تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گفتگوی اختصاصی با سیدجلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در لندن درباره وضعیت جدید ایران در عرصه جهانی

مردم شکایت دارند اما در زمین دشمن بازی نمی‌کنند

اروپایی‌ها در حد ظرفیت خود نسبت به همراهی با ایران خیلی خوب عمل کرده‌اند. کسی در خصوص مواضع خوب سیاسی اتحادیه اروپا تردید ندارد. در حوزه اقتصادی و عملیاتی، توان اروپایی‌ها محدود است و خودشان هم قبول دارند ولی در حدی که توان دارند و داشته باشند عمل خواهند کرد.

کد خبر: ۱۳۶۳۴
۱۰:۲۴ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷

دیدارنیوز - اسفندیار عبدالهی - ایالات متحده 40 میلیون دلار برای تبلیغات علیه فدراسیون روسیه، چین و ایران اختصاص داده است.

به گزارش اسپوتنیک، رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت امور خارجه، در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده از طریق مرکز تعامل جهانی، 40 میلیون دلار برای مقابله با گسترش ناامنی و تبلیغات خارجی علیه فدراسیون روسیه، ایران و چین اختصاص  داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «در اواخر ماه سپتامبر، مرکز مشارکت جهانی، 40 میلیون دلار برای مبارزه با سوءاستفاده از اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی توسط کشورهای خارجی دیگر اختصاص داده است‌‌. این بودجه برای مبارزه با سوء رفتار اطلاعاتی روسیه، ایران و چین تصویب شده است»‌‌.

پالادینو توضیح داد که این طرح، شامل تجزیه و تحلیل اطلاعات غلط منتشر شده توسط این کشورها و ایجاد ارتباط با رسانه‌های محلی جهت «نادیده گرفتن اطلاعات» منتشر شده توسط این کشور‌ها است‌‌.

در تبیین این خبر با دکتر «سیدجلال ساداتیان» کارشناس روابط بین‌‌الملل، سفیرسابق ایران در لندن و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفتگویی انجام داده‌ایم.

آمریکا در دیپلماسی عمومی و روابط خارجی منفعل شده است

ساداتیان در پاسخ به این پرسش که ادعای آمریکا مبنی بر هجمه‌های تبلیغاتی و نشر اطلاعات ساختگی توسط ایران چقدر می‌تواند صحیح باشد گفت: «به نظرمن اگر نگوئیم آمریکا درمسیر مقابله با ایران شکست خورده ولی می‌توان گفت به آن موفقیت‌هایی که مدنظرداشت، دست پیدا نکرده است‌‌. ترامپ فکر‌می‌کرد با ایجاد موج تهدیدها و تحریم‌هایی که به جریان انداخت ظرف مدت زمانی کوتاه درخصوص زمین‌گیر کردن جمهوری اسلامی ایران موفق خواهد شد‌‌. دونالد ترامپ از روز نخست ‌می‌گفت کاری ‌می‌کنیم کارستان و ایران را در چنان گوشه‌ای از گرفتاری قرار ‌می‌دهیم که خودشان تماس ‌می‌گیرند و وارد مذاکره خواهند شد اما مشاهده کردیم تاکنون نتوانست به اهدافش نسبت به ایران دست یابد.

سفیرسابق ایران در انگلستان افزود: اینکه ‌می‌گویم آمریکا درخصوص ایران به اهدافش نرسید بدین معنی نیست که اعمال ترامپ وتحریم‌های آمریکا ‌‌بی‌تاثیر بوده است‌‌. بدیهی است اقتصاد ما تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا ضعیف شده و قطعا تحریم‌ها برای ایران ایجاد مشکل کرده است‌‌. این را هم آنها ‌می‌دانند و هم ما متوجه این مشکلات هستیم‌‌. گران شدن دلار و پائین آمدن ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی، گران شدن سبد زندگی مردم از جمله تاثیراتی بود که با چشم غیرمسلح هم می‌توان دید.

نماینده سابق مردم اراک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گوئیم آمریکا در مسئله ایران موفق نبوده از این زاویه است که آنها می‌خواستند ظرف مدت کوتاهی ایران را بهم بریزند و نتوانستند‌‌. پرواضح است مشکلاتی برای زندگی اقتصادی ایران ایجاد شد اما نکته مهم این است که آمریکا به اهداف تعریف شده خود در خصوص ایران نرسید‌‌. ترامپ به دنبال یک ریزش اجتماعی و ایجاد آشوب از طریق فشار اقتصادی در جمهوری اسلامی بود که موفق نشد.

مردم ایران در زمین دشمن بازی نمی‌کنند

ساداتیان افزود: مردم ایران مشکل معیشتی و اقتصادی دارند، از مسئولین هم گلایه‌مند هستند ولی هرگز در زمین دشمنان کشور بازی نمی‌کنند، از این نظر باید به عدم توفیق آمریکایی‌ها نگاه کرد‌‌‌‌. با اینکه مردم متوجه مشکلات هستند ولی زندگی خود را در امید و تلاش سپری ‌می‌کنند‌‌‌‌. البته نباید از نظردور داشت که مسئولین با وجودی که دست آمریکایی‌ها را بعد از انتخاب ترامپ خوانده بودند ولی نتوانستند به خوبی امور اقتصادی کشور را اداره کنند واین نقص نه فقط معطوف به کابینه است بلکه در کلان قضیه در حکومت ما وجود دارد.

 

مردم شکایت دارند اما در زمین دشمن بازی نمی‌کنند

 

وی اضافه کرد: سوءمدیریت در سر و سامان دادن به امور داخلی وعدم هماهنگی نهادهای مختلف تصمیم‌گیر وتصمیم‌ساز به تحریم‌ها اجازه داد تاثیر خود را به شکل غیرطبیعی بر زندگی اقتصادی کشور بگذارد لیکن مردم حرف‌های خاص خود را نسبت به مسئولین دارند و اینگونه نیست که مردم انتقادی نداشته باشند، اما به آن مفهومی که آمریکا به دنبالش بود و فکر می‌کرد با فشاراقتصادی و ایجاد موج اعتراضات گسترده اجتماعی، ایران را بهم ‌می‌ریزد، توهمی بیش نبوده و نیست.

این کارشناس روابط بین‌‌الملل اضافه کرد: آنها(دشمنان) فکر می‌کنند همه اعتراضات صنفی در ایران ناشی از تحریم‌های آمریکاست، درحالی که در ایران همیشه انتقاد و اعتراض صنفی وجود داشته و یکی از حقوق مصرحه در قانون اساسی ایران است‌‌‌‌. به همین دلیل حالا که انتظارات و توقعاتشان  برآورده نشده، تلاش دارند با تبلیغات و فرافکنی و به زعم خودشان با تخصیص مبالغی، فصل جدیدی نسبت به ایران بگشایند.

ساداتیان در پاسخ به این پرسش که وزارت خارجه آمریکا اختصاص بودجه 40 میلیون دلاری مذکور را در راستای ممانعت از تاثیرگذاری تبلیغاتی و سایبری ایران، چین و روسیه در روند انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا ‌می‌دانند، آیا اصولا  ایران در صدد چنین کاری هست؟ گفت: اصلا نیازی نیست ایران بخواهد کاری انجام دهد، خودشان (آمریکایی‌ها) به دلیل شرایطی که دارند و ایجاد کردند ‌‌بی‌شک این اتفاق برایشان رخ ‌می‌داد و انتخابات کنگره قطعا متاثر از تصمیمات غلط داخلی و بین‌‌المللی ترامپ است.

تشت رسوایی سعودی‌ها و ترامپ از پشت بام سیاست پائین افتاد

سفیر سابق ایران در لندن افزود: در خصوص روابط آمریکا با عربستان که به مثال گاو شیرده آمریکا عمل می‌کند و پروبال دادن به محمد بن سلمان و آنچه در مورد احترام به حقوق بشر و دموکراسی آمریکا به دنیا فخر ‌می‌فروخت، عزت بین‌‌المللی خود را ازدست داد و هنوز بر حمایت از ولیعهد جاهل سعودی اصرار دارد. همه دنیا هم به اینکه نباید بیش از حد به سعودی‌ها پروبال داد اذعان داشت ولی ترامپ با گوش‌های ناشنوا و چشم‌های نابینا، خود به خود موجبات ‌‌بی‌اعتمادی بین‌‌المللی و داخلی را ترتیب داده است. پس با وجود این همه ‌‌بی‌خردی دونالد ترامپ ایران نیازی به تاثیرگذاری بر پروسه انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا ندارد، ضمن اینکه اعتراف و اذعان آمریکایی‌ها به توان نرم‌افزاری ایران خود صحه گذاشتن بر قدرت همه‌جانبه ایران است.

‌‌ساداتیان تاکید کرد: بی‌توجهی آمریکایی‌ها به اسلام‌هراسی و پشتیبانی سعودی‌ها از داعش و ترور و سلاخی خاشقچی به تنهایی تشت رسوایی سعودی‌ها و حامی آن یعنی ترامپ را از پشت بام سیاست به پائین انداخته است، لذا ایران هیچ کاری هم که انجام ندهد خودبه‌خود ترامپ میدان بازی سیاست وعزت را واگذار کرده است‌‌‌‌. آیا این همه ضدتبلیغ توسط ایران شکل گرفته؟ خیر. خودشان باعث این ترس شده‌اند که غائله انتخابات میاندوره‌ای کنگره ممکن است به نفعشان تمام نشود.

این کارشناس روابط بین‌‌الملل در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکایی‌ها صرفا برای فرافکنی و تبلیغات است که بودجه 40 میلیون دلاری اختصاص داده‌اند یا متوجه نقش و نفوذ ایران در مقابل خود شده‌اند؟ افزود: رابی خوری، نویسنده و تحلیل‌گر سرشناس رسانه‌های لبنان یک مقاله بسیار مفصل پیرامون سیاست‌های این مقطع ایالات متحده آمریکا نوشته است که بازخورد و بازتاب گسترده‌ای درسطح جهان داشته است. آنچه عربستان در یمن و سوریه و برخورد با خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه انجام داده، ساختگی نیست و واقعا حادث شده است، آیا اینها هم کار ایران است؟

ساداتیان در تکمیل این بحث اضافه کرد: اینها فکر‌می‌کردند در شرایطی هستند که جهان را به صورت یک‌دست و هماهنگ علیه ایران آماده کنند، اما پاسخ معکوس گرفتند ودنیا حداقل در صحنه دیپلماسی عمومی علیه آمریکا وعربستان است. تمام این فشارهایی که دنیا اخیرا آورده، بیانیه‌ای که فرانسه، آلمان وانگلستان و اتحادیه اروپا علیه سعودی‌ها منتشر کرده است، همه وهمه گویی علیه آمریکا بوده است. آیا این واکنش دنیا علیه سعودی هم ساخته وپرداخته ایران است؟ این است که می‌گویم خودشان باعث این انفعال شده‌اند. اگر اینچنین است که همه زیر سر ایران است، پس چه خوب و چه جالب که ایران ‌می‌تواند در این سطح انتخابات آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد و دنیا را نیز علیه عربستان هماهنگ کند.

ساداتیان در خصوص تاثیر تحریم‌هایی که آمریکا در 13 آبان علیه ایران اعمال می‌کند و اینکه چقدر ‌می‌توان روی اروپایی‌ها حساب کرد اظهار داشت: اروپایی‌ها در حد ظرفیت خود نسبت به همراهی با ایران خیلی خوب عمل کرده‌اند. کسی در خصوص مواضع خوب سیاسی اتحادیه اروپا تردید ندارد. در حوزه اقتصادی و عملیاتی، توان اروپایی‌ها محدود است و خودشان هم قبول دارند ولی در حدی که توان دارند و داشته باشند عمل خواهند کرد.

وی افزود: کانال مالی مستقلی را تعریف کرده‌اند و حتی تاریخ 15آبان را نیز برای فاز اول عملیاتی شدن آن کانال ارتباط مالی اعلام کرده‌اند. به این صورت که با یورو معادلات و معاملات مالی را انجام دهند و به دنبال تعریف مکانیزم‌های اجرایی آن هم هستند‌‌‌‌. شروع عملیات مالی مذکور را هم از ابتدای سال نو میلادی اعلام کرده‌اند.

اینکه بگوییم دولت‌های اروپایی می‌توانند شرکت‌های بزرگ چندملیتی و سازمانها خصوصی را به صورت دستوری برای کارکردن با ایران همراه و قانع کنند، توقع ‌‌بی‌جایی است‌‌. این شرکت‌ها خود به صورت مستقل بازیگران بین‌‌المللی هستند و حساب سود و زیان خود را به سیاست کشورهایشان گره نمی‌زنند، پس توقع ما از اروپا باید معقول باشد. به اعتقاد من همین اندازه هم اروپایی‌ها جلوی آمریکا ایستاده‌اند و آمریکا درحوزه تاثیر بر متحدین اروپایی خود ناموفق و حتی با شکست مواجه شده است.

 

مردم شکایت دارند اما در زمین دشمن بازی نمی‌کنند

 

وقتی سیاست و شعار ترامپ «فقط آمریکاست»، اروپایی‌ها هم می‌گویند «فقط اروپا»

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در خصوص تاثیر تحریم‌های 13 آبان باید گفت آمریکا هرآنچه باید برایران فشار ‌می‌آورد، آورده و امضای ترامپ در13 آبان کم‌تاثیر است و شاید حدود ده درصد اثر داشته باشد و آن هم شاید در بخش بیمه و حمل و نقل بین‌‌المللی باشد. همه آن کشورهایی که باید در معاملات با ایران پا پس  بکشند، کشیده‌اند. تمام تبلیغات تحریمی آمریکا همچون پادزهر عمل کرده است‌‌. هندی‌ها وکره‌ای‌ها درخواست معافیت کرده‌اند واروپایی‌ها هم حسب اطلاعاتی که داده شده،  لیست صد پالایشگاه کوچک و متوسط که مراودات آنچنانی با آمریکا ندارند را ارائه دادند که با ایران کار کنند و گفته شده روزانه ‌می‌توانند یک میلیون نفت از ایران  خریداری کنند. این اتفاق قابل توجهی است. این خبرهم در4 به علاوه یک نیویورک در شب قبل از سخنرانی نیویورک مطرح شد.

وی افزود: خیلی نمی‌خواهیم از اروپایی‌ها دفاع کنیم و بیش از حد هم نباید به آنها اعتماد کرد، اما اروپایی‌ها برای هرآنچه امکان‌پذیر بوده است تلاش کرده‌اند. اروپا برای منافع اقتصادی و حیثیت شخصی وعزت بین‌‌المللی تک تک اعضای خود است که مقابل آمریکا ایستاده است و از حق رای خود در شورای امنیت نیز درمقابل آمریکا دفاع ‌می‌کند‌‌. اینجاست باید گفت اولین سود عدم خروج ایران از برجام ایجاد تقابل و اصطکاک بین آمریکا و اروپا بوده است. البته ایران به مثابه کارت بازی اروپا درمقابل آمریکا نیز محسوب می‌شود که ما و اروپا هرکدام سود خود را ‌می‌بریم.

 

ایران عقلا نباید نگران شفافیت مالی بین‌‌المللی باشد

سیدجلال ساداتیان در پاسخ به این پرسش که عدم تصویب لایحه cft چه تاثیری می‌تواند در روابط و کانال مالی اروپا با ایران داشته باشد گفت: اولا این مشکل داخلی خودمان است والبته لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم (cft ) و کلا اصل شفافیت مالی وبانکی باید به یک سرانجام معقول برسد. با توجه به اینکه یک فرصت 4 ماهه نیز از Fatf گرفته‌ایم و 15 روز از آن نیز سپری شده است، باید در این مهلت باقی مانده استفاده وتکلیف آن را روشن کنیم.

وی اضافه کرد: اگر ایران به مجموعه نهادFatf  نپیوندد به دست خودمان برای خودمان مانع ایجاد کرده‌ایم. شرایط این است و فارغ از اینکه نسبت به سازمان شفافیت مالی (fatf) نظرات مختلف مخالف و موافق در داخل وجود دارد ولی باید به آن تن داد و بهانه‌ها را گرفت.

ساداتیان گفت: مگر ما چه کار غیرعرفی وغیرقانونی قرار است انجام دهیم که از شفافیت ‌می‌ترسیم؟ چرا باید نگران باشیم؟ جمهوری اسلامی ایران کمک‌های مالی به متحدین منطقه‌ای خود را از کانالهای مشخصی انجام می‌داده و قائدتا و با توجه به منافع ملی و منطقه‌ای خود انجام خواهد داد و از کانالهای  مالی و بانکی رسمی و بین‌‌المللی استفاده نمی‌کرد. پس عقلا نباید نگران شفافیت مالی بین‌‌المللی باشد.

سفیر اسبق ایران در لندن یادآور شد: به نظر‌می‌رسد فقط عده‌ای نگران و دلواپس تصویب و نهایی شدن تکلیف لوایح چهارگانه هستند که از کانالهایی سودی حاصل ‌می‌کردند‌‌ و اینها ‌می‌ترسند کار و کسب سنتی و ‌‌بی‌دردسر خود را از دست بدهند. بزرگان نظام باید منافع کلان ملی را به منافع عده‌ای ترجیح بدهند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی