تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
«مسعود رضایی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز":

خطر پیری در کمین کشور است

نیروی مولد اقتصادی در هر جامعه را جوانان تشکیل می‌دهند. با تحقق پیری جمعیت و کاهش نیروی کار، فعالیت‌های اقتصادی و تولیدات داخلی روند نزولی پیدا می‌کند که تنها راه جلوگیری از این بحران، تامین آینده جوانان کشور با رفع موانع اقتصادی است. تامین رفاه و آینده فرزندان متولد شده مهمترین وظیفه دولت است. در بسیاری از کشور‌های پیشرفته به محض تولد کودک، بیمه عمر تا سن ۱۸ سالگی به او تعلق می‌گیرد. متاسفانه در ایران، خانواده‌ها تا سنین بالا درگیر مسائل و مشکلات فرزندان هستند و باید به عنوان پشتوانه در کنار آن‌ها قرار بگیرند چراکه با شرایط اقتصادی بحران‌زده‌ای که داریم حتی در سن ۳۰ الی ۴۰ سالگی، افراد به تنهایی قادر به مدیریت زندگی خود نیستند.

کد خبر: ۳۱۱۵۳
۱۲:۴۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز محمد آیتی: سیاست‌های جمعیتی از آغاز انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۹۳ در جهت کاهش جمعیت و تشویق مردم به سمت کم فرزندی بوده است. سیاست‌هایی که به خوبی از افزایش انفجاری جمعیت در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ جلوگیری کرد اما چند سالی است که کشور به طور جدی با خطر پیری جمعیت روبرو شده است، بحرانی که شاید چراغ آن با پیشگیری‌های بیش از اندازه در فرزندآوری روشن شد، اما اکنون با قاطعیت می‌توان گفت که این موضوع دیگر تنها دلیل پیری بیش از حد جامعه نیست.

در همین خصوص، مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به دیدارنیوز گفت: تحریم‌های اقتصادی و در پی آن کمبود رفاه در جامعه و تنزل سطح زندگی مردم، اصلی‌ترین دلیل کم‌فرزندی در سال‌های اخیر بوده است، چراکه همه موجودات زنده به طور غریزی در صورت وفور نعمت و فراوانی آن، تمایل بیشتری به زاد و ولد دارند.

 


خطر پیری در کمین کشور است

وی افزود: تشدید فشار‌های اقتصادی که به تبع اعمال تحریم از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش علیه ایران صورت گرفت باعث شد تا ارزش پول ملی کاهش پیدا کند و سفره خانواده‌های ایرانی کوچک‌تر از همیشه شود. این اتفاق که البته مسبوق به سابقه هم بوده تمایل به فرزندآوری را در خانواده‌ها به حداقل رساند.

نماینده شیراز تصریح کرد: نگرانی و عدم اطمینان به وضعیت اقتصادی نسل‌های آینده از دیگر دلایلی است که جوانان را نسبت به فرزندآوری مردد می‌کند. برخی جوانان به علت مشکلات اقتصادی همچون عدم اشتغال، حتی والدین خود را در به دنیا آوردن آن‌ها مقصر می‌دانند که کاملاً واضح است که بیان چنین صحبت‌هایی به خاطر فشار موجود اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه است.

عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: اکنون بسیاری از متاهلین جوان جامعه که باید تامین کننده جمعیت کشور باشند به دلیل فشار‌های اقتصادی و اینکه در تهیه مایحتاج روزمره خود گرفتار شده‌اند دیگر دلیلی بر افزایش خانواده خود نمی‌بینند، زیرا استدلال آن‌ها این است که نمی‌توانند هزینه‌های عضو جدید خانواده را پرداخت کنند و از این‌رو اگر چنین کاری را در دستور زندگی خود قرار دهند، آینده فرد دیگری را هم به خطر می‌اندازند.

رضایی با اشاره به حضور پررنگ‌تر بانوان در دو دهه اخیر می‌گوید: یکی از عمده دلایل حضور زنان در مشاغل مختلف به خاطر تامین زندگی است، زیرا دیگر مثل سابق نمی‌توان تنها به حقوق مرد خانواده بسنده کرد. از طرف دیگر، حضور فعال برخی زنان در جامعه، آن‌ها را گرفتار برخی امور غیرخانواده کرده و این اتفاق هم در کاهش فرزندآوری بی‌تاثیر نبوده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: افزایش نرخ ناباروری در کشور به نسبت سال‌های گذشته رشد داشته که یکی از دلایل اصلی آن، انواع بیماری‌هایی است که به واسطه استرس و فشار‌های عصبی در بین افراد شایع شده است. متاسفانه سال‌هاست که سبک زندگی بسیاری از ایرانی‌ها عوض شده و شرایط چندان مطلوبی را دنبال نمی‌کنند. تغذیه نامناسب و هزینه بالای تهیه مواد مغذی سبب شده که انواع متفاوتی از بیماری‌ها از جمله نازایی در بین بانوان افزایش یابد. به نظر من اگر اوضاع و احوال اقتصادی مملکت شرایط بهتری را به خود بگیرد بخش زیادی از این معضل حل و فصل خواهد شد چراکه پایه و بنیان اکثر تصمیمات انسان براساس امکانات و دارایی‌های او شکل می‌گیرد.

 


خطر پیری در کمین کشور است

 

مسعود رضایی ادامه داد: در صورتی که مدیران ذینفع در خصوص این موضوع فکری اساسی نکنند این بحران روز به روز ریشه می‌دواند و نه تنها رفاه و آسایش کشور را به خطر می‌اندازد که باعث پیری جامعه و کند شدن توسعه اقتصادی کشور خواهد شد، زیرا رشد و بالندگی اقتصادی هر کشور منوط به نیروی انسانی جوان است که متاسفانه آمار ناشی از این اتفاق در ایران نگران‌کننده است.

این نماینده مجلس دهم در خصوص نقش دولت و بسته‌های تشویقی که می‌تواند منجر به افزایش جمعیت شود، گفت: تامین رفاه و آینده فرزندان متولد شده مهمترین وظیفه دولت است. در بسیاری از کشور‌های پیشرفته به محض تولد کودک، بیمه عمر تا سن ۱۸ سالگی به او تعلق می‌گیرد. متاسفانه در ایران، خانواده‌ها تا سنین بالا درگیر مسائل و مشکلات فرزندان هستند و باید به عنوان پشتوانه در کنار آن‌ها قرار بگیرند چراکه با شرایط اقتصادی بحران‌زده‌ای که داریم حتی در سن ۳۰ الی ۴۰ سالگی، افراد به تنهایی قادر به مدیریت زندگی خود نیستند. یعنی لازم است که دولت بطور واقعی جوانان را دعوت به ازدواج و فرزندآوری کند نه اینکه فقط شعار‌های توخالی در این رابطه سر داده شود. برای اینکه بتوانیم در این مسیر عملکردی متفاوت و بهتر از همیشه را داشته باشیم خوب است که نگاهی بیاندازیم به برنامه کشور‌های پیشرفته که به جنگ با این معضل رفتند. البته الگوبرداری از برنامه دیگر کشور‌ها تا جایی قابل انجام است که با عرف و تعاریف جامعه ما همخوانی داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیروی مولد اقتصادی در هر جامعه را جوانان تشکیل می‌دهند. با تحقق پیری جمعیت و کاهش نیروی کار، فعالیت‌های اقتصادی و تولیدات داخلی روند نزولی پیدا می‌کند که تنها راه جلوگیری از این بحران، تامین آینده جوانان کشور با رفع موانع اقتصادی است. بدون شک اگر این شعار زیاد عنوان شود، اما کاری صورت نگیرد اعتماد هم روز به روز رنگ خواهد باخت که امیدوارم همه مسئولان به نوبه خود تلاش کنند تا لااقل در مسیر درست حرکت کنیم.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی