تیتر امروز

آژیر خطر در اسرائیل/ فعال‌شدن پدافند در تهران/ ترور احمدی‌نژاد تکذیب شد/ انهدام پهپاد در قم
روز پنجم جنگ ایران و اسرائیل (بروز رسانی می‌شود)

آژیر خطر در اسرائیل/ فعال‌شدن پدافند در تهران/ ترور احمدی‌نژاد تکذیب شد/ انهدام پهپاد در قم

جنگ ایران و اسرائیل که با تهاجم وحشیانه و ترورهای اسرائیل در تهران و دیگر شهرها آغاز شد، به روز پنجم رسید. ایران در پاسخ به این حملات، شهرهای مختلف از جمله تل‌آویو را موشک‌باران کرده است.
راهنمای سلامت روان برای شرایط جنگ
آرامش خودتان را حفظ کنید

راهنمای سلامت روان برای شرایط جنگ

در شرایطی که حملات وحشیانه و تجاوز نظامی اسرائیل به ایران و پاسخ قاطع تهران به این حملات ادامه دارد، حفظ آرامش و سلامت روان مردم در شرایط جنگی اهمیت زیادی دارد.
یادداشتی از قاسم یزدان‌پناه

تفاهم‌نامه همکاری آموزش و پرورش و نیروی انتظامی: (الزامات، مزایا و ملاحظات)

قاسم یزدان‌پناه، مدیرکل مدارس غیردولتی اسبق وزارت آموزش و پرورش یادداشتی درباره تفاهم‌نامه همکاری وزارت آموزش و پرورش و فرماندهی نیروی انتظامی برای دیدار ارسال کرده که در این مطلب می‌خوانید.

کد خبر: ۱۸۳۳۰۷
۱۳:۴۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۴

تفاهم‌نامه همکاری آموزش و پرورش و نیروی انتظامی: (الزامات، مزایا و ملاحظات)

دیدارنیوز _ قاسم یزدان‌پناه*:

مقدمه
در فروردین ۱۴۰۴، وزارت آموزش و پرورش و فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تفاهم‌نامه‌ای مشترک به‌منظور توسعه همکاری‌های آموزشی، اجتماعی و فرهنگی امضا کردند. این تفاهم‌نامه که در راستای سیاست‌های پیشگیرانه و ارتقای امنیت اجتماعی در محیط‌های آموزشی تدوین شده، توجه رسانه‌ها، کارشناسان و افکار عمومی را جلب کرد. اما متأسفانه در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی به جای بررسی دقیق مفاد تفاهم‌نامه، بیشتر به صحبت‌های تعارفاتی و رفاقتی وزیر آموزش و پرورش و فرمانده نیروی انتظامی پرداخته شد. این نوع تعارفات، که در فرهنگ ایرانی ریشه دارد، متاسفانه در جلسات رسمی هم مشاهده می‌شود و در فضای مجازی به سرعت منتشر و توجه‌ها را جلب می‌کند. لازم بود رسانه‌ها بر محتوای واقعی این تفاهم‌نامه نیز متمرکز می‌شدند. البته روابط عمومی‌های آموزش و پرورش و نیروی انتظامی در اطلاع رسانی منفعل عمل کردند.

در این شرایط، به وزیر آموزش و پرورش و مدیران وزارتخانه توصیه می‌کنم که در جلسات رسمی مراقب رفتار و گفتار خود باشند. این موضوع مخصوصاً در وزارت آموزش و پرورش که زیر ذره‌بین رسانه‌هاست، اهمیت ویژه‌ای دارد. به‌خصوص که خانواده‌ها به شدت نگران وضعیت امنیت مدارس هستند.

نکات مثبت تفاهم‌نامه

تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و نیروی انتظامی دارای مزایای قابل توجهی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترویج فرهنگ نظم و انضباط اجتماعی: 
این تفاهم‌نامه به‌طور مؤثر به ترویج فرهنگ نظم در مدارس کمک می‌کند و از بروز آسیب‌های اجتماعی در محیط‌های آموزشی پیشگیری می‌کند.

افزایش آگاهی دانش‌آموزان و خانواده‌ها: 
همکاری‌های آموزشی و فرهنگی می‌تواند آگاهی خانواده‌ها و دانش‌آموزان را در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی افزایش دهد.

ارتقای امنیت محیط‌های آموزشی: 
با ارتقای همکاری‌ها، امنیت مدارس تقویت می‌شود و آرامش روانی برای دانش‌آموزان فراهم می‌آید. 

استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای فرهنگ‌سازی:

بهره‌گیری از رسانه‌های مختلف برای اطلاع‌رسانی به‌منظور فرهنگ‌سازی و تشویق مشارکت اجتماعی می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد.

همکاری در طرح "نماد":

 طرح "نماد" به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم وزارت آموزش و پرورش در جهت مسئولیت اجتماعی پلیس، می‌تواند موجب ایجاد تحولی مثبت در مدارس شود.

نکات منفی و ملاحظات

با وجود مزایای قابل توجه این تفاهم‌نامه، برخی نگرانی‌ها و ملاحظات نیز وجود دارد که باید به آنها توجه شود:

گسترش فضای امنیتی در مدارس: 
برخی کارشناسان نگرانند که این تفاهم‌نامه به گسترش فضای امنیتی در مدارس منجر شود که ممکن است باعث کاهش احساس امنیت روانی دانش‌آموزان گردد.

استفاده ناصحیح از ابزار‌های انتظامی: 
در صورتی که نیروی انتظامی به‌طور نادرست و بدون دقت کافی وارد مدارس شود، ممکن است از ابزار‌های انتظامی به شیوه‌ای نادرست استفاده گردد.

حفظ استقلال نهاد آموزش و پرورش: 
اهمیت حفظ استقلال وزارت آموزش و پرورش در تدوین و اجرای شیوه‌نامه‌های مربوط به تفاهم‌نامه نباید نادیده گرفته شود. مشارکت کارشناسان علوم تربیتی در این زمینه ضروری است.

تجربه کشور‌های دیگر

در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، همکاری پلیس و آموزش و پرورش با رویکرد‌های غیرامنیتی انجام می‌شود. برای مثال، در کشورهایی چون آلمان، ژاپن، کانادا و استرالیا، طرح‌هایی همچون افسران مدرسه (School Resource Officers) و همیاران پلیس به کار گرفته می‌شود. این طرح‌ها به‌جای تمرکز بر امنیت فیزیکی، بر مشاوره و آموزش مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله متمرکز هستند. در این کشورها، مشارکت والدین و متخصصان علوم رفتاری در تصمیم‌گیری‌ها در اولویت قرار دارد تا امنیت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان حفظ شود.

نگرانی‌های اجتماعی و امنیتی اخیر در ایران

در ماه‌های اخیر، افزایش آسیب‌های اجتماعی در میان نوجوانان، ناآرامی‌های اجتماعی و حساسیت‌های امنیتی، به‌ویژه در خصوص تجمعات دانش‌آموزی، باعث شده تا نیاز به توجه جدی‌تر به امنیت و سلامت روانی محیط‌های آموزشی بیشتر احساس شود. در این شرایط، اجرای شتاب‌زده و بدون اقناع عمومی تفاهم‌نامه‌ها ممکن است به افزایش بی‌اعتمادی عمومی و نگرانی‌های بیشتر دامن بزند. از این رو، استفاده از رویکرد فرهنگی و آموزشی به جای برخورد‌های انتظامی، پیشنهاد می‌شود.

توصیه‌ها

برای اجرایی شدن مؤثر این تفاهم‌نامه، برخی توصیه‌های کلیدی وجود دارد:

وزارت آموزش و پرورش: باید در تدوین شیوه‌نامه‌های اجرایی تفاهم‌نامه، از متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی و جامعه‌شناسی استفاده کند.

پلیس: 
باید از ظرفیت‌های نرم مانند کارگاه‌های آموزشی، مشاوره و مشارکت والدین برای همکاری با مدارس بهره ببرد و حضور فیزیکی پلیس را محدود به موارد ضروری کند.

اطلاع‌رسانی شفاف: 
برای اقناع افکار عمومی، باید به‌طور شفاف اهداف این تفاهم‌نامه و نحوه اجرای آن به مردم توضیح داده شود.

شورای راهبری فرهنگی-اجتماعی: 
در هر مدرسه باید شورایی با حضور مدیر، مربی پرورشی، نماینده اولیا و پلیس تشکیل شود تا اقدامات اجرایی به صورت جمعی و با مشورت انجام شود.

الگوگیری از تجارب موفق کشور‌های دیگر:
 باید از تجارب موفق کشور‌هایی مانند آلمان، ژاپن و کانادا در ایجاد همکاری‌های آموزشی و فرهنگی پلیس و مدارس استفاده شود.

منابع:

۱. وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. (۱۴۰۴). اطلاعیه رسمی انعقاد تفاهم‌نامه.
۲. ایرنا. (۱۴۰۴). گزارش خبری تفاهم‌نامه پلیس و آموزش و پرورش.
۳. افشار، م. (۱۳۹۸). امنیت و آموزش در مدارس. فصلنامه علوم اجتماعی.
۴. Klein, J. (۲۰۲۰). School Resource Officers in International Perspective. Springer.

*مدیرکل مدارس غیردولتی اسبق وزارت آموزش و پرورش

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
فرهنگی بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۵
0
0
ساعت آموزشی معلمان آموزشی و تربیتی و پرورشی در مدارس محدود است و تعطیلی ها هم آن را محدودترساخته است به گونه ای که معلم درومدارس جهت گرفتن نتیجه دلخواه و برگزاری آزمون های دوره ای با کمبود وقت مواجه می شود.و باید این نکته را دردنظر داشت که فعالیتهای فوق برنامه لازم است در شورای دبیران و گروههای آموزش در طول سال تحصیلی برنامه ریزی شود.
امروز سه‌شنبه ۲۷ خرداد
امروز سه‌شنبه ۲۷ خرداد
امروز سه‌شنبه ۲۷ خرداد
امروز سه‌شنبه ۲۷ خرداد