تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

انواع تیپ‌های آمبولانس و کاربرد هر کدام از آنها

آمبولانس وسیله ای است که در حفظ جان و سلامت افراد جامعه تأثیر بسزایی دارد. غالباً آمبولانس‌ها در کنار پلیس و آتش‌نشانی نقش مهمی در خدمات اورژانسی و ضروری دارند.

کد خبر: ۱۳۴۷۷۱
۱۴:۱۲ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

انواع تیپ‌های آمبولانس و کاربرد هر کدام از آنها

 

 

دیدارنیوز:آمبولانس وسیله ای است که در حفظ جان و سلامت افراد جامعه تأثیر بسزایی دارد. غالباً آمبولانس‌ها در کنار پلیس و آتش‌نشانی نقش مهمی در خدمات اورژانسی و ضروری دارند، در سیستم بهداشت کشور به‌صورت 24 ساعته ناوگان آمبولانس کشور آماده خدمت‌رسانی می‌باشد. مواردی پیش می‌آید که اشخاص نیاز به در اختیار داشتن یک آمبولانس دارند. در چنین شرایطی بخش خصوصی آمبولانس‌های خود را به‌صورت اجاره‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. در این مقاله سعی بر این داریم مطالبی در خصوص راهنمای اجاره آمبولانس در اختیار شما قرار  دهیم.

 

اجاره آمبولانس برای چیست؟

در برخی موارد ممکن است افراد با توجه به اینکه بیمار آن‌ها در شرایطی است که نیاز به انتقال از طریق آمبولانس دارد و یا  پروژه‌ای در حال اجرا است که طبق قانون باید آمبولانس حین اجرای پروژه حضور داشته باشد و یا حادثه‌ای رخ ‌داده است که ناوگان آمبولانس‌های دولتی با کمبود نیرو و ناوگان مواجه شده‌اند، نیاز به  آمبولانس‌های خصوصی و اجاره آمبولانس باشد.

 

کاربرد انواع تیپ‌های آمبولانس

آمبولانس‌ها بر اساس تجهیزات و امکاناتی که دارند با توجه به استانداردهای 4374 موسسه ملی استاندارد ایران به سه تیپ A, B  و C تقسیم می‌شوند. علاوه بر این سه تیپ آمبولانس، آمبولانس‌های ویژه دیگری نیز وجود دارند که در زیر به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

 

  • آمبولانس تیپ A

آمبولانس تیپ A برای نقل‌وانتقال بیمارانی که سطح هوشیاری بالایی دارند و وضعیت نسبتاً بهتری نسبت به سایر بیماران دارند استفاده می‌شود. این تیپ آمبولانس در دو مدل شاسی‌بلند و آفرود طراحی‌ شده‌اند. هزینه اجاره این آمبولانس‌ها با توجه به اینکه تجهیزات کمتری نسبت به سایرین دارند، پایین‌تر است.

برخی تجهیزات این تیپ آمبولانس عبارت‌اند از: برانکارد، پتو یا تشک جابه‌جایی بیمار، چیر استرچر، مخزن اکسیژن ثابت یا دو سیلندر اکسیژن ۱۰لیتری، اکسیژن پرتابل، مانومتر، آمبوبگ، ماسک تهویه دهانی، ساکشن برقی قابل حمل و شارژی، دستگاه سنجش فشارخون دستی قابل‌ حمل، گوشی پزشکی، دماسنج، دستگاه AED،کیف احیا، لارنگوسکوپ و...

 

  • آمبولانس تیپ B

آمبولانس تیپ B  به‌منظور حمل‌ونقل بیماران بدحال طراحی‌ شده است و از تجهیزات نسبتاً بیشتری نسبت به تیپ A  برخوردار است. به این تیپ آمبولانس اصطلاحاً ICU نیز گفته می‌شود.

برخی تجهیزات مازاد این تیپ نسبت به تیپ A  عبارت‌اند از: تشک خلأ، لانگ بک برد با ثابت نگهدارنده سر و تسمه‌های نگهدارنده، وسیله کشش فمور، ست کامل ثابت سازی شکستگی، ثابت نگهدارنده قسمت فوقانی ستون فقرات با قابلیت باز شدن، وسیله‌ای برای تعیین قند خون، پالس اکسی متر، دفیبراتور قابل‌حمل با ثبت‌کننده ریتم، پایشگر قلبی و ضربان ‌ساز قلبی، ظرف نگه‌دارنده عضو، لوله معدی با ملحقات، کیت زایمان اضطراری و...

 

  • آمبولانس تیپ C

این تیپ آمبولانس که به‌عنوان مجهزترین نوع است در کنار تمام امکاناتی که دو تیپ بالا دارد از درمان‌های پیشرفته‌تری مثل امکانات احياء، ICU و CCU نیز برخوردار است. این آمبولانس علاوه بر دارا بودن تجهیزات تیپ  A , B دارای تجهیزات زیر است: تجهیزات جابجایی و حمل بیمار، تجهیزات تهویه و تنفس، تجهیزات ثابت نگه‌دارنده بیمار، تجهیزات تشخیصی، تجهیزات برای مدیریت مسائل تهدید کننده حیات، تجهیزات مراقبت پرستاری و...

 

  • آمبولانس نوزاد

آمبولانس نوزاد یا انکولانس برای تخت مراقبت قرار دادن نوزادان تازه به دنیا آمده که تنگی نفس یا بیماری دیگری دارند و باید تحت مراقبت‌های ویژهN.I.C.U   قرار گیرند استفاده می‌شوند. این آمبولانس‌ها مجهز به دستگاه انکوباتور برای تطبیق دما، اکسیژن و رطوبت مناسب نوزاد می‌باشند

  • آمبولانس هوایی

در مواردی که مصدوم در فضاهای صعب‌العبور ‌است و یا باید سریعاً به مراکز درمانی برسد از این آمبولانس استفاده می‌شود . این آمبولانس‌ها غالباً هواپیما یا هلیکوپتر بوده و مجهز به تجهیزات مراقبت‌های ویژه ICU و حضور کادر پزشکی می‌باشند.

 

  • آمبولانس VIP

ساختار این آمبولانس‌ها همانند سایر آمبولانس‌های تیپ C  است اما کادر درمان این آمبولانس‌ها به زبان‌های گوناگون مسلط بوده و امکان عبور از مرزها را نیز دارند.

 

در چه زمانی به اجاره آمبولانس خصوصی نیاز داریم؟

معمولاً در شرایط اورژانسی چنانچه با 115 تماس بگیرید ناوگان اورژانس در سریع‌ترین زمان ممکن آمبولانس خود را به آدرس شما ارسال می‌کند. در شرایطی که حیات فرد در خطر نیست، آمبولانس اورژانس ارسال نشده است نیاز به اجاره آمبولانس دارید. برخی از عللی که ممکن است نیاز به  اجاره آمبولانس داشته باشند عبارت‌اند از:

  • فرد بدون اکسیژن امکان تنفس نداشته باشد و حین نقل‌وانتقال باید به دستگاه اکسیژن متصل باشد.
  • چنانچه فرد آسیب‌دیده باشد و برای انتقال باید کاملاً در حالت بی‌حرکت باشد در این صورت آمبولانس اجاره می‌کنند.
  • چنانچه جابجایی بیمار فقط با برانکارد مقدور است.
  • درصورتی‌که بیمار باید با ویلچر جابجا شود و وسیله نقلیه مناسب ویلچر در اختیار ندارید.
  • فرد در منطقه روستایی است و اورژانس امکان آمدن به آن منطقه را ندارد.
  • فرد دارو مصرف کرده و امکان رانندگی برای او مقدور نیست.
  • فرد بیمار تنها است و کسی نیست که او را تا مراکز درمانی برساند.
  • فرد بیمار نیاز به درمان‌های روزانه مانند؛ دیالیز، شیمی‌درمانی و ... دارد.
  • خدمات اجاره آمبولانس برای افراد دارای چاقی مفرط
  • انتقال بیماران به شهرهای دیگر با اجاره آمبولانس

 

 در هر صورت شرکت‌های خصوصی اجاره آمبولانس، با هدف حذف موانع حمل‌ونقل بیماران غیر اورژانسی تا مراکز درمانی، سعی بر این دارند تا مراقبت‌های بهداشتی را برای همه افراد جامعه فراهم آورند.

 

هزینه اجاره آمبولانس

هزینه آمبولانس خصوصی بر اساس  پارامترهای گوناگونی مانند؛ نرخ ورودی اجاره، هزینه مسافت‌های پیموده شده، هزینه تجهیزات و مراقبت اضافی، کارکنان همراه، هزینه‌های دارو و تزریقات انجام‌شده و بسیاری موارد دیگر محاسبه می‌شود.

 چنانچه در شرایطی قرار دارید که نیاز به اجاره آمبولانس دارید باید آماده‌ باشید تا اطلاعات بیمار و همچنین اطلاعات مربوط به نوع خدمات مورد نیاز خود را به متخصصان اعلام کنید تا آمبولانس مناسب را برای شما بفرستند.

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی