تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

بلینکن: فرانسه و آمریکا بر سر خطرات ظهور چین توافق دارند

وزیر امور خارجه آمریکا در یک مصاحبه بعد از نشستش با رئیس جمهور فرانسه اظهار کرد، آمریکا و فرانسه در عزمشان برای مقاومت در برابر امکان یک نظم جهانی تحت رهبری چین که "دارای ماهیت عمیقا غیرلیبرال است موضعی مشترک دارند".

کد خبر: ۹۷۷۱۲
۱۳:۴۱ - ۰۵ تير ۱۴۰۰

بلینکن: فرانسه و آمریکا بر سر خطرات ظهور چین توافق دارند

دیدارنیوز - به نقل از نیویورک تایمز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اولین سفرش در این سمت به فرانسه، جایی که در زمان جوانی خود ۹ سال را در آنجا زندگی کرده، اظهار کرد: "هدف ما مهار چین یا متوقف کردن چین نیست، اما وقتی کار به دفاع از نظم بین‌المللی آزاد و باز برسد ما خواهیم ایستاد".

او گفت، که جایگزینش یا عدم وجود یک نظم – جهانی پرآشوب که "به طرزی اجتناب ناپذیر منجر به درگیری شود و تقریبا به طرزی اجتناب ناپذیر ما را هم به آن وارد کند" – یا تسلط چین است.

بلینکن اظهار کرد: چالش دموکراسی‌ها تامین مردمشان و به شکل امیدوار کننده مردم سراسر جهان با هدف تقویت الگوی به چالش کشیده در سالهای اخیر از بابت اختلافات داخلی و استبدادهای در حال خیزش است.
او ادامه داد: و من دریافتم که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم دقیقا همینطور فکر کرده و متمرکز بر لزوم رقم زدن نتایج عملی است.

خوشحالی بلینکن از بازگشت به فرانسه مشخص بود. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اوایل همان روز از این وزیر خارجه آمریکا با لفظ "تونی عزیز من" استقبال کرده و به او گفت: "به خانه خوش آمدی".
بلینکن در پاسخ به پرسشی در خصوص این رخداد گفت: بلکه این یک خانه مقدس برای من است. من از ۹ تا ۱۸ سالگی اینجا بودم. من تجربه‌ای داشتم که زندگی‌ام را تغییر داد.

بلینکن روز پنجشنبه در برلین گفت، آمریکا "دوستی بهتر از آلمان در جهان ندارد" اما اظهار کرد که همین گفته را درباره فرانسه هم می‌گوید.

بلینکن درباره اساس‌های قدیمی‌ترین ائتلاف آمریکا گفت: مساله به چیزی نسبتا اساسی می‌رسد. شما می‌دانید که ما خیلی حرفها را می‌زنیم و آنها را از روی عادت می‌گوییم. اما در بهترین حالت کشورهای ما همکاری کرده‌اند تا به آزادی، برابری، برادری عملا معنا بدهند. آنها تلاش کردند به آزادی بیان معنا بدهند. آنها تلاش کردند به حقوق بشر معنا بدهند. آنها تلاش کردند به دموکراسی معنا بدهند.

او ادامه داد: نهایتا به شکل آشکار اختلافات فرهنگی، تاریخی و خیلی چیزهای فراوان وجود دارند اما وقتی مساله به مجموعه‌ای اساسی از ارزشهای مشترک برسد، کمتر کشوری به ما نزدیک است.

به گفته بلینکن، این مساله منجر به یک فراخوان شخصی عمیقا حس شده از سوی فرانسه و آمریکا به منظور احیای پیوندشان با کنار هم ایستادن در زمان چالشهای مختلف اعم از همه گیری کروناویروس تا ظهور چین که "یک امر الزامی برای همکاری، هماهنگی و کار کردن با یکدیگر" است، می‌شود.

بلینکن در این مصاحبه به تلاش دولت بایدن برای مقابله با استراتژی چین از طریق یک برنامه "بازسازی بهتر برای جهان" اشاره و عنوان کرد که فکر می کند این گزینه‌ای بهتر برای کشورهای با سطح درآمد متوسط و پایین است.
وی افزود: ما داریم چیزی مثبت و تصدیق کننده پیشنهاد می‌دهیم. این اتفاق همچنین می‌افتد که آنچه چین دارد پیشنهاد می‌دهد به این میزان مثبت و تصدیق کننده نیست. من فکر می کنم که کنتراست مشخص است.

او گفت که در قبال چین "همواره محدودیتهایی وجود دارد" از جمله "استفاده از واکسنها به عنوان یک ابزار وارد ساختن فشار نسبت به کشورهای دیگر". به ادعای او، غرب بر خلاف این وضعیت، متعهد به ارائه یک میلیارد دوز واکسن برای پایان دادن به همه‌گیری "بدون محدودیت سیاسی" بوده است.

بلیکن همچنین در کنفرانسی مطبوعاتی با ژان ایو لودریان درباره دیدار برنامه‌ریزی شده‌اش در ایتالیا با یائیر لاپید، وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی گفت، یک هدف این دیدار "تلاش برای بازسازی کمی اعتماد و اطمینان بیشتر میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هاست تا در یک مقطع شرایط احتمالا برای رفتن مجدد عملی به سمت مذاکرات بر سر یک صلح پایدار وجود داشته باشد."

بلینکن گفت، دولت بایدن شدیدا از به اصطلاح توافقات ابراهیم که در زمان دولت دونالد ترامپ در زمینه عادی سازی روابط اسرائیل با چهار کشور عربی مطرح شد حمایت می‌کند.


منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی