تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

چرا دولت نتوانست به نیاز مسکن مردم پاسخ دهد؟

موضوع مسکن مهر یک قانون بود و به یک دولت خاص و یا شخص خاصی مربوط نمی‌شد و انتظار این بود که این مسیر با رفع عیب‌هایش و جدیت دولت ادامه پیدا می‌کرد. همه ما در این جامعه زندگی می‌کنیم و از قیمت‌ها باخبریم. باید قبول کنیم با وامی که به زوج‌های جوان داده می‌شود آن‌ها هرگز به خرید خانه هم نزدیک نمی‌شوند و این وام‌ها چاره کار نیست. علاج این معضل، عرضه مسکن توسط دولت با وام‌های کم‌بهره است و هرچه دولت در این راه سهل‌انگاری کند کار سخت‌تر از گذشته خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۹۸۲
۱۰:۵۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
دیدارنیوزـ محمد آیتی: در طول تاریخ، مسکن یکی از نیاز‌های اساسی بشر بوده و رفع این نیاز جامعه، مسئولیتی است که متوجه دولت‌ها بوده و همچنان نیز هست. با نگاهی گذرا به چهار دهه اخیر ایران درمی‌یابیم که قیمت مسکن، همیشه رو به رشد بوده و جویندگان مسکن، هرچه در طول این سال‌ها صاحب خانه نشدند کارشان برای سال بعد سخت‌تر از گذشته شده است. اکنون کار به جایی رسیده که خرید خانه برای افراد بی‌مسکن به یک رویا تبدیل شده و از سوی دیگر، قامت بسیاری از مردم زیر بار اجاره‌ها خم شده و امروز همین دلیل باعث بوجود آمدن برخی ناهنجاری‌های اجتماعی هم شده است.

در همین رابطه، احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس به دیدارنیوز گفت: ریشه اصلی آسیب‌های اجتماعی به فقدان امنیت اجتماعی برمی‌گردد. به طور مثال وقتی آمار رشوه، فساد اداری، اختلاس، دزدی، خشونت فیزیکی، اعتیاد، طلاق و... بالا می‌رود یک پیام خاص به همه دارد و آن هم این است که امنیت روانی و اجتماعی جامعه کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: همه مردم در کنار اینکه زندگی روزمره خود را سپری می‌کنند یک نیم نگاهی هم به آینده خود دارند و این حق طبیعی هر فردی است که بتواند برای آینده خود برنامه‌ریزی کند. برنامه‌ریزی برای آینده، زمانی امکان‌پذیر است که هر لحظه شاهد اتفاق غیرطبیعی در کشور نباشیم. متاسفانه مدت‌هاست که می‌بینیم که خیلی از چیز‌ها سر جای خودش نیست و در راس همه، اوضاع و احوال اقتصادی مملکت، روز‌های بدی را سپری می‌کند و وضعیت معیشتی مردم با چالش‌های جدی روبرو شده است.

علیرضابیگی در ادامه گفت: اصلی‌ترین تکالیف دولت در قبال مردم در پنج مقوله خلاصه می‌شود: ۱- تامین مسکن ۲- آموزش ۳- بهداشت ۴- امنیت عمومی ۵- اشتغال. اکنون به دلیل اینکه نظام اجتماعی کشور وضعیت خوبی ندارد در این موارد ذکرشده مشکلات جدی زندگی مردم را تهدید می‌کند.
 
 
چرا دولت نتوانست به نیاز مسکن مردم پاسخ دهد؟
 

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: همه دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران باید تلاش داشته باشند تا دغدغه خانه‌دار شدن مردم را به حداقل برسانند. خرید مسکن توسط مردم گره به اقتصاد کشور خورده و زمانی که با تورم بالا و هرروزه روبرو هستیم خیلی نمی‌توان به مسکن‌دار شدن مردم و مخصوصاً زوج‌های جوان امیدوار بود.

علیرضابیگی یادآور شد: سال‌هاست که مشکل بی‌مسکنی و از طرفی بالا رفتن اجاره بهای خانه‌ها زندگی بسیاری از مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و به واسطه همین مشکل، زندگی برخی از این افراد با فروپاشی روبرو شده است. اما باید دانست که رفع این مشکل راه‌حل دارد. اصلی‌ترین راه‌حل برای پایین آوردن قیمت‌های نجومی مسکن، عرضه بالای مسکن توسط دولت است. یعنی دولت باید به قدری مسکن‌سازی کند که دلالان نتوانند فرصتی برای افزایش بی‌رویه قیمت مسکن پیدا کنند.

وی ادامه داد: وقتی دولت روی به مسکن‌سازی می‌آورد نه تنها به یکی از پنج وظیفه اصلی خود عمل نموده و دغدغه خانه‌دار شدن مردم را رفع کرده بلکه کلی هم ایجاد شغل می‌کند و به نحوی به دیگر تکلیف خود یعنی اشتغال هم جامه عمل می‌پوشاند.

نماینده تبریز اظهار داشت: رفع مشکل مسکن در جامعه، برکات دیگری را هم برای کشور خواهد داشت. به طور مثال سال‌هاست که آمار ازدواج در ایران کاهش و از سوی دیگر، آمار طلاق افزایش پیدا کرده است. اگر در این آمار‌ها دقیق شویم و به دنبال علت آن برویم درخواهیم یافت که یکی از دلایل اصلی برخی از این آمار‌های نگران‌کننده، بی‌بضاعت بودن مردم و مخصوصاً جوانان در تهیه مسکن بوده است. ما نمی‌توانیم هر روز برنامه تهیه کنیم و از جوانان بخواهیم که تشکیل خانواده دهند، اما برای آینده آن‌ها فکری نداشته باشیم. یک جوان برای آنکه بخواهد ازدواج کند نیازمند تهیه خانه‌ای حتی کوچک برای زندگی است، ولی او با وجود قیمت‌های سرسام‌آور مسکن و اجاره خانه‌ها جرأت ازدواج ندارد یا مثلاً فردی که تشکیل خانواده داده و با حقوق حداقلی زندگی خود را می‌گذراند چطور می‌تواند بخش عمده‌ای از حقوقش را برای اجاره مسکن قرار دهد و زندگی خوبی را هم سپری کند. بدون تردید در این فضا هم آمار عدم ازدواج و هم آمار طلاق بیشتر می‌شود و متاسفانه سال‌هاست که این اتفاق تلخ افتاده و اثرات منفی آن هم دامن بسیاری از خانواده‌ها را گرفته است.

علیرضابیگی ادامه داد: در دولت نهم و دهم، دولت با هدف خانه‌دار کردن مردم روی به ساخت مسکن مهر آورد. من هم معتقدم که این طرح ایراداتی داشت، اما باید گفت که مهمترین تاثیر این طرح همان عرضه بالای مسکن بود و همین دلیل باعث شده بود که در آن زمان مثل امروز شاهد جهش عجیب و غریب قیمت مسکن نباشیم. سوال من از رییس جمهور و وزیر سابق مسکن (آقای آخوندی) این است که وقتی شما به طرح مسکن مهر ایراد گرفتید چه طرحی را برای خانه‌دار شدن مردم در دستور کار قرار دادید؟ ما باید یاد بگیریم که با مقوله‌های اجتماعی برخورد سیاسی نکنیم. اگر مسکن مهر، معایبی داشته، اما محاسن مهمی از جمله خانه‌دار شدن تعداد زیادی از مردم در نقاط مختلف کشور را هم داشته است. حال عده‌ای به جای آنکه بیایند و ایرادات طرح را برطرف کنند، کل طرح را زیر سوال بردند و اکنون نتیجه این سیاسی‌کاری‌ها مشخص شده، یعنی نه پروژه مسکن مهر ادامه و پخته‌تر شد و نه جایگزینی برای این طرح در نظر گرفته شد.

استاندار سابق آذربایجان شرقی گفت: مسکن مهر ۳۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری داشت، یعنی به مردمی که مشتری خرید مسکن مهر بودند وام تعلق می‌گرفت و مردم مسکن خود را تکمیل می‌کردند و بعد از پایان ساخت واحدشان و تحویل آن، اقساط وام را پرداخت می‌کردند. این چرخه ادامه پیدا می‌کرد و بواسطه همین پولی که در صندوق می‌آمد هر سال عده‌ای خانه‌دار می‌شدند، ولی در دولت جدید، این امکان از بین رفت.

نماینده تبریز افزود: موضوع مسکن مهر یک قانون بود و به یک دولت خاص و یا شخص خاصی مربوط نمی‌شد و انتظار این بود که این مسیر با رفع عیب‌هایش و جدیت دولت ادامه پیدا می‌کرد. همه ما در این جامعه زندگی می‌کنیم و از قیمت‌ها باخبریم. باید قبول کنیم با وامی که به زوج‌های جوان داده می‌شود آن‌ها هرگز به خرید خانه هم نزدیک نمی‌شوند و این وام‌ها چاره کار نیست. علاج این معضل، عرضه مسکن توسط دولت با وام‌های کم‌بهره است و هرچه دولت در این راه سهل‌انگاری کند کار سخت‌تر از گذشته خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کار‌هایی که دولت باید انجام دهد تا بازار مسکن بیش از این غیرواقعی نشود، نظارت است. امروز افراد زیادی به خود اجازه می‌دهند که هر قیمتی را می‌خواهند جا بیاندازند در حالی که بسیاری از این قیمت‌ها با واقعیت جامعه همخوانی ندارد. من از دولت می‌خواهم نظارت خود را بر این بازار بیشتر کند تا الاقل اگر مسکنی عرضه نشد از بالا رفتن کاذب قیمت‌ها جلوگیری شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی