تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

امامان جمعه کشور نقد و نصیحت دلسوزانه انجام دهند

News Image Lead

امامان جمعه باید نقد و نصیحت دلسوزانه انجام دهند. اینکه درخواست یک امام جمعه از نماینده‌ای اجابت نشده دلیل نمی‌شود با مسائل کلان کشور، به صورت سلیقه ای، شخصی و جناحی برخورد شود. امامان جمعه، متولیان جامعه و نظام هستند، نباید طوری موضع‌گیری کنند که باعث وهن و وهم در جامعه شود. این اعمال و مواضع باعث بدبینی، اغتشاش، تنش، تشتت و تشنج در جامعه می‌شود.بعضی امامان جمعه برای کسی حرمت قائل نیستند و این حرمت‌شکنی‌ها باعث ایجاد هرج و مرج در جامعه می‌شود که در این شرایط به نفع مصلحت انقلاب، مردم و کشور نیست.

کد خبر: ۲۰۰۷۵
۱۶:۲۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزاسفندیار عبدالهی: ائمه جمعه در جمهوری اسلامی ایران از جمله افرادی هستند که اخبار سخنان آنان، هر از چندی در جامعه خبری و رسانه ای، ایجاد کنش و واکنش می کند و اظهار نظر یک امام جمعه در صدر اخبار قرار می‌گیرد. از پُرخبرترین ائمه جمعه می‌توان به آیت الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد نام برد که تقریبا هر هفته در موضوعاتی ورود می‌کند و موجب می شود تا انتهای هفته، رسانه‌ها به آن بپردازند و معمولا حاشیه‌هایی را نیز به همراه دارد.

 

برخی می گویند سخنرانی آیت الله علم الهدی در دی ماه ۹۶ بر علیه عملکرد دولت روحانی، باعث آغاز حوادث و اعتراضات موسوم به «اعتراضات دی ماه ۹۶» شد.


اما این روز‌ها، اظهارات یک امام جمعه دیگر هم حاشیه ساز شده است. آیت الله سید محمدمهدی حسینی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه شهر کرج در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به اینکه گویا انتخاب سخنران مراسم روز ۲۲ بهمن در کرج از طرف مرکز بوده است، گفت: عده‌ای به این انتخاب اعتراض دارند، هفته آینده راجع این موضوع بحث می‌کنیم که وظیفه ما چه خواهد بود، یک‌هفته‌ای به دوستان وقت می‌دهیم ببینیم تدبیری می‌اندیشند یا خیر. خطیب جمعه کرج با تأکید بر اینکه نباید هزینه‌ای برای استان درست شود، گفت: بالاخره حرکت انقلابی می‌خواهد انجام شود و باید شرایط آن رعایت شود.


به دنبال جمع آوری طومار و حمایت امام جمعه کرج از امضا کنندگان، علی لاریجانی طی بیانیه‌ای انصراف خود را به عنوان سخنران مراسم ۲۲ بهمن اعلام کرد.

 

امامان جمعه کشور نقد و نصیحت دلسوزانه انجام دهند
 

به نظر می‌رسد لاریجانی از تکرار ۲۲ بهمن سال ۹۱ پیشگیری کرده است، همان روزی که پس از حملات پایداری‌ها علیه لاریجانی در یکشنبه سیاه مجلس به صحن حرم حضرت معصومه (س) کشیده شد و وی با شعار‌های تندی علیه خود مواجه شد و در ادامه، هدف «مهر» و «کفش» برخی شعاردهندگان نیز قرار گرفت.


غائله قم برخلاف بسیاری از موارد مشابه مسکوت نماند و گزارش مفصلی از شرح آنچه در ۲۲ بهمن‌ماه ۹۱ در قم رقم خورد، به استحضار مجلس وقت رسید و جهت رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع شد. گرچه لاریجانی با لغو سخنرانی خود در مراسم ۲۲ بهمن‌ماه ۹۷ کرج، این بار مانع از تکرار دیگر باره اتفاق سال ۹۱ شد، اما با توجه به تکرار این دست رویداد‌ها در سال‌های پس از ۹۱، دور از ذهن نیست که در آینده شاهد تکرار این نوع از برخورد‌ها نباشیم.


 
این بار هم ۱۹۰ نفر از نمایندگان مجلس، بیانیه‌ای را امضا و حمایت خود را از رییس خود اعلام کردند، اما سوالی که به ذهن می‌رسد این است که امامان جمعه تا چه اندازه می‌توانند در موضوعات، پیش بروند و اصولا آیا سیاست و رویه متعارفی برای آن‌ها وجود دارد؟ با کدام پشتگرمی و حمایت می توانند به رؤسای قوای مجریه و مقننه توهین و هجمه کنند؟


بهمن طاهرخانی عضو فراکسیون امید در گفتگو با دیدارنیوز گفت: ممانعت از سخنرانی آقای لاریجانی کار بسیار زشت و بداخلاقی سیاسی از طرف امام جمعه شهرستان کرج بود. اگر کسی مسئولیت یا تریبونی در اختیار دارد نباید هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد و به صورت شخصی با مسائل برخورد کند، کار درستی نیست. در هیچ نقطه‌ای از دنیا یک سخنران رسمی نمی‌تواند به راحتی به یکی از مسئولان بلندپایه مملکت، هجمه وارد کند و مانع از فعالیت شغلی و سیاسی او شود.


عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: ممانعت از سخنرانی رییس مجلس، کار بسیار زشت و باعث تاسف ملت است. آن‌ها (ائمه جمعه) بدون اطلاع کافی از مسائل جاری کشور، اظهار نظر می کنند و نسبت به بعضی از مسائل و بعضی از شخصیت‌های کشور موضع گیری می‌نمایند. این اتفاقات به همین شکل پشت سر هم می افتد و هیچ واکنشی از طرف متصدی این قضیه انجام نمی‌شود.


وی یادآور شد: ائمه جمعه باید منافع ملت و کشور را در نظر بگیرند و مسائل گروهی و شخصی را کنار بگذارند. اگر گاهی یک امام جمعه به دور از هیاهو و جنجال و طرح مسائل غیر واقعی، انتقادی وارد کند اشکالی ندارد، اما اینکه مانع فعالیت ذاتی رئیس مجلس که بالاترین نهاد تقنینی کشور است را بشود فاجعه است. اینکه بخواهیم به سادگی و بنا به سلیقه و ذوق خودمان، عمل کنیم و بگوییم این آدم، مخالف مصالح نظام است، چه معنایی دارد و با وجود معضلات و مشکلاتی که در کشور وجود دارد چه نتیجه‌ای می‌گیرند؟

 
نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمی‌توانم بگویم پشتگرمی ائمه جمعه از کجاست. در حوزه انتخابیه من یعنی شهرستان تاکستان امام جمعه شهر با کمال بی ادبی اخلاقی و سیاسی به من توهین کرد و هیچ نهاد، ناظر و مسئولی وجود ندارد تا مانع این گونه رفتار‌ها شود. مشخص است این‌ها از یک جایی حمایت می‌شوند، پشتگرمی دارند و به یک قدرت وابسته هستند.


طاهرخانی  ادامه داد: من نمی‌گویم ولی همه می‌دانند از چه طریق حمایت می‌شوند و باید جلوی این کار گرفته شود چرا که خلاف منافع ملی و منافع کشور است و تکرار آن باعث ناامیدی و سرخوردگی مردم می‌شود. ما بیشترین احترام را در شهرستان‌ها برای ائمه جمعه قائلیم، به عنوان نمایندگان مردم در حد توان در جهت رفع مشکلات کاری و تسهیل در کار تبلیغاتی ائمه جمعه اقدام می‌کنیم؛ ولی آن‌ها هر وقت که تریبونی دارند به راحتی به نمایندگان مردم و مسئولین بلندپایه کشور توهین می‌کنند و هیچ قدرتی نیست که از آن‌ها پاسخ گویی بخواهد.


عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بعضی امامان جمعه برای کسی حرمت قائل نیستند و این حرمت‌شکنی‌ها باعث ایجاد هرج و مرج در جامعه می‌شود که در این شرایط به نفع مصلحت انقلاب، مردم و کشور نیست. معتقدم این حرکت‌ها برخلاف نصایح، نظرات و آموزه‌های مقام معظم رهبری است. به نظر من نمایندگان مجلس باید آن حلقه مفقوده بی‌نظمی در اظهارنظر ائمه جمعه را پیدا کنند.


وی ادامه داد: این مسائل، پشت سر هم در کشور رخ می‌دهد و سوغاتش تلخ کردن ذائقه مردم است. به نظرم در شرایط حساس کشور، نمایندگان مجلس باید این حلقه مفقوده را پیدا کنند و مسئولان ارشد کشور نیز اینگونه مسائل را پیگیری کنند. این رفتار‌ها باید خاتمه یابد. امام خمینی رحمة الله علیه فرمودند؛ مجلس عصاره فضائل ملت است، اما شاهدیم به این عصاره‌های ملت و رئیس مجلس به این صورت هجمه، حمله و توهین می‌شود.


طاهرخانی با اشاره به اینکه پیش‌تر رئیس مجمع نمایندگان استان زنجان بوده است، خاطرنشان کرد: در سمینار ائمه جمعه استان زنجان به حاضران گفتم همه ما باید در راستای سیاست‌های کلان کشور و نظام حرکت کنیم و امامان جمعه، قبل از هر اظهار نظری، علل بعضی از گرفتاری‌ها را از ما بپرسند اگر قانع نشدند آنگاه انتقاد کنند. ائمه جمعه نباید بدون مطالعه و شناخت موضوع، داد و بیداد بر پا و جو نامناسب ایجاد کنند.


وی عنوان کرد: امامان جمعه باید نقد و نصیحت دلسوزانه انجام دهند. اینکه درخواست یک امام جمعه از نماینده‌ای اجابت نشده دلیل نمی‌شود با مسائل کلان کشور سلیقه ای، شخصی و جناحی برخورد شود. امامان جمعه متولیان جامعه و نظام هستند نباید طوری موضع‌گیری کنند که باعث وهن و وهم در جامعه شود، این اعمال و مواضع باعث بدبینی، اغتشاش، تنش، تشتت و تشنج در جامعه می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی