تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

ترور الکاظمی؛ هزار و یکشب دسیسه‌ها در عراق!

روند تحولات عراق به سمتی می‌رود که پیش بینی آن سختر از هر زمانی شده است. ترور نافرجام مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق شرایط این کشور را پیچیده‌تر کرده است. این ترور ابهامات بسیاری دارد و هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را نپذیرفته است.

کد خبر: ۱۱۳۹۲۹
۱۱:۴۲ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰

تروری در پس عراق بحران زده

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: انتخابات اخیر پارلمانی عراق فصل جدیدی را در روند تحولات این کشور رقم زده است. ترور نافرجام نخست وزیر عراق نیز این تحولات را شتاب بخشیده است.

سوء قصد علیه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در زمانی رخ داد که اختلافات بر سر نتایج انتخابات پارلمانی به اوج خود رسیده بود. انتخابات اخیر نشان از اختلافات میان گروه‌های شیعی بود و معترضان مدعی تقلب در این انتخابات بودند.


از این نویسنده بخوانید: مذاکرات نزدیک است، اما توافق شاید وقتی دیگر...


در این حمله سه پهپاد استفاده شده بود که از نزدیکی پل رودخانه دجله بلند شده بودند، اما در نهایت دو پهپاد رهگیری شدند و یک پهپاد به سکونتگاه نخست وزیری رسیده اند. پهپاد آخر پر از مواد منفجره بوده که به اقامتگاه الکاظمی در بغداد پایتخت عراق برخورد کرده است. به گفته منابع امنیتی که دو محافظ آقای کاظمی زخمی شدند. تا به امروز هم هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

واکنش‌ها به ترور الکاظمی

ساعاتی بعد از ترور نافرجام نخست وزیر عراق علاوه بر مقامات عراقی، مقامات خارجی به این حمله واکنش نشان دادند. برهم صالح، رئیس جمهوری عراق این حمله را کودتا علیه نظام قانون اساسی خوانده است. مقتدی صدر، روحانی شیعه نیز این اقدام را تروریستی دانسته است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در توئیتر خود نوشته است: «سوء‌قصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد». ند پرایس، سخنگوی کاخ سفید حمله به اقامتگاه مصطفی کاظمی را یک عمل ظاهراً تروریستی خوانده است. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی این اتفاق را یک اقدام تروریستی خوانده است. به گزارش شبکه المیادین اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس بعد از این ترور نافرجام به بغداد رفته و دیداری با رئیس جمهوری و نخست‌وزیر عراق این کشور داشته است.

در شرایط پیچیده سیاسی که عراق در آن قرار دارد، گروه‌های مختلف سعی بر متهم کردن یکدیگر دارند. این ترور نافرجام تا اینجای کار سه متهم اصلی دارد که در این خصوص بحث و جدل‌های فراوانی شکل گرفته است.

گروه‌های شیعی

متهم ردیف اول ترور الکاظمی در وهه اول نیرو‌های مقاومت در عراق مطرح شدند. زیرا این گروه‌ها معترضین اصلی در جریان آرای انتخاباتی بودند. با این حال اکثر گروه‌های شیعی این ادعا را تکذیب کرده اند.

قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق در توئیتی نوشته است: «بعد از دیدن عکس‌هاى محل انفجار درباره ماهیت آن تردید دارد، اما اگر حمله واقعیت داشته باشد آن را به صراحت محکوم مى‌کنیم و خواهان تحقیق در این باره هستیم.» گروه‌های شیعی سعی دارند از این جریان فاصله بگیرند، زیرا شرایط به گونه‌ای است که به راحتی طرف‌های مخالف آن‌ها را متهم ردیف اول این جریان کنند.

ردپای الکاظمی در ترور خودش!

بسیاری در داخل و خارج عراق معتقد هستند که این ترور ممکن است با نقشه خود مصطفی الکاظمی اجرا شده باشد. قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق گفته است که بعد از دیدن عکس‌هاى محل انفجار درباره ماهیت آن تردید دارد. برخی معتقد هستند که الکاظمی با اجرای این ترور به دنبال این است که از زیر بار مسئولیت کشتار تظاهرکنندگان علیه نتایج انتخابات بیرون برود. بدون شک انجام این ترور بر روی تظاهرات‌ها و اعتراضات تاثیر مستقیم خواهد داشت.

عربستان و آمریکا؛ متهمان دیگر

رد پای متهم دیگری که در خصوص ترور الکاظمی مطرح است را باید در عربستان و آمریکا جستجو کرد. دو کشوری که از نفوذ ایران در عراق و قدرت گرفتن شیعیان در این کشور خشنود نیستند. این ترور دست این دو کشور را برای تشکیل دولت مد نظر خودشان یا بی دولتی در عراق باز می‌کند. به نظر می‌رسد طبق توئیت دبیر شورای امنیت ایران نیز مقامات ایرانی معتقد هستند که در این ترور دست خارجی در کار است.

شرایط عراق با خروج نیرو‌های آمریکایی وارد مرحله جدیدی شده است. به نظر می‌رسد جنگ قدرت در این کشور به اوج خود رسیده است تا جایی که کار به ترور یا نمایش ترور نخست وزیر این کشور رسیده است. بدون شک روند چالشی برای عراق ادامه دارد و باید دید که برنده این تخولات کدام گروه خواهد بود.

ترور در خاورمیانه پدیده جدیدی نیست. پرونده ترورهای نافرجام هم در این منطقه معمولا برای سال‌ها باز می‌ماند. بعید است که به این زودی‌های تکلیف این پرونده پیچیده روشن شود و عاملان اصلی ترور شناسایی شوند. با این حال توطئه‌ها در سرزمین هزار و یکشب در حال بالا گرفتن است و بغداد این روزها کانون دسیسه‌های منطقه است. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی