تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

رئیسی: هیچ نهادی در جمهوری اسلامی نیست که برخواسته از رای مردم نباشد

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح امروز شنبه در همایش ملی روز شورا‌ها گفت: هیچ نهادی در جمهوری اسلامی ایران نیست که برخواسته از رای مردم نباشد.

کد خبر: ۱۴۸۷۵۰
۱۱:۲۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲

رئیسی: هیچ نهادی در جمهوری اسلامی نیست که برخواسته از رای مردم نباشد

دیدارنیوز: رئیس جمهور گفت: هیچ نهادی در جمهوری اسلامی ایران نیست که برخواسته از رای مردم نباشد؛ جمهوری اسلامی بر رای و اراده مردم مبتنی است.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز شنبه (۹ اردیبهشت) در همایش ملی روز شورا‌ها که در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: تحقق عینی و عملی شورا‌ها مبتنی بر نگاه امام و رهبری معظم این است که باید به مردم، مشارکت مردم و حضور مردم در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و هر امری از امور کشور توجه شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از جلوه‌های روشن برای مشارکت و حضور مردم، شورا‌ها هستند. این ساختار در قانون اساسی و قوانین موضوعه جایگاه مشخص دارد و جلوه عملی هم پیدا کرده است. یکی از جلوه‌های روشن مردم سالاری دینی و تحقق اراده مردم، شکل گرفتن شورا‌ها در شهر و روستا‌ها است.

رئیسی با اشاره به کارکرد‌های شورا‌ها تصریح کرد: وقتی سخن از مدینه فاضله، آرمان شهر و شهر اسلامی می‌کنیم کرامات این است که این شهر اسلامی مبتنی بر اخلاق، معنویت، اسلامیت و عدالت است. شهر به معنای آن است که مردم در آن دور هم جمع شدند و زندگی اجتماعی تشکیل دادند. حتی قبیله و طایفه از این دست هستند. آنچه که امروز در آیات نورانی قرآن داریم، واحد اجتماعی امت است و امت از ماده «امه» یعنی مجموعه دارای مقصد و هدف می‌آید. هدف شهر و روستا یکی است و مجموعاً دارای مقصد و هدف واحد هستند.

رئیس جمهور با اشاره به عناصر موجود در امت تصریح کرد: در امت چهار عنصر قرار داده شده است، یک عنصر هدفدار بودن و دوم عنصر حرکت، سوم عنصر امام و مقتدا و چهارم عنصر پویایی است. هیچ زمان ایستایی و توقف در امت راه ندارد و این امت واحده است.

رئیسی بیان کرد: قرار است مجموعه دولت، ملت و شورا‌ها دارای یک مقصود باشند. هیچ نهادی در جمهوری اسلامی نیست که برخواسته از رای مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نباشد و این از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که مبتنی بر رای عمومی و اراده مردم است.

وی اظهار داشت: این باعث شگفتی است که امروز کسانی که مدعی دموکراسی هستند، از برخی دولت‌هایی حمایت می‌کنند که حتی یک بار انتخابات و مراجعه به رأی عمومی در کشور آن‌ها برگزار نشده است در حالی که کشور ما به طور متوسط هر سال یک انتخابات دارد و در هر سال به رأی عمومی مراجعه کرده است و این کشور با این میزان دموکراتیک بودن مورد حقد دشمن است.

رئیسی مطرح کرد: در سفرم به آفریقا با حقوقدان برجسته آفریقا مواجه شدم که از دوستان آقای ماندلا بود، به من گفت که تمام قوانین اساسی کشور‌های جهان را مطالعه کرده‌ام، اما قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را مترقی‌ترین و پیشرفته‌ترین قانون اساسی دنیا می‌دانم و از این جهت مترقی است که بین دموکراسی و آرمان تجمیع کرده است و هم دموکراسی و رأی مردم و هم آرمان و آرمان خواهی دارد.

وی با بیان اینکه نظام ما نظام مردم سالاری دینی است، بیان کرد: شورایی از فرهیختگان و برجستگان نمایندگان مردم شکل گرفت که یک ظرفیت عظیم و بی بدیلی است که کار‌های بسیاری می‌تواند انجام دهد، زیرا با بدنه اجتماعی در ارتباط است و خواست و نیاز مردم را به خوبی تشخیص می‌دهد و راهکار برون رفت از مشکلات را به خوبی می‌داند؛ یعنی هم مسأله را می‌شناسند و هم به حل اشراف دارد. جمع شما بسیار برای کشور، دولت و پیشرفت امور اثرگذار است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی جایگاه خود را در قانون گذاری دارد، اما زمینه و بستر بسیاری از این قانون‌ها و تصمیمات در شورا‌ها می‌تواند فراهم شود گفت: شما در شورا‌ها به خوبی تنگنا‌های اقتصادی و فرهنگی و را می‌شناسید و با جمع نخبگانی می‌توانید نظام مسائل شهر و روستا را تعریف کنید و بگویید در فلان شهر چه ظرفیت‌هایی وجود دارد و چه ظرفیت‌هایی مورد غفلت قرار گرفته است که می‌تواند منجر به رونق تولید و اقتصاد شود.

رئیسی با بیان اینکه یک منطقه پیشرفته باید از همه جهات پیشرفته و توسعه یافته باشد، گفت: تعریفی که از انسان معاصر و نیاز آن داریم، به ابعاد وجودی انسان اشاره دارد و تعریف ما با تعریف سایرین متفاوت است. ما نیاز‌های مادی و غیرمادی انسان‌ها را می‌بینیم و اعتقاد داریم می‌توان در یک جامعه توسعه یافته به همه نیاز‌های انسان توجه شود.

وی با اشاره به سفر روز گذشته خود به خوزستان عنوان کرد: آنجا عرض کردم زمینه اشتغال گردشگری و حفظ محیط زیست و داشتن شغل عزتمندانه در تالاب موجود در این استان وجود دارد. چرا روستایی ما در حالی که در روستا آب و برق، جاده، مدرسه و امکانات وجود دارد به حاشیه شهر‌ها می‌آید؟ می‌گویند کشاورزی باید برای ما صرفه داشته باشد، اما متاسفانه نیاز او مورد توجه قرار نمی‌گیرد و خرید محصول او تضمین نمی‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: اقتصاد روستا اگر برای روستایی درست دیده شود و به صرفه باشد چه دلیلی دارد که به حاشیه شهر‌ها مراجعه کند. شناسایی این موارد بر عهده شورا‌ها است. شما می‌توانید پیش نویس لوایحی که در مجلس تهیه می‌شود را آماده کنید.

رئیسی با تاکید بر اینکه سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار‌های بسیاری صورت گرفته گفت:، اما کار‌های بسیار دیگری باید انجام شود و این به کار و خرد جمعی و مشارکت عمومی نیاز دارد که بهترین جلوه آن فعالیت شورا‌ها و نقش دادن به آن‌ها است.

وی افزود: ما باید به شورا‌ها میدان دهیم تا مسائل را کارشناسی شده و به صورت اقلیمی و منطقه‌ای به مسائل نگاه کنند و پیشنهادات بدهند و زمینه تصمیم گیری در نقاط مختلف کشور را فراهم کنند. شهرداری‌ها نیز کارکرد‌های مختلفی دارند که یک بخش آن خدمات است و در حوزه مسائل اجتماعی و رفع آسیب‌های اجتماعی بسیار می‌تواند نقش آفرین باشند.

رئیس جمهور خطاب به شهردار‌ها گفت: تلاش کنید شهرداری‌ها چابک و فعال باشند. اگر شهرداری‌ها بدون تعریف کار دقیق نیروی انسانی، فقط نیرو جذب کند؛ این تراکم نیرو جز هزینه بر بودن هیچ نخواهد بود. برای مثال در این شرایط جمع آوری عوارض شهرداری صرفاً خرج پرسنل می‌شود. نیاز به شغل باعث می‌شود به همه شما مراجعه کنند و شما طبق احساس وظیفه و مسئولیت آن‌ها را جذب می‌کنید در حالی که شما باید یک خط تولید ترسیم کنید تا به جای یک نفر هزار نفر مشغول کار شوند.

رئیسی تصریح کرد: یک تعاونی و زمین کشاورزی را فعال کنید و تعداد بیشتری را مشغول به کار کنید، اما اگر یک نفر را بردید و حتی میز و صندلی نبود به آن بدهید، خدمت به نیرو، شهرداری و اداره نیست ضمن اینکه همه کار و خدمت در کشور پشت میز نشینی نیست. بعضی از استان‌های ما بهشت معاون تلقی می‌شوند که همگی زمینه اشتغال است.

وی اضافه کرد: امیدوارم در روز ملی شورا‌ها با همکاری و هم فکری یکدیگر در جهت شناخت و آگاهی نسبت به نظام مسائل و حل مسئله گام برداشته شود. بنای دولت حمایت از شورا‌ها است و ما وظیفه ملی و قانونی خود می‌دانیم که با تمام وجود از شورا‌ها حمایت کنیم و این حمایت نه در سخن بلکه در عمل باشد تا بسیاری از مشکلات و تنگنا‌ها در زندگی مردم مرتفع شود.

رئیس جمهور با اشاره به لزوم ثروت آفرینی در کشور گفت: ما می‌توانیم با اقتصاد دریا، بازارچه‌های مرزی، راه اندازی تولید، رشد آبزیان، فعال‌سازی معادن کوچک و بزرگ ثروت آفرینی کنیم. شاید بعضی‌ها عنوان کنند که این اقدامات نیاز به اعتبارات دارد، بله. اما در جایی اعتبار بوده، اما کار پیشرفت نکرده و در جایی اعتبارات کم بوده، ولی کار پیشرفت کرده است؛ بنابراین سهم مدیریت‌ها، پیگیری‌ها و دلسوزی در این زمینه سهم بالایی است.

رئیسی با مورد اشاره قرار دادن تنگنا‌های قانونی و ساختاری شوراها، اظهار داشت: وزیر محترم کشور گفتند ویژگی شورا‌ها این است که در اجتماعات مردمی حضور دارند. ما از ظرفیت شما عزیزان مطلع هستیم که در اجتماعات مردمی حضور دارید و این امکان خوبی است که به عنوان امین مردم و نظام نیاز و مطالبات مردم را به ما منعکس می‌کنید و نگاه‌های شما در شورای برنامه ریزی شهر و استان قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن دارد.

وی افزود: بخشی از کار شما ساختاری است که وزارت کشور دنبال کند و جا‌هایی که نیاز به اصلاحات ساختاری دارد به طور یقین انجام می‌شود و بخشی که به قانون نیاز دارد از طریق مجلس و بخشی که به مصوبات دولت نیاز دارد از آن ظرفیت استفاده می‌کنیم و امیدواریم شاهد رشد خوبی در شورا‌ها داشته باشیم.

رئیس جمهور در پایان بیان داشت: بنای دولت این است که شورا‌ها مورد حمایت قرار گیرند تا از کشور، دولت، ملت و ظرفیت‌های موجود با تمام وجود حمایت کنند. نقش شما این است که تمام همت خود را به کار بگیرید و ما با همه وجود حامی شما خواهیم بود و این را به عنوان وظیفه دنبال کرده و خواهیم کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی