تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
دیدار ۱۴۰۰؛ گفت‌وگو با رسول بابایی متخصص کمپین‌های انتخاباتی و برندینگ سیاسی

رد صلاحیت لاریجانی ؛ لطف شورای نگهبان به یک برند بد سیاسی

در سلسله برنامه‌های دیدار ۱۴۰۰ رسول شکوهی در گفتگو با رسول بابایی متخصص برندینگ و کمپین سیاسی، هر بار به یک نامزد احتمالی می‌پردازند. برنامه ششم به علی لاریجانی پرداخته است.

کد خبر: ۹۳۶۳۹
۱۶:۵۱ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۰

رسول بابایی انتخابات 1400

دیدارنیوز – رسول شکوهی: اگر زمانی افکار عمومی با تصدی قوه قضاییه و مقننه توسط برادران لاریجانی شوخی می‌کرد و طنز می‌ساخت این روز‌ها با رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر شوکه شده است. علی لاریجانی که قبل از ثبت نامش شایعاتی مبنی بر حضور یا عدم حضور در انتخابات مطرح بود در نهایت به وزارت کشور رفت و ثبت نام کرد و در روز‌های قبل از اعلام نظر شورای نگهبان کمپین نسبتا جدی نیز به راه انداخته بود.

رئیس پیشین مجلس و صداوسیما این بار از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرد و با اینکه او نفوذ بالایی در ساختار قدرت دارد و همواره او و خانواده اش از جمله جریانات مهم در عرصه سیاسی ایران محسوب می‌شدند این رد صلاحیت برای او گران تمام شد.

در ادامه برنامه‌های برندینگ سیاسی و تحلیل انتخابات ریاست جمهوری از منظر کمپین‌های انتخاباتی و برندینگ سیاسی این بار درباره علی لاریجانی با رسول بابایی متخصص کمپین‌های انتخاباتی و برندینگ سیاسی گفت و گویی داشتیم. لاریجانی با اینکه رد صلاحیت شد، ولی چون برند سیاسی مهم محسوب می‌شود و حضورش در این انتخابات نیز بسیار مهم تلقی می‌شد لازم بود که حتما درباره او و حضورش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نکاتی مطرح شود.

فیلم کامل این گفتگو را این جا ببینید

 

 

رسول بابایی درباره حضور لاریجانی به صراحت اعلام می‌کند که از منظر رقابت‌های انتخاباتی و کمپینی حضور لاریجانی اشتباهی بود که شورای نگهبان این مساله را برای او جبران کرد. بابایی با توجه به نظرسنجی‌ها و تحلیل شرایط امروز کشور امکان پیروزی لاریجانی را تقریبا صفر می‌داند و متعقد است کسی که رای مثبت پایین و رای منفی بسیار بالایی دارد امکان پیروزی در انتخابات ندارد، ولی حضور و تلاش او در این عرصه بسیار قابل احترام است.

بابایی رای منفی بالای لاریجانی را دلیل اصلی عدم پیروزی او عنوان می‌کند. رای منفی که در طول سالیان مختلف از دوران مدیریت صداوسیما و ریاست ۱۲ ساله مجلس شورای اسلامی و ارتباط با دولت روحانی شکل گرفته و تغییر فضا کار بسیار سختی بود.


بیشتر بخوانید: رئیسی هم می‌آید، هم رئیس جمهور می‌شود


این متخصص برندینگ سیاسی این نکته را درباره لاریجانی مطرح می‌کند که او هیچ وقت با افکار عمومی نسبتی نداشت و همواره بازی که برای خود تعریف کرده بود در لابی‌های مجلس و ساختار قدرت بوده است. بابایی این نکته را مطرح می‌کند که اگر بپذیریم موضوعات اصلی این انتخابات اقتصاد، فساد، سیاست خارجی، سوء مدیریت و ... است برند علی لاریجانی این توان را ندارد خود را فردی جا بیاندازد که می‌تواند این مسائل را حل کند.

همچنین برند لاریجانی این توان را ندارد که علیه رقیب هراس ایجاد کند تا رای خاکستری و رای اصلاح طلبان را جمع کند. بابایی مثال سال ۹۶ و کمپین روحانی را مطرح می‌کند که در آن دوره با حمایت نخبگان سیاسی مانند خاتمی و ناطق و ... و ایجاد هراس علیه رئیسی توانست به پیروزی برسد، ولی لاریجانی این توان را نداشت.

بابایی به تداعی‌های برند لاریجانی نیز اشاره کرد. لاریجانی در فاصله سال‌های ۷۶ تا ۸۴ تقابل جدی با اصلاح طلبان داشت و این مساله باعث می‌شد که حمایت جریان اصلاح طلب از او امکان کمی داشته باشد. او تقابل دیگری نیز با احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری و حداد عادل در دوران ریاست مجلس نیز داشت. همچنین دیگر تداعی برند لاریجانی که مشکلات زیادی در کمپین او ایجاد می‌کرد ارتباطش با دولت روحانی بود. هیچ کدام از این تداعی برند‌ها مخصوصا مورد آخر نمی‌توانست به لاریجانی و کمپین او کمک کند.

تعابیری مانند روحانیجانی که علیه لاریجانی شکل گرفت گواهی از این مدعاست. دولت سوم روحانی بودن لاریجانی نکته‌ای است که او به راحتی نمی‌توانست از آن فرار کند و اتهاماتی نظیر فساد مالی در نزدیکان او و همچنین نماد اشرافیت خانوادگی بودن جزو مسائلی است که لاریجانی در ادامه کمپین احتمالی با آن‌ها روبرو می‌شد و مشکلاتی نیز برای او به وجود می‌آورد.

برخی بر این باور بودند که لاریجانی می‌تواند در مناظرات انتخاباتی شرایط را تغییر دهد و فضا را برای خود مثبت کند. نکته‌ای که رسول بابایی متخصص کمپین‌های انتخاباتی با آن موافق نیست. او بر این نکته تاکید دارد که لاریجانی نمی‌توانست در مناظره‌های شکاف رای منفی و مثبت خود را بهبود بخشد. بابایی به سراغ این مساله می‌رود که علی لاریجانی یک ذهن منطقی فلسفی دارد و طبق عادت ذهنی برای حل مساله اول مقدماتی می‌چیند و بعد از توضیحاتی به سراغ نتیجه گیری می‌رود.

این مساله باعث می‌شود که او ادعای شاذی نداشته باشد و هر چند تلاش کرد با طرح مساله نه کلید نه چکش یا نه پادگان نه دادگاه طرحی نو مطرح کند، ولی در مجموع نمی‌توانست این طرح را کامل اجرا کند. لاریجانی زبان سختی دارد و نوع صحبت کردن و انتخاب کلماتش برای توده مردم جذابیت ندارد و همچنین طولانی صحبت کردن از جمله نکاتی است که باعث می‌شود مخاطب خسته شود.

بابایی در پایان این نکته را مطرح کرد که لاریجانی در سال ۸۴ با حمایت جریانات قوی اصولگرایی پا به عرصه انتخابات گذاشت و توانست حدود یک میلیون رای جذب کند. از سال ۸۴ تا به امروز پایگاه رای لاریجانی نه تنها رشدی نداشته بلکه رای منفی بالایی دارد و حضور او در این انتخابات باعث موفقیت او نمی‌شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی