تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
مرتضی مبلغ در گفتگو با "دیدارنیوز" الزامات دهه پنجم انقلاب را بررسی کرد؛

امیدوارم بیانیه رهبری منجر به وحدت، همدلی و آشتی گسترده ملی شود

News Image Lead

از برکات گفت‌وگوی ملی این است که جایگاه همه ما نزد ملت ارتقا پیدا می‌کند. سرمایه اجتماعی ارتقا پیدا می‌کند، از مشکلات کاسته و پیشرفت حاصل می‌شود؛ بنابراین لازمه انسجام و وحدت ملی این است که یک گفت‌وگوی ملی دو سویه، به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد. به طوری که همه بگویند و همه بشنوند. باید سعی کنیم بر سر بهترین راه اداره کشور اجماع کنیم، در پی آن می‌توان کار‌ها و برنامه کشور را به سمت جلو پیش برد.

کد خبر: ۲۰۵۳۶
۱۱:۵۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
دیدارنیوز- اسفندیار عبدالهی: امسال جشن سالگرد پیروزی انقلاب با سال‌های دیگر یک تفاوت داشت و آن چهل ساله شدن عمر نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی نظام حاصل از انقلاب ۵۷ بود. در ماه‌های منتهی به بهمن ۹۷ در خصوص دستاورد‌های انقلاب و جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته، نظرات و اظهارات فراوانی توسط کارشناسان و مسئولان کشور بیان شد.

اکنون وارد دهه پنجم انقلاب شده ایم و این سوال اساسی مطرح است که آیا در کنار دستاوردها، مشکلات و معضلاتی وجود داشته که نظام جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته از آن غافل بوده باشد و اصولا در دهه پیش رو، حاکمیت به چه موضوعات و مواردی در جهت بهبود وضع عمومی کشور باید توجه کند و بپردازد؟

مرتضی مبلغ معاون اسبق سیاسی وزارت کشور و عضو حزب اتحاد ملت در پاسخ به پرسش فوق به دیدارنیوز گفت: چهل سالگی، دوران بلوغ است، دورانی است که انسان از نظر عقلی کامل می‌شود و این موضوع را می‌توان برای انقلاب ما هم شبیه سازی کرد. انسان در این سن، نسبت به گذشته خود و در مورد اشتباهاتش فکر می‌کند و برای آینده، برنامه ریزی می‌کند و تصمیمات عقلانی و منطبق با مصالح زندگی می‌گیرد.

وی افزود: وارد دهه پنجم پیروزی انقلاب شده ایم و این بسیار مهم است. اینکه فقط شعار بدهیم و دائم بر دستاورد‌ها تأکید و آن را برجسته کنیم و از نقاط ضعف و اشتباهات، چشم‌پوشی کرده و آن‌ها را نادیده بگیریم، به هیچ وجه به معنی بلوغ نیست و می‌تواند معنای عقب افتادگی را در ذهن متبادر کند.

مبلغ اضافه کرد: مشکل بسیار بزرگ و اساسی که امروز در درون حاکمیت و از طرف عده‌ای و به خصوص از ناحیه رسانه صدا وسیمای جمهوری اسلامی با آن دست به گریبان هستیم این است که همه چیز را خوب و مثبت جلوه می‌دهند و از واقعیت‌های جامعه به شدت فاصله می‌گیرند. اینکه انقلاب، دستاورد‌های بزرگی داشته قابل کتمان و چشم پوشی نبوده و قطعی است، ولی ما مشکلات زیادی هم داریم. کاستی‌ها و خطا‌های بزرگی در رفتار‌ها وبرنامه‌هایمان مرتکب شده ایم و این هم قابل کتمان نیست. این که در جامعه ما مشکلات زیادی وجود دارد، واقعیتی است که مردم ما به صورت روزمره با آن دست به گریبان هستند و آن را حس و لمس می‌کنند. با شعار و تبلیغات، مردم باور نمی‌کنند که مشکل ندارند، زیرا مردم با مشکلات روزمره، زندگی می‌کنند لذا در پایان چهل سالگی انقلاب و برای آغاز دهه پنجم، اولین کار تجدید نظر در برخی سیاست‌های غلط گذشته است.

معاون اسبق سیاسی وزارت کشور خاطرنشان کرد: بعضی‌ها در درون حاکمیت به صورت خطی عمل می‌کنند، تجربه نشان داده این روش‌ها نه تنها به نتیجه نمی‌رسد بلکه نتایج معکوس به بار می‌آورد و آسیب‌های بیشتری را به جامعه وارد می‌کند. این نشان می‌دهد که برخی هنوز به عقلانیت کامل نرسیده و قصد تجدیدنظر ندارند، این مهم است که در یک سلسله از سیاست‌های غلط و ناکارآمد گذشته تجدید نظر شود. نکته مهمی که نباید از آن غافل شد و در طی مسیر در آینده کشور باید به آن توجه شود انسجام ملی، وحدت و همدلی است. اولاً در بین احزاب و گروه ها، وحدت و همدلی وجود ندارد؛ ثانیا در خود حاکمیت هم این وحدت، همدلی، انسجام و هماهنگی وجود ندارد.

وی یادآور شد: در درون حاکمیت، سیاست‌های مختلفی اعمال و اجرا می‌شود و دستگاه‌هایی وجود دارد که با دستگاه‌های رسمی در تعارض هستند و به صورت موازی عمل می‌کنند. در خیلی از جا‌ها کار دستگاه‌های رسمی را خنثی می‌کنند و عملا وارد حوزه‌هایی می‌شوند که به کشور آسیب می‌زند. نتیجه این گونه رفتار‌ها جز خودزنی و ایجاد خسارت به نظام، کشور، مردم و انقلاب نیست. در دهه پنجم انقلاب باید یک وحدت و انسجام حاکمیتی به وجود آید که در درون حاکمیت، منافع و مصالح ملی، عمومی و راهبرد‌های کلان کشور به طور دقیق و شفاف ترسیم شده و همه ملزم به اجرای آن باشند.

مرتضی مبلغ ادامه داد: در بخش فرهنگی، نگاه‌های سلبی وجود دارد که با خواست عمومی و واقعیت‌های جامعه تطبیق ندارد. از نظر عقلانی هم این نگاه یک جانبه نگر، کاملاً غلط، ناکارآمد و نادرست است. نگاه‌های امنیتی که ما امروز نسبت به اقشار مختلف داریم مشکلات بسیار جدی و اساسی به وجود آورده است. در مورد سیاست هم به همین شکل، ما سامان سیاسی درستی پیدا نکرده‌ایم. احزاب که از لوازم قطعی و جدایی ناپذیر یک نظام دموکراتیک و مردم سالار هستند، امروز محلی از اعراب ندارند، به طوری که اگر همین فردا همه احزاب تعطیل شوند هیچ اتفاق جدیدی نمی‌افتد. مگر می‌شود یک نظام سیاسی مردم سالار بدون احزاب زندگی کند؟ احزاب باید در صدر امور سیاسی کشور قرار گیرند و رابطه‌ای ارگانیک و حقوقی با نظام سیاسی و مردم و با انتخابات پیدا کنند. نظام انتخاباتی ما باید یک نظام حزبی شود. اینقدر نباید بر علیه تحزب در کشور تبلیغ بد شود، بلکه احزاب باید مورد تقدیر واقع شوند.

وی بیان کرد: انتخابات ما زیرساخت نظام است، بدین معنی که نظام، مبتنی بر آراء مردم است. همه رده‌های نظام انتخاباتی ما با یک مشکل جدی مواجه است. با وجود نظارت استصوابی، یک گروه محدود وارد فرآیند انتخابات می‌شوند که پیش از مردم، شورای نگهبان آن‌ها را انتخاب کرده و مردم مجبورند از بین انتخاب ناشی از استصواب و از میان آن‌ها انتخاب کنند. این هم یکی از موضوعاتی است که باید در آن تجدید نظر شود، این رویه انتخابات باید به جایگاه واقعی و آزادانه خود برسد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: در بحث رسانه‌ای هم مشکلاتی داریم. امروز توجه کنید صدا و سیمای ما چگونه عمل می‌کند؛ این سازمان یک انحصار رسانه‌ای ایجاد کرده و با رفتار‌ها و نگاه‌های انقباضی و متصلب خود به گونه‌ای عمل می‌کند که به راحتی بستر نفوذ و توسعه رسانه‌هایی که مخالف این مردم و نظام هستند را فراهم می‌کنند، گویی عمدا مردم را به سمت رسانه‌های بیگانه سوق می‌دهند. چرا صداوسیما بلندگوی یک جریان خاص شده است؟ چرا صدا و سیما محل تضارب آراء همه اندیشمندان، شایستگان و تحلیل گران واقعی و کسانی که می‌توانند حقایق و تحلیل‌های واقع بینانه را به نفع این مردم بگویند، نیست؟ صدا و سیما محل حضور بعضی از افراد خاص آن هم با ذهن‌های عمدتا بسته و منقبض شده است، گروهی که در صدا و سیما جولان می‌دهند، خسارات زیادی به اعتبار کشور وارد می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: در آغاز دهه پنجم انقلاب هستیم. یکی از مشکلات اساسی ما نگاه امنیتی به مسائل اجتماعی، سیاسی، رسانه ای، و نگاه امنیتی و انقباضی در خصوص گزینش مدیران است. در بعضی از موضوعات به دلایل خیلی ساده برخورد‌های خیلی سنگین و سریع انجام می‌شود، ولی مسائل بسیار بزرگ رها شده است و هیچ برخوردی صورت نمی‌گیرد. در مسائل اقتصادی هم مشکلات فراوانی داریم و به صورت کاریکاتوری و کوتاه مدت و مقطعی عمل می‌کنیم. در جا‌هایی حساسیت زیادی نشان می‌دهیم و در مواردی که باید حساس باشیم و مسئله را جدی بگیریم، نمی‌گیریم و در مواردی از کنار آن عبور می‌کنیم.

وی یادآور شد: در مورد موسسات اعتباری با همه توان باید جلوی تخریب رانتی آن‌ها می‌ایستادند و در مورد ادامه کار آن‌ها تجدید نظر جدی صورت می‌گرفت. موسسات مالی، جریانی بود که انضباط مالی کشور و سیستم بانکی کشور را فلج کرد و این همه خسارت جبران ناپذیر به کشور زد. یکی از دلایل تورم‌های عجیب و غریب و کاهش پایه پولی کشور، ریشه در موسسات مالی و اعتباری دارد. این‌ها نکاتی است که باید در دهه پنجم انقلاب نسبت به آن‌ها تجدید نظر کرد.

مبلغ ادامه داد: در آینده کشور باید اولویت‌ها مشخص شوند و رقابت‌های جنایی جای خود را به نوعی از عقلانیت بدهد. در کنار دستاورد‌ها و حماسه‌هایی که مردم طی ۴۰ سال گذشته آفریدند و دستاورد‌هایی که بعضاً بی‌نظیر هم بودند، باید به مشکلات واقعی مردم رسیدگی شده و در تبلیغات خود گم نشویم. باید به وحدت، انسجام، همدلی و آشتی ملی و یک تعریف مشترک بر سر منافع ملی، اجماع پایدار و راهبرد‌های کلان کشور برسیم و همگان به وحدت رویه ملتزم شویم، آنگاه ایستادگی کرده و در راستای حل مسائل اساسی کشور و تعالی هرچه بیشتر کشور اقدام کنیم.

عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی اضافه کرد: یکی از مشکلات و رویه‌های غلطی که شکل گرفته، فرافکنی است. کسانی که خود عامل بخش مهمی از مشکلات هستند، خطا می‌کنند و عملشان اشتباه است، اشتباه دیگران را به راحتی می‌بینند، ولی همان اشتباه را خودشان مرتکب می‌شوند، ولی باور ندارد که اشتباه کرده اند. اگر ما به درجه‌ای از عقلانیت برسیم که فکر کنیم خودمان هم مرتکب اشتباه می‌شویم و اشتباهات را فقط دیگران انجام نمی‌دهند، می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: اگر مطالعه تاریخ صورت بگیرد و کشورها، مکتب‌ها و نظامات موجود دنیا نیز مطالعه شوند می‌توانیم دستاورد‌ها و نتایج خوبی از آن حاصل کنیم. این روشی که همه خود را مبرا از اشتباه و خطا می‌دانند بسیار خطرناک است که متأسفانه دامن بسیاری از مسئولان، نهاد‌ها و دستگاه‌های ما را گرفته است. ما کمتر مسئولی داریم که اگر اشتباهی در دستگاه محل خدمتش صورت گرفته، به اشتباه خود اعتراف می‌کند. متاسفانه چنین چیزی در ادبیات سیاسی ما رایج نیست. در هیچ رده‌ای از رده‌های حکومتی ما، هیچ مقام و مسئولی به اشتباه خود وارد نشده و نمی‌پذیرد که خطا کرده است. باید فرهنگ گفتن «اشتباه کردم»، «عذرخواهی» و «جبران می‌کنم» در کشور ما نهادینه شود.

مبلغ افزود: اگر بپذیریم خطا کرده ایم اتفاق وحشتناکی نمی‌افتد بلکه یک فرهنگ خوب و حسنه در جامعه فراگیر و نهادینه می‌شود. عدم پذیرش خطا و فرافکنی باعث می‌شود همه چیز به هم بریزد و نتایج معکوسی حاصل شود. اگر مردم احساس کنند مدیران کشور صداقت دارند از آن‌ها می‌پذیرند، انسان‌ها معصوم نیستند و ممکن است خطا کنند به همین دلیل تحمل مردم در این قضیه بالا می‌رود و فرهنگ صداقت و عذرخواهی، کانالیزه می‌شود. وقتی مردم متوجه شوند اشتباهی رخ داده و مسئولان در صدد جبران هستند خوشحال می‌شوند. لازمه جا افتادن این فرهنگ، ارتباط با اندیشمندان و صاحب نظران است. باید نظر کارشناسان شنیده و به آن توجه شود. در این صورت فرآیند تعامل و گفتگوی ملی در همه سطوح شکل می‌گیرد و همه احساس می‌کنند در کشور، مشارکت دارند و در سرنوشت خود دخیل هستند و در نتیجه، پیوند عمیق بین حاکمیت و ملت برقرار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از برکات گفت‌وگوی ملی این است که جایگاه همه ما نزد ملت ارتقا پیدا می‌کند. سرمایه اجتماعی ارتقا پیدا می‌کند، از مشکلات کاسته و پیشرفت حاصل می‌شود؛ بنابراین لازمه انسجام و وحدت ملی این است که یک گفت‌وگوی ملی دو سویه، به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد. به طوری که همه بگویند و همه بشنوند. باید سعی کنیم بر سر بهترین راه اداره کشور اجماع کنیم، در پی آن می‌توان کار‌ها و برنامه کشور را به سمت جلو پیش برد.

معاون اسبق سیاسی وزارت کشور با اشاره به بیانیه راهبردی رهبری خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم در خصوص کاستی‌هایی که اشاره کردم باید یک فکر اساسی شود. امیدوارم مقام رهبری با توجه به این مسائل سعی کنند بستری را فراهم نمایند که خطا‌های گذشته در کشور تکرار نشده و کاستی‌ها جبران شود. امیدوارم بیانیه رهبری منجر به وحدت، همدلی و آشتی گسترده ملی شود، منجر به ایجاد انسجام و همدلی در درون هیات حاکم شود و بساط اخلال و رقابت دستگاه‌های موازی با دستگاه‌های رسمی کشور جمع شود.

مبلغ در پایان تاکید کرد: صدا و سیما امروز صدای یک بخش جامعه و آن هم بخش اندکی از جامعه می‌باشد. امیدوارم در دهه پنجم انقلاب، صداوسیما نشان دهد صدای کل ملت است، به طوری که همه خود را در آن سهیم و شریک بدانند. انشالله بستری فراهم شود ما وارد مرحله و فرایندی جدید شویم که محصول آن همدلی، انسجام، آشتی، هم افزایی و گفت‌وگوی ملی است. امیدوارم این دهه پنجم انقلاب را به شکلی مبارک و میمون و در راستای تعالی و پیشرفت هر چه بیشتر و گسترده‌تر و با نتایج بهتر شروع کنیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی