تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

گذرگاه مرزی ارمنستان و ترکیه برای کمک به زلزله‌زدگان بازگشایی شد

یک مقام ترکیه‌ای روز شنبه اعلام کرد که برای اولین بار در ۳۵ سال گذشته، کامیون‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه برای کمک به قربانیان زمین لرزه ترکیه، از گذرگاه مرزی بین ارمنستان و ترکیه عبور کردند.

کد خبر: ۱۴۵۰۴۲
۲۰:۴۵ - ۲۲ بهمن ۱۴۰۱

گذرگاه مرزی ارمنستان و ترکیه برای کمک به زلزله‌زدگان بازگشایی شد

دیدارنیوز: ارمنستان و ترکیه مدت‌هاست با بستن مرز‌های مشترک زمینی و بدون داشتن ارتباط دیپلماتیک، روابط تیره‌ای را پشت سر گذاشته‌اند.

سردار قیلیچ فرستاده ویژه ترکیه در امور ارمنستان، عکس‌هایی از عبور پنج کامیون حاوی مواد غذایی و آب آشامیدنی از ایست بازرسی علیجان در مرز بین دو کشور منتشر کرد. قیلیچ با تشکر از مقامات ارمنستان گفت: «برای همیشه کمک‌های سخاوتمندانه ارسال شده توسط مردم ارمنستان برای کمک به کاهش آلام مردم در منطقه زلزله‌زده ترکیه را به یاد خواهم داشت.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این گذرگاه آخرین بار برای ارسال کمک‌های هلال احمر ترکیه به مناطق زلزله‌زده ارمنستان در سال ۱۹۸۸ مورد استفاده قرار گرفت. در هفتم دسامبر ۱۹۸۸ زمین‌لرزه ویرانگری به بزرگی ۶.۸ مقیاس ریشتر در شمال ارمنستان ۲۵ هزار کشته برجای گذاشت و صد‌ها هزار نفر را در این جمهوری دوران شوروی سابق بی‌خانمان کرد.

وضعیت فعلی روابط دیپلماتیک بین ایروان و آنکارا

سال گذشته میلادی، رهبران ترکیه و ارمنستان در حاشیه یک اجلاس اروپایی و پس از دیدار وزرای امور خارجه دو کشور، در تلاش برای ترمیم خصومت‌های چندین دهه‌ای فی‌مابین، به طور غیررسمی با یکدیگر دیدار کردند. آنکارا از دهه ۱۹۹۰ با ارمنستان روابط دیپلماتیک و تجاری ندارد.

اختلاف ایروان و آنکارا عمدتا بر سر موضوع قتل‌عام ۱.۵ میلیون ارمنی در سال ۱۹۱۵ توسط امپراتوری عثمانی است. ارمنستان معتقد است که این کشتار باید به عنوان «نسل‌کشی» تلقی گردد. ترکیه پذیرفته است که بسیاری از ارامنه ساکن امپراتوری عثمانی در درگیری با نیرو‌های عثمانی در طول جنگ جهانی اول کشته شدند، اما آمار نسبت‌داده شده به آن و همچنین سیستماتیک بودن آن را رد می‌کند.

دو کشور ترکیه و ارمنستان در دسامبر ۲۰۲۱ فرستادگان ویژه‌ای را برای کمک به عادی‌سازی روابط بین ایروان و آنکارا منصوب کردند.

در فوریه ۲۰۲۲ نیز ترکیه و ارمنستان پرواز‌های تجاری خود را بعد از دو سال گذشته وقفه از سر گرفتند، اما وسایط نقلیه زمینی همچنان مجبور بودند برای رسیدن به آن طرف مرز و کشور، از کشور‌های گرجستان یا ایران گذرکنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی