تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

انسان‌ها در یک قدمی صحبت با نهنگ‌ها

گروهی از دانشمندان در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند انسان‌ها به زودی می‌توانند با نهنگ‌ها صحبت کنند چراکه در آینده هوش مصنوعی آوای حیوانات دریایی را رمزگشایی خواهد کرد و هر یک از آن‌ها را به یک متن خاص پیوند خواهد داد تا یک مدل زبانی ایجاد کند که انسان‌ها بتوانند با کمک آن با نهنگ‌ها ارتباط برقرار کنند.

کد خبر: ۱۱۲۹۶۲
۱۴:۲۰ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰

انسان‌ها در یک قدمی صحبت با نهنگ‌ها

دیدارنیوز ـ به نقل از دیلی میل، گروهی از دانشمندان بین‌المللی اخیرا با هدف صحبت با حیوانات دریایی با شکوه، پروژه‌ای بلندپروازانه را برای گوش دادن، زمینه سازی و ترجمه و ارتباط با نهنگ‌های عنبر آغاز کرده‌اند.

در این پروژه که CETI نام دارد، محققان از قدرت هوش مصنوعی برای تفسیر آوا و صدا‌هایی که نهنگ‌های عنبر برای برقراری ارتباط با یکدیگر ایجاد می‌کنند، استفاده می‌کنند.

محققان از روش پردازش زبان‌های طبیعی (یکی از زیرشاخه‌های هوش مصنوعی متمرکز بر پردازش زبان نوشتاری و گفتاری انسان) برای رمزگشایی چهار میلیارد آوای نهنگ‌های عنبر استفاده خواهند کرد.

برنامه این است که هوش مصنوعی هر صدا را به یک متن خاص مرتبط کند. به گفته محققان، انجام این پروژه حداقل پنج سال طول خواهد کشید. اگر محققان موفق به انجام این کار شوند، گام بعدی آن‌ها توسعه یک ربات گفتگوی تعاملی برای گفتگو با نهنگ‌های عنبری که در طبیعت زندگی می‌کنند خواهد بود.

نهنگ عنبر دارای مغزی پنج برابر سنگین‌تر از مغز انسان است و همچنین بزرگترین مغز روی زمین متعلق به این حیوان است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: حیات وحش
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی