تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در گفت‎وگو با "دیدارنیوز":

ممنوعیت واردات رسمی لوازم آرایشی و بهداشتی به نفع قاچاقچیان است

News Image Lead

ما در حوزه تولید، توانمان زیاد نیست. توان ما یک اندازه‎ای دارد و در بخشی از کالا‌های پوستی یا کالا‌های آرایشی ما اصلاً توان تولید نداریم. اگر ورود این کالا‌ها از طریق واردات رسمی انجام نشود، طبیعتاً از طریق قاچاق انجام می‌شود. سال گذشته ۶۰ درصد کالا‌های بهداشتی به صورت قاچاق وارد کشور شده است؛ با اینکه واردات ما آزاد بود. با شرایط حال حاضر عملاً بازار ۸۰ میلیون را دو دستی به قاچاقچیان تقدیم کرده‎اند.

کد خبر: ۳۰۳۰۲
۱۳:۴۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‎راد: انتشار خبر ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی موجب شد بسیاری از فروشندگان و مصرف کنندگان این محصولات به ویژه بانوان، از عرضه مناسب آن در آینده نگران شوند و پیگیر اخبار تکمیلی آن باشند. برخی از کارشناسان معتقدند به دلیل مصرف بالای لوازم آرایشی و بهداشتی در بین زنان ایرانی، ممنوعیت واردات می تواند سلامتی آنان را به مخاطره اندازد.

 

ایران یکی از کشورهایی است که بانوانش از لوازم آرایشی به وفور استفاده می‎کنند و ممنوعیت واردات آن، قطعا موجب ورود قاچاقچیان به میدان عرضه می‎شود. به همین سبب، عرضه و فروش اجناس تقلبی که در مکان های عمومی از جمله مترو به وفور دیده می شود بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

 

در همین خصوص، دیدارنیوز با حمید مقیمی رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی ایران به گفتگو پرداخته است تا نکات منفی و مثبت این ممنوعیت را بررسی کند.

 

حمید مقیمی به عدم هماهنگی با این سازمان در مورد ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی اشاره کرد و گفت: «ما سال گذشته با تولیدکنندگان در وزارت صنعت به تفاهم رسیدیم که توان تولید داخلی در حدی نیست که بتواند بازار کشور را راضی کند و در بعضی از موارد، تولید ما در حد ۳۰ درصد هم نیست. برهمین اساس توافق کردیم در آن بخشی که توان تولید، وجود دارد واردات اقلام صورت نگیرد، ولی اقلامی که توان تولید و تکنولوژی تولید آن را نداریم واردات رسمی انجام بشود. مقرر شد از سال ۹۸ این اتفاق بیافتد، اما به یکباره وزارت صنعت، معدن و تجارت در اواخر شهریور ماه سال قبل، بی سروصدا و بدون هیچگونه رایزنی و تماسی با ما که ذی‌نفع اصلی این داستان بودیم، ابتدا سامانه را بستند. بعد هم در ۳۰ خرداد امسال بخشنامه دادند و عملاً واردات محصولات آرایشی و بهداشتی را ممنوع کردند. در حال حاضر عمده فعالیت ما کار گروه چهار است که مربوط به واردات عطریات است».

وی در ادامه افزود: «گلایه ما این است که چرا بدون رایزنی و دریافت نظر ما که تنها انجمن در حوزه واردات لوازم آرایشی و بهداشتی هستیم، این کار صورت گرفته است؟ هیچگونه تماسی با ما گرفته نشده و علتی بیان نشده است، درحالی که ما با وزرات صنعت به تفاهم رسیده بودیم و خود آن‌ها جلسه را با حضور تولیدکنندگان ترتیب دادند. در حقیقت آن چیزی که ما در واردات کشور انجام می‌دهیم اصلاً هیچ ربطی به تولید کشور ندارد، ما هیچ دخالتی در تولید کشور نداریم. ما از تولید حمایت می‎کنیم و بسیاری از همکاران ما در یکسال گذشته، آرام آرام وارد بخش تولید شده و حدود ۵۰ شرکت به نوعی وارد حوزه تولید شده‌اند. اگر اجازه می‌دادند ما در دو الی سه سال آینده می‌توانستیم تکنولوژی این کالا‌ها را وارد کشور کنیم، ولی اگر این اتفاق نیافتد همان انحصاری است که پشت این داستان قرار دارد و در حقیقت به کشور و منافع ملی ضرر وارد می‎شود. ما در حوزه خودرو نیز بیان کردیم که انحصار صورت گیرد و فقط خودمان تولید کنیم که شاهد صدمه‎های فراوانی بودیم. شما نمی‎توانید درب دنیا و تکنولوژی‎های جدید را بر روی خود ببندید و فقط بگویید خودمان تولید می‎کنیم. این تفکر، دیگر در دنیا وجود ندارد».
 

قاچاقچیان؛ سودکنندگان این ممنوعیت!

 

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی ایران در خصوص مضرات این ممنوعیت گفت: «ما در حوزه تولید، توانمان زیاد نیست. توان ما یک اندازه‎ای دارد و در بخشی از کالا‌های پوستی یا کالا‌های آرایشی ما اصلاً توان تولید نداریم. اگر ورود این کالا‌ها از طریق واردات رسمی انجام نشود، طبیعتاً از طریق قاچاق انجام می‌شود. سال گذشته ۶۰ درصد کالا‌های بهداشتی به صورت قاچاق وارد کشور شده است؛ با اینکه واردات ما آزاد بود. با شرایط حال حاضر عملاً بازار ۸۰ میلیون را دو دستی به قاچاقچیان تقدیم کرده‎اند. ۹۰ درصد کالا‌های قاچاق به علت گرانی، تقلبی هستند و اصل نیستند. همچنین روی کالا‌های بی‎نام و نشانی که وارد کشور می‌شود اتیکت تقلبی می‎زنند و مضراتی برای جامعه ما دارد».

وی بیان کرد: «طبق آخرین آماری که ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارائه داد، بیشترین واردات لوازم قاچاق در کشور، مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی است. وقتی ما واردات رسمی نداشته باشیم، درآمد دولت از درآمد گمرکی و مالیات‎ها کم می‎شود. ضمن اینکه این پول‎ها می‎رود داخل جیب قاچاقچیان. امیدوارم مسئولین در این کارشان تجدید نظر کنند و در این شرایط بحران اقتصادی که اشتغال بحث اصلی کشور ماست، اجازه بدهند این بنگاه‌ها حداقل کالای رسمی و قابل مصرف را تحویل مردم بدهند».

حمید مقیمی اظهار کرد: «هیچ وقت به کالای آرایشی و بهداشتی، ارز دولتی تعلق نگرفته است. ما در طول این سالیان، اعتبار و کِرِدیتی از کمپانی‎ها به دست آوردیم که با ارز آزاد، کالا‌ها را وارد می‎کردیم. این اشتغال را ما ایجاد کردیم و هیچ وابستگی به دولت نداشته‎ایم. قاچاقچیان هم با ارز مملکت، واردات می‏ کنند، فقط فرقشان با ما در این است که ما به ازای هر دلاری که از کشور خارج می‎کنیم چیزی حدود ۴۰ سنت آن را در قالب ۳۶ درصد تعرفه گمرکی، ۹ درصد ارزش افزوده و ۴ درصد مالیات به خزانه دولت برمی‎گردانیم. همچنین کالای خوب نیز وارد کشور کرده و اشتغال نیز ایجاد کرده‎ایم».
 

واردات محصولات آرایشی و بهداشتی، ایجاد شغل می کند

 

حمید مقیمی به مشاغل وابسته به واردات محصولات آرایشی و بهداشتی اشاره کرد و گفت: «در حوزه واردات رسمی، ما بیش از ۳۰۰ بنگاه داریم که عمر بیش از ۳۰ الی ۴۰ سال در این حوزه دارند. در سال ۹۶ آخرین آماری که گرفته بودیم، حدود ۱۹ هزار نفر در این حوزه شغل ایجاد کرده‎ایم. شما می‎توانید یک خط تولید را با دو نفر نیرو مدیریت کنید، چون اکثر خط تولید‌ها الکترونیکی هستند، ولی اشتغالی که ما در حوزه خدمات انجام می‎دهیم بیش از این است. از سوی دیگر، بسیاری از مشاغل به ما وابسته است، مانند فروشگاه‎ها در سطح کشور و شرکت‎هایی که فروشگاه‎های زنجیره‎ای دارند. این فروشگاه‎ها بیش از ۴۰ هزار نفر کارمند دارند. در همین شهر تهران ۳ هزار فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی که پروانه کسب دارند فعالیت می‎کنند. حتی خیلی از آزمایشگاه‎ها و شرکت‌های چاپ و نشر ـ، چون ما کار تبلیغاتی انجام می‎دهیم ـ به نوعی وابسته به حوزه آرایشی و بهداشتی هستند».

وی در پایان بیان کرد: «متاسفانه به خاطر کم ‎لطفی‎ها که از اواسط سال ۹۷ با ما شد بسیاری از شرکت‎ها توان وارداتشان را از دست دادند. حدود ۳ هزار و ۸۰۰ نفر تعدیل نیرو داشته‎ایم و اگر این روند ادامه پیدا کند مجبور به کاهش نیروی بیشتری هستیم. به نوعی بسیاری شغلشان را از دست می‎دهند و بازارشان در نبود واردات رسمی، کساد می‌شود. جمعاً ۷۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در کشور ایجاد کرده‌ایم و این نباید مورد غضب دوستان باشد».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی