تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
کامبک در منامه (۷)

بازی ایران و عراق ؛ حساسیت در طول تاریخ

بعد از برد حماسی تیم ایران مقابل بحرین در منامه، به نظر می‌آید بازی مقابل عراق نیز دومین فینال تیم ملی در این مسابقات است. این مطلب نگاهی دارد به تاریخچه بازی‌های ایران - عراق در طول سال‌ها.

کد خبر: ۹۴۹۴۹
۱۲:۴۳ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

تاریخچه بازی های ایران و عراق

دیدارنیوز ـ آرش راهبر: اگر محدودیت‌های ترافیکی شبانه نبود شاید پیروزی درخشان ایران بر بحرین و شکستن طلسم باخت در منامه می‌توانست هزاران نفر از مردم علاقمند و هواداران فوتبال را به خیابان‌ها بکشاند و جشن و سرور ملی را در این روز‌های سخت و پرتنش به راه بیندازد. با این حال هنوز یک دلیل مهم و بزرگ برای یک جشن ملی وجود دارد و می‌توان منتظر شادی بزرگ در هفته آینده بود.

بازی ایران و عراق که قرار است سه‌شنبه هفته آینده برگزار شود نیز دارای ظرفیت‌های زیادی برای تبدیل شدن به یک مسابقه حماسی و احساسی را دارد. بدون شک بازی ایران ـ عراق از مسابقات سنتی و داربی‌های مهم غرب آسیاست و قرار گرفتن این مسابقه در حساس‌ترین نقطه زمانی نیز جذابیت و هیجان این دیدار را مضاعف می‌کند؛ بنابراین طبیعی است که تیم ملی ایران به شادمانی خود به خاطر برد مهم مقابل بحرین پایان دهد و همه حواس و تمرکز خود را بر روی یافتن استراتژی مناسب برای کسب پیروزی در مقابل عراق معطوف نماید. بازی تیم ملی در مقابل بحرین نشان داد که کادر فنی فعلی در برنامه‌ریزی و تعیین راهبرد مناسب به قدر کفایت تواناست و حالا نوبت غلبه بر عراق است، چون بازی مقابل کامبوج تاثیری بر مناسبات فعلی جدول نخواهد گذاشت.

تاریخچه بازی‌های ایران - عراق؛ ۶۰ سال دوستی و دشمنی

عراق همسایه جغرافیایی ایران در یک قرن اخیر تاثیرات سیاسی، اجتماعی و تاریخی بسیاری بر کشور ما داشته که رد این بده بستان‌ها را می‌توان در میدان فوتبال مشاهده کرد. هر چند از آخرین بازی ایران و عراق خاطره خوبی در ذهن ما نیست و تیم ملی در اردن در مقابل عراق شکست خورد، اما از حیث تاریخی برخورد این دو تیم کاملا سویه‌ای متفاوت دارد.


ببینید: ویدئو / خلاصه بازی ایران ۳-۳ عراق (۲۰۱۵)


نخستین رویارویی رسمی تیم‌های ایران و عراق در خرداد سال ۱۳۴۱ رخ داده، زمانی که عراقی‌ها برای انجام دو بازی دوستانه به تهران آمدند و در روز‌های ۱۱ و ۱۳ خرداد این سال دو بازی در ورزشگاه امجدیه مقابل ایران انجام دادند. ایران در بازی اول به مساوی ۱-۱ رضایت داد، اما بازی دوم را عراق ۱-۲ برد. هر دو گل ایران را کوزه‌کنانی زد، اما ناراحتی از بابت شکست کام مهاجم ایران را هم تلخ کرد. از سال ۴۳ و بازی سوم، اما ایران برای حدود ۳۰ سال در مقابل عراق شکست‌ناپذیر ماند.

دو تیم در اثنای جنگ تحمیلی با هم روبرو نشدند و تیم ملی عراق در غیاب ایران توانست به جام جهانی ۱۹۸۶ هم صعود کند، اما بازی دو تیم در جام صلح و دوستی که در سال ۶۸ در کویت برگزار شد با هم مساوی کردند.

از سال ۱۳۷۲ تا امروز، اما جریان بازی‌های ایران و عراق، عموما بر بازی‌های رسمی مهم استوار بوده و در این مدت ۱۸ مسابقه برگزار شده که در میان آن‌ها بازی‌های مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا از اهمیت بالاتری برخوردار بوده‌اند.

در کل تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق تاکنون ۲۹ بار در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل این بازی‌ها، ۱۶ پیروزی برای ایران، ۶ پیروزی برای عراق و ۷ تساوی بوده است. بررسی تاریخ بازی‌های دو تیم نشان می‌دهد که ایران یک بار در ۶ بازی متوالی و بار دیگر در ۴ بازی موفق به شکست دادن تیم عراق شده و عراق نیز یک مرتبه توانسته در ۲ بازی پیاپی بر ایران غلبه کند. در کل ۶۱ گل در این بازی‌ها به ثمر رسیده که سهم تیم ایران ۳۹ گل و سهم تیم عراق ۲۲ گل بوده است.

آنچه که در بررسی تاریخی دیدار‌های ایران و عراق به دست آمده نشان می‌دهد که شانس بالاتر در کسب پیروزی از آن ایران بوده و در این برهه حساس نیز باید انگیزه و روحیه به دست آمده ناشی از غلبه بر بحرین را نیز به عنوان یک سلاح بُرنده و قوی در نظر گرفت. پیروزی بر عراق، ایران را به تنهایی در صدر جدول گروه C می‌نشاند و بدون حرف و حدیث وارد مرحله بعدی انتخابی جام جهانی خواهیم شد. بزرگ‌ترین جشنواره فوتبال در انتظار ماست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی