ممنوعیت واردات رسمی لوازم آرایشی و بهداشتی به نفع قاچاقچیان است
رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در گفت‎وگو با "دیدارنیوز":

ممنوعیت واردات رسمی لوازم آرایشی و بهداشتی به نفع قاچاقچیان است

ما در حوزه تولید، توانمان زیاد نیست. توان ما یک اندازه‎ای دارد و در بخشی از کالا‌های پوستی یا کالا‌های آرایشی ما اصلاً توان تولید نداریم. اگر ورود این کالا‌ها از طریق واردات رسمی انجام نشود، طبیعتاً از طریق قاچاق انجام می‌شود. سال گذشته ۶۰ درصد کالا‌های بهداشتی به صورت قاچاق وارد کشور شده است؛ با اینکه واردات ما آزاد بود. با شرایط حال حاضر عملاً بازار ۸۰ میلیون را دو دستی به قاچاقچیان تقدیم کرده‎اند.
قیمت ارز حتما صعود خواهد کرد
«محمدقلی یوسفی» کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با "دیدارنیوز":

قیمت ارز حتما صعود خواهد کرد

با توجه به افزایش عرضه سالیانه نقدینگی، کمبود کالای داخلی، بی ثباتی در سیاست‌گذاری‌های داخلی، نداشتن تعامل سازنده با دنیای خارج و تشدید تحریم‌های بین‌المللی، هیچ دلیلی وجود ندارد که انتظار کاهش نرخ ارز را برای کشور به وجود آورد. تمام این موارد علائم بسیار روشنی است که به فعالان اقتصادی و بازار ایران نشان می‌دهد قیمت ارز حتما صعود خواهد کرد. حتی در صورت توافق هم، پائین نگه داشتن آن به شکل مصنوعی به جز اتلاف منابع توسط سیستم بانکی، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.
ادغام «ایران خودرو» و «سایپا» منجر به تولید محصول با کیفیت‌تر می‌شود
«مسعود هراتی‌فر» کارشناس خودرو در گفتگو با "دیدارنیوز":

ادغام «ایران خودرو» و «سایپا» منجر به تولید محصول با کیفیت‌تر می‌شود

واقعیت این است که در صورت ادغام دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا، توانایی فنی ـ مهندسی این شرکت جدید؛ خواه ناخواه ارتقا پیدا می‌کند. پلت فرم‌های مشترکی هر دو طرف دارند که در صورت ادغام، محصول با کیفیت‌تر و فنی و مهندسی‌تر تولید خواهد شد و از طرف دیگر بالا رفتن تیراژ تولید هم اقتصادی‌تر است. هر قدر از تصمیمات سیاسی فاصله بگیریم، شرایط ادغام مورد اشاره یا هر تصمیم درست دیگری راحت‌تر و امکان‌پذیرترخواهد شد. بسیاری از تصمیمات در این رابطه بیشتر از آنکه اقتصادی باشد، سیاسی است.
دولت باید مسکن مهر را به جای «طرح ملی مسکن» به سرانجام برساند
«مهدی سلطان‌محمدی» کارشناس مسکن در گفتگو با "دیدارنیوز":

دولت باید مسکن مهر را به جای «طرح ملی مسکن» به سرانجام برساند

این نکته نباید فراموش شود که در ابتدا منابع تامین‌کننده چنین طرح‌هایی باید مشخص شود. همچنین نیاز است تا این مسئله مورد تاکید قرار گیرد که بهره‌برداری از طرح‌های جدید به خصوص در زمینه مسکن نیاز به یک دوره ۳ یا ۴ ساله دارد. در کنار تمام این موارد، بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر هنوز نیمه‌کاره باقی مانده و به فرجام نرسیده است. درست‌تر آن است تا اولویت‌های قبلی یعنی تکمیل مسکن مهر و بافت‌های فرسوده که اظهار نظر‌های فراوانی طی این سال‌ها درباره آن‌ها مطرح شده را به سرانجام برساندند.
مجبور به فروش نفت از کانال‌های خاصی هستیم/بابک زنجانی شیاد بود
حسن مرادی، کارشناس انرژی در گفتگو با "دیدارنیوز":

مجبور به فروش نفت از کانال‌های خاصی هستیم/بابک زنجانی شیاد بود

بدون‌شک در این برهه، مجبور به فروش نفت از کانال‌های خاصی هستیم، اما بابک زنجانی دلال نبود، یک شیاد و شارلاتان به حساب می‌آمد که به عناوین مختلف تلاش کرد این مسئله به سودش تمام شود. درصورتی که بابک زنجانی تنها به کار دلالی می‌پرداخت و حق‌الزحمه خود را می‌گرفت، اکنون آماج این حملات نبود، او ورای کار دلالی خود، مبلغ معتنابهی را به حسابش واریز کرد و ثروت هنگفتی را به جیب زد که در هر دلالی نمی‌توان به آن دست یافت.
موضوع کنترل تورم به مسئله فراتر از دولت برمی‌گردد
سیدعزیز آرمن، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با "دیدارنیوز":

موضوع کنترل تورم به مسئله فراتر از دولت برمی‌گردد

موضوع کنترل تورم به مسئله فراتراز دولت برمی‌گردد، به این معنا که تصمیمات اساسی‌تری باید اخذ شود تا این اختلالاتی که در سطح کشور وجود دارد و منفی‌نگری‌هایی که شاهد هستیم، حل شود. به عبارتی دیگر تا زمانی که این مسائل و بحث تحریم‌ها مرتفع و منفذی در این زمینه باز نشود، این داستان همچنان ادامه دارد، زیرا معجزه رخ نخواهد داد.
مهم‌ترین عامل کاهش نرخ ارز، فشار دولت بر ارز حاصل از صادرات نفتی است
وحید شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با "دیدارنیوز":

مهم‌ترین عامل کاهش نرخ ارز، فشار دولت بر ارز حاصل از صادرات نفتی است

مقداری دلار توسط صادرکنندگان به اقتصاد کشور وارد شده که به صورت موقت می‌تواند بازار را آرام کند، ولی چون پایدار نیست و التهابات هم در اقتصاد بالا است دوباره به شرایط گذشته بازخواهیم گشت. به این معنا، التهابات دراقتصاد بالا است، تراز ارزی به شدت کسری دارد و صادرکنندگان غیر نفتی در ورود ارز حاصل از صادرات‌شان به سامانه نیما به شدت مقاومت می‌کنند، تمام این موارد سبب می‌شود تا دوباره بازار درخصوص کاهش قیمت، مقاومت به خرج دهد.
چرا دولت نتوانست به نیاز مسکن مردم پاسخ دهد؟
احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

چرا دولت نتوانست به نیاز مسکن مردم پاسخ دهد؟

موضوع مسکن مهر یک قانون بود و به یک دولت خاص و یا شخص خاصی مربوط نمی‌شد و انتظار این بود که این مسیر با رفع عیب‌هایش و جدیت دولت ادامه پیدا می‌کرد. همه ما در این جامعه زندگی می‌کنیم و از قیمت‌ها باخبریم. باید قبول کنیم با وامی که به زوج‌های جوان داده می‌شود آن‌ها هرگز به خرید خانه هم نزدیک نمی‌شوند و این وام‌ها چاره کار نیست. علاج این معضل، عرضه مسکن توسط دولت با وام‌های کم‌بهره است و هرچه دولت در این راه سهل‌انگاری کند کار سخت‌تر از گذشته خواهد شد.
نسبت به راه‌اندازی بازار متشکل ارزی خوشبین نیستم
«مهرداد لاهوتی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز":

نسبت به راه‌اندازی بازار متشکل ارزی خوشبین نیستم

وزیر صنعت چندی پیش مطرح کرد که ۳۰ میلیارد دلار از ارز کشور، برنگشته است. دولت باید این مسائل را برطرف کند تا مشکلات کاهش یابد، با ورود در بازار چه کاری می‌خواهد انجام دهد؟ نسبت به مداخله دولت دربازار ارز خوشبین نیستم، زیرا عدم عمل به تعهدات از سر ناتوانی، وضعیت را بدتر خواهد کرد.
آموکسی‌سیلین هم سهمیه‌بندی است
"دیدارنیوز" به بررسی تاثیر تحریم‌ها بر تولید و توزیع دارو می‌پردازد؛

آموکسی‌سیلین هم سهمیه‌بندی است

کمیابی، تمامی دارو‌ها را در برمی‌گیرد و به طور نمونه آموکسی سیلین یکی از همین موارد است که از دارو‌های همیشگی و عادی داروخانه‌ها به حساب می‌آمد، اما به صورت سهمیه توزیع می‌شود، این در حالی است که تا پیش از این کارتون کارتون خرید می‌کردیم، لذا دلیلی جز نبود مواد اولیه نمی‌توان برای آن متصور بود.
۵