدان)

۷۱

محمدعلی موسوی جزایری

خوزستان(اهواز)

۷۵

عبدالرحمن خدایی

کردستان (سنندج)**

۷۷

علی اصغر حسینی

کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج)**

۶۷

 

هم اکنون ۱۲ امام جمعه دیگر هستند که بالای ۷۰ سال سن دارند و شامل آیات و حجج اسلام یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان با ۷۴ سال سن، محمد امامی‌کاشانی، امام جمعه موقت تهران با ۸۷ سال سن، محمدعلی موحدی‌کرمانی، امام جمعه موقت تهران با ۸۷ سال سن، علیرضا عبادی، امام جمعه بیرجند با ۷۹ سال سن، سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد با ۷۴ سال سن، محمد شاهچراغی، امام جمعه سمنان با ۸۴ سال سن، مصطفی علما، امام جمعه کرمانشاه با ۷۵ سال سن، کاظم نورمفیدی، امام جمعه گرگان با ۷۸ سال سن، نورالله طبرسی، امام جمعه ساری با ۷۸ سال سن، غیاث‌الدین طه‌محمدی، امام جمعه همدان با ۷۱ سال سن، محمدرضا ناصری، امام جمعه یزد با ۷۴ سال سن و عبدالرحمن خدایی، امام جمعه سنندج با ۷۷ سال سن می‌شوند و ممکن است نامشان در «لیست شهدا در راه جوانگرایی» قرار گیرد.
 

نسیم تغییرات به کدام سو می‌وزد؟
 
در طی ماه‌های اخیر شاهد حضور نسلی از ائمه جمعه هستیم که با قرار گرفتن در این منصب، دیسیپلین و آداب پیشین را به کناری نهاده و خود قدم به میان مردم گذاشته و فصلی نو در ایجاد ارتباط فی ما بین مردم با بدنه روحانیت رقم زده‌اند.

جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

یکی از پیشروان این حوزه، سید محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز است که از نسل جدید ائمه‌جمعه محسوب می‌شود. او از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد تا سال ۹۶ رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بود. آل هاشم از خردادماه سال ۹۶ جانشین محسن مجتهدشبستری در تبریز شد و بلافاصله بعد از حضورش در این سمت، تغییرات در نمازجمعه را با برداشتن میله‌های بین مردم و مسئولان کلید زد. تصویر چهره مردمی امام جمعه جدید تبریز به برداشتن نرده‌های نمازجمعه ختم نشد.
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

تصاویری از آل‌هاشم منتشر شده که او را در حال رفت‌وآمد با تاکسی و اتوبوس و مترو نشان می‌دهد و برای بررسی وضعیت امور مردم به بازار بزرگ تبریز می‌رود و حتی یک بار برای برقراری ارتباط نزدیک‌تر با مردم به‌خصوص جوانان به ورزشگاه یادگار امام تبریز رفته و بازی تراکتور، تیم محبوب آذری‌زبانان را از نزدیک تماشا کرده است.

اگر بخواهیم کمی موشکافانه‌تر به این موضوع نگاه کنیم بایستی متوجه این نکته باشیم که مدتی است تغییرات در ائمه جمعه کشور از راس سیستم مدیریت آن آغاز شده است و در حال سرایت به بدنه آن است.

تغییرات در ائمه جمعه کشور با کناره‌گیری سیدرضا تقوی ۷۲ ساله از شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه و جانشینی محمدجواد حاج‌علی‌اکبری با ۵۴ سال سن سرعت بیشتری گرفت. ۱۶ دی‌ماه سال ۹۶ رهبر انقلاب با صدور حکمی ابتدا از «دوران مسئولیت طولانی و پربار» تقوی قدردانی و سپس رئیس سازمان ملی جوانان دولت نهم که سابقه شاگردی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را دارد، جانشین او کردند.

این تغییرات سپس در حساس‌ترین تریبون نماز جمعه کشور یعنی نمازجمعه تهران با قبول استعفای آیت‌الله جنتی از امامت جمعه تهران توسط رهبر معظم انقلاب کلید خورد.

۲۰ اسفند سال ۹۶، تغییرات در ترکیب ائمه‌جمعه به‌جایی رسید که احمد جنتی بعد از ربع قرن حضور در دانشگاه تهران به‌عنوان امام جمعه استعفا داد و از این تریبون خداحافظی کرد. او قبل از قبول این استعفا از سوی رهبر انقلاب، چند بار تقاضای کناره‌گیری از امامت جمعه تهران را مطرح کرده بود، اما هیچ‌گاه با درخواستش موافقت نشده بود. جنتی که اولین منصوب حضرت آیت الله خامنه‌ای برای خطبه‌خوانی در نمازجمعه تهران بود، بعد از ۲۵ سال از تریبون نمازجمعه پایتخت خداحافظی کرد تا نخستین بازنشستگی‌اش از یکی از مسئولیت‌های مهم حکومتی با امامت جمعه موقت تهران ثبت شود.
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

این نسیم تغییر در سال ۹۷ به نقطه تازه‌ای رسید و تغییرات گسترده‌تری در ترکیب ائمه جمعه شکل گرفت و حکمی دیگر برای علی‌اکبری صادر شد. برای اولین بار رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه از رهبر انقلاب حکم امامت جمعه دریافت کرد و به‌موجب این حکم، حاج علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران شد تا جوانگرایی در ساختار این نهاد با حضور روحانی ۵۴ ساله پایه‌ریزی شود.
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

او یک هفته بعد از این انتصاب، در اولین حضور خود به‌عنوان امام جمعه با ورود از درب نمازگزاران به شبستان مصلای تهران و همچنین درخواست برچیده شدن نرده‌های جداکننده مردم و مسئولان، تلاش کرد نسل جدید ائمه جمعه را با چهره‌ای مردمی به عموم معرفی کند. انتصاب او به این مقام مهم با موجی از استقبال و نظر مساعد مردم و جوانان روبرو شد.
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

برکناری‌ها و استعفا‌های جنجالی ائمه جمعه

ائمه‌جمعه با حکم مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند. ایشان در سال ۱۳۷۲، دستور به تشکیل شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه دادند. یکی از کار‌های این شورا، تهیه و تصویب چارت سازمانی تشکیلات نماز جمعه، ایجاد یک معاونت برای پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری و البته مواردی است که ائمه‌جمعه در نماز جمعه طرح می‌کنند. ائمه‌جمعه عموما سال‌های زیادی را پشت تریبون‌های نماز جمعه سپری می‌کنند و بعد هم به دلایلی که آن را کهولت سن می‌خوانند از جایگاه خود استعفا می‌دهند، اما این استعفا‌ها به معنای بازنشستگی نبوده و اساسا بازنشستگی برای این جایگاه تعریف نشده است.

در دو سال اخیر ۹ نفر از ائمه جمعه از سمت خود استعفا داده‌اند. این موج استعفا با سوالات زیادی از سوی مردم و اصحاب رسانه همراه شده است.

اوایل سال جاری بود که استعفای برخی از ائمه‌جمعه ابهاماتی را در فضای مجازی ایجاد کرده بود. همگی آن‌ها اگرچه کهولت سن را دلیل درخواست خود دانستند، اما در کنار استعفای برخی از این ائمه‌جمعه، حاشیه‌هایی هم ایجاد شده بود که از قضا در فضای مجازی دست‌به‌دست شده بود. این حواشی ادامه یافت تا به سفر پرخبر امام جمعه اهواز به انگلیس رسید.

استعفای امام جمعه اهواز پس از سفری پُرحاشیه

مجموع این شرایط باعث شد تا توجه مردم و رسانه‌ها بیش از پیش به سمت ائمه جمعه جلب شود تا جایی که بعد از سفر حاشیه ساز آیت‌الله جزایری امام جمعه اهواز به انگلیس، وی مجبور به استعفا شد. البته مدت‌ها بود که پس از انتشار عکس‌های جنجالی فرزند این امام جمعه ۷۴ ساله در هیبتی لاکچری و فخرفروشانه در فضای مجازی موجی از انتقاد علیه او به راه افتاده بود.

غیبت امام جمعه اهواز در راهپیمایی ۲۲ بهمن اهواز و روز‌های پیش از آن حتی منجر به انتشار شایعاتی در مورد فوت او شده بود تا اینکه دفتر وی اعلام کرد که او در صحت و سلامت کامل است و هم‌اینک در کشور انگلیس حضور دارد. دفتر آقای جزایری ضمن تکذیب سفر وی برای درمان، علت این سفر را «تبیین آرمان‌های انقلاب برای خارج‌نشینان» اعلام کرد.
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

این جملات در فضای مجازی دستمایه انتقاد شد. پس از آن نیز حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن، خبر داد که آقای جزایری برای تبلیغ اسلام به لندن سفر کرده است و برای درمان پای خود نیز به یکی از پزشکان مراجعه کرده است.

استعفای جنجالی امام جمعه رشت

اما پیش از این استعفا و در ۱۴ فروردین نیز رسول فلاحتی گیلانی به عنوان امام جمعه جدید رشت منصوب و جایگزین آیت الله زین العابدین قربانی پس از ۱۸ سال شد. برخی رسانه‌های خارجی خبر از برکناری او توسط رهبر معظم انقلاب دادند و برخی رسانه‌های داخلی هم مسائل مربوط به مجتمع آدینه رشت را در این مساله یعنی استعفای امام جمعه رشت ذی مدخل دانستند.

سال گذشته انتشار فیلمی از سخنان زین‌العابدین قربانی، امام جمعه سابق رشت، درباره فعالیت‌های اقتصادی ستاد نماز جمعه رشت خبرساز شده بود.

وی گفته بود که «برای دفتر و ارباب جمعی باید ماهیانه ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کنم. بر همین مبنا ما مجتمع آدینه را ساختیم. یک وجب از این مجتمع متعلق به ما نیست. همه این‌ها زیر نظر مقام معظم رهبری است». مجتمع آدینه مجموعه تجاری در شهر رشت بود که علیرغم وعده‌ها تحویل مالکان آن نشده بود و موجب خسارت و جنجال زیادی در شهر رشت و استان گیلان گردیده بود.
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

البته نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری در آیین تکریم و معارفه نماینده، ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت که با حضور رئیس دفتر رهبری، معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، استاندار گیلان و جمعی از مسئولان ارشد استان برگزار شد، به این مساله واکنش نشان داد و گفت: مرا از نمایندگی، ولی فقیه برکنار نکردند بلکه بنده از رهبر انقلاب درخواست کردم که از ادامه مسئولیت عاجز هستم.

آیت الله قربانی امام جمعه سابق رشت در این مراسم اظهار کرد: ۸۵ سال عمر دارم که ۷۰ سال آن را طلبه بودم و از زمان نواب صفوی به مبارزات پرداختم. دوران قبل از انقلاب را با سختی گذراندیم و در دادگاه نظامی که در رشت برگزار شده بود محاکمه شدم. ۱۸ سال به عنوان نماینده، ولی فقیه در گیلان بودم، اما شش ماه پیش در خطبه نماز جمعه کسالت پیدا کردم و دیگر صلاح ندیدم ادامه دهم و در نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتم که از اقامه نماز جمعه عاجزم و هر کسی را که شما انتخاب کنید من با تمام وجود از او حمایت می‌کنم.

پس از استعفای امام جمعه رشت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی با صدور حکمی، حجت الاسلام حاج شیخ رسول فلاحتی را به عنوان نماینده‌ی، ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت منصوب کردند.

البته پیش از آن نیز آیت‌الله مجتهد شبستری از تریبون نماز جمعه تبریز خداحافظی کرده بودند. در این مدت همچنین ائمه جمعه شهر‌هایی نظیر جیرفت، مهران، میاندوآب و ... هم از مسئولیت خود استعفا کردند. استعفای ائمه جمعه به دلایل علمی، کهولت سن و مشکل جسمانی اتفاقی است که تازگی ندارد. اگر کمی به عقب‌تر برگردیم، ملاحظه خواهیم کرد که افرادی نظیر آیت الله جوادی آملی پس از سال ۸۸ به دلیل اعلام مرجعیت ایشان از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دیگر در نماز جمعه شهر قم حضور پیدا نکرد و یا اینکه آیت الله حسنی سال ۹۲ از امامت جمعه ارومیه و آیت الله باریک‌بین سال ۹۳ از امامت جمعه قزوین به همین دلایل کناره‌گیری کردند. البته بوده اند افرادی نظیر آیت الله استادی، آیت الله امینی و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که مسئولیت خطابه نماز جمعه را بر عهده داشته اند، اما بدون اعلام استعفا، دیگر برای اقامه نماز از سوی آنان دعوتی صورت نگرفته است.

استعفای سیاسی امام جمعه کرمان

تابستان سال گذشته، خبر استعفای «آیت الله سیدیحیی جعفری» از امامت جمعه کرمان خبرساز شد تا جاییکه حاشیه‌های سیاسی این کناره گیری بر دیگر ابعاد آن چربید. برخی در تحلیل‌ها و نوشته‌های خود عنوان کردند کناره گیری وی که از یاران مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید محمدجواد باهنر و همچنین افرادی نظیر حجتی کرمانی و سیدمحمود دعایی بوده و دارای مواضع و مشی اعتدالی است، با اراده‌های دیگری غیر از اراده امام جمعه سابق این شهر حاصل شده است.
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

برخی بیان جملاتی نظیر «همه ما باید از این دولت و کارگزاران حمایت کنیم» و اینکه حجت الاسلام والمسلمین جعفری در یکی از خطبه‌های نماز جمعه کرمان عنوان کرده است که «فرق احمدی نژاد و روحانی از زمین تا آسمان است» را از دلایل تلاش برای کناره گیری او از این مسئولیت بیان کردند. البته «حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی» رئیس سابق شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در پاسخ به طرح این موضوعات، گفته بود که حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری خطاب به مقام معظم رهبری نامه نوشتند که به دلیل کهولت سن و وضعیت نامناسب جسمانی، ادامه فعالیت به عنوان امام جمعه و نمایندگی، ولی فقیه در استان کرمان برایم مقدور نیست و خواهشمندم که با کناره‌گیری اینجانب موافقت کنید. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بعد از پذیریش استعفای آقای جعفری، جانشین ایشان را انتخاب کردند.
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

سیاسی خواندن این کناره گیری حتی به توئیتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم رسید. او در این خصوص نوشت: «آیت‌الله جعفری یار دیرین امام و انقلاب و امام جمعه با سابقه کرمان، نماد روحانیت روشن ضمیر، آگاه، خوشنام و معتدل است که خبر استعفایش نگرانم کرد». در هر صورت استعفای امام جمعه سابق کرمان در نهایت پذیرفته شد و رهبر معظم انقلاب طی حکمی در آذرماه «حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی» را به عنوان نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر کرمان منصوب کردند.

استفعای ابهام برانگیز امام جمعه بیرجند

هنوز حواشی استعفای امام جمعه کرمان به پایان نرسیده بود که خبر استعفای «حجت‌الاسلام علی رضایی بیرجندی» امام جمعه بیرجند آن هم در حالی که یک و سال نیم تا پایان حکمش زمان باقی بود، اعلام شد. برخی ریشه این استعفا را مربوط به اتفاقات زمستان ۹۵ در این شهر مربوط دانستند که بر طبق گفته ها، استاندار خراسان جنوبی در دیدار هنرمندان جوان استان، «رقص مختلط بین زن و مرد» را مجاز دانسته است. این در حالی بود که پایگاه اطلاع رسانی استانداری خراسان جنوبی نقل قول منتسب به استاندار را خلاف واقع اعلام و آن را تکذیب کرد.
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

بر همین اساس تحصنی از سوی برخی طلبه‌ها در بیرجند صورت گرفت و عمده متحصنین خواستار برکناری استاندار بودند، در همین شرایط بود که محمد حسین مقیمی قائم مقام وقت وزیر کشور برای بررسی بیشتر این مسأله به بیرجند سفر کرد و حجت الاسلام رضایی امام جمعه این شهر بر خلاف نظر و خواسته متحصنین، او را پذیرفت. گفته می‌شود پس از آن، هجمه‌های صورت گرفته به امام جمعه این شهر به حدی بوده که در نهایت حجت الاسلام رضایی تصمیم به استعفا می‌گیرد. البته پیش از ترک شهر بیرجند، حجت الاسلام رضایی برای تنویر افکارعمومی، نشست خبری گذاشت و توضیح داد که استعفایش به گمانه‌زنی سیاسی رسانه‌ها ارتباط ندارد و با خواست خود، از این شهر مهاجرت می‌کند.

استفعای امام جمعه شیراز به علت کهولت سن و بیماری

خبر دیگر در ارتباط با استعفای آیت‌الله اسدالله ایمانی از امامت جمعه شیراز بود. او در ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۷ پس از استعفای مرحوم آیت الله حائری شیرازی از مسئولیت نمایندگی، ولی فقیه در استان فارس و امامت جمعه شیراز به این مسئولیت گمارده شد و ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری استعفای خود را اعلام کرد.
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

امام‌جمعه شیراز مدتی به دلیل کسالت و بیماری، چندین بار در بیمارستان بستری شده بود. او در بخشی از نامه‌ای که خطاب به مقام معظم رهبری نوشته، عنوان کرده است: فاستقم کما امرت» باعث شد که در این چهل سال ضمن احیای حوزه‌های علمیه در دو استان محل ماموریت (فارس و بوشهر) و منسجم نمودن امور طلاب و اساتید و روحانیت معظم مناطق، تلاش برای کسب رضای خالق، خدمت به مخلوق و عمل به تکلیف، به چیزی حتی بیماری شدید، توجهی ننمایم؛ لیکن اینک ناخوشی و ضعف شدید جسمانی بر من غالب گشته و مانع از انجام فرائض محوله شده است، فلذا از آن رهبر معظم کسب اجازه و ردّ امانت دارم.

۹ مهر ماه نیز رسانه‌ها از استعفای محمد نقی لطفی امام جمعه ایلام خبر دادند. پیش از این استعفا، استفاده آقای لطفی از خودروی پرادو انتقاد برخی از روحانیون ایلام را به دنبال داشت.
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

علاوه بر امامان جمعه شهر‌های اهواز و زاهدان، خبر‌هایی به گوش رسیده است که آیت‌الله «غیاث‌الدین طه محمدی» امام جمعه همدان و نماینده، ولی فقیه در این استان نیز به زودی از سمت خود استعفا خواهد داد.

واکنش‌ها به موج جوانگرایی ائمه جمعه

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری درباره تغییر ائمه جمعه در شهر‌های مختلف و انتظاراتی که از ائمه جمعه جدید و جوان وجود دارد، می‌گوید: البته بنده درباره جزئیات این موضوع اطلاعی ندارم، اما آنچه مهم‌تر از جوان‌گرایی است، این است که امام جمعه‌ها باید متعادل باشند و پدرانه عمل کنند. بر اساس جناح‌بندی‌های سیاسی عمل نکنند، حال جوان باشند یا غیرجوان.

وی ادامه می‌دهد: آنچه ضرورت دارد این است که امام جمعه در هر شهر و جایی پدر همه باشد، تنی و ناتنی نداشته باشد. با عقل، درایت، تدبیر و اعتدال عمل کند و در آنجا صفا، صمیمیت و وحدت ملی ایجاد کند. امام جمعه باید عقلش از علمش بیشتر باشد، البته باید علم داشته باشد، اما مدبر و خویشتن‌دار باشد. باید بتواند همه را زیر پرچم ولایت، اسلام و نماز جمعه جمع کند. این‌ها ارزش است نه پیری یا جوانی، هر که تقوای بیشتری داشته باشد بهتر است.
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

این عضو مجلس خبرگان تأکید می‌کند: فردی جوان باشد، اما تندرو و بی‌تجربه باشد، واویلا می‌شود. منظورم این است جوان‌گرایی خوب است، اما نباید یک‌جانبه نگریست، باید به همه جوانب نظر داشت. با شعار نه‌تن‌ها مسأله حل نمی‌شود بلکه بدتر هم خواهد شد.

پیش از این هم حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیزاده، معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در گفتگو با روزنامه صبح نو بر لزوم جوانگرایی تاکید کرده و گفته بود: «مطالبه مردم و جوانان کشور این است که تریبون‌داران ائمه جمعه رو به جوانگرایی پیش بروند تا علاوه‌بر درک نسل جوان، بتوانند مردم را در ارتباط با نیاز‌های روز و مسائل مختلف دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اغنا کنند و این خاستگاه توده مردم است.»

در ۱۸ آذرماه ۹۷ امام‌جمعه بندر لنگه از مقام معظم رهبری خواست تا ائمه جمعه هم مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شوند. حجت‌الاسلام رکنی به خبرآنلاین گفت: «استدعای ما از مقام معظم رهبری هم همین است که این قانون در مورد ائمه جمعه نیز اجرا شود و بنده حاضرم اولین کسی باشم که از همین تریبون نماز جمعه با مردم خداحافظی کنم. حتی اگر این قانون شامل همه هم نشود، برخی باید داوطلب باشند تا جوانان بانشاط و پرتلاش در این جایگاه‌ها قرار بگیرند.»

او همچنین گفته است: «امثال ما کار خودشان را کرده‌اند و الان هم بهتر از این نمی‌توانند کار کنند و این نیز طبیعی است و ما باید خودمان پیشقدم شویم.»

درمقابل، اما امام‌جمعه سابق تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، به ایرنا گفت: هرچند این قانون (منع به‌کارگیری بازنشستگان)، قانون خوبی است، اما اطلاق فراگیر آن درباره همه مناصب، از جمله ائمه جمعه شاید درست نباشد.
 
جوان گرائی، گامی برای بازگشت مردم به نماز جمعه

وی همچنین گفت: اصل قانون، خوب و درست است و قانون درباره کارمندان عادی که به سن بازنشستگی می‌رسند باید اجرا شود، چراکه موضوع اشتغال جوانان اهمیت دارد، اما درباره برخی از مناصب این‌گونه نیست؛ به‌طورمثال، ممکن است به دلیل بازنشستگی یک امام‌جمعه، برای مدتی آن شهر بدون امام‌جمعه باشد و این برنامه در آنجا تعطیل شود، چراکه ممکن است فرد مناسبی برای جایگزینی وجود نداشته باشد.

امام‌جمعه سابق تبریز با بیان اینکه «مدت خدمت ائمه جمعه برای بازنشستگی آنها، ملاک مناسبی نیست»، تأکید می‌کند: ممکن است فردی در سن پایین و جوانی برای چنین سمتی انتخاب شده باشد و با وجود گذر زمان، همچنان توان فعالیت داشته باشد، بنابراین همان‌طور که رهبری فرمودند اصل قانون صحیح است، اما اطلاق فراگیر آن، حتی در مواردی که نیروی جایگزینی وجود ندارد و نیرو‌های موجود توان ادامه کار را دارند باید اصلاح شود. بااین‌حال مجموعا، این قانون به دلیل توجه به جوان‌گرایی، خوب و صحیح است.

همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌ای به رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کل کشور درخواست کرد: با جوان‌گرایی ائمه جمعه، انس ائمه جمعه با نمازگزاران و مردم شهر و رسیدگی به مشکلات و گرفتاری‌های آنان و بازتاب صدای مستضعفان و همچنین دریافت پاسخ از تریبون‌های نماز جمعه را برای پویایی بیشتر نماز جمعه فراهم آورید.

به نظر می‌رسد هم‌اکنون که رهبر انقلاب در آستانه ورود انقلاب به دهه پنجم، پرچم جوانگرایی به دست گرفته‌اند و قصد دارند فرمان نظام را به دست جوانان انقلابی و متعهد بدهند تا آینده انقلاب تضمین شود، لازم است سایر مسئولین نیز در این زمینه همراهی کرده تا همانطور که انقلاب، قدرت و صلابت خود را در عرصه جهانی به رخ سایر کشور‌ها کشیده است در داخل هم شاهد حل مشکلات و شکوفایی کشور باشیم.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی