تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
سید جلال ساداتیان در گفتگو با "دیدارنیوز" به انتظارات از بیانیه راهبردی رهبر انقلاب می‌پردازد؛

ساختار اداره امور کشور در اسرع وقت و توسط رهبری فعلی انقلاب باید اصلاح شود

News Image Lead

ساختار اداره امور کشور، نیازمند یک بازبینی جدی است و در اسرع وقت و توسط رهبری فعلی انقلاب باید اصلاح شود، به گونه‌ای که نظارت‌های مجلس و دیگر دستگاه‌های ناظر، بر دستگاه‌های منظور نه به شکل صرفاً سازمانی بلکه به شکل ساختاری اعمال شود. بخش دیگرقضیه این است که در حال حاضر رهبری در اوج قدرت خود هستند و باید فکری به حال مجلس خبرگان و رهبری آینده کشور بکنند. ان شاءلله که عمر رهبر انقلاب طولانی باشد، ولی انتظار این است که مکانیسمی طراحی شود. رهبری قطعا نگران این مجلس خبرگانی است که در انجام وظایفش ناتوان است، زیرا این ترکیب مجلس خبرگان، توان تشخیص درست و تعیین رهبر را در آینده ندارد.

کد خبر: ۲۰۴۵۰
۰۹:۴۸ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
دیدارنیوز- اسفندیارعبدالهی: خبرگزاری‌ها از منابع موثق کسب اطلاع کرده اند که در طی روز‌های آینده و به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به دهه پنجم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، بیانیه‌ای مهم و راهبردی خطاب به ملت بزرگ ایران صادر خواهند کرد. پس از درج این خبر و انتشار گسترده آن در رسانه ها، گمانه زنی‌هایی در خصوص محتوای احتمالی این بیانیه راهبردی در محافل خبری، خصوصی و کارشناسی کشور شکل گرفته است. مقطع چهل سالگی انقلاب از طرفی و مشکلات اقتصادی و معشیتی و معضلات موجود بر سر راه روابط خارجی و تهدیدات پیرامدن آن از طرف دیگر، باعث شده همگان منتظر نوع متفاوتی از این بیانیه نسبت به بیانیه‌ها و بیانات قبلی رهبری انقلاب باشند.

سید جلال ساداتیان نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و سفیر سابق ایران در انگلیس در گفتگو با دیدارنیوز و در پاسخ به این سوال که در مقطع کنونی و با توجه به جمیع شرایط کشور، انتظار دارید رهبری در بیانیه‌ای که صفت راهبردی هم به آن داده شده است چه مواردی را ذکر و کدامین مواضع را اتخاذ کنند، گفت: عمده اشکالاتی که ما در کشور داریم این است که ساختار‌های ما ضعیف است، یعنی مثلا دستگاه‌های نظارتی کشور ما در این ساختار، نه مسئولیت می‌پذیرند و نه خودشان را پاسخگو می‌دانند. به طور مثال آقای جنتی در شورای نگهبان و همه اطرافیان ایشان در مقابل کار‌هایی که انجام می‌دهند خود را پاسخگو نمی‌دانند؛ در حالیکه بزرگترین تصمیمات را باید بگیرند و متاسفانه در سال‌های گذشته که نظارت استصوابی را اعمال کرده اند کشور را از نیرو‌های به درد بخور و کار آمد تهی کرده اند.

وی ادامه داد: این وضع نابسامانی که ما داریم، نتیجه این کار‌ها است چراکه باعث تضعیف مجلس می‌شود. وقتی که قوه مقننه تضعیف شود قوه قضاییه هم تضعیف می‌شود و در نتیجه بر هیچ یک از نهاد‌های کشور، آن نظارتی که باید اعمال بشود و قوانین محکم و به درد بخوری که باید تصویب شود عملا انجام نمی‌شود. با انتخاب نمایندگان حاصل از فیلتر استصواب که ضعیف و ترسو باشند نظارت پارلمان بر دیگر نهاد‌ها بی معنی شده و در حوزه تصویب قوانین هم کار عمده‌ای انجام نمی‌شود.

ساداتیان اضافه کرد: با نبود دستگاه‌های ناظر قوی، کشور عملاً فلج می‌شود. آن چیزی که ما امروز شاهد آن هستیم ناهماهنگی‌هایی است که بین قوای مختلف وجود دارد و عمده آن به مدیران میانی و مسئولان سطوح مهم کشور مربوط می‌شود. مدیرانی که کار‌های حوزه خود را با کیفیت نازل انجام می‌دهند و ریشه همه این سستی‌ها در شورای نگهبان است. این که می‌گویم شورای نگهبان، یعنی اینکه ساختار باید درست شود، شورای نگهبان به عنوان یک دستگاه حکومتی مسئول و شاید بانی خیلی از ناکارآمدی‌ها است.

وی ادامه داد: ساختار‌های ما در بخش مربوط به مجلس خبرگان رهبری هم ضعیف است چرا که افرادی ضعیف و کوتاه قد به نحوی از انحا وارد مجلسی می‌شوند که اگر غلو نکرده باشم باید مهمترین و کارآمدترین دستگاه نظارتی کشور و نظام باشد، انتخاب افرادی تکراری در چنین دستگاه حساس و مهمی باعث می‌شود به اصل مفهوم نظارت در کلان موضوع کشور آسیب وارد شود.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که شما چه انتظاری از بیانیه مذکور دارید؛ گفت: انتظار من از این بیانیه این است که اولا مشکلات و ساختار‌های کشور به صورت کلان دیده و اصلاح شود و پاسخگویی به نیت خدمت به مردم، مبنا و محور دغدغه‌های رهبری و دیگر مسئولان قرار بگیرد. ثانیا آهنگ نظارت واقعی در کشور نواخته شود برای مردمی که در ۲۲ بهمن سال ۹۷ با آن شور و هیجان به خیابان آمدند برای تحکیم پایه‌های نظام و به درخواست رهبران نظام لبیک گفته و قدم برداشته و برمی دارد.

ساداتیان ادامه داد: اصل پاسخگویی به مردم باید محور، پایه و مبنای اساسی مسیر آینده کشور قرار گیرد. مردمی که با وجود این همه سختی، مشکلات اقتصادی، ناملایمات، فحشا، دزدی، تبعیض و رشوه، این گونه پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند. باید این جمله امام (ره) که فرمودند: مردم، ولی نعمت و صاحب این انقلاب و نظام هستند بار‌ها و بار‌ها گفته شود، باید به این مردم پاسخ بدهند. متاسفانه کسی در این کشور، خودش را پاسخگو نمی‌داند، هر کس هر کاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و به کسی هم پاسخگو نیست، این همه نهاد‌های نظارتی عریض و طویل در کشور وجود دارد، ولی همه فشل و ناکارآمد هستند.

سفیر سابق ایران در انگلیس خاطرنشان کرد: معتقدم اولا اگر دو یا سه حزب فراگیر و بزرگ داشته باشیم، آن‌ها می‌توانند کشور را کنترل و برنامه محور کنند. دوم اینکه بهترین نماینده افکار عمومی از نظر من، رسانه‌های آزاد هستند، دست رسانه‌ها به عنوان یکی از مهمترین و بی پرواترین مجموعه‌های نظارتی باز شود که بتوانند همه دستگاه ها، قوا، نهاد‌ها و مسئولین کشور را به چالش بکشند؛ آزاد باشند که مو را از ماست بکشند و به شفاف سازی کمک کنند.

وی افزود: اصل نظارت را باید درست کنیم. اصل نظارت پارلمان، رسانه ها، احزاب بر نهاد‌های حاکمیتی باید قوی شود. اگر این اتفاق بیفتد مقدار زیادی از نابسامانی‌های کشور درمان می‌شود. بخش دیگرقضیه این است که در حال حاضر رهبری در اوج قدرت خود هستند و باید فکری به حال مجلس خبرگان و رهبری آینده کشور بکنند. ان شاءلله که عمر رهبر انقلاب طولانی باشد، ولی انتظار این است که مکانیسمی طراحی شود. رهبری قطعا نگران این مجلس خبرگانی است که در انجام وظایفش ناتوان است، زیرا این ترکیب مجلس خبرگان، توان تشخیص درست و تعیین رهبر را در آینده ندارد.

سید جلال ساداتیان تاکید کرد: ساختار اداره امور کشور، نیازمند یک بازبینی جدی است و در اسرع وقت و توسط رهبری فعلی انقلاب باید اصلاح شود، به گونه‌ای که نظارت‌های مجلس و دیگر دستگاه‌های ناظر، بر دستگاه‌های منظور نه به شکل صرفاً سازمانی بلکه به شکل ساختاری اعمال شود.

وی تاکید کرد: اگر نظارت از طریق رسانه آزاد، مجلس قوی و احزاب مستقل و فراگیر اعمال شود – همانگونه که در قانون اساسی پیش بینی شده است– وجهه موفق و کار آمدی به چهره نظام و کشور داده می‌شود و این در صورتی اتفاق می‌افتد که مردم در انتخاب شدن و انتخاب کردن مختار باشند و آراء واقعی مردم اعمال شود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: اگر در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی، ساختار‌های کشور بازبینی و درست شود می‌توان امیدوار بود مسائل کلان کشور حل شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی