تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
"دیدارنیوز" نگاهی به نرخ تورم و شاخص قیمت کالا‌های مصرفی در روزهای اخیر دارد؛

نرخ تورم، حسرتِ به دل مانده‌ی فرزند من است!

آن زن با ناراحتی گفت: «وضعیت طوری شده که مجبوری چیز‌هایی برداری که فقط زنده بمونی، آخه همونم نمی‌تونی، برنج ایرانی شده کیلویی ۲۵ تومن، تازه نیم دونه ۱۶ هزارتومن شده، حتی این دونه بلند‌ها که معلوم هم نیست برنج هستن یانه شده کیسه‌ای ۸۰ تومن، تُن ماهی رو ببینید زده ۲۰ تومن، رب ۲۶ تومن، خوب من چی می‌تونم بخرم؟ گوشت و مرغ که دیگه حرفش رو نزن، من یه مرغ می‌خرم مجبورم بیش از ۵ بار غذا درست کنم باهاش، تازه آب و گوشتش هم جدا جدا مصرف می‌کنیم. بعد میان توی تلویزیون میگن نرخ تورم فلان قدره! خانم نرخ تورم منم! بچه منه که یه بیسکویت نمی‌تونم براش بخرم، نرخ تورم رو اینا از کجا از سفره‌ی کی درمیارن؟ بیان ازخونه من محاسبه کنند.»

کد خبر: ۲۵۷۲۱
۱۲:۲۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ مرضیه حسینی: به قفسه‌های رنگارنگ مواد غذایی، یخچال گوشت و پروتئین و سایر کالا‌ها نگاه می‌کردم و از قیمتی که روی برچسبشان بود حیرت زده می‌شدم. از لیستی که به همراه داشتم توانستم تنها سه قلم را بخرم. تصمیم گرفتم برای دیدن واکنش مردم به قیمت‌ها و پرسیدن این سوال که چطور نیاز‌های روزمره خود را با قیمت‌های جدید تطبیق می‌دهند و اساسا سبد کالایی آن‌ها چه تغییراتی کرده در یکی از فروشگاه‌های زنجیره ای، مدت اندکی توقف کنم.

فروشگاه خیلی شلوغ نبود. زن‌ها و مرد‌هایی که بعضی هاشان با بچه‌های کوچکشان به فروشگاه آمده بودند سبد‌های فلزی در دست، اطراف قفسه‌ها می‌گشتند. اغلب یا سبدهاشان خالی بود یا محتویات زیادی نداشت. زنی تقریبا ۴۵ ساله که دختربچه‌ای همراهش بود حواسم را به خودش جلب کرد. دختر بچه اصرار داشت که چرخ دستی بزرگ بردارند که او بتواند آن را براند. زن سبدکوچکی را به دستش داد و گفت: «همین کافیه». مادر به سرعت قفسه‌های برخی کالا‌ها که مدتی است برای بسیاری از ما در زمره غیرضروریات است مانند انواع نوشیدنی، تنقلات، کنسرو‌ها و کمپوت ها، شکلات‌ها و بیسکویت‌ها را رد کرد. دخترک، اما بسته بیسکویت بزرگی را برداشته و دنبال مادرش می‌دوید تا آن را در سبد بگذارد. زن به قیمت بیسکویت نگاه کرد و از دخترک خواست که آن را به قفسه‌اش برگرداند، حتی نق زدن‌ها و گریه‌های دختر هم فایده‌ای نداشت.

آن زن که حالا چهره‌اش بسیار درهم و مستأصل بود هرچه را برمی داشت پس از مکثی کوتاه، سرجایش بازمی‌گرداند. از او پرسیدم شما هم مثل من نمی‌توانید چیزی بردارید؟ با ناراحتی گفت: «وضعیت طوری شده که مجبوری چیز‌هایی برداری که فقط زنده بمونی، آخه همونم نمی‌تونی، برنج ایرانی شده کیلویی ۲۵ تومن، تازه نیم دونه ۱۶ هزارتومن شده، حتی این دونه بلند‌ها که معلوم هم نیست برنج هستن یانه شده کیسه‌ای ۸۰ تومن، تُن ماهی رو ببینید زده ۲۰ تومن، رب ۲۶ تومن، خوب من چی می‌تونم بخرم؟ گوشت و مرغ که دیگه حرفش رو نزن، من یه مرغ می‌خرم مجبورم بیش از ۵ بار غذا درست کنم باهاش، تازه آب و گوشتش هم جدا جدا مصرف می‌کنیم.»

همین طور که صورتش برافروخته می‌شد و غصه‌ها از لابه لای کلماتش فوران می‌کرد، ادامه داد: «این وضع زندگی منه خانم، بعد میان توی تلویزیون میگن نرخ تورم فلان قدره! خانم نرخ تورم منم! بچه منه که یه بیسکویت نمی‌تونم براش بخرم، نرخ تورم رو اینا از کجا از سفره‌ی کی درمیارن؟ بیان ازخونه من محاسبه کنند که مجبوریم هرچی مواد غذایی بی‌کیفیت و آشغاله استفاده کنیم، چون ارزون ترن. خانم من به دَرَک، ولی این بچه به میوه، به ویتامین نیاز داره، مجبورم میوه‌هایی که نصفشون خرابه رو از میوه فروشی‌ها بخرم، فقط هم من نیستما مثل من حتی بدتر از من خیلی هستند.»

زن، دست دخترکی را که بغض کرده بود در یک دستش و نایلون کوچکی که مقداری خوراکی مصرفی روزانه در آن بود را در دست دیگرش گرفت و از فروشگاه خارج شد.
 
نرخ تورم چقدر است؟
 
وضعیت معیشت مردم در حالی که منازعات سیاسی ادامه دارد، به شکل فزاینده‌ای رو به وخامت است. نگاهی به نرخ تورم و همچنین اطلاعات مرکز آمار مبنی بر تعداد ایرانیان زیر خط فقر، چشم انداز ناامید کننده و ترسناکی را نشان می‌دهد. نرخ تورم در فروردین امسال از مرز ۳۰ درصد عبور کرد و در مقایسه با فروردین ۱۳۹۷ که تقریبا ۸ درصد بود، بیش از سه برابر شده است.

مرکز آمار ایران نیز طی گزارشی در خصوص نرخ تورم اعلام کرد: نرخ تورم رسمی در فروردین امسال به ۳۰،۶ درصد رسید که ۳،۷ درصد بیشتر از نرخ تورم اسفند ۱۳۹۷ است.

بانک مرکزی نیز در خصوص شاخص قیمت کالا‌های مصرفی اعلام کرد: شاخص قیمت گروه «خوراکی و آشامیدنی» در مقایسه با اسفند سال قبل ٨,٨ درصد و «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» ۱،۶ درصد افزایش یافته است. همچنین میانگین قیمت مواد غذایی و آشامیدنی هم در مقایسه با یکسال قبل ۸۵،۳ درصد گرانتر شده است، براساس این گزارش خانوار‌ها در فروردین امسال ۵۱،۴ درصد بیشتر از فروردین ۱۳۹۷ برای خرید کالا و خدمات یکسان هزینه کردند.

مرکز آمار هم ضمن صحه گذاشتن بر گزارشات پیشین خود مبنی بر افزایش قیمت کالا‌ها گزارش داد: گروه «کالای خوراکی و آشامیدنی و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت را داشته اند. شاخص تورم برای این گروه کالایی در مقایسه با یکسال قبل ۸۵،۳ درصد بیشتر شده است. در این گروه کالایی بالاترین میزان افزایش قیمت به مواد غذایی تازه اختصاص دارد که در مقایسه با فروردین یکسال قبل ۱۱۵،۲ درصد افزایش یافته است، همچنین شاخص قیمت دخانیات هم ۱۱۱ درصد رشد داشته است.

میزان رشد شاخص تورم برای سایر کالا‌های خوراکی هم ۵۰،۷ درصد گزارش شده است. رشد شاخص قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی بیانگر افزایش سهم این گروه در سبد هزینه خانوار است. براساس گزارش مرکز آمار، خانوار‌ها سالانه حدود یک چهارم درآمد خود را برای مواد خوراکی و آشامیدنی هزینه می‌کنند.

گزارش مرکز آمار، شاخص تورم گروه کالایی غیرخوراکی برای ۱۲ ماه منتهی به فروردین امسال را ۲۴،۹ درصد اعلام کرده است. این شاخص برای گروه «مواد خوراکی و آشامیدنی» ۴۴،۹ درصد است.

علی کرد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته است که افزایش قیمت‌ها در یکسال گذشته باعث افزایش یک میلیون نفری جمعیت حاشیه‌نشین شده است.
 
 
نرخ تورم از ۳۰ درصد گذشت
 
 
افزایش ۲۰ درصدی نرخ اجاره مسکن
 
گزارش مرکز آمار، شاخص تغییرات نرخ اجاره‌بهاء در یکسال منتهی به فروردین را ۱۹،۷ درصد برآورد کرده است، اما این شاخص در مقایسه با مدت مشابه (فروردین ۱۳۹۷) ۲۴،۷ درصد رشد کرده است. شاخص تورم نرخ اجاره بهاء در مناطق شهری که جمعیت اجاره‌نشین بیشتری دارد، ۲۵ درصد اعلام شده است.

افزایش نرخ اجاره‌بهاء در یکسال گذشته موجب کوچ اجباری مزدنشین‌ها به واحد‌های مسکونی کوچکتر، مناطق کم‌برخوردار و ارزان‌تر و حاشیه‌نشین شده است. این در حالی است که دولت دو سال پیش وعده داده بود با اجرای طرح مسکن اجتماعی، هزینه مسکن برای مزدبگیران را کاهش خواهد داد و با گذشت دو سال از آن زمان، این طرح هنوز نتوانسته مانع افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بهاء شود.

این روند افزایشی از تیر ماه سال گذشته آغاز شد. تا پیش از آن منابع دولتی نرخ تورم را تک‌رقمی و کمتر از ۱۰ درصد گزارش می‌کردند. شهریور سال گذشته، اما پس از سقوط ارزش برابری ریال، مرکز آمار نرخ تورم را ۱۱،۳ درصد اعلام کرد.

پس از آن طی هفت ماه گذشته، نرخ تورم رسمی ماهانه افزایش یافت و در دی ۱۳۹۷ از مرز ۲۰ درصد عبور کرد و حالا در فاصله چهار ماه از مرز سی درصد نیز عبور کرده است.

مشکلات معیشتی فراوانی گریبانگیر مردم است و نارضایتی از وضعیت موجود، در حال افزایش است. این اوضاع و احوال اقتصادی، موجب شده است تا زندگی و سلامت مردم نیز تحت تاثیر قرار بگیرد و بر مشکلات اجتماعی آنان بیفزاید. ضرورت امروز جامعه ما حل مشکلات اقتصادی و بهبود اوضاع معیشتی مردم است که همت عالی مسئولان را می‌طلبد.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
0
1
واقعن چقد بی شرم ان که به جای توضیح و عذرخواهی نرخ تورم دروغ میگن
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی