تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

آزادراه مرگ و زندگی؛ نقش معتادان در وقوع تصادفات بزرگراهی

محمد رنجبر، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ می‌گوید: معتادانی که اطراف بزرگراه‌ها مواد مصرف می‌کنند بعد از مصرف مواد اصلا متوجه نمی‌شوند که بزرگراه است و ماشین‌ها سرعت دارند، روبرویشان را نگاه می‌کنند و به آنسوی بزرگراه می‌دوند.

کد خبر: ۱۰۷۳۰۲
۱۳:۲۶ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۰

 معتادان و تصادفات بزرگراهی

دیدارنیوز ـ محمد رنجبر رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص چرایی تفاوت نقاط مختلف پایتخت از نظر حجم تصادفات گفت: وجود این تفاوت‌ها مساله‌ای طبیعی است. چون کیفیت کاری و نوع کاربری بزرگراهی مانند آزادگان با بزرگراه‌های دیگری مثل همت، حکیم و شهیدسلیمانی متفاوت است. کاربری بزرگراه همت یا حکیم برای دسترسی‌های درون‌شهری است. وقتی صبح شهروندان تهرانی می‌خواهند با خودروی سواری یا اتوبوس به محل کارشان بروند، از این معابر بزرگراهی تردد می‌کنند. اما بزرگراه آزادگان نوعی مسیر کمربندی یا شاهراه ارتباطی چند استان است یا حتی می‌توان از آن به عنوان یکی از مسیر‌های ارتباطی کشوری یاد کرد.

یک بزرگراه شهری که چند شهرستان به آن دسترسی دارند

سرهنگ رنجبر ادامه داد: از آنجا که از استان‌های اطراف هم به این بزرگراه (آزادگان) تردد‌هایی اتفاق می‌افتد، همه نوع خودرویی را می‌توان در آن مشاهده کرد. طی روز تردد کامیون، تریلی، کامیونت یا هر نوع وسیله‌ای در بزرگراه آزادگان آزاد است. اما در بزرگراه‌هایی مثل همت، شهیدسلیمانی یا دیگر بزرگراه‌های مرکزی تهران این نوع تردد‌ها در روز‌های عادی تا ساعت ۱۰ شب ممنوع است. در روز‌های تعطیل هم تا ساعت ۱۲ شب تردد کامیون در این بزرگراه‌ها ممنوع است. این مساله باعث می‌شود تا نوع و میزان تصادفات هم متفاوت بشود.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور خاطرنشان کرد: از طرفی درصد بالایی از خودرو‌هایی که در بزرگراه آزادگان تردد می‌کنند، چون از شهرستان‌های اطراف آمده اند، راهی طولانی طی کرده اند و خستگی و خواب آلودگی رانندگان و عدم شناخت این مسیر احتمال تصادفات را بالا می‌برد. بسیاری از رانندگانی که از شهرستان‌های اطراف می‌آیند شاید برای اولین بار است که از این بزرگراه عبور می‌کنند. برای همین خیلی اوقات متوجه ورودی و خروجی‌ها نمی‌شوند و برای عبور از این مسیر‌ها دنده عقب می‌گیرند که این مساله باعث بروز بسیاری از تصادفات می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که آمار تصادفات در بزرگراه آزادگان از دیگر بزرگراه‌های تهران بیشتر باشد.

او گفت: حداقل تعداد تصادفاتی که شدت بالایی دارد، در این بزرگراه بیشتر از دیگر معابر است. چون تعداد تردد کامیون‌ها در این بزرگراه زیاد است، کوچکترین تصادفی که برای یک کامیون اتفاق بیفتد، شدتش از تصادف خودرو‌های سواری بالاتر خواهد بود.

نقش معتادان در تصادفات بزرگراهی

سرهنگ رنجبر در پاسخ به این سوال که الگوی رفتاری پاره‌ای از عابران پیاده که از عرض بزرگراه‌ها عبور می‌کنند و تصادفاتی را دامن می‌زنند، نتیجه فقدان آموزش و فرهنگ عبور و مرور است یا نارسایی‌های مهندسی ترافیک، گفت: مساله نوع الگو‌های رفتاری عابران پیاده ارتباط مستقیمی با موضوع تصادفات بزرگراهی دارد. اینکه محدوده بزرگراه آزادگان دارای یک بافت کارگری است، قطعا روی الگوی فرهنگی ساکنان این منطقه اثرگذاری‌هایی خواهد داشت. در کنار این شمار زیادی از اتباع بیگانه هم در این محدوده سکونت دارند که اغلب این افراد آموزش‌های لازم برای نوع عبور و مرور در معابر بزرگراهی را دریافت نکرده اند و آگاهی‌های لازم را در این باره ندارند.

او افزود: متاسفانه برای بسیاری از این افراد عواقب و خطرات عبور از عرض بزرگراهی قابل درک نیست. از آنجایی هم که محدوده بزرگراه آزادگان در حاشیه شهر قرار دارد، وجود کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر هم به یک مساله عمده برای این ناحیه از تهران تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: همین الان هم اگر بزرگراه آزادگان را با دوربین‌های رصد ترافیک بررسی کنیم، در محدوده آزادگان-بعثت در رفوژ وسط (فضای خالی بین لاین رفت و برگشت) روزانه دست کم شاید ۲۰ تا ۳۰ نفر در ساعت‌های مختلف بیتوته می‌کنند و در حال استعمال همه انواع مواد مخدر هستند. آن فردی که به آن رفوژ وسط آمده و از آنجا عبور کرده و مواد مخدر هم استعمال کرده، دیگر حالت طبیعی نخواهد داشت و نمی‌تواند تشخیص بدهد که خودرو‌ها با چه سرعتی در حال حرکت هستند. چنین فردی نمی‌تواند درک کند که آیا عبورش از عرض بزرگراه خطرناک است و احتمال برخوردش با خودرو‌ها وجود دارد یا خیر. چنین فردی این نوع مسائل را درک نمی‌کند و عواقب این رفتار پرخطر را هم تشخیص نمی‌دهد.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور گفت: ما گاه این موارد را از طریق دوربین‌های رصد ترافیک ملاحظه می‌کنیم و فیلم ضبط شده این نوع اتفاقات را هم در اختیار داریم که خود این فیلم‌ها می‌تواند یک کلاس آموزشی خیلی خوب باشد. در این فیلم‌ها ما عابرانی را داریم که برای عبور از عرض بزرگراه اقدام به دویدن می‌کنند و اصلا نگاه هم نمی‌کنند که ببینند خودرویی در حال حرکت از آن مسیر هست یا نیست. چنین افرادی فقط دنبال عبور کردن هستند و در هر ساعتی از شب یا روز که ما از طریق دوربین‌ها آن محدوده را رصد می‌کنیم، شاهد تجمع کارتن‌خواب‌ها و افراد معتاد متجاهر هستیم.

او افزود: درصد بالایی از تصادفات آن محدوده را هم همین افراد تشکیل می‌دهند. قاعدتا در بخش‌های جنوبی شهر مثل همین بزرگراه آزادگان فراوانی این افراد خیلی زیاد است. اما در نقاط دیگر شهر تعداد این کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر کمتر است و این نوع تصادفات در آن نقاط کمتر اتفاق می‌افتد.

منبع: میزان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی